4p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Még nem tudjuk, hogy a Teslának sikerül-e teljesíteni saját célkitűzését: nyereségessé válni, majd tömegesen elterjeszteni az elektromos autózást. Egy másik, a világ számára kedvező hatást azonban elért: felrázta a német autóipart tespedtségéből. Kényelmes volt eddig a belsőégésűeket gyártani, de most már muszáj lépniük a fejlődésben.

A német gyártók korábban legfeljebb csak félszívvel akartak foglalkozni az elektromos autók fejlesztésével: a belsőégésű motor hajtotta autó a német életérzés egyik szimbóluma volt. Ennek azonban most vége, miután a Tesla felrázta az iparágat, felkeltette az érdeklődést a villanyautó iránt, mindezt a nagy német gyárak rendelkezésére álló források töredékéből, és ezt már nem lehet tétlenül nézni. Ráadásul a dízelbotrányok is változást kényszerítenek ki: nyilvánvaló, hogy a dízelmotor mindig erősen szennyező lesz, de a benzines motor sem maradhatna örökké, ha másért nem, a széndioxid kibocsátás miatt.

Könnyen múló előny

A Reuters szerint a BMW felsővezetői el sem mennek a párizsi autószalonra, annyira leköti őket az elektromos autó fejlesztésének kérdése. A Mercedes négy új elektromos modellt tervez, a Volkswagen pedig elkötelezte magát, hogy 2025-re eladásainak negyede már elektromos autó lesz (a gyár dízel-botránya után teljesen érthető). A német gyáraknak sokkal mélyebbek a zsebei, mint a Teslának, viszont a Tesla előnyben van, mivel már 400 ezer legyártandó autóra van előrendelése, a német modellek piaci bevezetése pedig időbe fog telni.

A kezdeti előny azonban nehezen tartható fenn. A legtöbb újításnál úgy van, hogy valaki létrehozza az eredetit, majd mások ennek mintájára hasonló termékeket kezdenek gyártani Így volt ez az okostelefonnál is: az Apple megalkotta az iPhone-t, a Samsung és a többiek rövidesen nagy tételben gyártani kezdtek hasonló készülékeket. Az autógyártás ráadásul ennél kissé bonyolultabb: egyrészt időigényesebb egy új típus fejlesztése, másrészt sokkal tőkeigényesebb.

Nem Facebook vagy Google

Az autógyártás emellett nem egy olyan iparág, mint a közösségi média vagy a keresőmotor, ahol a nyertes mindent visz. A Tesla jelenlegi újdonságai, mint a rakétaszerű gyorsulás, a robotpilóta vagy az elektromos autókhoz képest egyedülállóan hosszú, egy töltéssel megtehető távolság, nemsokára más típusoknál is szokványosak lesznek. A Tesla olcsó akkumulátorai egyelőre előnyt jelentenek, de ahogy felfut a termelés a világban, le fognak csökkenni az árak a többi gyártó számára is.

Német lehetőségek

A Bloomberg véleménye szerint a német luxusautó-gyártás mérnöki és pénzügyi kapacitásait figyelembe véve kizárt, hogy ne építsenek hamarosan olyan típust, mint a Model X vagy a Model S. A BMW 2013-ban kihozta az i3 elektromos modellt, de a könnyű szénszálas szerkezet túl drágává tette és az egy töltéssel megtett távolság is gyenge volt. Ez azonban nem okoz gondot a cégnek, most létrehoznak egy i3 fejlesztési osztályt, ahol ezeket problémákat kiküszöbölik. Ez nyilván költséges lesz, de a BMW már 25 egymást követő negyedévben, azaz bő 6 éve stabilan nyereséges, míg a Tesla eddig nem tudott nyereséges negyedévet elérni.

A zöld rendszámot elsőként megkapó BMW i3 elektromos meghajtású személygépkocsi Budapesten 2015. október 13-án. MTI Fotó: Marjai János

Musk céljai

Elon Musk még 2013-ban azt nyilatkozta egyszer, hogy az ő célja nem más, mint hogy katalizátor legyen az elektromos autó elterjedésének felgyorsításában. Reméli, hogy úgy fognak visszatekinteni a Teslára, mint ami 10 évvel felgyorsította a folyamatot. Ha a német gyárak nekibuzdulása rövidesen meghozza a tömegtermelést, Musk elérte legalábbis ezt a célját. Azt, hogy az egyik legnagyobb gyártó legyen, hisz azért ezt is gyakran említi, még nyitott kérdés, hogy elérheti-e.

A rovat támogatója a 4iG

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 17020 16895 17045 +0,74% 17015 17020 530 647 985 HUF 2024-03-19 10:25:55
MOL 2956 2956 2978 -0,54% 2956 2960 52 993 612 HUF 2024-03-19 10:24:52
MTELEKOM 894 893 898 -0,45% 894 896 10 056 024 HUF 2024-03-19 10:26:00
RICHTER 9355 9310 9355 +0,65% 9355 9365 480 484 190 HUF 2024-03-19 10:23:59
OPUS 396 395 396 -0,50% 395 396 393 619 HUF 2024-03-19 10:23:19
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru A Dunának megy, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. március 18. 18:33
Átmenetinek bizonyult a forint magához térése, hétfőn már megint lefelé vette az irányt az árfolyama, az euróval szemben például majdnem 2 egységet veszített.
Részvény / Deviza / Áru Meghatódva nyugtázhatta Csányi Sándor és Hernádi Zsolt e történéseket
Privátbankár.hu | 2024. március 18. 17:39
A Mol részvényei 1,5, az OTP Bankéi 0,66 százalékos erősödéssel járult hozzá a Budapesti Értéktőzsde indexének 0,71 százalékos emelkedéséhez.
Részvény / Deviza / Áru Merre tovább, földgáz? Merre tovább, forint?
Eidenpenz József | 2024. március 18. 12:07
Újra a kamatokra, a jegybankokra figyelnek a befektetők, először az USA-ban, majd Magyarországon is lesz ülés. Az Eurózónában júniusban jöhet a csökkentés, ami segítheti az európai tőzsdéket. A bitcoin tíz százalékos korrekciója megállni látszik, tízmilliárd dollárt ér a Binace Labs. Ezért drágulnak az energiahordozók.
Részvény / Deviza / Áru Itt van, hogyan kezdte a forint a hetet - mi lesz ebből?
Privátbankár.hu | 2024. március 18. 07:32
Így teljesít hétfő reggel a forint.
Részvény / Deviza / Áru Garantáltan jókedve lesz, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 07:53
Az uniós pénz szombat reggel csaknem 3 forinttal állt alacsonyabb szinten, mint egy nappal korábban.
Részvény / Deviza / Áru Lehet ok az ünneplésre, ha meglátja, mennyibe kerül az euró
Privátbankár.hu | 2024. március 15. 08:11
Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel a csütörtök kora esti jegyzésekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.
Részvény / Deviza / Áru Idegtépő kötéltáncot járt a forint a szakadék felett
Privátbankár.hu | 2024. március 14. 18:41
A 400-as szintet szerencsére ma sem kóstolta meg, de azért nem dőlünk hátra.
Részvény / Deviza / Áru Rejtélyes ok miatt zuhant a Richter
Privátbankár.hu | 2024. március 14. 18:11
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 612,3 pontos, 0,93 százalékos csökkenéssel, 64 988,33 ponton zárt csütörtökön.
Részvény / Deviza / Áru Megemberelte magát a forint, sok Tesla készülhet Európában
Eidenpenz József | 2024. március 14. 12:18
A tőzsdék fel-le mozgása tovább tart, ma az optimisták vannak túlsúlyban. Az euró/forint eltávolodott a 400-as határtól, az olaj pedig viszonylag drága. A Richter a biotechnológia felé fordul, a Mol komoly osztalékokat fizethet. Szárnyalnak a magyar kötvényalapok, sikeres volt az Ethereum újabb reformja.
Részvény / Deviza / Áru Reggel elindult a forint, a dollár és az euró - eddig jutott
Privátbankár.hu | 2024. március 14. 08:01
Vegyesen alakult, de kevéssé változott a forint árfolyama csütörtök reggelre.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG