Hirdetés
Hirdetés

Kína bezsákol az olcsó olajból

Fellegi Tamás, 2016. február 02., 08:23

Az utolsó egy-két hónapban Kínának megtetszett a korábbiaknál sokkal olcsóbb ár, és 30 dollár körül elkezdett feltankolni. Mindenhol telnek a hatalmas tankerhajók, és Kína felé veszik útjukat. Bölcs dolog olcsón bevásárolni, pláne olyan országnak, ahol még mindig nő a fogyasztás.

Sokat vesznek

Sokan temették a kínai keresletet csak azért, mert a növekedés már nem 10 százalék, hanem csak 6 körüli, és Kína is próbál megújuló energiák felé nyitni. Igen ám, de ahogy a hatalmas ország átáll a belső fogyasztás dominanciájára az exporttal szemben, rengeteg autó fogy, és ezekhez persze egyre több üzemanyag kell, miután még nem a Tesla tarol, hanem a belsőégésűek. Emellett az ország vegyipara is erősen bővül meg, további keresletet generálva.

A Bloomberg szerint az ország sok piacon kezdett vásárolni, nem csak a szokásos közel-keleti olajat veszi. Februárra rengeteg megrendelés van nyugat-afrikai olaj szállítására, de az Északi-tengeren is gyülekeznek a hajók és Oroszországba is befutott egy-két méretesebb megrendelés. Az ország idén 145 millió hordóval növeli tárolókapacitását, így az olcsón vett olajat tartalékolhatja, és ha esetleg feljebb megy az ár, csökkenti vételeit.

Hirdetés

Afrikából viszik

Afrikában belül Angolával kötöttek nagy üzletet, a rendelt árut 8 óriási tankerrel fogják februárban elszállítani. Az Északi-tengerről 4 hajónyit vittek januárban, miközben 2015 egészében összesen 8-at. Jogosan merül fel a kérdés, hogy miért vesz Kína távolabbi helyeken, amikor az arab olajat rövidebb úton lehet szállítani? A válasz logikus: az utóbbi időben leestek a szállítmányozási költségek (talán jórészt pont az olajáresés miatt).

A nyugat-afrika olajat nem csak Kína kezdte venni, hanem India, Tajvan és Indonézia is. Februárban négy éve a legnagyobb mennyiséget fogják szállítani. Nekik is megjött a kedvük az olcsó vételhez, teljesen logikusan, így érthető is, hogy véget ért a túlzott árzuhanás, és korrekció indult a piacon.

Még függünk tőle

Korai még temetni az olajat. Az áramtermelésben csökken a szerepe, de a gépjárművek egyelőre túlnyomórészt olajszármazékkal üzemelnek, és a vegyipar is az olajból nyeri legtöbb alapanyagát. Döntő változás csak akkor lesz, ha végül akár a Teslának, akár másnak sikerül olyan elektromos elven működő járművet alkotni, ami közel olyan kényelmes, mint a belsőégésűek (sokat megy egy töltéssel, gyorsan tölthető), és persze melynek az ára sem magasabb.

Addig is kell az olaj, és nem kevés. Kína importja 15 év alatt a hétszeresére nőtt, tulajdonképpen ez volt a hatalmas áremelkedés fő motorja is. A magas ár hatására aztán megnőtt a kitermelés, teljesen érthetően, és végül most a mélybe hullottak az árak. A vevők pedig aktivizálódnak, de az erős kínálat most már maradni fog.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Bekeményítenek a futárcégek – vége az ingyen kiszállítás korának?

Bekeményítenek a futárcégek – vége az ingyen kiszállítás korának?

Tavaly mintegy 30 milliószor vásároltunk az interneten, az esetek több mint kétharmadában ráadásul egy vasat sem kellett fizetnünk a futárszolgálatoknak. Ez azonban komoly terhet ró a kereskedőkre és a logisztikai cégekre, így könnyen lehet, hogy idén már feljebb kúszik az az álomhatár, ami fölött nem kell szállítási díjat fizetnünk. Nekünk áldás, nekik átok – a kérdés az, hogy végül ki nyer majd az ügyön?

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Powered by Saxo Bank

Utánajártunk

Mi mozgatja a befektetők fantáziáját

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Heti várható események, adatok

  • május 15
    Kiskereskedelmi forgalom (év/év) - április
    Ipari termelés (év/év) - április
    RWE - 2017 Q1
    Gépipari rendelésállomány (év/év) - április
    New York-i feldolgozóipari beszerzési menedzser index - május
    NAHB házár index - május
    május 16
    GDP előzetes (nyers, év/év) - 2017 Q1
    GDP (igazított, év/év) - 2017 Q1
    Megkezdett lakásépítések - április
    Kiadott építési engedélyek (ezer/hó) - április
    Kiadott építési engedélyek - (hó/hó) - április
    Home Depot - 2018 Q1
    Ipari termelés (év/év)
    ZEW index - május
    ZEW index - május
    {{European_Union}} GDP - 2017 Q1
    Fogyasztói árindex (év/év) - április
    május 17
    Fogyasztói árindex (végleges) - április
    Ipari termelés (év/év, hó/hó) - március
    Raiffeisen - 2017 Q1
    Munkanélküli segélykérelmek számának változása - április
    ILO munkanélküliségi ráta - március
    Átlagbérek változása (3 hónap) - március
    Cisco Systems - 2017 Q3
    május 18
    Alibaba - 2017 Q4
    Wal-Mart Stores - 2018 Q1
    Kiskereskedelmi forgalom (év/év) - április
    Bloomberg gazdasági várakozások - május
    Bloomberg fogyasztói elégedettség - május
    Philadelphiai Fed index - május
    Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) - május
    Autodesk - 2018 Q1
    május 19
    Átlagos bruttó béremelkedés (év/év) - március
    Termelői árindex (év/év) - április
    Euróövezet folyó fizetési mérleg (milliárd euró) - március
    Fogyasztói bizalom (előzetes) - május

Szavazás

Idén hová megy nyaralni?