Hirdetés
Hirdetés

Kína bezsákol az olcsó olajból

Fellegi Tamás, 2016. február 02., 08:23

Az utolsó egy-két hónapban Kínának megtetszett a korábbiaknál sokkal olcsóbb ár, és 30 dollár körül elkezdett feltankolni. Mindenhol telnek a hatalmas tankerhajók, és Kína felé veszik útjukat. Bölcs dolog olcsón bevásárolni, pláne olyan országnak, ahol még mindig nő a fogyasztás.

Sokat vesznek

Sokan temették a kínai keresletet csak azért, mert a növekedés már nem 10 százalék, hanem csak 6 körüli, és Kína is próbál megújuló energiák felé nyitni. Igen ám, de ahogy a hatalmas ország átáll a belső fogyasztás dominanciájára az exporttal szemben, rengeteg autó fogy, és ezekhez persze egyre több üzemanyag kell, miután még nem a Tesla tarol, hanem a belsőégésűek. Emellett az ország vegyipara is erősen bővül meg, további keresletet generálva.

A Bloomberg szerint az ország sok piacon kezdett vásárolni, nem csak a szokásos közel-keleti olajat veszi. Februárra rengeteg megrendelés van nyugat-afrikai olaj szállítására, de az Északi-tengeren is gyülekeznek a hajók és Oroszországba is befutott egy-két méretesebb megrendelés. Az ország idén 145 millió hordóval növeli tárolókapacitását, így az olcsón vett olajat tartalékolhatja, és ha esetleg feljebb megy az ár, csökkenti vételeit.

Hirdetés

Afrikából viszik

Afrikában belül Angolával kötöttek nagy üzletet, a rendelt árut 8 óriási tankerrel fogják februárban elszállítani. Az Északi-tengerről 4 hajónyit vittek januárban, miközben 2015 egészében összesen 8-at. Jogosan merül fel a kérdés, hogy miért vesz Kína távolabbi helyeken, amikor az arab olajat rövidebb úton lehet szállítani? A válasz logikus: az utóbbi időben leestek a szállítmányozási költségek (talán jórészt pont az olajáresés miatt).

A nyugat-afrika olajat nem csak Kína kezdte venni, hanem India, Tajvan és Indonézia is. Februárban négy éve a legnagyobb mennyiséget fogják szállítani. Nekik is megjött a kedvük az olcsó vételhez, teljesen logikusan, így érthető is, hogy véget ért a túlzott árzuhanás, és korrekció indult a piacon.

Még függünk tőle

Korai még temetni az olajat. Az áramtermelésben csökken a szerepe, de a gépjárművek egyelőre túlnyomórészt olajszármazékkal üzemelnek, és a vegyipar is az olajból nyeri legtöbb alapanyagát. Döntő változás csak akkor lesz, ha végül akár a Teslának, akár másnak sikerül olyan elektromos elven működő járművet alkotni, ami közel olyan kényelmes, mint a belsőégésűek (sokat megy egy töltéssel, gyorsan tölthető), és persze melynek az ára sem magasabb.

Addig is kell az olaj, és nem kevés. Kína importja 15 év alatt a hétszeresére nőtt, tulajdonképpen ez volt a hatalmas áremelkedés fő motorja is. A magas ár hatására aztán megnőtt a kitermelés, teljesen érthetően, és végül most a mélybe hullottak az árak. A vevők pedig aktivizálódnak, de az erős kínálat most már maradni fog.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Ha Észak-Korea nem támad, egyelőre Trump sem csap oda neki

Ha Észak-Korea nem támad, egyelőre Trump sem csap oda neki

Trump üzent az ellenségnek, hogy ha az nem támad közvetlenül és nem kísérletezik interkontinentális rakétákkal, megússza az amerikai csapást. Egyelőre a kemény szankciók és Kína segítsége marad, Kína úgyis sokat tehet még a CIA egy volt Kína szakértője szerint. Azt mindenesetre Észak-Korea szándéka ellenére elérte, hogy Kína és Amerika jóban lettek.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Powered by Saxo Bank

Utánajártunk

Mi mozgatja a befektetők fantáziáját

További cikkek

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Heti várható események, adatok

  • április 24
    Fogyasztói bizalmi index
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés, február)
    IFO üzleti hangulatindex
    Alcoa (2017 Q1)
    T-Mobile USA (2017 Q1)
    április 25
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    McDonald's (2017 Q1)
    Újlakás értékesítések és építések
    április 26
    Daimler (2017 Q1)
    PepsiCo (2017 Q1)
    Twitter (2017 Q1)
    Boeing (2017 Q1)
    április 27
    Lufthansa (2017 Q1)
    Fogyasztói bizalom (végleges)
    EKB kamatdöntés
    Fogyasztói árindex
    Microsoft (2017 Q1)
    Alphabet (2017 Q1)
    április 28
    KSH: Foglalkoztatottság és munkanélküliség (január–március)
    KSH: Ipari termelői árak (március)
    Fogyasztói árindex
    Munkanélküliségi ráta
    Ipari termelés
    Fogyasztói árindex
    GDP (Q1)

Szavazás

Ön szerint hogyan kellene hívni a 2018-as költségvetést?