Hirdetés

Kína bezsákol az olcsó olajból

Fellegi Tamás, 2016. február 02., 08:23

Az utolsó egy-két hónapban Kínának megtetszett a korábbiaknál sokkal olcsóbb ár, és 30 dollár körül elkezdett feltankolni. Mindenhol telnek a hatalmas tankerhajók, és Kína felé veszik útjukat. Bölcs dolog olcsón bevásárolni, pláne olyan országnak, ahol még mindig nő a fogyasztás.

Sokat vesznek

Sokan temették a kínai keresletet csak azért, mert a növekedés már nem 10 százalék, hanem csak 6 körüli, és Kína is próbál megújuló energiák felé nyitni. Igen ám, de ahogy a hatalmas ország átáll a belső fogyasztás dominanciájára az exporttal szemben, rengeteg autó fogy, és ezekhez persze egyre több üzemanyag kell, miután még nem a Tesla tarol, hanem a belsőégésűek. Emellett az ország vegyipara is erősen bővül meg, további keresletet generálva.

A Bloomberg szerint az ország sok piacon kezdett vásárolni, nem csak a szokásos közel-keleti olajat veszi. Februárra rengeteg megrendelés van nyugat-afrikai olaj szállítására, de az Északi-tengeren is gyülekeznek a hajók és Oroszországba is befutott egy-két méretesebb megrendelés. Az ország idén 145 millió hordóval növeli tárolókapacitását, így az olcsón vett olajat tartalékolhatja, és ha esetleg feljebb megy az ár, csökkenti vételeit.

Hirdetés

Afrikából viszik

Afrikában belül Angolával kötöttek nagy üzletet, a rendelt árut 8 óriási tankerrel fogják februárban elszállítani. Az Északi-tengerről 4 hajónyit vittek januárban, miközben 2015 egészében összesen 8-at. Jogosan merül fel a kérdés, hogy miért vesz Kína távolabbi helyeken, amikor az arab olajat rövidebb úton lehet szállítani? A válasz logikus: az utóbbi időben leestek a szállítmányozási költségek (talán jórészt pont az olajáresés miatt).

A nyugat-afrika olajat nem csak Kína kezdte venni, hanem India, Tajvan és Indonézia is. Februárban négy éve a legnagyobb mennyiséget fogják szállítani. Nekik is megjött a kedvük az olcsó vételhez, teljesen logikusan, így érthető is, hogy véget ért a túlzott árzuhanás, és korrekció indult a piacon.

Még függünk tőle

Korai még temetni az olajat. Az áramtermelésben csökken a szerepe, de a gépjárművek egyelőre túlnyomórészt olajszármazékkal üzemelnek, és a vegyipar is az olajból nyeri legtöbb alapanyagát. Döntő változás csak akkor lesz, ha végül akár a Teslának, akár másnak sikerül olyan elektromos elven működő járművet alkotni, ami közel olyan kényelmes, mint a belsőégésűek (sokat megy egy töltéssel, gyorsan tölthető), és persze melynek az ára sem magasabb.

Addig is kell az olaj, és nem kevés. Kína importja 15 év alatt a hétszeresére nőtt, tulajdonképpen ez volt a hatalmas áremelkedés fő motorja is. A magas ár hatására aztán megnőtt a kitermelés, teljesen érthetően, és végül most a mélybe hullottak az árak. A vevők pedig aktivizálódnak, de az erős kínálat most már maradni fog.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

A te ingatlanod hány év nyugdíjasotthonra lenne elég?

A te ingatlanod hány év nyugdíjasotthonra lenne elég?

Alkalmazást fejlesztett az egyik német lap, amely irányítószám alapján kiadja, hogy egy nyugdíjas az ingatlanának árából körülbelül hány évig tudna nyugdíjasotthonban élni. Az ingatlanok és a nyugdíjasotthonok árai között is nagy különbségek vannak, és nem biztos, hogy a saját ingatlan ehhez elegendő lesz majd. Ahogy nálunk sem.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Powered by Saxo Bank

Utánajártunk

Mi mozgatja a befektetők fantáziáját

További cikkek

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Heti várható események, adatok

  • július 25
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés, május)
    IFO üzleti hangulatindex
    Export, import
    július 26
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 30 mrdFt
    McDonald's (2016 Q2)
    Beszerzésimenedzser-index
    Conference Board fogyasztói BMI
    Újlakás építések
    Apple (2016 Q3)
    július 27
    Airbus (2016 Q1)
    GDP
    július 28
    KSH: Foglalkoztatottság és munkanélküliség (április–június)
    Richter (2016 Q1)
    Munkanélküliségi ráta
    Fogyasztói BMI
    Friss és tartós munkanélküli-segélyek
    július 29
    KSH: Ipari termelői árak (június)
    KSH: Lakásépítések, építési engedélyek (I. félév)
    MNB: A hitelintézetek összevont mérlegének alakulása (június)
    MNB: A háztartási és a nem pénzügyi vállalati kamatlábak (június)
    GDP
    GDP

Szavazás

Ön sajnálja, hogy az Uber úgy döntött, kivonul Magyarországról?