Hirdetés
Hirdetés

Kína bezsákol az olcsó olajból

Fellegi Tamás, 2016. február 02., 08:23

Az utolsó egy-két hónapban Kínának megtetszett a korábbiaknál sokkal olcsóbb ár, és 30 dollár körül elkezdett feltankolni. Mindenhol telnek a hatalmas tankerhajók, és Kína felé veszik útjukat. Bölcs dolog olcsón bevásárolni, pláne olyan országnak, ahol még mindig nő a fogyasztás.

Sokat vesznek

Sokan temették a kínai keresletet csak azért, mert a növekedés már nem 10 százalék, hanem csak 6 körüli, és Kína is próbál megújuló energiák felé nyitni. Igen ám, de ahogy a hatalmas ország átáll a belső fogyasztás dominanciájára az exporttal szemben, rengeteg autó fogy, és ezekhez persze egyre több üzemanyag kell, miután még nem a Tesla tarol, hanem a belsőégésűek. Emellett az ország vegyipara is erősen bővül meg, további keresletet generálva.

A Bloomberg szerint az ország sok piacon kezdett vásárolni, nem csak a szokásos közel-keleti olajat veszi. Februárra rengeteg megrendelés van nyugat-afrikai olaj szállítására, de az Északi-tengeren is gyülekeznek a hajók és Oroszországba is befutott egy-két méretesebb megrendelés. Az ország idén 145 millió hordóval növeli tárolókapacitását, így az olcsón vett olajat tartalékolhatja, és ha esetleg feljebb megy az ár, csökkenti vételeit.

Hirdetés

Afrikából viszik

Afrikában belül Angolával kötöttek nagy üzletet, a rendelt árut 8 óriási tankerrel fogják februárban elszállítani. Az Északi-tengerről 4 hajónyit vittek januárban, miközben 2015 egészében összesen 8-at. Jogosan merül fel a kérdés, hogy miért vesz Kína távolabbi helyeken, amikor az arab olajat rövidebb úton lehet szállítani? A válasz logikus: az utóbbi időben leestek a szállítmányozási költségek (talán jórészt pont az olajáresés miatt).

A nyugat-afrika olajat nem csak Kína kezdte venni, hanem India, Tajvan és Indonézia is. Februárban négy éve a legnagyobb mennyiséget fogják szállítani. Nekik is megjött a kedvük az olcsó vételhez, teljesen logikusan, így érthető is, hogy véget ért a túlzott árzuhanás, és korrekció indult a piacon.

Még függünk tőle

Korai még temetni az olajat. Az áramtermelésben csökken a szerepe, de a gépjárművek egyelőre túlnyomórészt olajszármazékkal üzemelnek, és a vegyipar is az olajból nyeri legtöbb alapanyagát. Döntő változás csak akkor lesz, ha végül akár a Teslának, akár másnak sikerül olyan elektromos elven működő járművet alkotni, ami közel olyan kényelmes, mint a belsőégésűek (sokat megy egy töltéssel, gyorsan tölthető), és persze melynek az ára sem magasabb.

Addig is kell az olaj, és nem kevés. Kína importja 15 év alatt a hétszeresére nőtt, tulajdonképpen ez volt a hatalmas áremelkedés fő motorja is. A magas ár hatására aztán megnőtt a kitermelés, teljesen érthetően, és végül most a mélybe hullottak az árak. A vevők pedig aktivizálódnak, de az erős kínálat most már maradni fog.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Betelt a pohár a BKV-nál: kiborult a vezetés, megfenyegették az oroszokat

Betelt a pohár a BKV-nál: kiborult a vezetés, megfenyegették az oroszokat

Úgy tűnik, most tényleg betelt a pohár a BKV-nál: miután reggel botrányos körülmények között 10-12 percre bent ragadtak az utasok egy felújított szerelvényben, a társaság kemény hangú közleményt adott ki, miszerint azonnali intézkedést követelnek a Metrowagonmash-tól. 800 millió forintot már most visszakövetel az oroszoktól és további radikális lépéseket helyez kilátásba a BKV vezetése.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Powered by Saxo Bank

Utánajártunk

Mi mozgatja a befektetők fantáziáját

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Heti várható események, adatok

  • június 19
    Export és import

    június 20
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    Euróövezet folyó fizetési mérleg
    Folyó fizetési mérleg
    június 21
    KSH: Keresetek (január-április)
    MNB: Negyedéves fizetési mérleg és külfölddel szembeni állományok
    NGM: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének május végi helyzetéről
    Jelzáloghitel igénylések
    Használtlakás értékesítések
    június 22
    Tartós és friss munkanélküli-segély kérelmek
    Bloomberg gazdasági várakozások és fogyasztói elégedettség
    Fogyasztói bizalom
    június 23
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés, április)
    Feldolgozóipari BMI
    Szolgáltatóipari és feldolgozóipari BMI
    Szolgáltatóipari és feldolgozóipari BMI
    Feldolgozóipari BMI

Szavazás

Ön szerint hogyan kellene hívni a 2018-as költségvetést?