Hirdetés

Kína bezsákol az olcsó olajból

Fellegi Tamás, 2016. február 02., 08:23

Az utolsó egy-két hónapban Kínának megtetszett a korábbiaknál sokkal olcsóbb ár, és 30 dollár körül elkezdett feltankolni. Mindenhol telnek a hatalmas tankerhajók, és Kína felé veszik útjukat. Bölcs dolog olcsón bevásárolni, pláne olyan országnak, ahol még mindig nő a fogyasztás.

Sokat vesznek

Sokan temették a kínai keresletet csak azért, mert a növekedés már nem 10 százalék, hanem csak 6 körüli, és Kína is próbál megújuló energiák felé nyitni. Igen ám, de ahogy a hatalmas ország átáll a belső fogyasztás dominanciájára az exporttal szemben, rengeteg autó fogy, és ezekhez persze egyre több üzemanyag kell, miután még nem a Tesla tarol, hanem a belsőégésűek. Emellett az ország vegyipara is erősen bővül meg, további keresletet generálva.

A Bloomberg szerint az ország sok piacon kezdett vásárolni, nem csak a szokásos közel-keleti olajat veszi. Februárra rengeteg megrendelés van nyugat-afrikai olaj szállítására, de az Északi-tengeren is gyülekeznek a hajók és Oroszországba is befutott egy-két méretesebb megrendelés. Az ország idén 145 millió hordóval növeli tárolókapacitását, így az olcsón vett olajat tartalékolhatja, és ha esetleg feljebb megy az ár, csökkenti vételeit.

Hirdetés

Afrikából viszik

Afrikában belül Angolával kötöttek nagy üzletet, a rendelt árut 8 óriási tankerrel fogják februárban elszállítani. Az Északi-tengerről 4 hajónyit vittek januárban, miközben 2015 egészében összesen 8-at. Jogosan merül fel a kérdés, hogy miért vesz Kína távolabbi helyeken, amikor az arab olajat rövidebb úton lehet szállítani? A válasz logikus: az utóbbi időben leestek a szállítmányozási költségek (talán jórészt pont az olajáresés miatt).

A nyugat-afrika olajat nem csak Kína kezdte venni, hanem India, Tajvan és Indonézia is. Februárban négy éve a legnagyobb mennyiséget fogják szállítani. Nekik is megjött a kedvük az olcsó vételhez, teljesen logikusan, így érthető is, hogy véget ért a túlzott árzuhanás, és korrekció indult a piacon.

Még függünk tőle

Korai még temetni az olajat. Az áramtermelésben csökken a szerepe, de a gépjárművek egyelőre túlnyomórészt olajszármazékkal üzemelnek, és a vegyipar is az olajból nyeri legtöbb alapanyagát. Döntő változás csak akkor lesz, ha végül akár a Teslának, akár másnak sikerül olyan elektromos elven működő járművet alkotni, ami közel olyan kényelmes, mint a belsőégésűek (sokat megy egy töltéssel, gyorsan tölthető), és persze melynek az ára sem magasabb.

Addig is kell az olaj, és nem kevés. Kína importja 15 év alatt a hétszeresére nőtt, tulajdonképpen ez volt a hatalmas áremelkedés fő motorja is. A magas ár hatására aztán megnőtt a kitermelés, teljesen érthetően, és végül most a mélybe hullottak az árak. A vevők pedig aktivizálódnak, de az erős kínálat most már maradni fog.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Nagyot akartak robbantani az olajpiacon - mi lett belőle?

Nagyot akartak robbantani az olajpiacon - mi lett belőle?

Az OPEC-tagok váratlanul megállapodást kötöttek az olajtermelés visszafogásáról - ahhoz képest, hogy ez mekkora durranásnak számít, igencsak kicsit szólt a piacon. Vajon sikerül majd véglegesíteni a megállapodást? Be fogják egyáltalán tartani? Az oroszok is belemennek, vagy kihasználják a kínálkozó piaci lehetőséget? Kovács Bálintot, az Equilor elemzőjét kérdeztük a kilátásokról.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Powered by Saxo Bank

Utánajártunk

Mi mozgatja a befektetők fantáziáját

További cikkek

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Heti várható események, adatok

  • szeptember 26
    IFO üzleti hangulatindex - szeptember
    szeptember 27
    KSH: Foglalkoztatottság - június–augusztus
    KSH: Munkanélküliség - június–augusztus
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 25 mrdFt
    Ipari válallatok profittömege - augusztus
    S&P/Case-Shiller házárindex - július
    Conference Board fogyasztói bizalmi index - szeptember
    Nike - 2017 Q1
    szeptember 28
    szeptember 29
    KSH: Kalászos gabonák - 2016. év
    Munkanélküliségi ráta - szeptember
    Munkanélküliek számának változása (ezer fő) - szeptember
    Fogyasztói árindex (év/év, előzetes) - szeptember
    Fogyasztói bizalom (végleges) - szeptember
    Kiskereskedelmi forgalom (év/év) - augusztus
    GDP (negyedév/negyedév, évesített, végleges) - 2016 Q2
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek - szeptember
    szeptember 30
    KSH: Ipari termelői árak - augusztus
    KSH: Külkereskedelmi termékforgalom (második becslés) -- július
    MNB: A hitelintézetek összevont mérlegének alakulása - augusztus
    MNB: A háztartási és a nem pénzügyi vállalati kamatlábak - augusztus
    Kiskereskedelmi forgalom (év/év) - augusztus
    GDP (év/év, végleges) - 2016 Q2
    Fogyasztói árindex (év/év) - szeptember
    Munkanélküliségi ráta - augusztus
    Caixin feldolgozóipari BMI - szeptember
    Fogyasztói árindex (év/év) - augusztus
    Maginfláció (év/év) - augusztus
    Munkanélküliségi ráta - augusztus
    Ipari termelés (év/év) - augusztus
    Chicagói beszerzési menedzser index - szeptember
    Michigani Egyetem fogyasztói bizalmi index (végleges) - szeptember

Szavazás

Ön részt vesz az október 2-i népszavazáson?