3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ki más is építené fel a világ legnagyobb gyárát, mint Elon Musk és a Tesla? A hivatalosan és gigantikusnak nevezett gyár első része elkészült, és megkezdte az akkumulátorok gyártását. Miután a gyár Amerikában, ezen belül Nevadában épül, az új elnök is örül: íme, egy gyár, ami otthon üzemel.

A hatékony akkumulátorok tömeges gyártásának megindítása kritikus pont a Tesla életében, hisz ezek képezik az elektromos autók lelkét. Az akkumulátoron kívül minden rendkívül egyszerű egy ilyen autóban, így ez messze a legfontosabb rész, mind az egy töltéssel megtehető távolság, mind az ár szempontjából. Ráadásul a gyár itt nem áll meg: otthoni akkukat is készít, melyek a nappal összegyűjtött napenergiát tárolják majd, és a legkülönfélébb ipari és szolgáltatási felhasználók számára is gyártanak nagy kapacitású akkumulátorokat.

Egyedül a felét

2018-ra a gyár meg fogja duplázni a világ jelenlegi lítium-ion akkumulátor gyártását, melynek így a fele Amerikába kerül, hisz jelenleg a gyártás 88 százaléka Kínában, Japánban és Dél-Koreában zajlik. Ekkor 6500 embert foglalkoztat majd a gyár, amely a Tesla korábbi időtúllépéseivel szemben úgy tűnik, az ütemterveknek megfelelően épül és áll üzembe. Muszáj is a termelést felfuttatni 2018-ra, mert az akkor eladni tervezett 500 ezer darab Model 3-as autóhoz egyszerűen nem lenne elegendő akkumulátor.

Musk szokásához híven nem kis kockázatot vállal, hisz a mostani árakon olyan drága az akkumulátor előállítása, hogy nem lenne megfelelően profitábilis a 35 ezer dollárba kerülő Model 3, de Musk abban bízik, hogy ha teljes kapacitással megy majd a gyár, az óhatatlanul lecsökkenti a költségeket, és időközben a kereslet is eléggé felfut ahhoz, hogy a gyár teljes kapacitását ki lehessen használni.

Más elektromos autógyártók eddig nem szálltak be az akkumulátorgyártásba, hanem olyan nagy gyártóktól rendeltek, mint az LG vagy a Samsung. A Bloomberg New Energy Finance felmérése szerint a 2016-os átlagos gyártási ár egy kilowattóra kapacitásnál 200 dollár, a General Motor ezt idén 150 dollárra becsli, a Tesla 2020-ra 100 dolláros árat lát reálisnak.

Nem csak autógyár

Az autó akkumulátorok gyártása mellett a Tesla a házi és az ipari energiatárolókra is koncentrál. A cég szeptemberben szerződést írt alá a Dél-Kaliforniai Edison áramszolgáltatóval egy óriás tárolókapacitás kiépítéséről, mellyel megelőzhetők az áramkimaradások és kipótolhatók a megújuló energiaforrások által nem lefedett időszakok, mint a naperőműveknél az éjszaka. A háztartásokban használható Powerwall 2-es akkumulátorok gyártása ugyancsak beindul, várhatóan január végén.

Mindez beleillik Elon Musk terveibe, hogy a Tesla ne csak egy autógyár legyen, hanem egy nagy energiacég, amely a tiszta energia elterjesztését tűzi ki célul. Ez motiválta a SolarCity megvásárlását is, amely a legnagyobb amerikai, háztetőkre szerelhető napkollektorokat gyártó cég. Termékei ráadásul sokszor még szebbek is, mint a hagyományos tetőcserép. Emellett a Tesla és a Panasonic múlt héten szerződést írtak alá, hogy napelemgyárat létesítenek a New York államban található Buffalóban.

Elnöki elvárások

Ezzel Musk az új amerikai elnök várakozásainak is teljes mértékben megfelel, miután Trump többször hangoztatta, hogy szeretne olyan intézkedéseket hozni, amely mérsékli a gyártókapacitások Kínába vagy Mexikóba telepítését. A Tesla igazi amerikai autó-, napelem-, és akkumulátorgyártó. A Model 3 alkatrészeinek 95 százalékát belföldön állítják elő, és a cég 30 ezer alkalmazottjából 25 ezer Amerikában dolgozik. Trump fel is lelkesült: Elon Muskot felvette tanácsadói csoportjába.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Fizethetjük majd a gigantikus kamatokat
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 12:33
A meghirdetett mennyiségnél 20 milliárd forinttal nagyobb összegben, 50 milliárd forintért értékesített 3, 5 és 10 éves lejáratú államkötvényeket, emelkedő átlaghozam mellett csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ.
Makro / Külgazdaság A háborúnak van egy eddig nem látott veszélye is
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:57
Környezeti károkat okozhatnak a rossz kondíciójú, biztosítással nem rendelkező, homályos orosz tulajdoni hátterű árnyékflotta tankerei.
Makro / Külgazdaság Szeretne új autót? Itt vannak az európai piac statisztikái!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:28
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön fölkerült adatok szerint.
Makro / Külgazdaság Újabb inflációs adatok érkeztek, nézze csak!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 10:38
Az OECD-országokban februárban átlagosan 5,7 százalék volt az éves infláció, míg az élelmiszer- és energiaárak nélkül számított maginfláció 6,4 százalékra csökkent.
Makro / Külgazdaság Itt van V. Naszályi Márta válasza a Várnegyed fideszes kerületi lapjára
Kormos Olga | 2024. április 18. 08:11
Budapest I. kerületében már jóval az önkormányzati választások kampányhajrája előtt dúlt a harc. A Várnegyed irányításáért már most négyen jelezték indulásukat, miközben V. Naszályi Márta, a Budavári Önkormányzat polgármestere úgy döntött: a kormánypárt kezébe került kerületi lap ellenében saját hírlevelet indít, és feljelenti Sára Botond főispánt. Sorozatunkban a június 9-i önkormányzati választások legérdekesebbnek ígérkező összecsapásait mutatjuk be.
Makro / Külgazdaság Vigyázat! Hatalmas benzinár-emelés közeleg
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 10:17
A 95-ös oktánszámú üzemanyag bruttó 7 forinttal kerül többe péntektől, a gázolaj ára viszont 6 forinttal csökken, így utóbbi lesz már olcsóbb.
Makro / Külgazdaság Most London mutatott fityiszt a Karmelitának
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 08:42
Egy hellyel hátrébb került Magyarország lapunk szerda reggel kiadott európai inflációs rangsorában, miután a britek is nyilvánosságra hozták a maguk rátáját.
Makro / Külgazdaság Ennek láttán aligha emeli meg a kalapját Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 08:16
A magyarok több mint háromnegyede előnyösnek tartja az EU-tagságot.
Makro / Külgazdaság Lecsapja Magyar Péter az Orbán Viktor által feladott magas labdát?
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 05:43
Az éves infláció márciusban tovább csökkent, ám az előző havinál mindössze 0,1 százalékponttal alacsonyabb érték nem indokolja Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter kommentárját. Hiszen még így is több európai ország fogyasztóiár-indexe lett alacsonyabb, mint ahányé magasabb. Hogy pontosan hol is áll Magyarország e rangsorban, valamint a jegybanki alapkamatok és a reálkamatok összevetésében, az kiderül lapunk legfrissebb Privátbanki Európai Inflációs Körképéből.
Makro / Külgazdaság Megszólalt Bóka János az uniós pénzekről
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 13:46
Az Európai Bizottság (EB) és az Európai Parlament (EP) nyers politikai nyomásgyakorlásra használják a Magyarország elleni uniós eljárásokat, amihez a magyar baloldal tevőlegesen hozzájárult - közölte az Országgyűlés európai ügyek bizottsága keddi ülésén az európai uniós ügyekért felelős miniszter.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG