6p
Havi szinten drágult, éves szinten viszont olcsóbb lett a nagybevásárlás a hipermarketekben - leginkább ez olvasható ki a Privátbankár.hu friss Árkosár-felméréséből. Az áfacsökkentés már nem olyan egyértelműen van jelen az áruházakban, mint januárban, a madárinfluezna miatt pedig kisebb áruhiánnyal találtuk szembe magunkat.

Szeretnénk egy jó hírrel kezdeni ehavi cikkünket: 10 éves lett a Privátbankár.hu Árkosár-felmérése. Mint az elmúlt 10 év minden hónapjában, februárban is (egészen pontosan február 10-én) nyakunkba vettük három hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló mintakosarunk ára az előző hónaphoz és tavaly februárhoz képest.

Mostani felmérésünk vegyes képet mutat. Előző hónaphoz képest magasabb lett a számla végösszege, ugyanakkor éves távlatban kevesebb pénzt hagytunk a boltokban. Előző bevásárlásunkhoz képest 3 százalékkal fizettünk többet, míg tavaly januárhoz képest 1,1 százalékkal csökkentek az árak.

Az elmúlt 10 év nagybevásárlásai így néznek ki egyetlen ábrán:

A három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben viszont lejjebb mentek az árak mind az előző hónaphoz, mint előző évhez viszonyítva. Az Auchanban 4,9, az Intersparban pedig 5,1 százalékkal volt magasabb számla vége, mint egy hónappal korábban. A tavalyi árszínvonalhoz képest viszont csökkentette az árait az Interspar.

Egyedül a Tescóban lett alacsonyabb a végösszeg mindkét időtávra vizsgálva, az áruháznál 1 százalékkal kellett kevesebbet fizetnünk, mint egy hónappal ezelőtt. Ezzel a Tesco most elvette a januári elsőséget az Auchantól.  Ugyanakkor azt is megjegyezzük, összezárt a mezőny, hiszen a vizsgált három áruháznál a legolcsóbb és a legdrágább között most mindössze 200 forint volt a különbség a nagybevásárlás végeztével.

Ha éves távlatban is megnézzük az árakat, komolyabb áremelkedést egyik láncnál sem tapasztaltunk. Drágulás egyedül az Auchannál volt, 0,9 százalék került többe a nagybevásárlás, mint tavaly év elején. Az Interspar és a Tesco vágott az árain: előbbinél 1,6, utóbbinál 2,4 százalékkal vásárolhattunk be olcsóbban, mint egy évvel ezelőtt a mintakosarunk alapján számolva. Így jött ki az élelmiszerkosarunk átlagára 18 396 forintra februárban.

Ahogy mindig, most is elmondjuk: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez lényegében kivitelezhetetlen, de ha nem sajnálnánk rá az időt, akkor 16 802 forintba kerülne a nagybevásárlás, ez 1594 forint spórolást jelentene az átlagárhoz képest.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához képest - azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

Mi drágult és mi lett olcsóbb?

Havi átlagban a legkomolyabb áremelkedést (17,1 százalék) az üdítőnél mértük, de 10 százalék feletti áremelkedés történt a kávé, a tea, a szeszes italok és az ásványvíz esetében is januárhoz képest.

Ismét külön megnéztük, mihez kezdtek a kereskedők a januári áfacsökkentés után, amikor is a friss tej, a tojás és a baromfihús áfáját is 5 százalékra vágta a kormány. Januári árkosár felmérésünk előtt még attól tartottunk, hogy az üzletek lenyelik a különbözetet, de akkor az áfacsökkentés azonnali hatása jól kivehető volt az árakban, a kereskedők a baromfi-termékeknél a várt 17 százaléknál is nagyobbat csökkentettek az áraikon.

A KSH kedden közli az infláció januári alakulásáról szóló adatait.

Februárban mintha halványult volna az áfacsökkentés hatása: felmérésünk azt mutatja, hogy átlagosan 13 százalékkal drágult a baromfihús januárhoz képest. Míg az Intersparban 999 forintért kínálták az év elején a csirkemellet, most 1299 forintért adták kilóját. A Tescóban 1149 forint volt a mellfilé kilója egy hónappal ezelőtt, most 1314 forint. Egyedül az Auchanban mérséklődött valamennyit az ár: 1313 forintról 1299 forintra csökkent a hús ára. Némi vigasz, hogyha éves távlatot nézünk, még így is 6,6 százalékkal kerül kevesebbe a baromfihús, mint tavaly februárban.

Más rossz hírünk is van. Egy év alatt rengeteget (40 százalék) drágult a tea, de 10 százalék felett nőtt a margarin, a sajt és a joghurt ára is. Kevesebbet kellett adnunk viszont a tejfölért (12 százalék), mint egy hónappal ezelőtt. Ha tavaly februárt nézzük, olcsóbb lett a már előbb említett csirkemell (6,6 százalék), 10 százalékkal nagyobb árcsökkenést mértünk a banán, az alma a tojás, a csokoládé, a sertésmájas és a margarin esetében is.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Havi legolcsóbbak

Ebben a hónapban ismét az áfacsökkentés miatt érintett terméket vettünk górcső alá. Ennek az az oka, hogy Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter a múlt héten jelentette be, a tárca kezdeményezi a hal- és vadhús áfájának is 5 százalékra történő csökkentését.

Tájékoztató az Auchanban.
Nagyobb méretű kép >>>
(Forrása: Privátbankár)

A vadhúsok közül mi a szarvast választottuk a felmérésünkhöz. Az Auchanban előre csomagolt, csont nélküli szarvasgerincet 4942 forintos kilónkénti áron kínálták, az Intersparban az ugyancsak csont nélküli szarvascomb 4299 forintba került. A Tescóban fagyasztott szarvas gulyáshúst találtunk, kilóját 2665 forintért.

Második vizsgált termékünk a kacsamell volt. Ennek apropóját a madárinfluenza adta - megnéztük, ebből mit éreznek a vásárlók a boltban.

A járvány kezdete óta mintegy 3 millió madarat kellett leölni, a vágás és a takarmány megsemmisítése 3,5 milliárd forintos kárt okozott a gazdáknak. A hiperek pedig már hetekkel előre figyelmeztettek: hiány lehet kacsa- és libatermékekből az üzletekben. Az áruhiányt felmérésünknél is tapasztaltuk. Kacsahúst próbáltunk venni, de egyik helyen sem jártunk sikerrel.

Az Auchanban egy tájékoztató táblát tettek ki (lásd a képet), felhívva a figyelmet az áruhiányra és az üzletben kapható termékek biztonságosságára. Kacsamellet nem kaptunk, de hűtőn lévő címke szerint 3299 forintért adják az előre csomagolt kacsamellet, ha van. Kacsahúst a Tescóban sem lehetett most venni, volt viszont bőven libamell kilónként 3726 forintért.

Harmadik vizsgált termékünk a mirelit krumpli lett. Ennek apropóját a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal mostani tesztjei adták, amikor is a gyorséttermek hasábburgonyái mellett 16 gyorsfagyasztott sültkrumplit is átfogó vizsgálatnak vetett alá.

A legolcsóbb mirelit krumplit az Auchanban 267 forintos kilónkénti áron találtunk, a 2,5 kilós belga, Eco márkájú terméket 669 forintért adták. A Tescóban 339 forintra jött ki az áruházlánc saját márkás krumplijának kilója. Az Intersparban pedig a szintén a saját márkás, 2,5 kiló kiszerelésű burgonyát 999 forintért kínálták.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG