5p
Komoly árcsökkentést mértünk októberben a hazai hipermarketekben – egyedül egy helyen került többe a havi nagybevásárlás, mint az előző hónapban vagy épp tavaly októberben. Egy kissé átrendeződött az áruházak sorrendje, élre állt a Tesco. Almát és cukrot sokkal drágábban vehetünk, mint tavaly, de olcsóbb lett a tej.

Október 7-én vettük nyakunkba három hazai kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketét, hogy ezúttal is felmérjük, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló mintakosarunk ára. A 2007 februárja óta szünet nélkül végzett felmérésünk keretében az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy hiperjében jártunk.

Ezúttal jó hírt hozunk a vásárlóknak: havi és éves összehasonlításban is csak egy áruházban mértünk áremelkedést, ami azt jelenti, hogy a Privátbankár Árkosár átlagos ellenértéke csökkent, miközben az áruházak sorrendjében változás állt be az előző hónaphoz képest. Az Auchan mindössze 0,7 százalékkal adta drágában a kiválasztott élelmiszereket, mint egy éve, a múlt hónaphoz képest viszont 3,8 százalékos volt az áremelés. Az Interspar eközben 6, a Tesco pedig 8 százalékot meghaladó mértékben engedett a szeptemberi árakból, éves szinten pedig mindkét láncnál 2,5 százalék körüli az árcsökkenés.

Az Auchan még éppen 18 ezer forint alatt tartotta a mintakosarunk árát, miközben a Tesco is visszatért az „álomhatár” alá, így 4 hónap után a brit lánc újra az élre állt. Az árcsökkentéssel az Interspar is szépen faragott hátrányából, így a mezőny alaposan összerázódott: a legdrágább és a legolcsóbb áruház között mindössze 528 forintos, 3 százalék alatti különbséget mértünk.

Az éves árváltozás mértéke százalékban, avagy a Privátbankár Árkosár árindexe

A legjobban persze akkor járnánk, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják – így akár 16 500 forint alatt is megúszhatnánk a nagybevásárlást, ez azonban vagy tripla létszámú bevásárlócsapatot, vagy tripla utazgatást jelent – ez pedig nem tűnik megvalósíthatónak vagy épp kifizetődőnek. Az akciós újságokat persze azért nem árt bújni.

A realitások talaján maradva mindenesetre azt mondhatjuk: minta-élelmiszerkosarunk átlagára 17 968 forint lett októberben, ami 3,8 százalékkal alacsonyabb, mint szeptemberben volt. Egy év alatt, tavaly októberhez képest 1,4 százalékkal csökkentek az árak.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Ami a jelentősebb ármozgásokat illeti az egyes termékeknél: szeptemberhez képest 10 és 20 százalék közötti mértékben drágult a banán, a sajt, a margarin és a tejföl is. A tejtermékek ugyan drágultak, de maga a tej több mint 10 százalékkal olcsóbban volt most beszerezhető, mint egy hónapja. Az alma és a krumpli egyhavi árcsökkenése pedig meghaladta a 20 százalékot is.

Tavaly októberhez képest jelentősen, 41 százalékkal emelkedett az alma ára, és majdnem 25 százalékkal többet kell fizetni a cukorért. Narancslevet 15 százalékkal drágábban kapunk most, mint egy éve. Több mint 10 százalékot esett viszont a tej, egyes felvágottak és szénsavas üdítők ára egy év alatt.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Havi legolcsóbbak

Októberre hirtelen nyakunkba szakadt az ősz, vége a piknikezés időszakának, a romantika beköltözik a négy fal közé. Ha vékony a pénztárca, erről akkor sem szabad megfeledkezni – ezúttal három szezonális otthoni randevú-kellék árát néztük meg. Ebben a rovatban márkára és minőségre való tekintet nélkül szoktuk megversenyeztetni a termékeket, ettől a szokástól most egy helyen kissé eltértünk. A szőlő, a bor és a „sajt” árát vizsgáltuk meg tüzetesebben.

Egy kiló szőlőt a legolcsóbban az Intersparban kaphattunk: 379-ért adták az olasz fehérszőlő kilóját ottjártunkkor. Az Auchanban 499 forint volt a magyar „rubi” (talán Ruby King lehetett?), a Tescóban 599-ért piros spanyol szőlőt vehettünk.

A KSH csütörtökön közli az infláció szeptemberi alakulásáról szóló adatait.

A sajton igazából akkor lehet spórolni, ha nem sajtot veszünk – a „pizzafeltétnek” nevezett tejtermék-imitátumok részben vagy növényi alapanyagból készülnek, tejipari mellékterméket is tartalmazhatnak, ránézésre olyanok, mint mondjuk egy trappista, de sokkal olcsóbbak és nem olyan finomak, pláne nem értékesek.  A Chester pizzafeltét sima és (vélhetően nem bükkfán) füstölt változatban is mindössze 699 forint volt kilónként a Tescóban, miközben ugyanitt valódi sajtot nem találtunk 1200 forint alatt. Az Auchan 889-ért adott szendvics- és pizzafeltétet, míg az Interspar 999-ért adta a Chestert.

A legolcsóbb fehérborokat is megkerestük, de itt húztunk egy képzeletbeli vonalat: nem adtuk a színvonalat az üvegpalackos alá. A sajtimitátum még hagyján, de egy műanyagflakonos bor biztosan agyonüti a romantikus hangulatot. Egy palack bort egyébként is megkaphatunk akár 275 forintért, ha az Auchanban a Borbála félédes vagy száraz változatát választjuk. A Tesco sajátmárkás bora ennél csak 4 forinttal volt drágább üvegenként. Az Intersparban 299 forint volt egy üveg Szüretelő és egy üveg Szőlőhegy fehérbor is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
Vásárló Észrevette? Szép csendben tovább kúszik felfelé a családi nagybevásárlás ára
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. április 10. 05:44
Idén szinte minden hónapban drágább lett egy kicsit a nagybevásárlás, nincs ez másképp áprilisban sem - megint feljebb kúsztak az árak az előző hónaphoz képest. Tavaly ilyenkor viszont még drágábban vásárolhattunk, így a bázishatás továbbra is kitart: éves szinten árcsökkenésről számolhatunk be, és pár hónapig ez így is marad még. Míg azonban 2 évvel ezelőtt még a 30 ezer forintos kosárérték is brutálisan drágának tűnt, most a 35 ezer is realitás. Itt a Privátbankár legfrissebb Árkosár-felmérése.
Vásárló Vége lett a marakodásnak, visszatértek a kiebrudalt termékek a carrefouros polcokra
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 12:51
Róka fogta csuka, csuka fogta róka helyzetbe kerültek a kiskereskedők és a legismertebb élelmiszer- és italmárkák tulajdonosai azzal, hogy a felek médiapartnerekké is váltak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG