Amire szinte senki sem gondol: 4+1 tipp a külföldi üzleteléshez

2016. május 30., 17:00

A globalizáció olyan méreteket öltött, hogy már a csapból is az folyik, hogy nincsenek határok; a világ szinte bármely pontján eladhatjuk termékeinket vagy nyújthatjuk szolgáltatásainkat. Viszonylag kicsi piac vagyunk, egyre több cég érzi úgy, hogy kinőtte az ország határait - van azonban jó néhány dolog, amire oda kell figyelnünk, ha külföldön próbálunk szerencsét, különben fájdalmas veszteség lesz a vége. Vannak nyilvánvaló dolgok - most viszont összeszedtünk 4+1 olyat is, amiről sokan nem tudnak vagy megfeledkeznek.

1. Hogyan mérjük fel a terepet?

Ne ugorjunk fejest a sötétbe: mielőtt megjelennénk egy számunkra eddig ismeretlen piacon, nézzünk körül, valóban létezik-e piaci igény a termékünkre vagy szolgáltatásunkra, milyen versenytársakra számíthatunk, mennyire nehéz a vállalkozások helyzete az adott országban. Itthonról a Magyar Nemzeti Kereskedőház segítheti a kis- és középvállalkozásokat a külpiacok felmérésében akár információkkal, akár találkozók szervezésével.

Hirdetés

Érdemes átfutni a vezető országos portálok gazdasági, pénzügyi rovatait is, milyen "helyi" hírek pörögnek - de akár a nagy nemzetközi üzleti-gazdasági portálok adott országra vonatkozó cikkeit is. Más a helyzet, ha épp egy komolyabb bürokrácia- vagy közteher-csökkentési programról szólnak a hírek és más, ha épp szigorítják a külföldi vállalkozások ellenőrzését vagy a termékünk épp kikerül a kedvezményes áfakörből...

2. Semmi sem ugyanolyan, mint otthon

A nemzetközi jog nagyon bonyolult terep, az adózással, szerződésekkel kapcsolatos szabályok és tudnivalók nagymértékben eltérhetnek attól, amihez a hazai piacon hozzászoktunk. Az Európai Unión belül számos bürokráciacsökkentő jogszabály és egyszerűsítés lépett már életbe és számos tagország használ közös pénzt, ami miatt egyszerűbb a közösségen belüli üzletelés, mint valaha - nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy a tagállamoknak többnyire saját szabályaik és törvényeik vannak.

Milyen engedélyekre van szükségem? Hova fordulhatok kérdéseimmel? Kell-e valamilyen díjat fizetnem? Mit tehetek, ha éttermet akarok nyitni? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre is találhat válaszokat az egyablakos ügyintézési pontokon - ezeket itt találhatja országonként összegyűjtve >>

Ha azonban az Európai Unión, vagy pláne Európán kívüli piacokat célzunk meg, sokkal összetettebb kihívás előtt állunk - elengedhetetlen, hogy jogi segítséget vegyünk igénybe, de kérhetünk információt a helyi magyar nagykövetségektől, külképviseletektől - ezek listáját itt találjuk >>

Ha a szabályok nem ismerete miatt nem tüntetünk fel valamit termékünk címkéjén vagy nem szerzünk be egy szükséges dokumentumot, olyan bírságot kaphatunk, ami azonnal derékba törheti nemzetközi karrierünket.

3. Legyünk mindig szem előtt!

A hazai tevékenység sem nagyon képzelhető el egy informatív, áttekinthető honlap és egy rendszeresen karbantartott és frissített Facebook-oldal nélkül, a nemzetközi térben azonban tényleg garantáltan nem élünk meg, ha csak egy kis zugot üzemeltetünk az alagsorban egy satnya megállítótáblával. Egy frissen a piacra érkezett külföldi vállalkozást mindig körülleng a bizalmatlanság; ezen minél erősebb online jelenléttel enyhíthetünk. Váljunk nyitott könyvvé az ügyfelek és vásárlók előtt, válaszoljunk gyorsan a vevői megkeresésekre és kérdésekre, legyünk elérhetőek a lehető legtöbb platformon - itthon ugyan nem nagy divat a cégek körében, de ne feledkezzünk meg a Twitterről és az Instagramról sem.

4. Figyeljük a vevő kezét!

Ha külföldön, külföldiekkel kötünk üzletet, és már eljutunk addig, hogy fizetnek nekünk, akkor egyrészt nagyon ügyesek voltunk, másrészt nagyon észnél kell lennünk. Érdemes lehet bankunktól segítséget kérni - adhatnak néhány tippet, hogyan mehetünk biztosra abban, hogy valóban megkapjuk a teljes összeget, ami nekünk jár, úgy és akkor, ahogy arra számítunk - a lehető legkisebb kockázat mellett.

+1 Ne sértsünk senkit vérig!

Akár személyesen, akár Skype-konferencián beszélünk külföldi partnereinkkel, ne feledkezzünk meg róla: nekünk egyszerűnek és megszokottnak tűnő gesztusaink egész más jelentéssel bírhatnak más kultúrákban. Ha a egyik lábunkat a másik térdünkön pihentetjük beszélgetés közben, azt a Közel-Keleten könnyen úgy értelmezhetik, hogy a lábfejünket mutogatjuk, és könnyen sértőnek találhatják. Van, ahol az ölelkezés, puszizkodás hétköznapi gesztus, máshol semmilyen testi kontaktust nem néznek jó szemmel, ahogy a nők kézcsókkal köszöntése egyre kevesebb kultúrában számít udvariasnak. viselkedjünk inkább visszafogottan, ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Hogy lett Mészáros Lőrinc papírja a világ legjobb részvénye?

Hogy lett Mészáros Lőrinc papírja a világ legjobb részvénye?

Miután szűk fél év alatt megötvenszereződött (!) az árfolyama, a Konzum jelenleg a világ legjobban teljesítő részvénye a 100 millió dollár fölötti kategóriában. Nem csoda, hogy felkeltette a világ egyik legtekintélyesebb üzleti lapjának a figyelmét is: a Bloomberg Businessweek hosszú cikkben ismerteti, hogyan lett a miniszterelnök barátjának cége a legnagyobb magyar tőzsdei sztori.

További cikkek

Heti várható események, adatok

  • július 17
    Ipari termelés, GDP és kiskereskedelmi forgalom
    Netflix (2017 Q2)
    július 18
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 15 mrdFt
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    Fogyasztói árindex
    ZEW index
    július 19
    Wizz Air (2018 Q1)
    Morgan Stanley (2017 Q2)
    július 20
    KSH: Keresetek (január–május)
    NGM: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének június végi helyzetéről
    Import és export
    EKB kamatdöntése
    Tartós és friss munkanélküli-segély kérelmek
    Fogyasztói bizalom
    július 21
    General Electric (2017 Q2)

Szavazás

Ön szerint jó dolog, hogy Magyarország rendezi a vizes vb-t?