4p
A globalizáció olyan méreteket öltött, hogy már a csapból is az folyik, hogy nincsenek határok; a világ szinte bármely pontján eladhatjuk termékeinket vagy nyújthatjuk szolgáltatásainkat. Viszonylag kicsi piac vagyunk, egyre több cég érzi úgy, hogy kinőtte az ország határait - van azonban jó néhány dolog, amire oda kell figyelnünk, ha külföldön próbálunk szerencsét, különben fájdalmas veszteség lesz a vége. Vannak nyilvánvaló dolgok - most viszont összeszedtünk 4+1 olyat is, amiről sokan nem tudnak vagy megfeledkeznek.

1. Hogyan mérjük fel a terepet?

Ne ugorjunk fejest a sötétbe: mielőtt megjelennénk egy számunkra eddig ismeretlen piacon, nézzünk körül, valóban létezik-e piaci igény a termékünkre vagy szolgáltatásunkra, milyen versenytársakra számíthatunk, mennyire nehéz a vállalkozások helyzete az adott országban. Itthonról a Magyar Nemzeti Kereskedőház segítheti a kis- és középvállalkozásokat a külpiacok felmérésében akár információkkal, akár találkozók szervezésével.

Érdemes átfutni a vezető országos portálok gazdasági, pénzügyi rovatait is, milyen "helyi" hírek pörögnek - de akár a nagy nemzetközi üzleti-gazdasági portálok adott országra vonatkozó cikkeit is. Más a helyzet, ha épp egy komolyabb bürokrácia- vagy közteher-csökkentési programról szólnak a hírek és más, ha épp szigorítják a külföldi vállalkozások ellenőrzését vagy a termékünk épp kikerül a kedvezményes áfakörből...

2. Semmi sem ugyanolyan, mint otthon

A nemzetközi jog nagyon bonyolult terep, az adózással, szerződésekkel kapcsolatos szabályok és tudnivalók nagymértékben eltérhetnek attól, amihez a hazai piacon hozzászoktunk. Az Európai Unión belül számos bürokráciacsökkentő jogszabály és egyszerűsítés lépett már életbe és számos tagország használ közös pénzt, ami miatt egyszerűbb a közösségen belüli üzletelés, mint valaha - nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy a tagállamoknak többnyire saját szabályaik és törvényeik vannak.

Milyen engedélyekre van szükségem? Hova fordulhatok kérdéseimmel? Kell-e valamilyen díjat fizetnem? Mit tehetek, ha éttermet akarok nyitni? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre is találhat válaszokat az egyablakos ügyintézési pontokon - ezeket itt találhatja országonként összegyűjtve >>

Ha azonban az Európai Unión, vagy pláne Európán kívüli piacokat célzunk meg, sokkal összetettebb kihívás előtt állunk - elengedhetetlen, hogy jogi segítséget vegyünk igénybe, de kérhetünk információt a helyi magyar nagykövetségektől, külképviseletektől - ezek listáját itt találjuk >>

Ha a szabályok nem ismerete miatt nem tüntetünk fel valamit termékünk címkéjén vagy nem szerzünk be egy szükséges dokumentumot, olyan bírságot kaphatunk, ami azonnal derékba törheti nemzetközi karrierünket.

3. Legyünk mindig szem előtt!

A hazai tevékenység sem nagyon képzelhető el egy informatív, áttekinthető honlap és egy rendszeresen karbantartott és frissített Facebook-oldal nélkül, a nemzetközi térben azonban tényleg garantáltan nem élünk meg, ha csak egy kis zugot üzemeltetünk az alagsorban egy satnya megállítótáblával. Egy frissen a piacra érkezett külföldi vállalkozást mindig körülleng a bizalmatlanság; ezen minél erősebb online jelenléttel enyhíthetünk. Váljunk nyitott könyvvé az ügyfelek és vásárlók előtt, válaszoljunk gyorsan a vevői megkeresésekre és kérdésekre, legyünk elérhetőek a lehető legtöbb platformon - itthon ugyan nem nagy divat a cégek körében, de ne feledkezzünk meg a Twitterről és az Instagramról sem.

4. Figyeljük a vevő kezét!

Ha külföldön, külföldiekkel kötünk üzletet, és már eljutunk addig, hogy fizetnek nekünk, akkor egyrészt nagyon ügyesek voltunk, másrészt nagyon észnél kell lennünk. Érdemes lehet bankunktól segítséget kérni - adhatnak néhány tippet, hogyan mehetünk biztosra abban, hogy valóban megkapjuk a teljes összeget, ami nekünk jár, úgy és akkor, ahogy arra számítunk - a lehető legkisebb kockázat mellett.

+1 Ne sértsünk senkit vérig!

Akár személyesen, akár Skype-konferencián beszélünk külföldi partnereinkkel, ne feledkezzünk meg róla: nekünk egyszerűnek és megszokottnak tűnő gesztusaink egész más jelentéssel bírhatnak más kultúrákban. Ha a egyik lábunkat a másik térdünkön pihentetjük beszélgetés közben, azt a Közel-Keleten könnyen úgy értelmezhetik, hogy a lábfejünket mutogatjuk, és könnyen sértőnek találhatják. Van, ahol az ölelkezés, puszizkodás hétköznapi gesztus, máshol semmilyen testi kontaktust nem néznek jó szemmel, ahogy a nők kézcsókkal köszöntése egyre kevesebb kultúrában számít udvariasnak. viselkedjünk inkább visszafogottan, ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tippek Kinőtted az országot? Ezzel az öt tippel külföldön is sikeres leszel
Balkó Rita | 2017. szeptember 20. 18:00
Sikeressé válni egy olyan kis országban is kihívás, mint a miénk, sokak számára azonban szűk ez a falatnyi kis terület. Ha sikerült túlélni a kezdeti nehézségeket, célszerű új piacok után nézni a határon túl, a külföldi terjeszkedés azonban a jelentős profitnövelés mellett sok ismeretlen buktatót és veszélyt rejteget. Mutatunk öt tippet, hogy hogyan élje túl a cég a külföldi terjeszkedést!
Tippek Sikeres akarsz lenni? Hallgasd meg azokat, akik a legfontosabbak!
Privátbankár.hu | 2016. december 31. 17:00
Mire az ember alapos tervezés után elindít egy vállalkozást, már pontosan tudja, milyen termékkel, szolgáltatással kíván belépni a piacra, mivel akarja meghódítani a vásárlókat. Azt is kitalálja, hogyan vezesse be termékét, hogyan reklámozza, tegye népszerűvé és kívánatossá az ügyfelek számára - innentől pedig már csak egy dolog állhat a siker útjába: ha amit kínálunk, az nem elég jó az ügyfélnek. A kudarc azonban biztosan elkerülhető, ha odafigyelünk arra, amit a vevőink jeleznek nekünk.
Tippek Hogyan válasszunk céges mobilelőfizetést?
Privátbankár.hu | 2016. december 30. 14:30
Nem is olyan régen még kinevették az úttörőket, ma már egy vállalkozás sem maradhat életben mobiltelefon nélkül. A piacon rengeteg az ajánlat, versenyeznek az ügyfelekért a szolgáltatók – hogyan válasszunk hát szolgáltatáscsomagot? Miközben nincs mindenkire egyformán alkalmazható recept, összeszedtünk néhány szempontot, amit érdemes szem előtt tartani a választásnál.
Tippek Ez legyen a célod jövőre: a leendő ügyfeleid mindenhol ott vannak, csak el kell érned őket
Privátbankár.hu | 2016. december 29. 15:06
Csatornák miriádjain keresztül léphet ma kapcsolatba egy üzlet a potenciális vásárlóival, de komoly felkészülésre van szükség, ha nem akarunk elveszni a zűrzavarban.
Tippek Amire nem számítanál: kik azok, akik még szabadságra is alig mernek elmenni?
Privátbankár.hu | 2016. december 28. 13:05
Lehet, hogy később majd benő a fejük lágya, de az Y-generáció tagjai egy felmérés szerint pályájuk elején képtelenek elengedni a munkaügyeket: igazi mártíroknak tartják magukat, akik nélkül megáll az élet a cégnél. Még szabadságra se nagyon mennek el, vagy ha igen, akkor is a vállalati ügyekkel foglalkoznak – mivel állandóan online vannak, ezt könnyen meg is tehetik.
Tippek A 10 legmenőbb juttatás, amit egy főnök adhat
Privátbankár.hu | 2016. december 26. 17:30
A jó fizetés a mai világban már csak egy dolog, mivel szinte minden munkahely ad valamilyen extra juttatást ma már. Azt régóta tudjuk, hogy a boldog alkalmazott jobban is dolgozik, ezért összegyűjtöttük, hogy mik azok az extra figyelmességek, amelyek jócskán megkönnyítik a mindennapokat. Irigykedjetek velünk!
Tippek Egy 404-es történet: csinálj előnyt egy hibából!
Balkó Rita | 2016. december 22. 17:00
Elgépeltük, törölték, valami hiba csúszott a számításba – aki számítógépet használ, legalább egyszer az életében már találkozott a 404-es hibakóddal. Ez mind a felhasználónak, mind az oldal üzemeltetőjének egy apró, de megkerülhetetlen kellemetlenség a digitális világban. Ha azonban az oldal üzemeltetője egy kicsit kreatív, úgy nem csak egyedi, de akár szerethető is lehet a hibaüzenet.
Tippek Mi az a rugalmas munkaidő? Akkor dolgozunk, amikor akarunk?
Valkai Nikoletta | 2016. december 21. 16:12
Valószínűleg mindenkinek jutott már legalább egyszer az eszébe, hogy sokszor teljesen felesleges egyhuzamban 8 órát a munkahelyen tölteni. Szerencsére egyre több munkáltató dönt úgy, hogy rugalmas munkaidőt engedélyez dolgozóinak. Így nem csak költségeket lehet csökkenteni, de az alkalmazottak is motiváltabbak lesznek azáltal, hogy befolyásuk van a munkaidejükre, és amellyel nemcsak a munkavégzés válhat hatékonyabbá, de mindebből a cég is profitálhat.
Tippek Nem elég hatékonyak a beosztottjaid? Dolgozzanak csak négy napot!
Privátbankár.hu | 2016. december 19. 17:30
Bár az elmúlt években egyre komolyabb előrelépések történtek a rugalmas munkavégzés területén, azért még jócskán van hová fejlődnünk. A home office ma már kezd megszokottá válni, de a négynapos munkahét Magyarországon még finoman szólva is ismeretlen. Holott a koncepció mindenképpen életképes, erre példa mások mellett a világ egyik leggazdagabb emberének ötlete is.
Tippek Kineveti az ötleted a bank? Kérj pénzt az internetezőktől!
Privátbankár.hu | 2016. december 16. 19:55
Ha banánzongorát vagy egy szupermenő hűtőtáskát akar az ember gyártani, de az ötleten kívül semmije sincs meg hozzá, valószínűleg még sorszámot sem kap a bankban, nem hogy hitelt. Ha azonban mások is hisznek az ötletben és pár dollárral beszállnak a megvalósításba, akár a milliók is összejöhetnek. Mire jó a crowdfunding?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG