Amire szinte senki sem gondol: 4+1 tipp a külföldi üzleteléshez

2016. május 30., 17:00

A globalizáció olyan méreteket öltött, hogy már a csapból is az folyik, hogy nincsenek határok; a világ szinte bármely pontján eladhatjuk termékeinket vagy nyújthatjuk szolgáltatásainkat. Viszonylag kicsi piac vagyunk, egyre több cég érzi úgy, hogy kinőtte az ország határait - van azonban jó néhány dolog, amire oda kell figyelnünk, ha külföldön próbálunk szerencsét, különben fájdalmas veszteség lesz a vége. Vannak nyilvánvaló dolgok - most viszont összeszedtünk 4+1 olyat is, amiről sokan nem tudnak vagy megfeledkeznek.

1. Hogyan mérjük fel a terepet?

Ne ugorjunk fejest a sötétbe: mielőtt megjelennénk egy számunkra eddig ismeretlen piacon, nézzünk körül, valóban létezik-e piaci igény a termékünkre vagy szolgáltatásunkra, milyen versenytársakra számíthatunk, mennyire nehéz a vállalkozások helyzete az adott országban. Itthonról a Magyar Nemzeti Kereskedőház segítheti a kis- és középvállalkozásokat a külpiacok felmérésében akár információkkal, akár találkozók szervezésével.

Hirdetés

Érdemes átfutni a vezető országos portálok gazdasági, pénzügyi rovatait is, milyen "helyi" hírek pörögnek - de akár a nagy nemzetközi üzleti-gazdasági portálok adott országra vonatkozó cikkeit is. Más a helyzet, ha épp egy komolyabb bürokrácia- vagy közteher-csökkentési programról szólnak a hírek és más, ha épp szigorítják a külföldi vállalkozások ellenőrzését vagy a termékünk épp kikerül a kedvezményes áfakörből...

2. Semmi sem ugyanolyan, mint otthon

A nemzetközi jog nagyon bonyolult terep, az adózással, szerződésekkel kapcsolatos szabályok és tudnivalók nagymértékben eltérhetnek attól, amihez a hazai piacon hozzászoktunk. Az Európai Unión belül számos bürokráciacsökkentő jogszabály és egyszerűsítés lépett már életbe és számos tagország használ közös pénzt, ami miatt egyszerűbb a közösségen belüli üzletelés, mint valaha - nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy a tagállamoknak többnyire saját szabályaik és törvényeik vannak.

Milyen engedélyekre van szükségem? Hova fordulhatok kérdéseimmel? Kell-e valamilyen díjat fizetnem? Mit tehetek, ha éttermet akarok nyitni? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre is találhat válaszokat az egyablakos ügyintézési pontokon - ezeket itt találhatja országonként összegyűjtve >>

Ha azonban az Európai Unión, vagy pláne Európán kívüli piacokat célzunk meg, sokkal összetettebb kihívás előtt állunk - elengedhetetlen, hogy jogi segítséget vegyünk igénybe, de kérhetünk információt a helyi magyar nagykövetségektől, külképviseletektől - ezek listáját itt találjuk >>

Ha a szabályok nem ismerete miatt nem tüntetünk fel valamit termékünk címkéjén vagy nem szerzünk be egy szükséges dokumentumot, olyan bírságot kaphatunk, ami azonnal derékba törheti nemzetközi karrierünket.

3. Legyünk mindig szem előtt!

A hazai tevékenység sem nagyon képzelhető el egy informatív, áttekinthető honlap és egy rendszeresen karbantartott és frissített Facebook-oldal nélkül, a nemzetközi térben azonban tényleg garantáltan nem élünk meg, ha csak egy kis zugot üzemeltetünk az alagsorban egy satnya megállítótáblával. Egy frissen a piacra érkezett külföldi vállalkozást mindig körülleng a bizalmatlanság; ezen minél erősebb online jelenléttel enyhíthetünk. Váljunk nyitott könyvvé az ügyfelek és vásárlók előtt, válaszoljunk gyorsan a vevői megkeresésekre és kérdésekre, legyünk elérhetőek a lehető legtöbb platformon - itthon ugyan nem nagy divat a cégek körében, de ne feledkezzünk meg a Twitterről és az Instagramról sem.

4. Figyeljük a vevő kezét!

Ha külföldön, külföldiekkel kötünk üzletet, és már eljutunk addig, hogy fizetnek nekünk, akkor egyrészt nagyon ügyesek voltunk, másrészt nagyon észnél kell lennünk. Érdemes lehet bankunktól segítséget kérni - adhatnak néhány tippet, hogyan mehetünk biztosra abban, hogy valóban megkapjuk a teljes összeget, ami nekünk jár, úgy és akkor, ahogy arra számítunk - a lehető legkisebb kockázat mellett.

+1 Ne sértsünk senkit vérig!

Akár személyesen, akár Skype-konferencián beszélünk külföldi partnereinkkel, ne feledkezzünk meg róla: nekünk egyszerűnek és megszokottnak tűnő gesztusaink egész más jelentéssel bírhatnak más kultúrákban. Ha a egyik lábunkat a másik térdünkön pihentetjük beszélgetés közben, azt a Közel-Keleten könnyen úgy értelmezhetik, hogy a lábfejünket mutogatjuk, és könnyen sértőnek találhatják. Van, ahol az ölelkezés, puszizkodás hétköznapi gesztus, máshol semmilyen testi kontaktust nem néznek jó szemmel, ahogy a nők kézcsókkal köszöntése egyre kevesebb kultúrában számít udvariasnak. viselkedjünk inkább visszafogottan, ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Nyakunkon a kánikula – mutatjuk, hogyan válassz magadnak klímát

Nyakunkon a kánikula – mutatjuk, hogyan válassz magadnak klímát

A nyárral nem csak a monszunszerű viharok, hanem a tikkasztó hőség is megérkezik, ilyenkor pedig különösen jól jön, ha valamivel tudjuk hűteni magunkat és az otthonunkat. Klímaberendezésből azonban annyi van, mint a csillag, egy kis utánajárással azonban biztosan nem választunk áramot zabáló masinákat. Az LG klímaszakértője segít nekünk eligazodni a kínálatban.

További cikkek

Heti várható események, adatok

  • május 29
    május 30
    KSH: Beruházás (I. negyedév)
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    Fogyasztói bizalom
    Fogyasztói árindex
    Conference Board fogyasztói BMI

    május 31
    KSH: Ipari termelői árak (április)
    Ipari termelés
    Feldolgozóipari és szolgáltatóipari BMI
    Metro (2017 Q2)
    Munkanélküliségi ráta
    Fogyasztói árindex
    Chicagói BMI
    Bézs könyv
    június 1
    KSH: Külkereskedelmi termékforgalom (második becslés, március)
    a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság BMI-je
    Feldolgozóipari BMI
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    ISM feldolgozóipari index
    június 2
    Munkanélküliségi ráta
    Külkereskedelmi mérleg

Szavazás

Idén hová megy nyaralni?