Hirdetés
Hirdetés

Erre figyeljen, ha az osztrákoknál autózik

2012. augusztus 11., 08:18

Nehézkesen indult a mentősáv bevezetése az osztrák autópályákon. Január elseje óta kötelező torlódás vagy forgalmi dugó esetén félrehúzódniuk az autósoknak és szabadon hagyniuk egy mentősávot (Rettungsgasse) a mentők, a tűzoltóság és a rendőrség járművei számára.

Nehézkesen indult a mentősáv bevezetése az osztrák autópályákon az első félév tapasztalatai alapján - számolt be róla az osztrák sajtó. A hatóságok szerint csak több időre van szükség, amíg az autósok megszokják az új szabályozást. Január elseje óta - Németországhoz és Csehországhoz hasonlóan - az osztrák autópályákon és autóutakon is kötelező torlódás vagy forgalmi dugó esetén félrehúzódniuk az autósoknak és szabadon hagyniuk egy mentősávot (Rettungsgasse) a mentők, a tűzoltóság és a rendőrség járművei számára. Mentőszolgálatok munkatársai a napokban a Kurier című lapnak az ország több részén is arról számoltak be, hogy a mentősáv gyakran "nem működik", illetve a szabályt megszegők miatt tovább tart eljutniuk a balesetek helyszínére, mint korábban. Van, aki ezért szívesen visszaállítaná a korábbi gyakorlatot, amikor a leállósávon közlekedtek a mentőjárművek.

Legtöbbször az jelent akadályt, hogy nem minden autós húzódik félre, vagy nem a megfelelő irányba húzódik le, vagy pedig előrehajt a mentőknek szabadon hagyott helyen. Hivatalos felmérés nem készült a témában, de egy májusi közvélemény-kutatáson az osztrákok 80 százaléka szintén úgy vélekedett, hogy az esetek többségében nem alakítanak ki mentősávot a dugóba kerülő autósok. Csak 15,5 százalék mondta azt, hogy jól működik a szabályozás. 93 százalék szerint ellenőrzés és büntetés nélkül az autósok nem is fogják betartani az új rendelkezést. A törvény szerint akár 726 euró (mintegy 202 ezer forint), mentőjármű előrejutásának akadályozása esetén ennek akár a háromszorosa is kiszabható büntetésként, de az ellenőrzés szigora tartományonként változó. Az egyes munkatársak nyilatkozataitól eltérően a mentőszolgálatok hivatalosan kitartanak a mentősáv mellett, ahogy a hatóságok is.

Hirdetés

 

A közlekedési minisztérium és a rendőrség szerint egyszerűen csak több időre van szükség, amíg az autósok megszokják az új szabályokat. A belügyminisztérium szóvivője szerint túlzás volna arról beszélni, hogy nem jó a szabályozás, csak azért, mert egyesek megszegik. Azt egyelőre nem tervezik, hogy az eddiginél szigorúbb ellenőrzéssel kényszerítsék ki a betartását. Az osztrákok 77 százaléka mindettől függetlenül alapjában véve jó elképzelésnek tartja a mentősávot, és abban bízik, hogy javulni fog a helyzet. De kiderült a felmérésből az is, hogy minden ötödik válaszadó nem jól ismerte az új rendelkezéseket. A szabályok szerint a mentősávot még azelőtt ki kell alakítani, hogy leállna a forgalom. Kétsávos utakon a belső sávban haladóknak balra, a külső sávban haladóknak jobbra kell húzódniuk, amennyire csak lehetséges, egészen a burkolat széléig. Hasonlóan a három- vagy többsávos utakon a belső sávban levőknek balra, a többieknek jobbra kell félrehúzódniuk. Ehhez a leállósávot is igénybe vehetik az autósok. A hatóságok szerint a mentősáv átlagosan négy perccel rövidíti meg a mentés időtartamát, így akár negyven százalékkal is javíthatja a balesetet szenvedettek túlélési esélyeit.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Mindenki a robotokat fogja használni – vagy inkább betiltják őket?

Mindenki a robotokat fogja használni – vagy inkább betiltják őket?

Ahogy a robotika fejlődik, egyre gyakrabban kerül elő a téma, hogy a szexet is helyettesíteni tudják-e vagy sem, és annak milyen társadalmi hatásai lesznek. Vannak, akik szerint nemsokára mindenki ilyet fog használni, mások szerint ez még sok év kérdése, megint mások meg inkább betiltanák az egészet.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Hirdetés
Hirdetés

  • BUX27851.63+0.06%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • július 25
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés, május)
    IFO üzleti hangulatindex
    Export, import
    július 26
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 30 mrdFt
    McDonald's (2016 Q2)
    Beszerzésimenedzser-index
    Conference Board fogyasztói BMI
    Újlakás építések
    Apple (2016 Q3)
    július 27
    Airbus (2016 Q1)
    GDP
    július 28
    KSH: Foglalkoztatottság és munkanélküliség (április–június)
    Richter (2016 Q1)
    Munkanélküliségi ráta
    Fogyasztói BMI
    Friss és tartós munkanélküli-segélyek
    július 29
    KSH: Ipari termelői árak (június)
    KSH: Lakásépítések, építési engedélyek (I. félév)
    MNB: A hitelintézetek összevont mérlegének alakulása (június)
    MNB: A háztartási és a nem pénzügyi vállalati kamatlábak (június)
    GDP
    GDP

Szavazás

Ön sajnálja, hogy az Uber úgy döntött, kivonul Magyarországról?