5p
Egy hirtelen rendelettel az építkezések miatt kitiltanák a turistabuszokat a Budai Várból, ami a városban dolgozó idegenvezetők szerint visszavetheti a fontos bevételi forrásokat jelentő turizmust és káoszt okozhat az egész városban. A buszos csoportok jelenleg napi 33 millió, fél évre több mint hatmilliárd forintos bevételt jelentenek a Várban, amiben a vendéglátóhelyek és üzletek bevétele még nincs is benne.

A Budapesten praktizáló idegenvezetők május 5-én szakmai egyeztetést tartottak amiatt, hogy a turistabuszok behajtását a budai várba május 15-től betiltanák. „Ennek állítólagos oka az, hogy a várban megkezdett építkezésekhez szükséges tehergépjárművek és munkagépek, valamint a turistabuszok együttes súlya veszélyezteti a Vár alatti barlangrendszert” - írják az idegenvezetők.

Az idegenvezetők szerint a legtöbben kimaradtak az előzetes egyeztetésből, kész tények elé állították a turizmus összes szereplőjét az utasokkal együtt, „minden előzetes egyeztetés, vizsgálat és hatástanulmány nélkül, a szezon közepén”. Márpedig szerintük ez nem csak egy szűk szakma belügye, ugyanis a hazai GDP 10,3 százalékát a turizmus adja (ez szerintük körülbelül 14 milliárd dollár).

Három perces járatsűrűség kéne

Rövidtávon káosz várható a vár környékén, a döntéshozók által említett 66 fős helyettesítő buszok száma (5 darab) elégtelen a feladathoz. Az elmúlt évek statisztikái szerint szezonban naponta átlagosan 35 ezer turista fordult meg a Várban a Budavári Önkormányzat számlálása alapján, ebből legalább 15 ezer szervezett csoporttal érkezik. Ha ezt a számot elosztjuk 12 nappali órára, akkor 1250 utast jelentene óránként, ami 19 buszt, azaz három perces járatsűrűséget igényelne.

Logisztikailag megoldatlannak, sőt megoldhatatlannak tűnik egyelőre az is, hogy hol zajlana a turistabuszokról a BKK által üzemeltetendő járatokra való átszállás (lévén, hogy a csoportot együtt kell mozgatni, enélkül elvesznek emberek), majd fordítva. Az átlagban 49 fős turistabuszok súlya a közlemény szerint nem nagyobb, mint a tervezett helyettesítő buszoké, és harmadannyi, mint a felújításban részt vevő munkagépeké.

Minden VIP-vendég felmegy a várba

Minden mozgásában korlátozott személy (idősek, kisgyerekesek, kerekesszékesek) számára ez a lépés különösen diszkriminatív – írják. A kongresszusi és konferenciaturizmus VIP-résztvevőitől sem várható el, hogy buszt cseréljenek. (A 2015-ös év 1020 kongresszusának és konferenciájának 77 százalékát Budapesten rendezték, ezek résztvevői minimum egy alkalommal meglátogatták a Budai Várat.)

Az idegenvezetők azt mondják, hogy nem tudnak ezekkel a feltételekkel 40-60 fős csoportokat egyben mozgatni. Sem a turisták, sem a magyar vagy külföldi utazási irodák nem tudják vállalni annak a veszélyét, illetve felelősségét, hogy szétszakadjon a csoport egy általuk ismeretlen városban, amelynek a nyelvét sem beszélik. A tervezett intézkedés miatt kialakuló kaotikus állapotok komoly kártérítési igényekre adhatnak jogalapot.

Napi 33 millió forint bevétel

Kieső bevételek keletkezhetnek, hiszen csak a buszparkolás (1920 forint beszorozva napi 320 busszal, mert az új, 10 percre csökkentett ingyenes áthaladást nemigen fogják tudni teljesíteni) a Mátyás-templom (kedvezményekkel együtt is átlag 1000 forint) és a Halászbástya (700 forint) 15 000 szervezett turistát érintő kieső bevételei meghaladják a napi 33 millió forintot.

Fél évre ez több, mint hatmilliárd forint elmaradt bevétel, amiben nincs benne a várbeli vendéglátóhelyek és boltok kieső bevétele és a többi múzeumokhoz szervezett csoportok sem, csak a két említett műemlék. A Várba így fel nem jutó turistabuszok egész Budapest forgalmára komoly kihatással lesznek, kezelhetetlen dugókat okozva.

Az idegenvezetők bíznak abban, hogy a döntéshozók a fent leírtak ismeretében felülvizsgálják a tervezett határidőt, és a szakmai szervezetekkel egyeztetve új alternatívákban gondolkodnak.

Van három javaslatuk

A felvetést a közlemény szerint több szakmai szervezet támogatja, és nyomatékosan követelik az autóbuszok várból való kitiltási tervezetének haladéktalan felülvizsgálatát, az időpont elhalasztását. Három javaslatot dolgoztak ki a helyzet megoldására, az első szerint a döntés elhalasztása lenne szükséges legalább október 31-ig.

Ezzel párhuzamosan a vár mögötti területen a korábban tervezett mintegy 30 férőhelyes autóbusz-parkolót kellene kialakítani a személygépkocsik kitiltása mellett. Ez lehetővé teszi a turistacsoportok zökkenőmentes feljutását a várba, és a vár tehermentesítése mellett a buszok kulturált parkolását.

A második szerint is kellene a döntés elhalasztása minimum október 31-ig, ezzel párhuzamosan a MÁV Mészáros utcai mozdonyjavítójának területét lehetne parkolási céllal átalakítani a Várnegyedben az átmenő buszos forgalom engedélyezése mellett.

A harmadik javaslat lényege a döntés elhalasztása legkorábban október végéig, majd ezt követően a buszos átmenő forgalom biztosítása.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Vaskos meglepetést okozott az óriás
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 09:02
A várt 4,8 százalékkal szemben 5,3 százalékos pluszt ért el a kínai gazdaság. 
Makro / Külgazdaság Fontos üzenet jött Németországból
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 08:28
Az Európai Unió ugyan finomabban próbálja lazítani tagországai függését a kínai gazdaságtól, mint az USA kormánya, ám a német vállalati vezetők úgy látják, hogy nem kéne elkapkodni ezt a dolgot.
Makro / Külgazdaság A legérzékenyebb ponton támadhatja Oroszországot az ukrán sereg?
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 07:55
Egy neves brit Kelet-Európa-szakértő szerint Vlagyimir Putyin rezsimje egyre inkább egy náci rendszerre emlékeztet, amit nem lehet szabályos keretek között legyőzni.
Makro / Külgazdaság A város, ahol bárki nyer, mindig elmarad a felvirágzás
Vég Márton | 2024. április 16. 07:07
A közlekedés romokban, rossz a közbiztonság, nagyobb beruházásról nem hallani. A lakosság pedig egyre fogy. Új polgármestert keres a megyeszékhely.
Makro / Külgazdaság Enyhült a német ipar ellátási hiánya
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 17:06
Csaknem a Covid előti szintre jutott vissza.
Makro / Külgazdaság Még nagyobb megszorítás jöhet a választások után?
Vég Márton | 2024. április 15. 15:01
Varga Mihály pénzügyminiszter 675 milliárd forintnyi állami beruházás elhalasztását jelentette be a legutóbbi Kormányinfón. Ekkora költségvetési kiigazítás elég vagy még várható egy újabb csomag? Ezekről a témákról beszélt újságírónk, Vég Márton a Trend FM hétfő reggeli műsorában.
Makro / Külgazdaság Bombaként robbanhat Magyar Péter pártja júniusban - elképesztő eredményt hozott a szavazás
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 14:44
Ez alapján nem az a kérdés, hogy szerez-e európai parlamenti helyet a TISZA Párt, hanem az, hogy Fideszt meg tudja-e verni.
Makro / Külgazdaság Ízekre szedte Magyar Péter Ukrajnával kapcsolatos álláspontját Rácz András
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 11:13
A kormánypropaganda szólamai köszöntek vissza Magyar Péter szájából, de ki lehet javítani a tévedéseket.
Makro / Külgazdaság Európa napelemgyártó kapacitásainak 10 százaléka kivándorol
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 10:51
A német Meyer Burger bezárja üzemét Freibergben miután a kormányzati támogatás későn érkezett. Az Európai Unió elveszti napelemiparát a támogatási versenyben?
Makro / Külgazdaság Szerdától megint jobb lesz csukott szemmel tankolni
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 10:14
Nem lefele mozdulnak az árak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG