3p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

A Jumbo Jetnek is nevezett Boeing 747-es gépe a hosszútávú repülés, sőt a gyakori repülőutakkal tarkított életforma szimbóluma lett bő 40 évvel ezelőtt. Az idő azonban eljárt fölötte, egyre több légitársaság vonja ki a forgalomból, vannak helyette jobbak. Áruszállításra még megfelel, de a napjai meg vannak számlálva.

A repülés egész története alig több mint 100 éves, ebből az utolsó 47 év a legendás 747-es részvételével zajlott. A gépet még a 60-as években fejlesztették ki, amikor tömeges igény mutatkozott a kontinensek közötti utazásra. Addig csak a Boeing 707-es, illetve a McDonell Douglas DC-8-as típusai repültek hosszú távokat, de kicsi volt a kapacitásuk.

Nagyot kellett alkotni

Kellett hát egy óriás, amit nem is volt egyszerű megalkotni, komoly kihívás volt a kor technológiai viszonyai között. Ilyen hatalmas légijármű addig még nem repült, így az addig üzemelő motorok helyett olyanokat kellett kifejleszteni, melyek alkalmasak a feladatra. Ezekből 4-et szereltek fel a monstrumra, és pont ez okozza mostanában a gép hanyatlását: a mai repülők két motorral vígan repülnek, jóval kisebb fogyasztással.

A púp és a név

A 747-es kifejlesztésének volt egy érdekessége: azt hitték, hogy csak rövid időre lesz rá szükség, mert utána úgyis jön a hangsebesség feletti utasszállítás, és akkor ezt a típust már csak áruszállításra fogják használni. Ezért úgy tervezték, hogy elől egy óriási felhajtható rakodóajtót szerelhessenek rá, így viszont a pilótafülkét feljebb kellett tenni, lényegében a gép fölé. Innen a gép jellegzetes púpja, mely mögé később elhelyezték az első osztályt, így kétemeletes lett a gép.

A hangsebesség fölötti repülés valóban jött is a Concorddal, de nem lett gazdaságos, pláne tömeges, végül meg is szűnt. Így a 747-es lett a tömeges utaztatás fő eszköze az óceánokon átívelő járatokon, és minden addigi repülőhöz képesti mérete, amit a tetején lévő púp még jobban kihangsúlyozott, elnevezték Jumbónak. A jumbo eredetileg elefántot jelent egyes afrikai nyelvekben, és így neveztek el egy, a 19. században a londoni állatkertbe került különösen nagy példányt. Azóta a jumbo az angol nyelvben a hatalmas, óriási, behemót szinonimája, így logikus volt, hogy az új légijármű neve legyen Jumbo Jet.

Eljárt az idő

Az első járat 1970 elején állt üzembe, és rövidesen sok légitársaságnál a flotta gerincét képezte. Az idők során összesen 1528 darabot gyártottak, még 28 darabra van megrendelés. Az amerikai légitársaságok sorra állítják le a típust, mivel ma már nem gazdaságos a négymotoros óriás üzemeltetése. Helyette kétmotoros, valamivel keskenyebb törzsű, de hosszabb gépek üzemelnek, melyek ugyanolyan sok utast tudnak szállítani, viszont üzemanyag fogyasztásuk 20 százalékkal kisebb.

Az amerikai United Airlines jövőre tervezte kivonni a típust, de ezt előrehozta az idei évre. A többi amerikai társaság is fokozatosan kivonja, vagy már kis vonta a gépet az utasszállításból. A Boeing már csak teherszállító változatokat gyárt, de bizonytalan, hogy érkeznek-e még új megrendelések. A cég felkészült arra, hogy befejezi a gyártást: korábban ezt 2019-re tervezte, de lehet, hogy előre kell hozni ezt az időpontot. Az égbolton persze még jó darabig előfordulnak majd a jellegzetes, 4 csíkot húzó óriások, hisz a meglévő teherszállítókat még hosszú ideig megéri üzemeltetni.

Címkék: Vállalat
A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Penészedés, alkatrészcserék, horpadások a BYD-knél: minőségi gondokkal is küszködik Európában a magyar kormány új kedvenc autógyára
Litván Dániel | 2024. március 16. 17:44
Összességében tarolt tavaly a BYD, de Európában sántikálnak az eladások, és ebben a bosszantó minőségi gondok is szerepet játszanak. Az áraik sem elég alacsonyak ahhoz, hogy igazán nagy szeletet szakítsanak ki a piacból, segíthet mindezen a magyarországi gyár?
Vállalat Tőzsdéről szerezne 750 millió dollárt a közösségi platform, tavaly 90 milliót buktak
Privátbankár.hu | 2024. március 12. 11:31
22 millió részvényt vinnének tőzsdére, de vajon megveszik majd a kívánatosnak tartott áron?
Vállalat Az MBH Bank szeretné lakossági ügyfeleit is minél inkább a zöld irányba terelni
Natív tartalom | 2024. március 12. 11:01
Az MBH a fenntarthatóság szempontjából szeretne a hazai bankpiac élmezőnyébe tartozni. Ez is kiderül a Puskás András vezérigazgató-helyettessel készült interjúból.
Vállalat Kirobbanó formában az OTP
Privátbankár.hu | 2024. március 8. 11:13
Az OTP Bank a tavalyi utolsó negyedévben a várakozások átlagát meghaladva 229,987 milliárd forint konszolidált korrigált adózás utáni eredményt ért el, így éves szinten 1008,583 milliárd forinttal zárt.
Vállalat A Budapesti Értéktőzsde nem csak nőnapon támogatja a nők részvételét az üzleti életben
Privátbankár.hu | 2024. március 7. 17:50
Az üzleti szférában a vezető testületek arányos összetételét, az esélyegyenlőséget és a nők részvételének támogatását szorgalmazza a Budapesti Értéktőzsde Nyrt. (BÉT), amely ennek előmozdítására szándéknyilatkozatot írt alá több szakmai szervezettel - közölte az értéktőzsde csütörtökön az MTI-vel.
Vállalat Beveszi Kolozsvárt a BMW
Privátbankár.hu | 2024. március 5. 10:05
A BMW digitális átalakuását segítik majd a kolozvári központból. 
Vállalat Brüsszel megint lecsapott
Privátbankár.hu | 2024. március 4. 19:52
Az Európai Bizottság ezúttal az Apple-t sújtotta 1,8 milliárd eurós bírsággal.  
Vállalat Nagy halat fogott ki az egyik hazai tőzsdei cég
Privátbankár.hu | 2024. március 4. 18:37
William Wells, a Rothschild & Co globális pénzügyi tanácsadó vállalat korábbi Közép- és Délkelet-Európáért felelős igazgatósági alelnöke és ügyvezető igazgatója csatlakozik a 4iG tanácsadóihoz.
Vállalat Nagy veszély leselkedik a DIGI-előfizetőkre
Privátbankár.hu | 2024. március 4. 15:54
Bezárja és törli a céghez tartozó elektronikus postafiókokat a DIGI, ami sok kellemetlenséget okozhat azoknak, akik minden online fiókjukat ilyen e-mail-címmel használták.
Vállalat Ecserről szolgálják ki Szlovákiát, Szlovéniát, de még Boszniát is
Privátbankár.hu | 2024. március 4. 13:02
Háromszáz ember dolgozik azon, hogy simán menjenek a dolgok.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG