3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Azt már korábban is rebesgették, hogy a Tesla-vezér megreformálná a közösségi közlekedést, hiszen évek óta dolgozik az általa szabadalmazott Hyperloop-vonat megoldásán. Fel is állított a csőpostával egy egyedi, megdönthetetlennek látszó rekordot, ám tegnap színre lépett egy új kihívó, aki 30 kilométert vert Musk eddigi rekordjára. A sebesség mindkét esetben hajmeresztő, a kérdés csak az, hogy ki kerül majd a történelemkönyvbe?
Forrás: hyperloop-one.com

Az utazás gyakorlatilag megkerülhetetlen manapság, kiváltképp, ha az embernek ingáznia kell a lakhelye és a munkahelye között. Ez pedig őrjítően unalmas rutinná válhat, különösen, amikor órákat kell ülni a dugóban vagy egy meghibásodás miatt két állomás között reked az ember. Ezen próbál javítani Elon Musk, aki a Boring Company égisze alatt egy teljesen új vákuumvasúton dolgozik, és amivel nemrég sebességrekordot állított fel: az emberi csőposta 355 kilométer per órás sebességet ért el a legutóbbi teszteken.

Balról érkezik az új kihívó

A rekordot egészen december 18-ig sikerült tartani, a Virgin Hyperloop One ugyanis nem csak átvitte, de le is hagyta Musk korábbi rekordját. A Futurism cikke szerint a Virgin Group mögött álló milliárdos filantróp, Richard Branson vasútja ugyanis 387 kilométer per órás sebességet produkált a tesztpályán. Ráadásul a tesztpályán nem csak sebességet mértek, hanem egy új mechanizmust is teszteltek. A vonatok ugyanis nem csak a csőben, hanem szabadban is közlekednek majd, az ilyen szakaszok közti zsilipek működését és szigetelését vizsgálták.

Szuper aerodinamikus és gyors - ez a Hyperloop. Forrás: hyperloop-one.com

A teszt meglehetősen sikeresnek bizonyult: a Virgin Hyperloop rendkívül aerodinamikus, ráadásul mágneses vonatként a sín fölött lebeg, mindezt ráadásul kombinálják a levegőszegény környezettel (a csőben 200 ezer láb (kb. 60 kilométer) magasságnak megfelelő atmoszféra van), ami miatt elképesztő sebességre képes a csővasút. Az ő koncepciója némiképp eltér Musk teljesen föld alatti megoldásától, kérdés az, hogy végül versenytársakként, vagy partnerekként reformálják-e meg a tömegközlekedést.

De mi az ördög az a hyperloop-technológia?

A Hyperloop elnevezést Musk hozta be a köztudatba, ami egész egyszerűen egy közönséges vákuum-vasutat jelent. Mint ahogy arról már korábban is írtunk, az első ilyen vasút terve még a huszadik század fordulóján, egy bizonyos Robert Goddard rakétafejlesztőtől származik, aki 1909-ben vázolta fel az ötletét az első, földalatti vákuumvasútra. A tervet végül 1972-ben a RAND Corp. valósította meg egy tesztpályán, ez volt a Vactrain, ám a technológia végül sosem terjedt el igazán. Így egészen 2016-ig kellett várni, hogy megszülessen a kellő technológia, tudás és az üzleti modell ahhoz, hogy ebből a sci-fi projektből valami kézzelfogható legyen – ekkor lépett a porondra Elon Musk és a Boring Company, majd a többi hasonló kihívó, mint a Virgin Hyperloop is.

A Hyperloop egyfajta emberi csőposta. A tervek szerint a földalatti csövekben, levegőszegény (magyarul: vákuum) környezetben küldözgetik majd az embereket tartalmazó kapszulákat, méghozzá irtózatos sebességgel: Musk egy korábbi becslése szerint a vonatok akár 1220 km/h sebességet is elérhetnek. Csak összehasonlításképp: a világ leggyorsabb vonata, a sanghaji Maglev 430,98 km/h átlagsebességre képes. Ez azt jelenti, hogy Washington és New York között el lehetne érni egy Jóbarátok-epizód alatt – szemben a mostani 4 órás autóúttal.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Telekom-ügyfél? Fontos bejelentést tett a szolgáltatója
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 11:18
Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. 
Vállalat Profitboom, forgalomcsökkenéssel: erre volt képes az Ericsson
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 12:55
Az Ericsson AB svéd távközlési berendezésgyártó negyedéves nyeresége növekedéséről, ugyanakkor bevételének csökkenéséről jelentett kedden.
Vállalat A Tesla-vezér minden tizedik dolgozót kirúgja
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 15:12
Egy vállalati belső levél is kiszivárgott, amelyben Musk lényegében elbúcsúzott az érintettektől.
Vállalat Jókora gyomrost kapott az Apple
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 11:32
Legnagyobb riválisa vitte be az ütést.
Vállalat Emelt osztalékot fizet a Waberer’s
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:34
Egy rekord év után.
Vállalat Horvát céggel kötött üzletet a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:12
A Janaf kőolajvezeték-üzemeltető 2,2 millió tonna kőolajat szállít 2024 végéig.
Vállalat Nagyon jól megy a Duna House-nak idén eddig
Privátbankár.hu | 2024. április 9. 09:04
Közel 4 milliárd forintot zsebeltek be csak jutalékokból, de minden szegmens jól teljesített az első negyedévben.
Vállalat Az Appeninn elkezdett kaszálni ingatlanjain
Privátbankár.hu | 2024. április 5. 11:51
Tavaly 142 százalékkal 19,5 millió euróra növelte ingatlan-bérbeadási bevételeit az Appeninn-csoport, adózott eredménye 22,8 millió euróra emelkedett.
Vállalat Az Autowallis megújítja vezetését - kik a jelöltek?
Privátbankár.hu | 2024. április 5. 11:10
Az AutoWallis új igzagatósági és felügyelő bizottsági tagokat választ április 26-ai rendes közgyűlésén, és nem tervez osztalékot fizetni.
Vállalat Óvatos a Vertikal Group, nem költi el a profitot
Privátbankár.hu | 2024. április 3. 16:51
A Vertikal Group Nyrt. a tavalyi 765 millió forint adózott eredményét az eredménytartalékba helyezné a további növekedés finanszírozására az igazgatóság - közölte a környezetgazdálkodással foglalkozó társaság szerdán.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG