3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A legelszántabb vállalkozók dolgoznak azon, hogy újra lehessen olyan űrjárművet indítani, amely épségben visszatér a földre, így többször is indítható. 35 éve ez ugyan sikerült az amerikai államnak, de nem bizonyult tartós megoldásnak, így 10 éve leállt a program. Most az amazonos Jeff Bezos újít egy óriás rakétával.

A lelkes vállalkozók, mint a Tesla-vezér Elon Musk, a Virgin-birodalm feje, Richard Branson és Jeff Bezos egyaránt azon dolgoznak, hogy újra előre haladjon a megakadt, sőt visszalépett űrhajózás. 1981-ben sikerült először olyan járművet az űrbe bocsátani, ami onnan épségben vissza is tért, hogy aztán még számtalanszor újra repülhessen. Összesen öt ilyen űrsiklót építettek Amerikában, ebből kettő végzetes balesetet szenvedett, így végül 20 év után leállt a program. Azóta ismét csak úgy lehet az űrbe jutni, és főleg onnan visszatérni, mint 1981 előtt. Ami talán hatékonyabb és olcsóbb lett, az a műholdak feljuttatása.

Két irány

A vállalkozók két irányban próbálnak előrelépni: az egyik egy olyan jármű, ami nem megy ki teljesen a világűrbe, nem áll földörüli pályára, így nem kell elérnie azt az óriási sebességet (nagyjából a hangsebesség 25-szöröse), amelynél a rá ható centrifugális erő megegyezik a gravitációval. Inkább űrugrásról lenne szó: ballisztikus rakéta módjára érne el nagyjából 100 km-es magasságot, majd térne vissza a jármű. Ez sokkal kisebb sebesség, így a szükséges üzemanyag is kevesebb, és a visszatéréskor sincs extrém hőhatás.

A másik fejlesztési irány a visszatérő űrhajó, megfelelő rakétákkal. Ez az igazán nagy kihívás, és Jeff Besos most ezen dolgozik. A vállalkozó hétfőn a Twitteren közzétette a képét annak a BE-4 jelzésű rakétamotornak, amely 4 évi munka után most készült el, és a New Glenn nevű nagyméretű űrhajót fogja meghajtani. Hét darab BE-4-es fogja az óriási tolóerőt biztosítani az óriási járműnek, melynek átmérője közel 8 méter, hossza pedig 100 méter fölötti is lehet. Bezos még ebben az évtizedben próbaútra szeretné bocsátani az űrhajót.

Kihívások

Bezos cége, a Blue Origin már kísérletezett visszatérő és függőlegesen leszállni képes rakétával: a New Shepard rakéta visszakormányozza magát lényegében az indítóállásba. A New Shepard az űrugráshoz használt eszköz lesz, a nagy kihívás a New Glenn visszajuttatása a földre. Két dolgot kell megoldani: az egyik, hogy a jármű függőlegesen vissza tudjon ereszkedni az indítóállásba vagy bármely alkalmas helyre, ha már a föld közelében van.

A másik feladat a jármű lelassítása a hatalmas világűrbeli sebességről. Ha nem akarják a hagyományos módszert alkalmazni, ahol a mozgási energia teljes egészében hővé alakul, és ez a jármű egyes részeit több ezer fokosra izzítja, akkor nagy mennyiségű többlet üzemanyagot kell a járműnek magával vinni, erre lehet alkalmas a jármű mérete, és az erős hajtómotorok.

Együttműködés

Bezos cége emellett együtt dolgozik a Lockheed Martin és a Boeing cégekkel a United Launch Alliance (ULA) nevű közös vállalkozásban, melynek célja, hogy rakétaindításokat szervezzen az amerikai kormány részére. Jelenleg egy Vulcan nevű új űrrakéta kifejlesztésén dolgoznak, amely már a BE-4 meghajtórakétákat fogja alkalmazni.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:11
A villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.
Vállalat Négynapos? Hatnapos munkahét jön a Samsungnál
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 14:24
Gazdasági okokra hivatkozva hozták meg az intézkedést.
Vállalat Érkezik az új, nyolcmillió forintos elektromos Dacia
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 12:59
 A Renault francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít.
Vállalat A BioTechUSA-cégcsoport 2023-as éve: közel a 100 milliárdos árbevételi határ
Natív tartalom | 2024. április 22. 16:24
Magasabb fokozatba kapcsolt 2023-ban a tisztán magyar tulajdonban lévő BioTechUSA-cégcsoport. Tavaly csaknem 15 százalékkal, 90,49 milliárd forintra növelte árbevételét, és közel 5 milliárd forintot fordított beruházásokra. Évről évre nő a bevételük, pedig Lévai Bálint vezérigazgató szerint a maratoni futás 42 kilométeréből még csak az 5. kilométernél járnak.
Vállalat Telekom-ügyfél? Fontos bejelentést tett a szolgáltatója
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 11:18
Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. 
Vállalat Profitboom, forgalomcsökkenéssel: erre volt képes az Ericsson
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 12:55
Az Ericsson AB svéd távközlési berendezésgyártó negyedéves nyeresége növekedéséről, ugyanakkor bevételének csökkenéséről jelentett kedden.
Vállalat A Tesla-vezér minden tizedik dolgozót kirúgja
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 15:12
Egy vállalati belső levél is kiszivárgott, amelyben Musk lényegében elbúcsúzott az érintettektől.
Vállalat Jókora gyomrost kapott az Apple
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 11:32
Legnagyobb riválisa vitte be az ütést.
Vállalat Emelt osztalékot fizet a Waberer’s
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:34
Egy rekord év után.
Vállalat Horvát céggel kötött üzletet a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:12
A Janaf kőolajvezeték-üzemeltető 2,2 millió tonna kőolajat szállít 2024 végéig.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG