4p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Ismét áremelkedést mértünk a Privátbankár Árkosár-felmérésében a januári drágulás után. Úgy tűnik, a tavalyi szinte egész éven át tartó árcsökkenésnek egyelőre vége szakadt. Két fontos kérdés merül fel a februári eredmények alapján: mi a felelős a drágulásért és mennyiből jön ki egy farsangi fánk?

Mi az oka a drágulásnak?

Február 9-én ismét elmentünk a három kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketébe megnézni, hogy hogyan alakultak az árak. Szokásunkhoz hűen, most is az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban jártunk. A több, mint hét éve tartó vizsgálatnak most különös aktualitást ad a kormányzat és a kereskedelmi láncok viszonya.

A kormány idén több intézkedést is bevezet, amelyek rosszul érintik a hipermarketeket. A jogszabályváltozások alapján például a két egymást követő évben veszteséges, legalább 50 milliárd fölötti árbevételű cég nem forgalmazhat napi fogyasztási cikket. Emellett drasztikusan emelkedik az árbevétel-arányos élelmiszer-ipari felügyeleti díjat és vasárnap ki sem nyithatnak a 200 négyzetméternél nagyobb üzletek. Ezek súlyos milliárdokba kerülnek a cégeknek, akik válaszul elhalasztják beruházásaikat, üzleteket zárnak be, elbocsátják dolgozóikat. És az is biztos, hogy az új terhek előbb-utóbb a fogyasztói árakban is meglátszódnak majd. A kérdés csak az, hogy a mostani drágulás már ennek a jele, vagy ez csak a bázishatásnak köszönhető, tehát most csak azért emelkednek az árak, mert tavaly jóval olcsóbbak lettek hipermarketek.

Mennyivel drágultak a hipermarketek?

Februárban két hipermarket-lánc emelt árain az előző hónaphoz képest. Ha éves távlatban nézzük a számokat, ugyanezt látjuk: az Auchanban 5, az Interspar 2 százalékkal lett drágább, igaz a Tesco árai stagnáltak. 

Ezek a változások összébb rázzák a mezőnyt, az élen még sincs változás: továbbra is az Auchan az első, de a Tesco már csupán egy hajszálnyival drágább. Mintaárkosarunkért az Auchanban 17 494 forintot fizettünk volna, a Tescóban pedig ugyanezekért a termékekért 17 566 forintot kérnek. Az Intersparban most 18 205 forintot fizettünk volna. A három áruház átlagára így  17 755 forintra emelkedett, ez száz forinttal több, mint előző hónapban. Így éves alapon 2,3 százalékkal, havi alapon pedig 0,6 százalékkal lett magasabb az átlagár.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

A legkevesebbet persze akkor kellene fizetni, ha mindent ott vennénk, ahol az a legolcsóbb: 1 646 forintot spórolhatnánk így az átlagárhoz képest. Ez azonban tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal járna.



Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH holnap (szerdán) közli az infláció januári alakulásáról szóló adatait.

Régen láttunk olyat, hogy havi alapon semmi nem lett olcsóbb, ez most megtörtént. Drágább lett viszont a kávé, a tea, a sajt, a májas és majdnem harminc százalékkal drágult az alma is egy hónap alatt. 

Tavaly februárhoz képest a tejföl és a szeszes ital drágult a legnagyobb mértékben (közel harmadával). Jóval drágább lett a banán és az alma is, de 10 százalékot meghaladó éves áremelkedést mértünk a teánál és a joghurtnál is. Jó hír azonban a vásárlóknak, hogy nagyot esett a krumpli ára: majdnem negyven százalékkal lett olcsóbb tavalyhoz képest. Olcsóbb lett a tej, a rizs, a sajt, a cukor és egyes felvágottak is.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk?Kosaras módszertan >>

A hónap egyik nagy kérdése, hogy mennyiből jön ki egy jó farsangi fánk. Megnéztük, hogy melyik hipermarketben melyik a legolcsóbb liszt, olaj és baracklekvár.

A legolcsóbb lisztet az Auchanban találtuk, már 95 forintért hazavihetjük a Tuti Tipp márkájú terméket. Nem sokkal marad le a Tesco Value és a Spar Budget sem: mindkét termék ára 98 forint. Az Interspar két olcsó olajat is kínál: a szlovák Sunol és magyar Nap kincse is 289 forintért kapható. A Tesco Value olaj csak 10 forinttal kerül többe ennél, az Auchan legolcsóbb olaja pedig 319 forint, szintén Tuti Tipp termékről van szó.

A baracklekvárból is a lehető legolcsóbbakat választottuk ki, de azt is megnéztük, hogy mennyi barackot tartalmaznak az egyes termékek, ebben nagyobb eltérések vannak, mint az árban. A legolcsóbb az Auchan Tuti Tipp lekvárja 591 forintért, ebben van azonban a legkevesebb barack: csupán 35 gramm 100 grammonként. A Tesco és az Interspar legolcsóbb lekvárjai egyaránt 60-60 gramm gyümölcsöt tartalmaznak. A Tesco 598 forintért ad egy kilót az Óceán Prémium lekvárból, míg a Spar Budget lekvárja 613 forint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG