Hirdetés
Hirdetés

Boldog-boldogtalan lecserélte a mosógépet: mi kell még a magyaroknak?

2016. február 16., 21:10

A csereprogram hatására másfélszer több mosógép fogyott, mint korábban. Örülhetnek a műszaki áruházak, hiszen nemcsak a mosógépek iránti kereslet nőtt meg tavaly az utolsó negyedévben. Még mindig töretlen az okostelefonok népszerűsége is, ugyanezt viszont már nem lehet elmondani a tableteknél és a szórakoztató elektronikai eszközöknél.

MTI Fotó: Bruzák Noémi
MTI Fotó: Bruzák Noémi

A tartós műszaki cikkek értékesítése 2015 utolsó negyedévében 8,7 százalékos növekedést ért el 2014 azonos időszakához képest. A teljes értékesítési összforgalom elérte a 192,4 milliárd forintot. A növekedés fő motorjául a telekommunikáció, valamint a háztartási nagygépek szolgáltak – derült ki a GfK felméréséből.

A mosógépcsere felpörgette a piacot

Hirdetés

A GfK adataiból kiderült: a tavalyi év utolsó negyedében ismét fellendült a háztartásinagygép-piac, 24 százalékos bővülése kiugró a többi szektorhoz képest.

Ebben nagy szerepet játszott az év végére időzített mosógépcsere-program, amelynek köszönhetően több mint másfélszer annyi mosógép fogyott, mint az előző év utolsó negyedévében, és a megvásárolt mosógépek fele A+++-os modell volt.

De nemcsak a mosógépek iránti kereslet nőtt meg, hanem a szárítógépek, a mosogatógépek, a főzőlapok és a mikrohullámú sütők iránti igény is kimagasló szintet ért el. Egyedül a fagyasztók iránti kereslet csökkent: ez a kategória nem tudta felülmúlni az előző évi eredményeit.

Töretlen lendületben az okostelefonok

A szektor teljesítménye a korábbiaknak megfelelően most is erős bővülést mutatott: 2015. október-december időszakban az eladások értékben 14,7 százalékkal voltak magasabbak az ezt megelőző év azonos időszakához képest.

A hagyományos mobiltelefonok erőteljes hanyatlása mellett az okostelefonok mennyiségben és értékben is kiegyensúlyozott kétszámjegyű bővülést értek el.

Az okostelefonok körében egyre népszerűbbek a nagy kijelzős modellek (5 inch körüli méret), azonban a legnagyobb képernyőosztály (5,6 inch felett) az eladási számok alapján nem aratott osztatlan sikert.

A tartós fogyasztási, műszaki cikkekek forgalomváltozása. Forrás: GfK
A tartós fogyasztási, műszaki cikkekek forgalomváltozása. Forrás: GfK

Meglepetés az irodatechnikai eszközöknél

Az irodatechnikai eszközök jellemzően nem tartoznak a kiemelkedő bővülést mutató szektorok közé, azonban ez most változott, és ezen eszközök értékbeli forgalma az utolsó negyedévben 13,3 százalékkal múlta felül a 2014. utolsó negyedéves adatokat. Az egyes termékcsoportok tekintetében – a nyomtatókat leszámítva – az összes kategória pozitív irányba változott. Az élre a lézertonerek álltak erős kétszámjegyű bővüléssel.

Háztartási kisgépek: növekedés a főszezonban

A karácsonyi ajándékozási láz miatt a háztartási kisgépek esetében az év utolsó három hónapja fő szezon. A tavalyi évben ez az időszak 7,6 százalékos növekedést hozott az értékesítésben 2014 azonos negyedévéhez képest.

A hagyományos értékesítési csatornáké mellett jelentősen megnőtt az online értékesítés súlya ebben a szektorban is.

Inkább a kisebb kategóriák – úgymint például az olajsütők, elektromos fogkefék, kenyérpirítók – forgalma ugrott meg, de a szőrtelenítő eszközök is kétszámjegyű bővülést tudhat maga mögött.

A legnagyobb kategóriák – porszívó, kávéfőző és konyhai eszközök – bár ilyen szép eredményeket nem értek el, értékesített mennyiségük mégis meghaladta az előző év azonos időszakáét.

Piacvolumen és növekedési ráta az előző év azonos időszakához képest. Forrás: GfK
Piacvolumen és növekedési ráta az előző év azonos időszakához képest. Forrás: GfK

Újra erősödött a fotópiac

A fotó szektor 5 százalékkal magasabb értékesítési forgalmat jelzett 2015 negyedik negyedévében az egy évvel korábbihoz képest. Mind a digitális tükörreflexes készülékek szegmense (D-SLR), mind a kompakt cserélhető objektíves fényképezőgép (MILC) kétszámjegyű növekedést realizált. A piac nagy részét kitevő fix lencsés kompakt gépek háttérbe szorulása tovább folytatódott.

Szórakoztató elektronika: stagnálás

2015 utolsó negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon stagnálással zárult. Egyedül a játékkonzolok, hordozható hangsugárzók és akciókamerák pozíciója tudott erősíteni tavalyhoz képest. 
A hagyományos audio és video termékcsoportok (házimozi, DVD/BluRay lejátszó/felvevő, set top box) kétszámjegyű visszaesést könyveltek el.

Van, ahol visszaesett a kereslet

A tavalyi év utolsó negyedévében a számítástechnikai szektor kismértékű, 2,2 százalékos értékbeli csökkenést könyvelhetett el az előző év azonos időszakához képest. Jelentősen bővült a monitorok és az egerek értékesítése, azonban ez sem tudta ellensúlyozni a tabletek nagymértékű hanyatlását.

A tabletek gyenge szereplésén az sem tudott segíteni, hogy az átlagárak a teljes negyedévben és decemberben is magasabb szinten voltak a megelőző év azonos időszakához képest - közölte a GfK.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Mindenki ezt keresi zöldségesnél - pont a legrosszabbkor szállt el az ára

Mindenki ezt keresi zöldségesnél - pont a legrosszabbkor szállt el az ára

A kereslet egyre nő, miközben az idei termés gyengébb lett a tavalyinál - a nyilvánvaló következmény ilyenkor az áremelkedés. Az avokádó sosem került még annyiba, mint most - pedig pár nap múlva közeleg az az ünnep, amikor világszerte a legtöbb fogy a guacomoléból, az avokádó legismertebb "megjelenési formájából".

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • április 24
    Fogyasztói bizalmi index
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés, február)
    IFO üzleti hangulatindex
    Alcoa (2017 Q1)
    T-Mobile USA (2017 Q1)
    április 25
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    McDonald's (2017 Q1)
    Újlakás értékesítések és építések
    április 26
    Daimler (2017 Q1)
    PepsiCo (2017 Q1)
    Twitter (2017 Q1)
    Boeing (2017 Q1)
    április 27
    Lufthansa (2017 Q1)
    Fogyasztói bizalom (végleges)
    EKB kamatdöntés
    Fogyasztói árindex
    Microsoft (2017 Q1)
    Alphabet (2017 Q1)
    április 28
    KSH: Foglalkoztatottság és munkanélküliség (január–március)
    KSH: Ipari termelői árak (március)
    Fogyasztói árindex
    Munkanélküliségi ráta
    Ipari termelés
    Fogyasztói árindex
    GDP (Q1)

Szavazás

Ön szerint hogyan kellene hívni a 2018-as költségvetést?