Hirdetés
Hirdetés

Boldog-boldogtalan lecserélte a mosógépet: mi kell még a magyaroknak?

2016. február 16., 21:10

A csereprogram hatására másfélszer több mosógép fogyott, mint korábban. Örülhetnek a műszaki áruházak, hiszen nemcsak a mosógépek iránti kereslet nőtt meg tavaly az utolsó negyedévben. Még mindig töretlen az okostelefonok népszerűsége is, ugyanezt viszont már nem lehet elmondani a tableteknél és a szórakoztató elektronikai eszközöknél.

MTI Fotó: Bruzák Noémi
MTI Fotó: Bruzák Noémi

A tartós műszaki cikkek értékesítése 2015 utolsó negyedévében 8,7 százalékos növekedést ért el 2014 azonos időszakához képest. A teljes értékesítési összforgalom elérte a 192,4 milliárd forintot. A növekedés fő motorjául a telekommunikáció, valamint a háztartási nagygépek szolgáltak – derült ki a GfK felméréséből.

A mosógépcsere felpörgette a piacot

Hirdetés

A GfK adataiból kiderült: a tavalyi év utolsó negyedében ismét fellendült a háztartásinagygép-piac, 24 százalékos bővülése kiugró a többi szektorhoz képest.

Ebben nagy szerepet játszott az év végére időzített mosógépcsere-program, amelynek köszönhetően több mint másfélszer annyi mosógép fogyott, mint az előző év utolsó negyedévében, és a megvásárolt mosógépek fele A+++-os modell volt.

De nemcsak a mosógépek iránti kereslet nőtt meg, hanem a szárítógépek, a mosogatógépek, a főzőlapok és a mikrohullámú sütők iránti igény is kimagasló szintet ért el. Egyedül a fagyasztók iránti kereslet csökkent: ez a kategória nem tudta felülmúlni az előző évi eredményeit.

Töretlen lendületben az okostelefonok

A szektor teljesítménye a korábbiaknak megfelelően most is erős bővülést mutatott: 2015. október-december időszakban az eladások értékben 14,7 százalékkal voltak magasabbak az ezt megelőző év azonos időszakához képest.

A hagyományos mobiltelefonok erőteljes hanyatlása mellett az okostelefonok mennyiségben és értékben is kiegyensúlyozott kétszámjegyű bővülést értek el.

Az okostelefonok körében egyre népszerűbbek a nagy kijelzős modellek (5 inch körüli méret), azonban a legnagyobb képernyőosztály (5,6 inch felett) az eladási számok alapján nem aratott osztatlan sikert.

A tartós fogyasztási, műszaki cikkekek forgalomváltozása. Forrás: GfK
A tartós fogyasztási, műszaki cikkekek forgalomváltozása. Forrás: GfK

Meglepetés az irodatechnikai eszközöknél

Az irodatechnikai eszközök jellemzően nem tartoznak a kiemelkedő bővülést mutató szektorok közé, azonban ez most változott, és ezen eszközök értékbeli forgalma az utolsó negyedévben 13,3 százalékkal múlta felül a 2014. utolsó negyedéves adatokat. Az egyes termékcsoportok tekintetében – a nyomtatókat leszámítva – az összes kategória pozitív irányba változott. Az élre a lézertonerek álltak erős kétszámjegyű bővüléssel.

Háztartási kisgépek: növekedés a főszezonban

A karácsonyi ajándékozási láz miatt a háztartási kisgépek esetében az év utolsó három hónapja fő szezon. A tavalyi évben ez az időszak 7,6 százalékos növekedést hozott az értékesítésben 2014 azonos negyedévéhez képest.

A hagyományos értékesítési csatornáké mellett jelentősen megnőtt az online értékesítés súlya ebben a szektorban is.

Inkább a kisebb kategóriák – úgymint például az olajsütők, elektromos fogkefék, kenyérpirítók – forgalma ugrott meg, de a szőrtelenítő eszközök is kétszámjegyű bővülést tudhat maga mögött.

A legnagyobb kategóriák – porszívó, kávéfőző és konyhai eszközök – bár ilyen szép eredményeket nem értek el, értékesített mennyiségük mégis meghaladta az előző év azonos időszakáét.

Piacvolumen és növekedési ráta az előző év azonos időszakához képest. Forrás: GfK
Piacvolumen és növekedési ráta az előző év azonos időszakához képest. Forrás: GfK

Újra erősödött a fotópiac

A fotó szektor 5 százalékkal magasabb értékesítési forgalmat jelzett 2015 negyedik negyedévében az egy évvel korábbihoz képest. Mind a digitális tükörreflexes készülékek szegmense (D-SLR), mind a kompakt cserélhető objektíves fényképezőgép (MILC) kétszámjegyű növekedést realizált. A piac nagy részét kitevő fix lencsés kompakt gépek háttérbe szorulása tovább folytatódott.

Szórakoztató elektronika: stagnálás

2015 utolsó negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon stagnálással zárult. Egyedül a játékkonzolok, hordozható hangsugárzók és akciókamerák pozíciója tudott erősíteni tavalyhoz képest. 
A hagyományos audio és video termékcsoportok (házimozi, DVD/BluRay lejátszó/felvevő, set top box) kétszámjegyű visszaesést könyveltek el.

Van, ahol visszaesett a kereslet

A tavalyi év utolsó negyedévében a számítástechnikai szektor kismértékű, 2,2 százalékos értékbeli csökkenést könyvelhetett el az előző év azonos időszakához képest. Jelentősen bővült a monitorok és az egerek értékesítése, azonban ez sem tudta ellensúlyozni a tabletek nagymértékű hanyatlását.

A tabletek gyenge szereplésén az sem tudott segíteni, hogy az átlagárak a teljes negyedévben és decemberben is magasabb szinten voltak a megelőző év azonos időszakához képest - közölte a GfK.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Több tonna hamis növényvédőt locsolunk szét – megéri?

Több tonna hamis növényvédőt locsolunk szét – megéri?

Nem csak a luxuscikkeket hamisítják előszeretettel a csalók: rémisztően sok hamis növényvédőt, rovarölőt és fertőtlenítőt locsolunk szét az otthonainkban, kertjeinkben és a földeken minden évben. Amellett azonban, hogy ezek a szerek hatalmas kárt okoznak a gazdaságnak, borzalmasan károsak az egészségre. A nem megfelelőben bevizsgált vegyszerek ugyanis több embert ölnek meg, mint gondolnánk.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • február 20
    Átlagos bruttó béremelkedés (év/év)
    Import (év/év) - január
    Export (év/év) - január
    Termelői árindex (év/év) - január
    Fogyasztói bizalom - előzetes - február
    február 21
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    Home Depot - 2017 Q4
    Wal-Mart Stores - 2017 Q4
    Beszerzési menedzser index
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - február
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - február
    február 22
    Magyar Telekom - 2016 Q4
    Bayer - 2016 Q4
    IFO üzleti hangulatindex - február
    GDP (év/év) - előzetes
    Fogyasztói árindex (végleges) - január
    Fed jegyzőkönyv
    Tesla - 2017 Q1
    Hewlett-Packard - 2017 Q1
    Airbus - 2016 Q4
    február 23
    GDP (év/év, naptárhatástól megtisztított) - Q4
    Henkel - 2016 Q4
    Axa - 2016 Q4
    Telefonica
    február 24
    BASF - 2016 Q4
    Újlakás értékesítések (ezer/hó) - január
    Újlakás építések (hó/hó) - január

Szavazás

5 százalékra csökkentenék a hal- és vadhús áfáját. Ha ezek a termékek olcsóbbak lennének, többet venne belőlük?