5p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Háromszázezer magyar szerezhetett volna az elmúlt 5 évben több száz euróra rúgó kártérítést a légitársaságoktól, alig akadt azonban valaki, aki be is hajtotta a társaságokon a jogosan járó követelést. Egy cég most ebből csinál nagy üzletet, az összeg negyedéért beszedi a pénzt helyettünk – nagy pénzt húzhatnak ki a légitársaságok zsebéből.

Az európai törvények szerint a repülőjáratok 3 órát meghaladó késése, törlése illetve túlfoglalása esetén kártérítés jár az utasoknak – attól függően, hogy milyen hosszú az út, 250, 400 vagy 600 euró értékben. Ez az európai repterekről induló illetve az európai társaságok által üzemeltetett járatokra egyaránt érvényes.

A dolog érdekessége, hogy ez a kártérítés 5 évre visszamenőleg is jár – ez azt jelenti, hogy jelenleg 297 ezer magyar utas összesen 23 milliárd forintot követelhet vissza jogszerűen légitársaságától. A Claim it nevű társaság épp ezen követelések behajtására szakosodott; most megkezdték magyarországi működésüket, ezért egy sajtótájékoztatón mutatták be a tevékenységet.

23 milliárd forint vár a magyarokra

A társaság szerint a 23 milliárd forint értékű „bennhagyott pénz” úgy jön össze, hogy az elmúlt 5 évben 2300 járat késett 3 óránál többet, vagy törölték, túlfoglalták – a 297 ezer utas 97 százaléka azonban nem igényelte a kártérítést. Az, hogy Magyarországon 5 évre visszamenőleg is jár a kártérítés, egyébként igencsak utasbarát szabályozás: Európában jellemzően csak 2 év az elévülés ideje. (Belgiumban mellesleg mindössze 1 év a visszaigénylés lehetséges ideje.)

A társaság sikerdíjas rendszerben működik: a megszerzett kártérítés 25 százalékára tartanak igényt – magyarán ha nem járnak sikerrel, nem kérnek pénzt a szolgáltatásért sem. Az eljárás megkezdéséhez az utasok útlevelének és jegyének másolatára és egy meghatalmazásra van szükség.

Ha kell, bíróságra mennek

A Claim it azt állítja, általában sikerül megegyezniük a légitársaságokkal, de ha kell, bíróságra is elviszik az ügyet a jogerős ítéletig.

Amikor elkezdték a tevékenységüket Belgiumban, az ügyek 80 százaléka került bíróságra és csak 20 százalék esetében fizettek enélkül a bíróságok – mostanra ez az arány lement 50-50 százalékra. A bírósági ügyek 92-93 százalékát megnyerik annak köszönhetően, hogy előzetes szűrést végeznek, azaz csak olyan eseteket vállalnak, ahol tényleg visszajár a pénz (tehát ha például csak másfél órát késett a gép, akkor nem foglalkoznak az üggyel, hiszen 3 óra a kártérítési határ).

A légitársaságok nem szeretnek fizetni

Ralph Pais, a vállalat alapító-vezérigazgatója elmondta: a tapasztalatok szerint a biztosítókhoz hasonlóan a légitársaságokból is nehéz kipréselni azt a pénzt, ami egyébként jár az ügyfeleknek, sokszor nem veszik komolyan a hozzájuk kártérítésért forduló utasokat, nem fogadják el az anyagi felelősségüket. Ha azonban szakértők fordulnak hozzá, jóval nagyobb a megegyezés esélye.

A társaságok egyébként általában azzal utasítják vissza a kártérítési igényeket, hogy rajtuk kívül álló okokból volt késés - Pais szerint valóban előfordulhat ilyen helyzet, például terrorcselekmény vagy vulkánkitörés. A repülőgépek műszaki problémái azonban nem tartoznak ebbe a körbe (az Európai Bíróság is kimondta már), mégis megpróbálják ezzel magyarázni a kártérítés visszautasítását. A be nem jelentett sztrájk lehet olyan oka a késésnek, amiért nem felelős a társaság, de ha előre bejelentett a munkabeszüntetés, akkor már nem hivatkozhat erre a kártérítés elutasításánál.

Pais szerint a légitársaságok jogászai biztosan lázas munkába kezdenek azután, hogy a Claim it a magyar piacra lépett.

A jegyártól egyébként független a kártérítés összege: a kompenzáció összege fix, akkor is 250 euró a minimum, ha a jegyet egyébként 5 ezer forintért vették (és akkor is 600 euró a maximum, ha egymilliós jegyről van szó).

Nem ők az elsők

A sajtótájékoztatón felvetették, más cégek és ügyvédi irodák is foglalkoznak már ezzel a szolgáltatással – miért pont a Claim it mozdíthatná meg a magyar utasokat? A cégvezető szerint a különbség az, hogy a cég lefedi egész Európát, így meghatározó szereplője lehet a piacnak. Másrészt sokan nem is tudnak erről a lehetőségről, vagy nem ér nekik annyit az ügy, hogy ügyvédhez forduljanak miatta – a sikerdíjas konstrukció miatt azonban a Claim it-nél nem kockáztatnak semmit az ügyfelek. Ez a cég egyébként azért tudja bevállalni, mert nagy volumenben foglalkozik ilyen ügyekkel – mondta Pais.

A legjobbkor jöttek?

Marie-France Andre, Belgium magyarországi nagykövete elmondta: Budapesten virágzik a turizmus, rengeteg nemzetközi konferencia és sportesemény helyszíne az ország, a zenei fesztiválok is rengeteg embert vonzanak az országba – így kézenfekvő egy légi utazással kapcsolatos szolgáltatást ezen a piacon is elindítani. A '90-es évek óta vannak egyébként jelen belga cégek a magyar piacon, a gazdaság majdnem minden területét lefedik, a Claim it-hez hasonló cég azonban még nem volt nálunk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG