3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Javul a magyar háztartások fogyasztása, egyre többet költünk el a boltokban. Ilyen szám egyébként már nagyon régen jött, az elmúlt nyolc évben folyamatosan csökkent vagy stagnált az átlagos fogyasztás. Tavaly reálértéken 2,7 százalékkal, 68 609 forintra nőtt a háztartások egy főre jutó havi fogyasztási kiadása éves összehasonlításban.

Még így is nagyok az eltérések

Az előzetes évközi adatokat tartalmazó jelentésben a KSH kiemeli, hogy nagy különbségek voltak az eltérő típusú háztartások között - írja a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Statisztikai Tükör című friss kiadványában.

Az egyszemélyes háztartásokban havonta átlagosan 108 702 forintot költöttek egyebek mellett rezsire, élelmiszerre, közlekedésre, szórakozásra, nem számítva a megtakarításként félretett összegeket, míg a négyszemélyes háztartásoknál ugyanez az összeg 56 165 forint volt. Ennek valószínűleg az az oka, hogy a termékek és szolgáltatások jelentős részét közösen fogyasztják el a háztartás tagjai, valamint fogyasztásuk szerkezete is eltérő.

Egyre többen dolgoznak

A statisztikai hivatal jelentése szerint a háztartások jövedelmi helyzetét javította egyebek mellett a reálbérek 3,2 százalékos növekedése és a nyugdíjak 2,4 százalékos emelése, valamint a foglalkoztatás bővülése is.

A foglalkoztatottság növekedésével több háztartás jutott rendszeres jövedelemhez, ami főként a szegényebb háztartások esetében bővítette a felhasználható forrásokat.

Kevesebbet cigizünk, többet utazunk

A tizenkét fogyasztási csoport közül kilencben bővült a lakossági fogyasztás. A legnagyobb mértékben a közlekedésre és a hírközlésre fordított kiadások emelkedtek tavaly - 13,7 és 11,9 százalékponttal -, míg a szeszes italok és dohányáruk fogyasztása 3,5 százalékkal csökkent.

A jelentés készítői szerint kedvezően változott a fogyasztási kiadások szerkezete. Az alapvető kiadások közül az élelmiszer-fogyasztás részaránya kisebb mértékben, 24,6 százalékra csökkent, a lakásfenntartásra fordított összegek aránya jelentősen, közel 2 százalékponttal, 23,7 százalékra mérséklődött, elsősorban a rezsiköltségek árcsökkenésének köszönhetően.

Ezáltal nőtt a szabadon felhasználható pénzmennyiség, a háztartások további igényeinek kielégítésére összes kiadásuk 51,7 százaléka maradt, ami a 2013. évihez képest 2,1 százalékpontos növekedés.

Csökkent a különbség tavaly a leggazdagabb és legszegényebb háztartások kiadásai között. A legalsó jövedelmi ötödbe tartozó háztartások egy főre jutó átlagos fogyasztása az egy évvel korábbinál 5 százalékkal több, 36 468 forint volt havonta. A legfelső jövedelmi ötödbe tartozó háztartások pedig 124 146 forintot költöttek, ami 1,6 százalékkal kevesebb a 2013-ban mértnél.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG