5p
Fontos győzelmet ért el az Uber Londonban: a legfelső bíróság úgy döntött, a cég mobilalkalmazása nem minősül taxiórának, és nem is kell ezért a sofőröknek taxisengedélyt kiváltani. Ez fontos győzelem a világszerte háborúban álló Ubernek, és fontos tapasztalatokat gyűjthet a világ a megosztáson alapuló gazdaság és a hagyományos szolgáltatások együttéléséről.

Dúl a háború a régi és az új rendszer között

Az Uber világszerte küzd a szabályozókkal: a hatályban lévő jogszabályok, előírások egyszerűen alkalmazhatatlanok a teljesen új technológiát használó szolgáltatásra. Azt a rendszert, hogy valaki beül a saját autójába, elindít egy alkalmazást, és ugyanezen alkalmazás a fuvart kereső utasokat bármiféle emberi közreműködés (diszpécser) nélkül összeköti vele, majd a végén automatikusan kiegyenlítődik egy előre megadott bankkártyáról a szolgáltatás ellenértéke, nem lehet a hagyományos taxizásra kitalált eszközökkel kontrollálni.

A szabályozatlanságnak megvannak a maga veszélyei, a sofőrök és a járművek alkalmasságának megítélése egy olyan piaci szereplő kezében van, akire semmiféle rálátásunk nincsen. A kevesebb betartandó szabály viszont alacsonyabb költséggel jár - az Uber emiatt olyan árakkal tud belépni a piacra, amivel a taxisok nem csak Budapesten nem tudnak versenyezni. Nem véletlen, hogy a taxislobbi világszerte háborút vív az Uberrel - a londoni ügyben is kérték a bíróságot, hogy ne engedjék ki a szabályozás alól az ubereseket.

A háború persze ott durvult el a legjobban, ahol a legnagyobb a taxisok vesztenivalója: Párizsban, ahol a taxik korlátozott száma miatt forintban mérve akár 75 millióba (!) is kerülhet egy engedély.

Magyar módszer: vasszigor, érdemi hatás nélkül

Magyarországon egyszerű megoldást választottak: egyszerűen beterelték az Ubert a taxirendelet hatálya alá. Ez természetesen alapjaiban teszi lehetetlenné a szolgáltatás legális létét: ha csak sárga autóban, taxiengedéllyel rendelkező sofőr vezethet Uber-autót hatósági áron, akkor gyakorlatilag minden olyan előny elvész, ami miatt az ügyfelek az Ubert választanák.

A rendelet életbelépésekor az Uber jelezte, nincs lejátszva a meccs, tovább tárgyalnak a magyar döntéshozókkal arról, hogyan lehetne jobban figyelembe venni az új, megosztáson és a mobilinterneten alapuló technológia sajátosságait. Mindeközben pedig az Uber zavartalanul szállítja tovább az utasokat Budapesten is - eltekintve persze a hatósági razziáktól, rajtaütésekről, próbautakról, amelyek eredménye mindig pénzbírság, akár több százezres tételben, amely rejtélyes módon nem rettenti el a nép egyszerű gyermekét.

Miről tárgyalhatnak?

Felmerülhet a kérdés: ha egyszer Magyarországon eldöntötték, hogy az Uber taxi, és kész, akkor miben reménykedhet a cég? Nem szabad elfelejteni, hogy az Uber csak első ránézésre egy szimpatikus kis garázscég, néhány kocka srác mobilalkalmazása.

A cég értéke 5 év alatt 50 milliárd dollár fölé nőtt - bőven van tehát mozgásterük akár a szürke-időszakok bírságainak, veszteségeinek fedezésére, akár a legkiválóbb jogászok megfizetésére is.

London lehet az Uber kirakat-városa

A londoni bíróság döntése fontos siker: gyakorlatilag ugyanúgy működhet tovább az Uber a londoni fővárosban, ahogy eddig. A döntést lehet mutogatni más európai városokban is, ráadásul nagyon fontos tapasztalatokat lehet gyűjteni arról, milyen az, amikor egy világvárosban tényleg legálisan és szabályosan működik egymás mellett az Uber és a hagyomásos taxizás

"A változás elkerülhetetlen, a legjobb amit az ember tehet, hogy megtanul élni vele" - üzente Boris Johnson, London polgármestere a napokban. "Ha már egyszer kijött a fogkrém a tubusból, akkor kész, ennyi volt" - fogalmazott.

Uber-fizetés és BKK havibérlet egy számlakivonaton - közösségi közlekedés mindkettő

Ezt Észtországban is érzik: nemrég az innovatív, előremutató megoldások iránti nyitottságáról híres észt adóhivatal bejelentette, hogy az Uberrel közösen új adóbevallási platformot fejleszt, így próbálják megtalálni a megoldást a megosztáson alapuló gazdaságból fakadó problémákra.

Hogy a fejlődésnek nem lehet útjába állni, ám a probléma megoldása nem egyszerű, azt jól jelzi az alábbi idézetben szereplő kettősség is: "Magánszemélyként például én is használok Ubert, ám mint politikus, elfogadom a taxisok részéről megfogalmazott kritikákat”. Ez a mondat Csepreghy Nándor miniszterhelyettes szájából hangzott el egy rendezvényen.

Ha máshogy nem megy, térjünk vissza a gyökerekhez

Az Uber emellett minden fronton küzd a legalizálásért. Kínában már tesztelik a telekocsi-rendszerüket - ez tulajdonképpen az a szolgáltatás, amire a sharing economy keretein belül valójában létrejött az Uber: a sofőrök egy gombnyomással megoszthatják járművüket a hasonló irányba utazókkal.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG