Hirdetés
Hirdetés

Ha olcsó a benzin, miért nem lesz olcsóbb az élelmiszer is?

2016. január 30., 16:30

Az üzemanyagár-változásnak nincs jelentős hatása az élelmiszerek árára, mivel annak alakulását teljesen más folyamatok, elsősorban a nem feldolgozott termékek áremelkedése befolyásolja, az összhatás pedig nem jelentős még komoly üzemanyagár-csökkenés esetén sem.

A GKI Gazdaságkutató végzett egy elemzést nemrég a témában. A kutatásban az elmúlt időszak drasztikus üzemanyagár-csökkenésével kapcsolatban vizsgálták, hogy a változás milyen hatással van a gazdaságra, ezen belül elsősorban az élelmiszerárakra.

Forrás: GKI
Az üzemanyagárak alakulása. Forrás: GKI

Az elemzés szerint az üzemanyag-árváltozás közvetett hatásait a fogyasztói árindexben azoknál a termékeknél és szolgáltatásoknál lehet nyomon követni, amelyek előállításuk során, illetve a szolgáltatás végzésekor jelentős mennyiségben használnak fel üzemanyagot.

A feldolgozott élelmiszerek esetében a termelési költségeken belül az üzemanyagok súlya 1,5 százalék, míg a nem feldolgozott élelmiszereknél átlagosan 6,5 százalék lehet - írják. 

Alig látszik az árakon?

Hirdetés

Ha azt feltételezzük, hogy a két ágazat értékesítési áraiban is a fenti aránnyal szerepel az üzemanyag, akkor a nem feldolgozott élelmiszerek áralakulásánál a 2015-ös több mint 11 százalékos üzemanyag-árcsökkenés 0,5 százalékkal mérsékelhette az árakat, a feldolgozott élelmiszerek esetében pedig 0,1 százalékkal - derül ki a kutatásból.

Forrás: KSH

Más tényező is szerepet játszik

A húsnál, a tejtermékeknél és akár a pékárunál a decemberi fogyasztói árindexben többé-kevésbé megjelenő éves termelőiár-csökkenés sokkal inkább a világpiaci energiaár-csökkenéshez köthető, mint kizárólag az üzemanyagéhoz - áll a tájékoztatásban.

A szállítás esetében az üzemanyagárak a költségek 24,6 százalékát teszik ki, ami kiemelkedőnek számít, a szállítási tevékenységnél azonban mégsem mutatható ki az üzemanyagok árváltozása, a közlekedési szolgáltatások ára 2015-ben 1,4 százalékkal emelkedett. Ennek oka, hogy a fogyasztói árindexben a szállításhoz kapcsolható árak zöme szabályozott árú, így csak a szabályozókat illeti felelősség amiatt, hogy nem érvényesítették az üzemanyag árcsökkenését - írják.

Foltozzák a veszteséget

A felmérés készítői szerint ezeknél a szolgáltatásoknál (MÁV, BKV és városi közlekedési vállalatok, taxi) a múltbeli veszteségeket pótolták a statisztika szerinti 2015-ös 58 forintos dízelárcsökkenéssel, míg a lakosságnak végzett szállítás területén 1,5 százalékos volt az áremelkedés - írja a GKI.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Elég volt a brüsszeli tehetetlenségből: katonákat küldenek a határra

Elég volt a brüsszeli tehetetlenségből: katonákat küldenek a határra

Bécs és Szófia katonákat küld a határaira, amely újra reflektorfénybe helyezi az Európai Bizottság két éve húzódó impotenciáját ezen stratégiai kérdés kezelésében. Rómának is pár hete elege lett a brüsszeli kutyakomédiából és Líbiával összefogva most már keményen lépnek fel. S láss csodát: míg júliusban napi 370 migráns és menekült érte el az olasz partokat, addig augusztusban eddig csupán 65.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • augusztus 14
    Ipari termelés (11:00)
    Ipari termelés (év/év)
    augusztus 15
    KSH: mezőgazdasági termelői árak (június)

    GDP (negyedéves, előzetes adat)
    Kiskereskedelmi forgalom (június)
    Bankszünnap
    Bankszünnap
    augusztus 16
    KSH: GDP (második negyedév, előzetes adat)
    GDP (előzetes adat, második negyedév)
    Olajtartalékok
    augusztus 17

    Munkanélküli segély adatok
    Első alkalommal munkanélküli segélyért folyamodók
    augusztus 18
    Termelői árak (június)

Szavazás

Ön szerint létezik globális felmelegedés?