Hirdetés
Hirdetés

Hajnalban kitört a téboly: te hiszel a 80 százalékos kedvezményben?

2016. november 25., 08:12

Hetek óta erre gyúrnak a kereskedők, ma végre eljött a nap, amikor milliárdokat költhetünk el a leakciózott termékekre. Amilyen sok lehetőséget rejt ez a nap a spórolásra, legalább annyi esélye van annak, hogy csúnyán hoppon maradunk - mire kell oldafigyelni? Lehetünk egyébként ellenállók is: épp a Black Friday-jel van egy időben a Ne vásárolj semmit nap, ami épp az esztelen költekezésnek szabna gátat.

Vegyél meg mindent!

A fekete péntek (Black Friday) csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek - idén november 25-e - elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban; ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők.

Hirdetés

Persze ahogy a karácsonyi szezon is egyre korábban kezdődik az üzletekben, ma már a fekete péntek sem csak egy nap: több cég is egy hetes akciósorozatot tart, hogy minél több vevőt csábítson be - a vevők pedig próbálják kivadászni az "akár 80 százalékos kedvezmény"-típusú akciók közül azokat, amelyek tényleg valósak.

Inkább vásárolunk, mint eszünk

Hogyan vásárolj, hogy ne legyen belőle óriási bukta? >>
Ezeket a termékeket keresik a leginkább a magyarok >>

Ebből az alkalomból készített reprezentatív kutatást a Media Markt és az NRC Marketingkutató. A felmérésben azt vizsgálták, hogy miről mondanának le a vásárlók a komoly kedvezményekért, illetve, hogy mennyire tartják jó alkalomnak az eseményt műszaki cikkek vásárlására.  

Bár a Black Friday típusú kedvezménynapok jelentősége egyre növekszik hazánkban is, a külföldön gyakori viselkedéstípusok (hisztéria, áruházak megrohamozása, szabadság kivétele) még nem figyelhetőek meg itthon.  Ugyanakkor Magyarországon is lemondana a felnőtt korú internetezők fele valamilyen napi feladatáról, hogy a Fekete Pénteken vásárolhasson:

Lesz, aki belebukik a vásárlói rohamba

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tapasztalatai szerint sok kereskedő sajnos nem méri fel reálisan az ilyen kedvezményes napokon jelentkező érdeklődést, és a tényleges árukészletét meghaladó rendelést rögzít, melyet a későbbiekben nem, vagy csak jelentős késéssel tud teljesíteni. Minden vállalkozásnak tudatosan, előre megfontoltan kell felmérnie, hogy képes lesz-e egy ilyen akció kapcsán a megfelelő mennyiség  és minőség teljesítésre. Nem megfelelő gyorsaságú, minőségű teljesítés vagy akár nem teljesíthetőség miatt ugyanis a fogyasztók előnyérzete hamar haragra fordulhat, generálva ezzel sok panaszt, mindkét fél részére kellemetlenséget és a feltehetően negatív reklámot - írta korábban az NFH.

Miért fekete?

A Black Friday elnevezés az egyik magyarázat szerint az 1960-as évekből származik. A fekete jelző arra utal, hogy az üzletek eredménye az év végi vásárlási láz nyomán a kézzel írott könyvelésben a pirossal jelzett veszteségből a feketével írt nyereségbe fordul át. A kiskereskedők számára kulcsfontosságú az év végi, november-decemberi vásárlási szezon, ekkor bonyolítják le éves forgalmuk mintegy 40 százalékát - írja az MTI összeállítása.

Egy haláleset is összefüggésbe hozható az Egyesült Államokban a Black Friday-jel. 2008-ban a New York állambeli Valley Streamben 2000 ember várakozott hajnali 5 órakor a helyi Wal-Mart áruház előtt órák óta, majd amikor végre kinyitották az üzletet, az irányíthatatlan tömeg kitörte és rányomta az ajtót az egyik eladóra, akit helyben halálra tapostak.

A legfontosabb tudnivalók a mai naphoz

A hatóság közzétett egy listát is, amit minden feketepéntekezőnek kötelező elolvasni és betartani, ha nem akar csúnyán hoppon maradni:

  • A felelős fogyasztás, fenntartható fejlődés és környezetvédelmi szempontok figyelembevételével megfontoltan gondoljuk át, hogy szükségünk van-e tényleg a termékre.
  • Ha már konkrét terméket választottunk ki, lehetőleg nézzünk utána, hogy a hirdetett ár valóban kedvezményesnek minősül-e (mivel előfordulhat, hogy egy vállalkozás olyan árat tüntet fel eredeti árnak, melyért sosem árusította a terméket, s ezzel tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat). Érdemes például ár-összehasonlító oldalakat megnézni, több üzletben megtekinteni az árukínálatot.
  • A vásárlást igazoló blokkot, számlát érdemes megőrizni, mivel minőségi kifogásunkat a későbbiekben azzal tudjuk érvényesíteni.
  • A kedvezményes ár nem jelenti azt, hogy a termékkel kapcsolatban ne élhetne utólag reklamációval. Minden termékre két éves szavatossági időszak biztosított, melyből jótállásos termék esetén egy év kötelező jótállás. Gyártási hiba esetén a kereskedő ezen időszakon belül helytállni köteles a termék minőségéért.
  • Egy termék kapcsán az üzletben feltüntetett kétféle ár közül a kereskedő köteles az alacsonyabbat felszámítani. Ha nem így történik, s helyben nem intézik el a panaszát, úgy a vásárlók könyvébe érdemes beírnia, melyre 30 napon belül köteles érdemben válaszolni a társaság. Ennek elmaradását az illetékes Kormányhivatalnál jelezheti.
  • Az akciók esetében, különösen a „+25 % ingyen”, illetve a „2+1 ajándék” típusú akcióknál győződjenek meg arról, hogy az ingyenesen vagy ajándékba ígért termékrész, illetve termék valóban ingyen van-e. Lehet, hogy a bevásárlás hosszabb ideig fog tartani, de ezzel a körültekintéssel pénztárcánkat óvjuk.
  • Amennyiben egy termék ára valószínűtlenül alacsony (pl. LED tv 10.000,-Ft-ért), akkor számoljunk azzal, hogy a kereskedő honlapján tévesen szerepelhet a fogyasztói ár, amiért valószínűleg nem fogja tudni az adott árucikket értékesíteni.
  • Javasoljuk, hogy a jótállási jegyet mindig töltesse ki és érvényesíttesse az eladóval, a későbbi jogérvényesítési problémák elkerülése érdekében. Ugyanakkor a jótállási jegy szabálytalan kitöltése, vagy át nem adása miatt a fogyasztót joghátrány nem érheti.
  • Kalkuláljuk bele vásárlási szándékunkba, hogy a megnövekedett kereslet miatt nem biztos, hogy a terméket – árukészlet hiánya miatt – valóban meg tudjuk vásárolni, vagy pl. internetes rendelés esetén lehetséges, hogy a kereskedő a vállalt szállítási határidőt nem fogja tudni tartani.
  • Az elektronikus kereskedelemben a webáruház árukészletének közzététele nem ajánlattételnek, hanem ajánlatra történő felhívásnak minősül. Internetes áruházakban a szerződés a kereskedő elfogadó nyilatkozatával jön létre, nem pedig a fogyasztó megrendelésével.  Vagyis a szerződés valójában csak akkor jön létre, ha a kereskedő visszaigazolta Önnek azt, hogy elfogadta a megrendelést (ez nem tévesztendő (!) össze azzal az automatikus elektronikus visszajelzéssel, mely arról tanúskodik csupán, hogy a megrendelése beérkezett a kereskedőhöz).
  • Amennyiben a vállalkozás visszaigazolta Önnek a rendelés elfogadását és abban közölte a teljesítés feltételeit, majd utólag arról tájékoztatja Önt, hogy a terméket mégsem tudja az adott áron értékesíteni, úgy Ön továbbra is kérheti a termék meghirdetett áron való eladását, további vita esetén azonban békéltető testületi eljárásban van mód megegyezésre jutni.
  • Amennyiben a termék kifizetése már az internetes visszaigazolás kézhezvételét követően megtörtént, a kereskedő köteles haladéktalanul visszafizetni Önnek az átutalt összeget, amennyiben a termékértékesítést utólag mégis megtagadja.
  • Önt nem köti a szerződési ajánlat, amit tett a vállalkozás felé, ha az egyoldalúan megváltoztatta a feltételeket. Így a terméket pl. megemelt áron nem köteles átvenni, kifizetni.
  • Jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy személyes vásárlás esetén – a tévhittel ellentétben - nincs 8 napunk arra, hogy meggondoljuk magunkat a vásárlást illetően.
  • Ha interneten keresztül rendeltünk, vásároltunk magánszemélyként, úgy a termék kézhezvételétől számított 14 naptári nap áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy elállási szándékunkkal éljünk (akkor is, ha a weboldalon megrendelt terméket személyesen, üzletben vettük át).
  • 10.000 forint vételár feletti – jellemzően - műszaki cikkeknél 3 munkanapon belül fogyasztóként lehetőségünk van a termék kicserélését kérni, ha annak olyan hibája van, ami akadályozza a rendeltetésszerű működését.

Messze a vége: három nap, és jön a Cyber Monday

A Cyber Monday is egy hasonló kezdeményezés, mint a Black Friday azzal a különbséggel, hogy ezen a napon kizárólag az online felületeken van lehetőség a kedvezményes termékek megvásárlására.  A „Cyber Monday” a „Fekete Péntek” után következő első hétfői napon tartják.

Vagy inkább ne vegyél ma semmit

Minden évben november utolsó péntekjén – idén november 25-én – tartják a nemzetközi „Ne vásárolj semmit” napot. A nap célja, hogy felhívja a figyelmet a fogyasztói társadalom problémáira és arra kéri az embereket, hogy ezen a napon egyáltalán ne vásároljanak. A napon túl az esemény legfőbb üzenete, hogy minden vásárlás előtt gondoljuk meg, hogy valóban szükségünk van-e a megvásárolni kívánt termékre és csak akkor vegyük meg, ha az valóban szükséges.

Ha vásárlás mellett döntünk, akkor mindenképp keressük a helyi, hazai termékeket, az idény zöldségeket és gyümölcsöket, valamint a méltányos kereskedelemből és ökológiai gazdálkodásból származó termékeket - emlékeztet a Magyar Természetvédők Szövetsége.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Erdogan emberei bakot lőttek: hogyan bukott le a török titkosszolgálat?

Erdogan emberei bakot lőttek: hogyan bukott le a török titkosszolgálat?

Európai méretű botrány bontakozott ki az utóbbi napokban az Erdogan rezsim ügynökeinek tevékenységével kapcsolatban. A német államügyészség megindította az eljárást ellenük, a CDU vezető politikusa szerint a diplomata fedésű ügynököket ki kell utasítani az országból. Svédországban és Dániában berendelték a török nagyköveteket a külügyminisztériumba.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • március 27
    Fogyasztói bizalmi index
    IFO üzleti hangulatindex
    március 28
    MNB kamatdöntés
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    Conference Board fogyasztói bizalmi index
    Richmondi Fed feldolgozóipari index
    március 29
    KSH: munkanélküliségi ráta
    Függőben lévő lakásértékesítések (év/év)
    március 30
    KSH: Kiskereskedelem (január)
    MNB: Negyedéves fizetési mérleg és külfölddel szembeni állományok
    Fogyasztói bizalom (végleges)
    Fogyasztói árindex (év/év, végleges)
    GDP (negyedév/negyedév, végleges)
    Tartós és friss munkanélküli-segély kérelmek
    március 31
    KSH: termelői árindex (év/év)
    KSH: a kormányzati szektor egyenlege
    Fogyasztói árindex
    Munkanélküliségi ráta
    Ipari termelés
    Munkanélküliségi ráta
    Fogyasztói árindex (év/év)

Szavazás

Önt zavarja a vörös csillag a Heineken sörök csomagolásán?