3p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Ételre és italokra adtak ki a legtöbbet a magyar családok az év első felében, ez havonta egy főre számolva több mint 21 ezer forintot, az összes kiadás közel harmadát jelenti. Fejenként közel 80 ezer forintot költünk el egy hónapban, több megy el a gyógyszerekre, kultúrára és szórakozásra alig néhány ezer jut. Szinte mindhol van mosógép és televízió, a háztartások fele pedig saját autóval is rendelkezik.
A háztartások egy főre jutó havi kiadásainak megoszlása (%, Forrás: KSH)

Az év első félévében a magyarok egy főre jutó havi átlagos kiadása 79,6 ezer forint volt, ami folyó áron 7 százalékkal, a fogyasztói árak alakulását figyelembe véve 4,5 százalékal meghaladta az egy évvel korábbit - derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) háztartások lakossági fogyasztását vizsgáló felméréséből.

Havonta a legtöbbet (egy főre vetítve, átlagosan):

  • 21,3 ezer forintot élelmiszerekre és alkoholmentes italokra,
  • 17,2 ezer forintot lakásfenntartásra és háztartási energiára,
  • 8929 forintot közlekedésre,
  • 5280 forintot hírközlésre,
  • kultúrára és szórakozásra 4249 forintot fordítottunk.
    A háztartások egy főre jutó havi fogyasztási kiadásai (Forrás: KSH)

Az alapvető kiadási tételek közül az élelmiszerek és alkoholmentes italoké 5,9 százalékkal, a közlekedésé 5,7 százalékkal, a lakásfenntartási kiadásoké 1,2 százalékkal nőtt reálértéken.

A vendéglátásra és szálláshely-szolgáltatásra elköltött összeg pedig 9,2 százalékkal nőtt. Utóbbi a legnagyobb változás reálértéken, míg a legnagyobb mértékben - fejenként 1581 forinttal - az élelmiszerekre fordított kiadások nőttek.

Egyes élelmiszerekre fordított egy főre jutó havi kiadások nagysága
(2017. I. félév, forrás: KSH)

Egészségügyi kiadásokra a háztartások fejenként átlagosan 3849 forintot fordítottak egy hónapban, 3,7 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában. A kiadások legnagyobb szeletét (85 százalékát) jelentő gyógyszerekre, gyógyárukra, gyógyászati segédeszközökre fordított összegek pedig 8,9 százalékkal nőttek, amelynek egy főre jutó havi összege 3274 forintot tett ki.

Szinte minden háztartásban van tévé és mosógép, minden második családnak van saját autója, kétharmaduknak volt valamilyen számítógépe, 100 háztartásra pedig 186 mobiltelefon jutott.

A háztartások egy főre jutó havi lakásfenntartási kiadásainak megoszlása
(2017. I. félév, forrás: KSH)

A KSH szerint a kiadások növekedését elősegítette, hogy a fogyasztói árak 2,3 százalékos éves növekedésénél a reálkereset jóval nagyobb mértékben, 10 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban. Az összegzés szerint az átlagos nettó kereset 193 ezer forintra, a családi adókedvezménnyel számolva 201 ezer forintra becsülhető 2017 első felében.

Az alma és a krumplit szeretjükA GfK Hungária felmérése szerint több mint 330 milliárd forintot költöttek a magyar háztartások zöldségre és gyümölcsre tavaly, mintegy 12 százalékkal többet az azt megelőző évhez képest, ez a napi fogyasztási cikkek éves forgalmának valamivel több mint a tizede. A háztartások tavaly 216,8 milliárd forintot költöttek zöldségre, egy évvel korábban 206,1 milliárd forintért vásároltak. Gyümölcsre 116,7 milliárd forintot fordítottak a múlt évben, 2015-ben viszont még csak 109,2 milliárd forint értékben vásároltak. A magyarok közel 90 százaléka fogyaszt naponta, vagy hetente több alkalommal zöldséget, és több mint 80 százalékuk gyümölcsöt. A magyarok a gyümölcsök közül leginkább az almát, a zöldségek közül pedig a burgonyát keresik, ezeket követi a dinnye, a banán, illetve a paradicsom, paprika és a vöröshagyma. (MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG