Hirdetés
Hirdetés

Ideje elfelejteni a dízel autókat: újabb városokból tiltják ki őket

2017. június 15., 08:36

A légszennyezettség riasztó adatai miatt két nagy autóipari központ, München és Stuttgart is kitilthatja a korszerűtlen dízelmotorral felszerelt autókat. Ezzel egyre bővül azon nagyvárosok sora, ahol nem használhatják a környezetszennyező autókat a tulajdonosok - ahogy sorra érkeznek a hírek a tiltásokról, úgy lesz egyre nagyobb lutri dízeles autót vásárolni.

Csepel DT-213c típusú dízelmotor a szigetszentmiklósi ipari parkban kialakított gyártmánymúzeumban. Hamarosan csak a múzeumban találkozunk a technológiával.
MTI Fotó: Illyés Tibor
Csepel DT-213c típusú dízelmotor a szigetszentmiklósi ipari parkban kialakított gyártmánymúzeumban. Hamarosan csak a múzeumban találkozunk a technológiával. MTI Fotó: Illyés Tibor

Sokkoló légszennyezettségi adatok - München és Stuttgart is tiltást vezet be

A BMW központjának is otthont adó München város vezetése kitiltaná a károsanyag-kibocsátás magas szintje miatt a kevésbé korszerű dízeljárműveket a bajor fővárosból - derül ki a városvezető szerdai, Süddeutsche Zeitung nevű lapnak adott nyilatkozatából. Dieter Reiter, München polgármestere elmondta: szeretnék elkerülni az efféle korlátozások bevezetését, azonban a friss müncheni légszennyezettségi adatok ismeretében úgy tűnik, a lépés mégis elkerülhetetlen lesz a jövőben.

Az MTI szemléje szerint legutóbb mért müncheni nitrogén-oxid-szinteket sokkolónak nevezte a városvezető, elmondása szerint senki nem várt hasonlóan kedvezőtlen szennyezettségi számokat.

Hirdetés

Egy másik németországi nagyváros, Stuttgart, a Mercedes-Benz és a Porsche központja is arra készül, hogy jövőre vezet be a kevésbé korszerű dízelautók használatára vonatkozó tilalmat. Münchenben az esetleges tilalom 133-170 ezer járművet érintene, a szabályozás szigorúságától függően. A legújabb, Euro 6-os kibocsátási szabályozásnak eleget tevő járműveket nem érintené a korlátozás a Süddeutsche Zeitung értesülései szerint.

A teljes tiltásé a jövő?

A német nagyvárosok lépése egyébként nem számít újdonságnak, a világ több nagyvárosa is csatlakozott már a kezdeményezéshez, ilyen-olyan formában. Nemrég arról számoltunk be, hogy Madridban is hasonló lépésre készülnek >>

Párizs például azt tervezi, hogy teljesen kitiltja városából az 1997 előtt gyártott autókat, függetlenül attól, hogy dízel vagy benzin hajtja őket. Ezek egyébként jelenleg a teljes állomány 10 százalékát teszik ki. A Mentalfloss szerint ráadásul ez tízévente megújul, így 2020-ban majd a 2011 előtt gyártott autókat és motorokat zárják ki, és így tovább.

Hollandiában szintén felvették a kesztyűt a dízelautókkal szemben, méghozzá elég keményen, egy új szabályozás szerint 2025 után egész egyszerűen nem lehetne dízelautót eladni az országban. A törvény ugyanakkor előírja, hogy ezek helyett zéró-kibocsátású, tehát elektromos autókat kell biztosítania a piacnak. A hollandok egyébként élen járnak az elektromos autók használatában, 2015-ben 43 ezer darabot vásároltak belőlük. Az emberek egyébként is preferálják a környezetbarát közlekedést, a holland lakosság harmada például biciklivel jár dolgozni, a lakosság fele pedig tömegközlekedést használ.

Aki dízelt vesz, zsákbamacskát vesz?

Németországban az utóbbi időben az új autók vásárlói egyre kisebb arányban döntenek dízel modell mellett a Duisburg-Essen Egyetem CAR autóipari kutató intézetének tanulmánya szerint. Az intézet felmérése szerint az idén áprilisban vásárolt autóknak mindössze 23,8 százaléka volt dízel, ami a legalacsonyabb arány a kis lökettérfogatú benzines autókat támogató 2009-es roncsprémium óta - írja az MTI.

Ferdinand Dudenhöffer egyetemi professzor, a CAR intézet vezetője szerint elsősorban az Euro 6-os dízelmotorok valós közlekedési körülmények között a megengedettnél magasabb károsanyag kibocsátását kimutató mérések riasztják el a vásárlókat a dízeles modellektől. A bizonytalan jövő egyre nagyobb szerepet játszik a vásárlói döntésekben - mutatott rá, megjegyezve, hogy "az Euro 6-os dízelek vásárlói zsákbamacskát vesznek" a számos városközpontban kilátásba helyezett behajtási tilalom miatt.

A Volvo nem készít több dízelmotort

A fuelincluded.com cikke szerint a Volvónak is nagy tervei vannak az elektromobilitás terén, a vállalat vezérigazgatója, Håkan Samuelsson elmondása szerint a most piacon lévő dízelmotorok az utolsók, amiket a Volvo gyártott, új generációt ebből az erőforrásból már nem fejlesztenek. Az így felszabaduló forrásokat az elektromos autók fejlesztésére fordítják. A bejelentés azért is nagy szám, mert az európai piacon eladott Volvók többségét dízelmotorral szerelték fel, de az Egyesült Államokban is nagyjából fele-fele arányban forgalmaznak benzines és dízelmeghajtású autókat. Legkésőbb 2019-ben érkezik majd az első tisztán elektromos meghajtású Volvo-modell.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Amerika hazazavarná az iráni milíciákat Irakból

Amerika hazazavarná az iráni milíciákat Irakból

A mór megtette kötelességét, a mór mehet. Végigharcolták az Iszlám Állam elleni háborút, sőt a kurdoknak is adtak egy nyaklevest, de már nincs rájuk szükség, legalábbis az amerikai külügyminiszter szerint. Amerika az iráni befolyás eszközeinek tekinti őket, de nem biztos, hogy az iraki kormány is hasonlóan gondolkozik.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • október 16
    Fogyasztói árindex (év/év) - szeptember
    Netflix - 2017 Q3
    október 17
    KSH: Építőipar - augusztus
    MNB: Havi fizetési mérleg -- augusztus
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 15 mrdFt
    ZEW index - október
    ZEW index - október
    Fogyasztói árindex (végleges) - szeptember
    Morgan Stanley - 2017 Q3
    Goldman Sachs - 2017 Q3
    IBM - 2017 Q3
    október 18
    Munkanélküli segélykérelmek számának változása - szeptember
    ILO munkanélküliségi ráta - augusztus
    Fed Bézs Könyv
    eBay - 2017 Q3
    American Express - 2017 Q3
    október 19
    KSH: Keresetek - január–augusztus
    NGM: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének 2017. szeptember végi helyzetéről
    GDP (év/év) - 2017 Q3
    GDP (negyedév/negyedév) - 2017 Q3
    SAP - 2017 Q3
    Philadelphiai Fed index - október
    Friss és tartós munkanélküli-segélykérelmek alakulása
    PayPal - 2017 Q3
    Philip Morris International - 2017 Q3
    Verizon Communications - 2017 Q3
    október 20
    Daimler - 2017 Q3
    General Electric - 2017 Q3

Szavazás

Ön szerint létezik globális felmelegedés?