7p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Életét a szex, a vágy és Isten határozta meg, naplóját már az elmegyógyintézetben írta, Budapesten. Egy őrült zseni, akit akkora hype övezett a 20. század elején, hogy Justin Bieber is megirigyelhetné - Vaclav Nyizsinszkijt Mikhail Barisnyikov kelti életre Robert Wilson rendezésében a napfényes Monte-Carlóban.

Egy igen izgalmas előadást ajánlunk, melyet a monte-carlói operában tekinthetünk meg nyáron.

Az előadásnak három összetevője van:

Robert Wilson, akit Amerika, sőt a világ első számú avantgarde-rendezőjének tartanak, és aki a valaha élt egyik legelismertebb, legsikeresebb és legtöbbet díjazott rendező, azon kívül zeneszerző, díszlettervező, visual designer, festő stb. - magyarán egy egyszemélyes alkotócsoport. 2015-ben mutatta be Olaszországban Barisnyikovval a szóban forgó előadást, a Letter to a Man–t.

Mikhail Barisnyikov  rigai születésű szovjet balett-táncos, színész, akit Nyizsinszkijjel és Nureyevvel egy szinten szoktak emlegetni. A nagy sikerű kezdeti Kirov-évek után 1974-ben disszidált Kanadába, majd Amerikába, ahol először a New York City Ballethez csatlakozott, később pedig az American Ballet Theatre művészeti igazgatója lett. Televíziós, filmes és színházi munkái sem elhanyagolhatóak. Dolgozott Liza Minnellivel a Broadway-n, játszott Párizsban, Londonban, a rendszerváltás után Rigában. Számtalan díjat nyert, köztük az Amerikában legnagyobb presztízsű és legmagasabb szintű díjat, a Kennedy Honor Awards–ot.

Nyizsinszkij pedig a valaha volt legnagyobb varázsló, aki színpadra állt.

Egy szomorú gyerekkor

Az őrült fiatalember a Ballet Russe csillaga, 1889-ben született Kijevben lengyel balett-táncosok gyermekeként. Szüleivel keresztül-kasul bejárták Oroszországot, ahogy az akkor szokás volt a művészeknél. Apjuk hamar elhagyta őket, mert Nyizsinszkij anyjának ápolnia kellett Nyizsinszkij sérült bátyját (a Miklós cár megkoronázása alkalmából rendezett felvonulást nézték az ablakból, ahonnan a fiú kiesett). Nyizsinszkij húgával és sérült testvérével Szentpéterváron nevelkedett, ahol 7 évesen azonnal fölvételt nyert a Cári Balettiskolába. A felvételin a balettmesterek a csodájára jártak, s orvosok vizsgálták különös felépítésű bivalyerős lábait.  Aránytalanul meg volt hosszabbodva az Achilles-ina, amitől olyan magasakat tudott ugrani, hogy az a repülés képességének illúzióját keltette. Nehéz gyerekkora volt, társai kiközösítették, a tanfelügyelő szexuálisan kihasználta – más fiúkkal együtt.

Világsztár a 20. század elején

Később Lvov hercegnek lett a kitartottja – így tudta jobb anyagi helyzetbe hozni a családját és biztosítani a saját helyét a színpadon. Fontos felfogni, hogy Nyizsinszkij egy zseni volt, ennek ellenére a színpad világában ha valakinek nincs pártfogója, lehet bármilyen nagyszerű tehetség is, elvész a művész. Szergej Pavlovics Gyagilev, a híres mecénás, műgyűjtő, a Ballet Russe alapítója, az orosz kulturális élet reformere - az a szörnyeteg zseni, aki felrázta Oroszországot a sötét középkorból, aki lehetővé tette az orosz művészeknek a forradalmat, és aki az orosz képzőművészetet, operát és balettet bemutatta a világnak, mondhatni az egyik legfontosabb ember az orosz kultúrtörténelemben - felfigyelt a fiatalemberre. S nem csak hogy felfigyelt rá, hanem megadta neki azt, amit egy zseni alanyi jogon megérdemel. Megadta a lehetőséget a gondtalan alkotásra és bemutatta őt a világnak. Nyizsinszkij a század elején egészen 1920-ig világsztár volt, ami azért sokkal nagyobb teljesítmény volt akkor, mint ma. Egész Európában dolgozott, amerikai turnékat szerveztek neki, elvitték Ázsiába és Dél-Amerikába is. Keze alá dolgozott Bakst, Richard Strauss, Debussy, Ravel, August Rodin, Picasso, Sztravinszkij és gyakorlatilag mindenki, aki a századeleji színházi, zenei életben és képzőművészetekben számottevő volt. Sarah Bernhardt (a kor legnagyobb sztár-színésznője) a valaha volt legnagyobb színésznek nevezte Nyizsinszkijt. Párizsban a Rózsa lelke előadásban a nézők huzalokat és emelőszerkezeteket kerestek a színpadra rontva, mert nem hitték el, hogy magától tud így táncolni.

Emellett óriási szerelem alakult ki Gyagilev és Nyizsinszkij között. Egy vállalt – ami azért a század elején nem volt kis dolog – viharos szerelem. Persze Nyizsinszkij után pusztultak a nők és férfiak is, mi több, mikor Gyagilev számára kiderült hogy Rodin szerelmes Nyizsinszkijbe (nem tudni, hogy ez csupán plátói volt-e vagy megélt), eltiltotta őket egymástól.

Vaclav Nyizsinszkij

Az őrület rabságában

Az óriási siker ellenére Nyizsinszkij boldogtalan volt. Rossz gondolatok gyötörték, igyekezett a balettbe menekülni, de már nem tudott. Találkozott Pulszky Romolával – az akkori nemzeti színház ünnepelt sztárjának, Márkus Emíliának és az érdemtelenül száműzött Pulszky Károlynak lányával –, akit feleségül vett. Valóban szerette Romolát, de elkezdett rajta úrrá lenni az elmebaj. Mikor Gyagilev tudomást szerzett a házasságról, azonnal felmondta Nyizsinszkij szerződését a Ballet Russe-szel - ezzel egyébként nagyon jót tett a társulatnak, Leonyid Mjaszin szerződtette helyette, aki visszahozta a fényt a társulatba Nyizsinszkij őrülete után.

Bár Nyizsinszkij mehetett volna máshova táncolni, hiszen a világ legünnepeltebb táncosa volt, balszerencséjére kitört a háború. Internálták Magyarországon. Közben megszületett a lánya, Kyra. Egyre jobban Isten felé fordult, állítása szerint Isten megszállta őt. Lassan már semmi más nem számított neki, csupán az Istennel való kapcsolata. Feleségét brutálisan megverte. Még a háború alatt Bécsbe menekítették, majd onnan Svájcba, mely akcióban még a pápa is segítségére volt. St. Moritzban a háború alatt táncolt utoljára, ennél a táncnál nincs legendásabb színpadi előadás. A Háború borzalmait táncolta el a jelenlévő elegáns hölgyeknek és uraknak, akiket felelőssé tett a háború kitöréséért. A táncról nem készült felvétel, ahogy egyáltalán Nyizsinszkij táncairól sem nagyon: Gyagilev nem engedte, ugyanis így nagyobb volt az érdeklődés iránta – tudatosan építette a mítoszt.

Ezután az este után bevonult önszántából a pszichiátriára. Innentől kezdve élete hátralévő harminc évét a Budapesti Márkus Villa, a Lipót és a svájci klinika között töltötte.

Az elmegyógyintézetben naplót írt, melyben meglepő igazságok is vannak, például hogy nem szabad sokat szénnel tüzelni, mert a füst megöli a Földet, vagy hogy ha ennyi húst esznek az emberek, akkor ki fogunk pusztulni, mert ezt a Föld nem bírja el – ezeket a gondolatokat 1920-as évek elején írta le.

Világsikerű színdarab a művész naplójából

Naplója egy őrült, fájdalomban élő, ugyanakkor zseniális táncos és csodálatos művész portréját adják, aki elveszett saját agyának tengerén. Nyizsinszkij naplója alapján készített drámát Wilson és Barisnyikov. A szöveget Chrisrtian Dumais-Lviwski és Danyl Pinckney jegyzik.

A darab tulajdonképpen végig a már idős, beszélni képtelen Nyizsinszkij elméjében játszódik, egy csodálatos, de borzasztó világban, ahova a külvilág nem mindig vagy nem egészen úgy szűrődik be ahogyan kellene. Barisnyikov csodálatosan alakítja az öreg Nyizsinszkijt, Wilson pedig egy olyan miliőt teremt a színpadon, mely mögött elbújhatnak Tim Burton filmjei.

Az előadás erősen ajánlott, akár a monte-carlói nyaralás, akár a New York-i kiruccanás során. Egy hatalmas művészről, az őrület fájdalmáról egy nagy művész előadásában, egy nagy művész rendezésében.

Az előadás bár angolul és oroszul játszódik, nyugodtan megtekinthető különösebb nyelvtudás nélkül. Nyizsinszkij nehezen kommunikált anyanyelvén is, de más nyelveken szinte alig. Ezt figyelembe veszi az előadás is.

A trailer:

A monte-carlói előadások honlapja >>

Jegyek 25-60 euróig kaphatóak, előadások június 30-tól július 3-ig lesznek.

Az előadás eredeti honlapja, ahol más turné-dátumok is találhatóak >>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra Önnek mennyit ér a kultúra? És fizetne is érte?
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 08:55
Egyre több kulturális szolgáltató dönt úgy, hogy közösségi finanszírozás keretében próbálja megvalósítani egy-egy projektjét. Laptársunk, az Mfor azt nézte meg három példán keresztül, hogy ez a gyakorlat milyen formákban működik itthon. 
Kultúra Miben tér el egy kísérleti jelleggel létrehozott oktatási intézmény az államiaktól?
Privátbankár.hu | 2024. április 11. 06:51
Interjú Halácsy Péterrel, a Budapest School egyik alapítójával.
Kultúra Hihetetlen áron kelt el egy festmény a Sotheby’s árverésén
Kenessei András | 2024. március 10. 14:38
A világ két legnagyobb árverőháza közül a Sotheby’s (a másik a Christie’s) március 6-án tartotta az évad elejének egyik legfontosabb árverését, mint hangsúlyos évnyitót.
Kultúra Párhuzamok a Kádár-kori második nyilvánosság és a mai független média között - Klasszis podcast Haraszti Miklóssal és Danyi Gáborral
Szarvas György | 2024. január 20. 18:07
A napokban jelent meg Danyi Gábor Az írógép és az utazótáska című monográfiája a magyarországi szamizdat irodalom történetéről. Bár az 1980-as években, és annak főleg a második felében már gyakorlatilag nagyüzemi módszerekkel, gyakran állami nyomdákban, feketén folyt a hazai illegális  könyvek és folyóiratok nyomtatása, a szamizdatok kiadása és annak gyökerei az 1950-es évekre nyúlnak vissza. Ennek szerteágazó történetét, illetve a nagyon is sokszínű résztvevői kört idézi meg Danyi Gábor most megjelent munkájában. A Klasszis podcast adásában vele és a szamizdat Beszélő korabeli szerkesztőjével, Haraszti Miklóssal közösen azt kutattuk, miféle hasonlóságot lehet felfedezni a kádári és a mai Magyarország nyilvánosságában.
Kultúra A nap képe: újabb elképesztő tiltás a magyar könyvesboltokban
Kormos Olga | 2024. január 17. 10:03
Az Alexandra egyik könyvesboltjában olyan tájékoztató táblát tettek ki, amely már a fóliázáson is túlmutat. 
Kultúra Matrózpulcsi 500 dollárért - itt az új, nemzeti orosz divat
Elek Lenke | 2024. január 1. 18:15
Nem járja, hogy az oroszok a hanyatló Nyugat termékeiben parádézzanak. Ezen változtatna többek közt a Nina Donis divatház is - a cári és a nyugati kulturális panelek kevergetésével.
Kultúra Willy Wonka – a nagy csokiüzlet és filmbiznisz
Elek Lenke | 2023. december 17. 18:41
Mese és csokoládé – gyerekeknek biztos recept, de már évtizedek óta tudjuk, hogy nemcsak nekik. Mintha a XXI. században menekülnének a valóság elől a felnőttek, lásd a Harry Potter őrületet, meg a különféle fantasy-k és animációk sikerét.
Kultúra A legnagyobb karácsonyi sikerre Gyurcsány Ferenc is táncolt
Elek Lenke | 2023. december 16. 18:23
Mi a töretlen siker titka, és hányféle módon hoz pénzt máig is a karácsonyi romkomok koronázatlan királya?
Kultúra A botránymúzeum: miért áll a bál a világ egyik leghíresebb intézménye körül?
Kollár Dóra | 2023. december 10. 15:08
A British Museum jelentősége nem kérdéses, ám az intézmény így is problematikus több szempontból is.  
Kultúra A kölni nemcsak szagos víz, hanem színes árverés is
Kenessei András | 2023. november 19. 18:31
A november elején, Kölnben tartott árverésen Közép- és Kelet-Európa számos országából érkezett művek vártak a licitálókra. Megnéztük, hogyan szerepeltek a magyar művészek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG