4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Meghalt az IKEA kitalálója és megalapítója, Ingvar Kamprad, aki egyúttal nevét is adta az áruháznak. Valamire nagyon ráérzett, mint vállalkozó, hisz termékei rendkívül népszerűek, üzletei hatalmas forgalmat bonyolítanak, még a márka ellenzői is elismerik, hogy valamivel ügyesen megfogta a vásárlóközönséget, mégpedig világszerte.

Az IKEA, mint márka itthon a 80-as évek végén jelent meg, akkor újdonság volt, mint minden más a születő kapitalizmusban. Előtte a bútorvásárlás csúcsát a jugoszláv szekrénysor jelentette, bár közben itthon is megjelent 1-2, szabadon összerakható bútortípus, ami népszerű is volt. Ezek népszerűsége épp bizonyos mértékű variálhatóságából adódott, és ez az, amit Ingvar Kamprad a bútorkereskedésbe belefogva felismert.

Ingvar Kamprad

Született vállalkozó

Kamprad egy született vállalkozó szellem volt: gyerekkorában mindenfélét árult, csereberélt. 17 éves korában már megalapította az IKEÁ-t, saját neve és lakhelyei kezdőbetűiből elnevezve, de ez akkor egy olyan vállalkozás volt, amely dél-svédországi lakóhelyén a helyi médiában golyóstollat és nylonharisnyát, mint a kor új termékeit kezdte reklámozni, és egy kisteherautóval szállította az árut a megrendelőknek.

A bútorárusítást 1948-ban, 22 évesen kezdte meg, majd nemsoká meg is nyitotta az első áruházat. A laposra összecsomagolható, így könnyen szállítható bútort egy alkalmazottja, Gillis Lundgren találta ki, amikor egy asztalt egy autóba próbált bepakolni, és ez sehogy sem ment. Ekkor gondolta, hogy lecsavarozható asztallábak kellenek, és már meg is van oldva a dolog. Ezt követően mindent úgy kezdtek gyártani, hogy darabokra szedhető legyen, így sokkal kisebb helyen lehetett tárolni az árut, mint előtte, egy kamionba pedig sokszor annyi fért be, mint korábban.

Az áttörés

Ez olyan költségcsökkentést tett lehetővé, ami az addigi bútorpiacon páratlanul olcsó árakat tett lehetővé, és ez persze megtetszett a vásárlóknak, akiket nem riasztott meg az a kényelmetlenség, amit ezzel együtt kaptak: a bútorokat össze kell szerelni, ami néha bonyodalmas feladat egy sokoldalas füzet segítségével. Igaz, hogy ha valaki nagyon nem akarja összerakni, akad, aki megcsinálja helyette, hisz ez maga is egy szolgáltatás, amire így igény keletkezett.

A modell tehát működőképes lett, ráadásul időközben kialakult egy olyan életforma is, amely azt feltételezi, hogy a bútorokat megveszik, pár évig használják, majd más helyre költözve újra megveszik. Sokan voltak és vannak, akik rövidebb-hosszabb időt egy másik országban töltenek, vagy egy jobb állás miatt országon belül költöznek: ők nem szállítják a nehéz, hagyományos bútorokat mindenhová, hanem megveszik, majd otthagyják az olcsóbb, variálhatóbb terméket.

Életforma lett

Az IKEA azt is felismerte, hogy a bútorvásárlás egy olyan része a kereskedelemnek, ahol viszonylag ritkán jelenik meg a vevő az áruházban, de akkor sok időt tölt ott. Létrehozták ezért az éttermeket, hogy ha a kedves vevő húsgolyóval csillapítsa éhségét, és a gyermek játszórészeket is, ahonnan aztán alig lehet hazacsalogatni a gyerekeket. És ha persze kellően hosszú időt tölt a vevő az áruházban, gyakran jó sokat vásárol is.

A piac visszaigazol

A modell remekül működik, tavaly már 49 országban 403 IKEA áruház volt 936 millió látogatóval, 38,3 milliárd euró forgalommal. Maga a most elhunyt alapító a Bloomberg szerint 58,7 milliárd dolláros vagyonnal rendelkezett, így a 8. leggazdagabb ember volt a világon. A piac tehát igencsak visszaigazolta vállalkozását, amely egyébként hasonlóan némely más vállalkozáshoz, mint például a McDonald’s, két részre osztja a fogyasztókat: akik szeretik, és akik rossznak tartják, hallani sem akarnak róla. Ez azonban nem tesz rosszat egyik vállalkozásnak sem, sőt, azáltal, hogy beszédtéma, esetleg vita tárgya lesz belőle, a cég ingyen marketinghez jut.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
Vásárló Észrevette? Szép csendben tovább kúszik felfelé a családi nagybevásárlás ára
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. április 10. 05:44
Idén szinte minden hónapban drágább lett egy kicsit a nagybevásárlás, nincs ez másképp áprilisban sem - megint feljebb kúsztak az árak az előző hónaphoz képest. Tavaly ilyenkor viszont még drágábban vásárolhattunk, így a bázishatás továbbra is kitart: éves szinten árcsökkenésről számolhatunk be, és pár hónapig ez így is marad még. Míg azonban 2 évvel ezelőtt még a 30 ezer forintos kosárérték is brutálisan drágának tűnt, most a 35 ezer is realitás. Itt a Privátbankár legfrissebb Árkosár-felmérése.
Vásárló Vége lett a marakodásnak, visszatértek a kiebrudalt termékek a carrefouros polcokra
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 12:51
Róka fogta csuka, csuka fogta róka helyzetbe kerültek a kiskereskedők és a legismertebb élelmiszer- és italmárkák tulajdonosai azzal, hogy a felek médiapartnerekké is váltak.
Vásárló Új frontot nyitott a Temu
Buksza blog | 2024. április 8. 11:51
A Temu csak másfél éve jelent meg a Kínán kívüli online piacon, ám máris csavar egyet azon a stratégián, hogy nagyon alacsony áraival elszívja a vevőket versenytársaitól.
Vásárló Megbukott a kísérlet a boltok pénztárainál
Buksza blog | 2024. április 8. 08:55
Az áruházláncok folyamatosan keresik a módját annak, hogy összekapcsolják a várlást és a mobilfizetési lehetőségeket, ám úgy tűnik göröngyös útra léptek kísérleteikkel.
Vásárló Hogyan befolyásolja a máj egészsége az epe működését?
Márkázott tartalom | 2024. április 5. 19:01
Az emberi test egy meglehetősen komplex felépítésű rendszer, melynek a működését még máig sem sikerült a tudósoknak teljes egészében megfejtenie. Az azonban már világos, hogy szinte minden mindennel összefügg, és ha egy szerv működése rendellenessé válik, az akár a teljes szervezetre, fizikai és mentális állapota is kihathat.
Vásárló Mit jelent valójában a szeretet, és hogyan függ össze az önzetlenséggel?
Márkázott tartalom | 2024. április 5. 10:17
Tetszik vagy sem, voltaképpen az egész életünk egy olyan út, amin folyamatosan fejlődünk, részben az eleve bennünk lévő vonásokból kiindulva, másrészt az életünk ránk gyakorolt hatásai által.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG