5p
Úgy tűnik, nemcsak az év első hónapja tartogat mindig áremelkedést. Mind éves szinten, mind előző hónaphoz képes komolyabb drágulást tapasztaltunk szokásos Árkosár felmérésünkben. Hol úsztuk meg a legolcsóbban a nagybevásárlást? Melyik hipermarket emelte a legtöbbet az árain? Mennyivel drágultak az élelmiszerek? Azt is megnéztük, mi lett a vége a tavalyi mézbotránynak.

Szokásunkhoz híven, február elején (egészen pontosan február 9-én, kedden) ismét nyakunkba vettük három hipermarketlánc egy-egy üzletét, hogy ebben a hónapban is megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló mintakosarunk ára az előző hónaphoz és tavaly februárhoz képest.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest,
azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

Mennyivel drágultak a hipermarketek?

Rossz hír, hogy az év első hónapjához viszonyítva is 1,5 százalékot nőttek az árak, így valamelyest többet kellett fizetnünk mintakosarunkért, mint januárban. Éves távlatban nagyobb volt a drágulás. Az elmúlt hónapok trendje februárban is folytatódott: magasabb árakat mértünk, mint az előző év azonos időszakában. Egészen pontosan 4,5 százalékkal emelkedtek az árak tavaly februárhoz képest.

A három hiper közül mindegyikben drágulást mértünk. Az Auchanban 3,2 százalékkal volt magasabb számla vége, mint egy hónappal korábban. Az Intersparban 0,9 százalékos, a Tescoban pedig 0,5 százalékkal kellett többet fizetnünk, mint egy hónappal ezelőtt.

Így az általunk vizsgált három áruháznál a legolcsóbb és a legdrágább között 1074 forint volt a különbség a nagybevásárlásnál.

Ha éves távlatban nézzük az árakat, komolyabb áremelkedést tapasztalhatunk mindhárom láncnál. Tavaly februárhoz képest mindegyik hipernél nőttek az árak: 4,5 százalékkal került többe a nagybevásárlás, mint egy évvel ezelőtt.

A legnagyobb drágulás egy év alatt az Intersparnál (5,1 százalék) volt, a Tesco is majdnem ekkora volt az áremelkedés (5 százalék), az Auchan 3 százalékkal emelt árain mintakosarunk szerint. Az élelmiszerkosár átlagára így 18 593 forint volt februárban.

De minden felmérésnél elmondjuk, így most is: természetesen akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbb. Ez igencsak nehezen lenne kivitelezhető, de ha nem sajnálnánk rá az energiát és az időt, akkor 17 139 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1454 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Az Auchan, a Tesco és az Interspar átlagára

Mi drágult? Mi lett olcsóbb?

10 százaléknál nagyobb árnövekedést havi átlagban a tejnél (27 százalék) a banánnál (16 százalék) és a sajtnál (11 százalék) mértünk.

A KSH csütörtökön közli az infláció januári alakulásáról szóló adatait.

Ennél rosszabb hír, hogy egy év távlatában még több termék ára ugrott meg, nem is kevéssel: elképesztően sokat drágult a krumpli (69 százalék), a rizs (42 százalék), a cukorért is többet (31 százalék) kell adnunk, de az olaj (24 százalék), a csokoládé és az alma (21 százalék) is nagyot drágult.

Kevesebbet kellett viszont adnunk a húsért és a tésztáért (-13 százalék), a kávéért és a teáért (-12 százalék), mint januárban. Éves távlatban 10 százaléknál nagyobb árcsökkenést csak a teánál mértünk: itt is 12 százalékos volt az árcsökkenés egy év alatt.

Havi legolcsóbbak

Mint mindig, most is kiválasztottunk három terméket, amelyek esetében külön megnéztük az árakat. Választásunk ezúttal

  • a vajra
  • a mézre
  • és az olívabogyóra esett.

Miért a vajat? Miután a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal nemrég 33 vajat vizsgált meg minőségi szempontból, úgy döntöttünk, megnézzük, mennyiért kaphatunk olcsó vajat.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertant itt találja >>

Bár a Nébih felmérése az Auchan saját márkás vaját hozta ki első helyen, az említett áruházban nem ezt találtuk a legolcsóbbnak: 119 forintért lehetett kapni a 10 dekás, Globetti márkájú, csökkentett zsírtartalmú vajat. Az Intersparban 149 forint volt a legolcsóbb vaj, szintén 10 dekás, a Tescóban pedig a saját márkás vajat kínáltál a legkedvezőbb áron, 175 forintért.

Mi lett a mézbotrányból?

Második havi legolcsóbb termékünk a méz lett. Az elmúlt hónapok botrányai, az importmézek, a kínai ipari mézek és mindezek következményeként a magyar gazdák tiltakozásai után a boltok polcairól lekerültek ezek a gyanúsan olcsó mézek.  Utoljára tavaly novemberi Árkosár-felmérésben vettük szemügyre, milyen mézeket lehet kapni a hazai boltokban. Akkor az összes olcsó termék EU-n belülről és EU-n kívülről származó mézek keveréke volt.

Eltelt néhány hónap, így újra megnéztük, mi történt a mézpiacon. Jó hír, hogy mézből széles volt a választék a boltok polcain, és úgy tűnik, eltűntek a feltűnően olcsón árult, méznek nevezett ipari hulladékok. Az Auchanban például valamennyi üvegen szerepelt a „Magyar Termék” matrica. Itt egyébként a virágméz kilóját 1639 forintért adták, az akácmézet 2653 forintért lehetett kapni, mindkettő az Auchan saját márkás terméke volt.

A Tescóban a legolcsóbb vegyes virágméz kilónkénti ára 1822 forint volt. Az Intersparban a 900 grammos virágméz 1799 forint, ugyanilyen kiszerelésű akácméz pedig 2899 forint volt. Azaz itt a virágmézet 1999, az akácmézet 3221 forintos kilós áron kínálták.

Harmadik havi legolcsóbb termékünknek az olívabogyót választottuk. Az Auchanban a Spanyolországból származó olívabogyót találtuk a legolcsóbbnak: 763 forintba került 580 grammos kiszerelés, azaz a kilós ár 1316 forintra jön ki.  A Tesco a pimiento paprikával töltött olívabogyót 1561 forintos kilónkénti áron adta, az Intersparban a saját márkás, zöld, magos olívabogyó volt a legkedvezőbb: 319 forintba került egy 180 grammos üveg.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG