Hirdetés
Hirdetés

Nem várt lépés a Volvótól: fordulat az autózásban

Fellegi Tamás, 2017. július 06., 15:38

2019-től a patinás autógyár már nem hoz forgalomba olyan új modellt, melyben csak belsőégésű motor van, minden új típus kap egy elektromos motort is. A régieket azért még gyártják, amíg ki nem futnak, utána jön a csak elektromos motorral rendelkező autók gyártása. A Tesla komoly konkurenciát kap.

A kínai tulajdonban lévő legendás svéd eredetű gyártó az első a hagyományos gyárak közül, aki jelzi, hogy közeleg a belsőégésű motor bő 100 éves történetének vége. 2019 és 2021 között a hibridek mellett öt teljesen elektromos modellt és piacra dobnak, a csak belsőégésűekből már csak a régi típusokat gyártják, amíg ki nem futnak. A cég kínai tulajdonosa, a Geely már 10 éve fejleszti az elektromos autókat, és 2025-ig egymillió darabot szeretne belőlük eladni.

Lökés

A BBC elemzője szerint a bejelentés drámainak tűnik, pedig csak arról van szó, hogy az innovatívabb és bátrabb gyártók is mutatják, hogy merre halad az iparág. Már nem csak Elon Musk kósza kísérletezéséről van szó, hanem kész tényként kezelhető, hogy megfelelő, és főleg megfelelő árú akkumulátor birtokában az emberiség megszabadul majd a belsőégésűektől. A folyamatnak persze az is lökést ad, hogy a szabályozás egyre szigorítja a belsőégésűek kibocsátási adatait, így tolja az iparágat a tiszta megoldás felé.

Hirdetés

2021-től például az EU-ban az autógyártóknak biztosítaniuk kell, hogy az általuk gyártott belsőégésűek széndioxid kibocsátása nem lehet több mint 95 gramm kilométerenként. Ez sokkal kevesebb, mint a legtöbb most gyártott jármű adata. Érthető, hogy a gyártók igyekeznek a teljesen elektromos modellek felé fordulni, és akkor egyszer és mindenkorra megszabadulnak a környezetszennyezési előírások szorításától.

A középút

Ugyanakkor még hátra van az a feladat, hogy kifejlesszék azokat a típusokat, melyek elég olcsók ahhoz, hogy tömegesen eladhatók legyenek, és paramétereikben is megfeleljenek a megszokott autózásnak: ugyanolyan sokat lehessen menni töltés nélkül, és a töltés ideje se legyen sokkal hosszabb, mint most a tankolás. Ez még rengeteg költségigényes fejlesztést jelent, és végül a vásárlókat is meg kell győzni, bár ha az ár az egyéb jellemzők megfelelőek, ezt a piac maga elvégzi.

Amíg mindez megvalósul, arany középút gyanánt a hibrideket is árulják. Ezek lehetővé teszik, hogy városban elektromos üzemmódban használják az autót, országúton a belsőégésű motorral, amely mindjárt fel is tölti az akkumulátort. Így semmivel nem kényelmetlenebb az autózás, mint eddig, és a szigorú környezetvédelmi előírásoknak is meg lehet felelni, igaz, az ára még ezeknek a típusoknak is magas. Nem is véletlen, hogy a Volvo az első, aki élen jár a folyamatban: ő eddig sem árult olcsó modelleket.

Az úttörő

A folyamat felgyorsításában nem kis szerepe van a Teslának, aki nulláról kezdte az iparágat, és most jut el oda, hogy ha nem is olcsón, de már a drágábbnak tekintett sáv alsó részén, 35 ezer dollárért (10 millió forint) kezdi meg a főbb paramétereiben már a szélesebb közönség igényeinek megfelelő típus, a Model 3 gyártását és szállítását, és jövőre már félmillió darabot szeretne gyártani. A Tesla részvénye tegnap 7 százalékkal esett, a befektetők egy része talán arra gondol, hogy a hagyományos gyártók lassan felveszik vele a versenyt.

Elon Musk korábban is azt mondta, hogy nem célja egyeduralkodóvá válni az elektromos autók piacán, hisz ez nem lehetséges, ebben az iparágban nem lehet monopolhelyzetet kialakítani. Viszont célja, hogy jó pár évvel előrehozza az elektromos autózás elterjesztését, és úgy tűnik a mostani Volvo-döntéssel, ez sikerült is.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Ilyen még sosem volt a Balatonon - Siófok valamit elrontott

Ilyen még sosem volt a Balatonon - Siófok valamit elrontott

Sosem látott figyelem irányult a Balatonra ezen a nyáron. Sikeres volt az év az üdülőrégió számára, ahol tovább nőtt a vendégforgalom, és bővült a fejlesztések, programok száma is. Egyre több magyar család engedheti meg magának, hogy a Balatonnál nyaraljon.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • szeptember 18
    Fogyasztói árindex (végleges) - augusztus
    szeptember 19
    Monetáris Tanács kamatdöntő ülése;
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 15 mrdFt
    ZEW index - szeptember
    ZEW index - szeptember
    Adobe - 2017 Q3
    FedEx - 2018 Q1
    szeptember 20
    KSH: Keresetek - január–július
    MNB: Negyedéves fizetési mérleg és külfölddel szembeni állományok - első közlés 2017. II. negyedév + revízió 2014.I.n.év - 2017.I.n.év
    ÁKK: 2022/A államkötvény csereaukció, 2019/C - 20 mrdFt; 2026/D államkötvény csereaukció, 2020/B - 20 mrdFt
    Fed kamatdöntő ülése
    Kiskereskedelmi forgalom (év/év) - augusztus
    Import (év/év) - augusztus
    Export (év/év) - augusztus
    szeptember 21
    Fogyasztói bizalom (előzetes) - szeptember
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    Philadelphiai Fed index - szeptember

    szeptember 22
    KSH: Kiskereskedelem - július
    Feldolgozóipari BMI (előzetes) - szeptember
    Szolgáltatóipari BMI (előzetes) - szeptember
    Feldolgozóipari BMI (előzetes) - szeptember
    Szolgáltatóipari BMI (előzetes) - szeptember

Szavazás

Ön szerint létezik globális felmelegedés?