5p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Olcsóbb a nagybevásárlás idén márciusban, mint tavaly ilyenkor, igaz februárhoz képest hajszálnyival emelkedtek az árak. A krumpli már majdnem csak feleannyiba került, mint tavaly, de sok más terméknek is lejjebb ment az ára - mi lett olcsóbb és mi drágult? Mennyibe kerül a kevert, a meggylikőr, a csoki-nyuszi és a snidling? Utánajártunk.

Március 5-én ismét elmentünk a három kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketébe megnézni, hogy hogyan alakultak az árak. Szokásunkhoz hűen, most is az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban jártunk. A több, mint hét éve tartó vizsgálatnak most különös aktualitást ad a kormányzat és a kereskedelmi láncok viszonya.

A kormány idén több intézkedést is bevezet, amelyek rosszul érintik a hipermarketeket. A jogszabályváltozások alapján például a két egymást követő évben veszteséges, legalább 50 milliárd fölötti árbevételű cég nem forgalmazhat napi fogyasztási cikket. Emellett drasztikusan emelkedik az árbevétel-arányos élelmiszer-ipari felügyeleti díjat és vasárnap ki sem nyithatnak a 200 négyzetméternél nagyobb üzletek. Ezek súlyos milliárdokba kerülnek a cégeknek, akik válaszul elhalasztják beruházásaikat, üzleteket zárnak be, elbocsátják dolgozóikat. És az is valószínű, hogy az új terhek előbb-utóbb a fogyasztói árakban is meglátszódnak majd. Egyelőre azonban nem látszik egyértelmű trend. Az elmúlt két hónapban ugyan drágulást mértünk, de márciusban estek az árak a hipermarketekben.

Mennyivel drágultak a hipermarketek?

Márciusban mindhárom hipermarket-lánc engedett az árakból tavalyhoz képest: az Auchanban 0,3, az Intersparban 3,2, míg a Tescóban 3,6 százalékkal lett olcsóbb a bevásárlás. Februárhoz képest azonban a Tesco emelte az árakat 2,2 százalékkal, ezért hiába csökkentek az árak a másik két üzletláncnál, a havi árindex 0,1 százalékkal emelkedett, vagyis ennyivel drágább lett a nagybevásárlás.

Ez méginkább összerázta a mezőnyt, az élen még sincs változás: továbbra is az Auchan az első, de a Tesco és az Interspar árai között már alig van különbség, most a Tesco lett hajszálnyival drágább. Mintaárkosarunkért az Auchanban 17 444 forintot fizettünk volna, a Tescóban pedig ugyanezekért a termékekért  17 956 forintot kérnek. Az Intersparban is 18 ezer forint alá ment a mintakosár ára: most 17 927 forintot fizettünk volna. A három áruház átlagára így 17 776 forintra emelkedett. Így éves alapon összességében 2,4 százalékkal lettek alacsonyabbak az árak, havi alapon pedig 0,1 százalékkal magasabbak.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

A legkevesebbet (16 597 forint) persze akkor kellene fizetni, ha mindent ott vennénk, ahol az a legolcsóbb: 1179 forintot spórolhatnánk így az átlagárhoz képest. Ez azonban tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal járna.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH holnap (kedden) közli az infláció februári alakulásáról szóló adatait. Londoni pénzügyi elemzők viszont már hétfőn közzétették várakozásaikat >>>

Havi alapon drágább lett a krumpli, a sajt, és jelentősen (34%) drágult a rizs is. Olcsóbb lett viszont a liszt, a kávé, a tea, a felvágott és a pezsgő is. 

Tavaly februárhoz képest a banán, a margarin és jelentős mértékében a szeszes ital drágult, míg olcsóbb lett a kenyér, a tej, a kávé, a tea, a csoki, a cukor, a felvágott és 43,9 százalékot esett a krumpli ára. 

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk?Kosaras módszertan >>

Nem egész egy hónap van Húsvétig, ezért megnéztük, hogy mennyibe kerül a csoki-nyuszi, a metélőhagyma és a kevert, legalábbis ez volt a terv. Aztán jött az első meglepetés: a három hipermarketből még csak egy tette ki a csoki-nyulakat: egyedül az Intersparban találtunk ilyen figurákat, a legolcsóbbat 109 forintért, amely Boci márkájú, igaz nem túl nagy, csupán 18 grammos. 

A következő meglepetést az okozta, hogy kevertet sem találtunk két üzletben. Kevertet csak a Tesco tart: a Győri Kevert Likőrből 2 decit 1025, 5 decit 2105 forintért kapni. Az Intersparban ezzel szemben nem volt kevert, így végül egy másik klasszikust kellett választanunk - a meggylikőr árát jegyeztük fel: 899 forintért 2 decit kapunk. Az Auchanban az 5 decis Dream bonbon meggy 989 forint. A Tesco tart meggylikőrt is: a Győriből 1865 forintba kerül 5 deci.  

Végül sokak kedvenc kora-tavaszi zöldfűszerét is megkerestük a hiperekben, ahol már egy ideje nem fehér műanyagpohárban árulják a snidlinget, hanem ültetőcserépben, mint a többi fűszernövényt. Ez a váltás egyébként az árakon is meglátszik, igaz jóval több hagyma fér egy cserépbe, mint a pohárba. Az Auchanban 348, a Tescóban 349, az Intersparban pedig 399 forint a metélőhagyma, amely egyébként átültetve a teraszon és a kertben is jól érzi magát, ráadásul a snidling évelő, így ha télre kint hagyjuk, akkor ugyan elszárad, de tavasszal újabb hagymák hajtanak ki a földből.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG