Hirdetés
Hirdetés

Történelmi pillanat: egyre több helyen jöhet szembe velünk önvezető autó

2017. október 12., 08:14

Jövő évtől vezető nélküli autók is közlekedhetnek Kaliforniában.

Fotó: Flickr / Roman Boed
Fotó: Flickr / Roman Boed

Az új szabályozás nem köti "a gépjármű vezetőülésén jelenlévő személy kötelező fizikai jelenlétéhez" a forgalmi engedély kiadását, csupán annyit ír elő, hogy "felügyelni kell az önálló technológia működését". A kaliforniai gépjárműhivatal (DMV) közleményben szögezte le: az új szabályozás célja, hogy "ne akadályozza fölöslegesen a technológiai fejlődést".

Az Egyesült Államokban egyre több autógyártó cég tesztel vezető nélkül működő autókat. Igaz, forgalomba állításuk óriási vitákat kavar: az ellenzők szerint ugyanis az emberi érzékenységet és reflexeket váratlan helyzetekben nem képes helyettesíteni az előre programozott számítógépes irányítás. Az autógyártó cégek körülbelül három éven belül ígérik a vezető nélküli autók kereskedelmi forgalmazását.

Hirdetés

Kalifornia az Egyesült Államok első olyan állama, ahol engedélyezik az ilyen típusú gépjárműveket. A délnyugati államban már 42 vállalatnak van engedélye önvezető autók tesztelésére. Július közepe óta egyébként már a budapesti utakon is bárki találkozhat tesztüzemüket végző önvezető autókkal.

Mikor lesz önvezető autónk? A jogászokon múlhat

Szakértők szerint egyébként nem a technológiai, hanem a jogi-szabályozási kérdések rendezésén múlik, mikor vehetünk magunknak teljes funkcionalitású önvezető autót. A mérnökök várhatóan sokkal hamarabb elkészülnek majd a technikával, mint a jogászok a szabályozással - rengeteg kérdésre kell még választ találni egészen attól, hogy ki vállalja a felelősséget az önvezető autó által okozott balesetért addig, hogy egy elkerülhetetlen baleset esetén kinek az életét próbálja megmenteni a robotpilóta.

Arról is beszélnek a szakmában, hogy a gépjármű-felelősségbiztosítás jelenlegi formájában teljesen idejétmúlttá válthat, ha megérkeznek a biztonságosabb önvezető autók - vélik sokan. Ugyanakkor a Fidelity befektetési szakértői kételkednek ebben az általánosan elfogadott konszenzusban, szerintük középtávon nem hogy megmaradnak a bevételek, de még nőhetnek is.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

A nagy kérdés: mi éri meg jobban, venni vagy bérelni?

A nagy kérdés: mi éri meg jobban, venni vagy bérelni?

Béreljünk vagy vegyünk? A dilemma leggyakrabban az ingatlanpiacon merül fel, de egyre inkább kérdés lehet az autózásban, sőt akár egyéb közlekedési formáknál is, mint a biciklizés, de háztartási vagy kisebb ipari gépeknél és felmerülhet a dilemma. Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a döntés során?

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • október 16
    Fogyasztói árindex (év/év) - szeptember
    Netflix - 2017 Q3
    október 17
    KSH: Építőipar - augusztus
    MNB: Havi fizetési mérleg -- augusztus
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 15 mrdFt
    ZEW index - október
    ZEW index - október
    Fogyasztói árindex (végleges) - szeptember
    Morgan Stanley - 2017 Q3
    Goldman Sachs - 2017 Q3
    IBM - 2017 Q3
    október 18
    Munkanélküli segélykérelmek számának változása - szeptember
    ILO munkanélküliségi ráta - augusztus
    Fed Bézs Könyv
    eBay - 2017 Q3
    American Express - 2017 Q3
    október 19
    KSH: Keresetek - január–augusztus
    NGM: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének 2017. szeptember végi helyzetéről
    GDP (év/év) - 2017 Q3
    GDP (negyedév/negyedév) - 2017 Q3
    SAP - 2017 Q3
    Philadelphiai Fed index - október
    Friss és tartós munkanélküli-segélykérelmek alakulása
    PayPal - 2017 Q3
    Philip Morris International - 2017 Q3
    Verizon Communications - 2017 Q3
    október 20
    Daimler - 2017 Q3
    General Electric - 2017 Q3

Szavazás

Ön szerint létezik globális felmelegedés?