7p
A nemrég bejelentett állami támogatás kerete a tisztán elektromos hajtású járművekre nagyjából 3300 új autó megvételéhez lehet elegendő. Ez elsőre nem hangzik nagy számnak, de kezdetnek biztosan nem rossz - az elektromos autózás egyébként is gyerekcipőben jár, várni kell még arra, hogy tömegesen elterjedjenek a hosszabb hatótávú autók és a töltőállomások. A gyártók között van, aki máris megfejeli az állami támogatást - a vételár 70-80 százalékát még így is magunknak kell kigazdálkodnunk.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a héten jelentette be, hogy a kormány ebben az évben 2 milliárd forintot biztosít tisztán elektromos hajtású járművek beszerzésének támogatására. A támogatás a bruttó vételár 21 százaléka, maximum 1,5 millió forint, ezt magánemberek, gazdasági társaságok, egyéni vállakozók, civil szervezetek, helyi önkormányzatok, köztestületek és költségvetési szervezetek egyaránt igényelhetik. A tervek szerint jövőre 3 milliárd forint lenne a keret.

Mire elég hárommilliárd forint?

Magyarországon ma körülbelül 700, tisztán elektromos meghajtású gépkocsi van üzemben, tavaly 115, az idén július végéig 103 új elektromos autót adtak el - mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke az MTI-nek.

Az adatok szerint a legtöbb tisztán elektromos autót a Nissan és a BMW értékesítette, a járművek ára felszereltségtől függően 8-15 millió forint közötti, a kisebb autók között vannak ennél olcsóbbak.

Az idei 2 milliárd forintból több mint 1300 autó beszerzéséhez járul hozzá a kormányzat, a jövő évre tervezett 3 milliárd forint felhasználása esetén összesen mintegy 3300 elektromos jármű állhatna forgalomba. Az ügyvezető elnök elmondta, ez mintegy 3 százaléka a Magyarországon forgalomba kerülő új autóknak, ugyanakkor kiemelte, hogy a támogatás fontos lépése a környezetbarát közlekedés fejlesztésének.

Erdélyi Péter szerint a támogatás várhatóan élénkíti majd a keresletet, de ebben az évben nem lesz kiugró az elektromos autók értékesítésének növekedése, a megrendelt járművek leszállítása és forgalomba helyezése valószínűleg átcsúszik a jövő évre.

Akár össze is jöhet a kormány célja

Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke úgy látja, jelentős előrelépés lenne, ha 2017 végére forgalomba helyeznének mintegy 3300 új, tisztán elektromos hajtású autót Magyarországon.

A szervezet elnöke arra számít, hogy a technológia gyors fejlődése miatt az elektromos autók száma dinamikusan nő majd a következő években. Így nem tartja kizártnak a kormányzati cél elérését, amely szerint a környezetbarát járművek száma 2020-ra összességében elérné a 30 ezret, ami a hazai járműállomány 1 százaléka.

Amíg nincs elég töltőállomás, jó lehet egy plug-in hibrid is

Ungár János hangsúlyozta, hogy az átmeneti időszakban, amíg nincs elegendő elektromos töltési lehetőség, illetve a tisztán elektromos hajtású járművek hatótávolsága még nem túl nagy, fontos szerep jut a plug-in hibrideknek. Ezeknek az autóknak ugyanis szintén lényegesen kisebb a károsanyag-kibocsátásuk, mint a hagyományos üzemanyaggal működőknek. Egész Euróbában az a tapasztalat, hogy a két kategória együtt hozhat áttörést - tette hozzá.

A szakember elmondta: a plug-in hibrid konnektorról is tölthető, tisztán elektromos hajtással általában 40-50 kilométert tud megtenni, de szükség esetén benzin-, illetve dízelmotorral is megy.

Mi lesz, ha már nem kell olyan gyakran tölteni?

A jelenleg forgalomban lévő tisztán elektromos autók névleges hatótávolsága átlagosan 150-200 kilométer, ezekkel a forgalmi viszonyoktól függően egy töltéssel 120-150 kilométert lehet megtenni.

Ungár János elmondta: jövőre több nagy autógyártó dob piacra 300 kilométer körüli névleges hatótávolságú, nem felső kategóriás, tisztán elektromos autókat. Emellett szakértői vélemények szerint körülbelül 2020-ra jelentősen csökken majd az akkumulátorok, így az elektromos autók ára, tehát versenyképesek lehetnek a hagyományos autókkal.

A Teslának nemrég sikerült 100 kilowattórás akkumulátor csomagot kifejleszteni, ami egyelőre már futó S és X modellekhez lesz kapható, egyelőre igen borsos áron. Az akkumulátor lehetővé teszi, hogy a Model S egyik változata a világ legjobban gyorsuló járműve legyen, ami 97 km/órás sebességet (60 mérföld/óra) 2,9 másodperc alatt ér el. Ennél fontosabb, hogy az új akkumulátorral gyakorlatilag 500 kilométert lehet megtenni egy töltéssel.

Gyerekcipőben a villanyautózás

Buszsávozás, ingyen parkolás

A kormány és önkormányzatok a most bejelentett támogatás mellett különféle ösztönzőkkel segítik a járművek elterjedését, így például egyes városokban ingyen lehet parkolni velük, használhatják a buszsávot, ingyen lehet tölthetni őket és adókedvezményt is kapnak.

Az elektromos autózásban élen járó országok közül a legjobb a helyzet Norvégiában, ahol ma 2,6 millió személyautó és kishaszongépjármű van, ebből csaknem százezer a tisztán elektromos jármű és mintegy 30 ezer a plug-in hibrid, tehát a környezetkímélő autók aránya 5 százalék. Németországban 2020-ra szeretnék elérni az 1,5 százalékos arányt, ehhez idén nyáron jelentős új pénzügyi ösztönzőket vezettek be - jelezte a szövetség elnöke.

Nem lesz örökre ingyen a töltés

Ma Magyarországon csaknem 100 nyilvános, bárki által használható töltőoszlop van, döntő többségük Budapesten. A 15 ezer lakosnál nagyobb településeknek már meghirdették a pályázatot, összesen 500 töltőoszlopon 1000 töltőpont kialakításához kaphatnak támogatást, ezek várhatóan a jövő év végére elkészülnek. Emellett kormányzati program készül arra, hogy a hazai fő közlekedési útvonalakon 50 kilométerenként legyenek nagy teljesítményű villámtöltők. Az elektromos autók töltése jelenleg ingyenes, előkészítés alatt vannak a jogszabályi keretek a fizetőssé váló tankoláshoz - mondta el Ungár János.

Korábbi cikkünkben egyébként épp ezt a kérdést jártuk körül: ingyenebéd nincs, nem lehet örökre térítésmentesen adni a hajtóanyagot az - egyébként jelenleg többnyire luxuskategóriás árú - autókhoz. Ráadásul minél többen választják a benzin és dízel helyett az elektromos töltést, annál kisebb lesz az állam jövedékiadó-bevétele - ezt pedig biztosan nem fogják tétlenül nézni.

Az autógyártók most összefoghatnak az állammal

Ebben az évben augusztusig a Nissan 87 tisztán elektromos járművet értékesített Magyarországon. Ez kettővel több, mint a teljes tavalyi eladás, és további növekedést várnak a hátralévő 4 hónapban. Az MTI-hez eljuttatott közleményük szerint a Nissan magyarországi központja úgy döntött, hogy a bejelentett 1,5 millió forint támogatást megtoldja 600 ezer forinttal, így a Nissan LEAF 2,1 millió forint kedvezménnyel vásárolható meg. Közölték az is, hogy a Nissan 2010 óta összesen több mint 250 ezer tisztán elektromos gépjárművet értékesített és mintegy 5 milliárd eurót fektetett be az elektromos mobilitás projektbe.

A Volkswagen elektromos járműveiből 46-ot értékesítettek az idén augusztus közepéig Magyarországon. Vérten Sándor, a konszern márkáit Magyarországon forgalmazó Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója az MTI-vel közölte, hogy a beérkezett megrendelések és az ösztönzők hatására ez a szám az év végéig megduplázódhat. Megjegyezte: a cég a tisztán elektromos autók mellett emellett forgalmaz Audi és Volkswagen hibrid meghajtású gépkocsikat is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Végleg vége a jó világnak: a 60 százalékos drágulás lassan megérkezhet a boltokba
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 15:06
A csokoládé olyan szenvedélye az embereknek, hogy az elmúlt hónapokban képes volt rácáfolni a legalapvetőbb közgazdasági törvényre, a kereslet és kínálat önszabályozó mechanizmusának működésére.
Vásárló Kellemetlen áremelkedésre ébredhetnek szerdán a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 12:47
Drágul a benzin a húsvéti ünnepek előtt. 
Vásárló Hiába van vasszigor a magyar diszkontokban, erre jutott a legújabb Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 25. 05:44
Februárhoz képest 1,9 százalékkal nőtt a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára. Októberhez képest viszont bő 4 százalékos a csökkenés.
Vásárló Újra napirendre került a vasárnapi boltzár, a szomszédban
Buksza blog | 2024. március 24. 16:09
Könnyen lehet, hogy kellemetlen meglepetés érheti hamarosan a Romániába utazó magyarokat, ugyanis a bukaresti kormányt azt fontolgatja, hogy bevezeti a boltok kötelező vasárnapi zárva tartását.
Vásárló „Eldugják” a csokit a vásárlók elől egy diszkontláncban
Privátbankár.hu | 2024. március 23. 12:46
Az áruházak egyik vásárlásra csábító trükkje, hogy a pénztárak futószalagjai fölötti polcokon csábító apróságokat kínálnak a vevőknek ösztönözve az impulzus vásárlást. Ez megváltozhat a jövőben.
Vásárló Pórul járt a Tesco, a Lidl jött ki jól a veszekedésből
Buksza blog | 2024. március 21. 10:16
Mélyen a zsebébe kell nyúlnia a Tescónak azt követően, hogy a fellebbviteli bíróság is úgy találta, megtévesztő, ha úgy reklámozza Clubcardjának árait, mintha azok a Lildlénél is kedvezőbbek lennének.
Vásárló A romániai vásárlók nem ismernek tréfát
Privátbankár.hu | 2024. március 20. 15:21
Romániában győzelemre állnak a hazai élelmiszerek. Az ottani vásárlók többsége azokat választja a külföldi termékek helyett. Előbb leveszik a polcról a helyben termelt árut és csak utána nézik meg az árát. 
Vásárló Az osztrák nyugdíj igénylése
Márkázott tartalom | 2024. március 20. 09:47
Amennyiben életünk során nem csak Magyarországon dolgoztunk, hanem más országokban is, akkor jó tudni, hogy ezekből az országokból is számíthatunk nyugdíjkifizetésre. Ha Ausztriában dolgoztunk, akkor attól függően, hogy ez az időtartam mennyi volt, kaphatunk nyugdíjat egyenesen az osztrák nyugdíjfolyósítótól, vagy a magyar nyugdíjunkat emeli meg ez az időszak. Cikkünkben segítséget nyújtunk az osztrák nyugdíjrendszer megismeréséhez.
Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG