5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Áremeléssel indították a tavaszt a hazai hipermarketek: az éledező infláció már tetten érhető az áruházláncok áraiban is, amit az is mutat, hogy mind éves szinten, mind előző hónaphoz képes is drágulást tapasztaltunk havi Privátbankár-Árkosár felmérésünkben. De annak is utánajártunk, mi a helyzet mogyorókrém-fronton.

Hajszállal olcsóbb az Auchan

Március 6-án újra meglátogattuk három hazai üzletlánc egy-egy hipermarketjét, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat használtuk, amit már 10 éve, 2007 februárja óta minden egyes hónapban.

Februári felmérésünkben 3 százalékkal fizettünk többet a boltokban, mint egy hónappal korábban. Úgy látszik, az akkor jelentkező áremelkedés ezúttal is folytatódott. Sajnos most nem csak az előző évhez, de még februárhoz viszonyítva is egy magasabb lett a számla végösszege: előző bevásárlásunkhoz képest 3,1 százalékkal fizettünk többet. Éves távlatban is hasonló drágulást mértünk: 3,2 százalékkal emelkedtek az árak tavaly márciushoz képest.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához képest - azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

A három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben viszont lejjebb mentek az árak az előző hónaphoz viszonyítva. Bár nem sokkal, de az Auchanban 0,7 százalékkal kevesebbe került a bevásárlás, mint egy hónappal ezelőtt. Ezt leszámítva komolyabb drágulás történt a Tesco és az Interspar esetében. Előbbinél 5,6 százalékkal, utóbbinál 4,3 százalékkal nőttek az árak egy hónap alatt.

Éves távlatban már mindhárom láncnál drágulást mértünk. Az Auchanban 2,4, az Intersparban 3,5 százalékkal, a Tescóban pedig 3,7 százalékkal volt magasabb számla vége, mint tavaly ilyenkor. Így jött ki élelmiszerkosarunk valaha mért legmagasabb átlagára márciusban: 18 963 forint.

Ezzel együtt az Auchan most is megőrizte az első helyét, itt fizettünk a legkevesebbet, 18 261 forintot a nagybevásárlásért.

De mint ahogy mindig, most is elmondjuk: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez lényegében kivitelezhetetlen, de ha nem sajnálnánk rá az időt és az energiát, akkor 17 267 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1700 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Mi drágult és mi lett olcsóbb?

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Havi átlagban a legnagyobb áremelkedést (29 százalék) az almánál találtuk. De sokat drágult az UHT tej (21 százalék) és a liszt (19 százalék), a krumpli (16 százalék) is februárhoz képest. Éves távlatban még ennél is több élelmiszerért kellett 10 százaléknál többet adnunk. A legnagyobb drágulást a sajtnál mértük (34 százalék), de sokat drágult a tej (23 százalék) és a kóla (18 százalék) is. 10 százaléknál is többet kell adnunk még a pezsgőért, a tésztáért és a cukorért is.

Kevesebbet kellett adnunk viszont a chipsért (-14 százalék), a banánért (-13 százalék), a kávéért és a teáért (-11 százalék) mint előző hónapban. Ha a tavaly márciusi árakat nézzük, olcsóbb lett a csirkemell (-11 százalék), a banán, a chips és a narancslé.

Havi legolcsóbbak

Szokás szerint most is kiválasztottunk három terméket, amelyeknek külön megnéztük az árát. Ezúttal a választásunk:

  • a mogyorókrémre,
  • a tengeri sóra,
  • és a paradicsomra esett.

Óriási botrányt kavart nemrég a Nébih ellenőrzésének eredménye, amelyből kiderült, a magyarok gyakran rosszabb minőségű termékeket kapnak a nagy, multinacionális élelmiszergyártóktól, mint a nyugati országok. Ennek kapcsán Lázár János is szót emelt, a Földművelésügyi Minisztérium vizsgálatot rendelt el, de az ügyben csúcstalálkozót is összehívtak a visegrádi országok.

A Nébih vizsgálatból kiderült például, hogy a magyarországi Nutella is egészen másmilyen, mint Ausztriában. Felmérésünkben mi nem a Nutella minőségére voltunk kíváncsiak, hanem megnéztük, melyik a legolcsóbb „mogyorókrém”, amit a hazai hiperek polcain találni.

Az Auchan saját márkás Tuti Tipp, 400 grammos mogyorókrémje 465 forintba került, a címke szerint 2 százalék mogyoró- és 5 százalék kakaótartalommal.

A KSH szerdán közli az infláció februári alakulásáról szóló adatait.

Az Intersparban és a Tescóban is a Miss Nuss mogyorókrémet találtuk a legolcsóbbnak. Előbbiben 949, utóbbiban 1025 forintot kóstált a kilós kiszerelés. Egyébként ennél a terméknél is 2 százalék a mogyoró- , 5 százalék a kakaótartalom. (Összehasonlításképpen a Nutella kilónkénti ára 3 ezer forint körül van és 13 százalék benne a mogyoró.)

Második termékünk ezúttal a tengeri só lett. Ennek apropóját az adta, hogy nemrég gabonamagvakkal szennyezett olasz tengeri sót hívtak vissza, a kifogásolt termékből pedig Magyarországra is jutott néhány kiló. Tengeri sót legolcsóbban a Tescóban találtunk, 139 forint kilós áron kínálták a származási országa szerint az EU-ból jövő, Compex márkájú sót. Az Auchanban 199 forintért adták a Földközi-tengerből származó, jódozott, durva szemű sót. Az Intersparban szintén ennyiért vehetünk tengeri sót. Itt két terméket is találtunk, a Nike görög, illetve a Margherita, durva szemű, ugyancsak a Földközi-tengerből származó sót.

Harmadik vizsgált termékünk a paradicsomra esett. Hazait még nem kapni a boltokban, ezért megnéztük, mennyiért és milyen import paradicsomot árulnak most az üzeltekben. Az Auchan 589 forint kilós áron adta az I. osztályú, spanyol fürtös paradicsomot, és szintén a Spanyolországból származó, de már II. osztályú, hagyományos paradicsomot is. Az Intersparban a fürtös, Törökországból jövő paradicsom kilója 649 forint volt, a Tescóban 698 forintért találtunk legolcsóbban szilvaparadicsomot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG