4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A számítógépeken, telefonokon egyre több adatot gyűjtenek be rólunk, nagy részét magunk szolgáltatjuk, csak épp nem tudjuk, hogy mit tárolnak el belőle, és az hová kerül. Nézzük, mi is az a bizonyos felhő, és adataink a ködbe vésznek-e, vagy nagyon is előszedhetőek, esetleg illetéktelenek által is?
Szerverszoba. Forrás: Wikimedia Commons

Mit tárol Zuckerberg?

Egy osztrák Facebook felhasználó, Max Schrems úgy döntött, hogy utánanéz, mi mindent tárolnak róla. Kikérte az összes eltárolt adatát, mire küldtek neki egy CD-t, ami egy 1222 oldalas dokumentumot tartalmazott. A dokumentum puszta mérete a BBC szerint arra enged következtetni, hogy a Facebook nagyon sok mindent szeretne tudni 1,65 milliárd felhasználójáról, különben ennyi információt (például a törölt beszélgetéseket) szükségtelen lenne neki tárolni.

A méretes dokumentum Schrems ismerőseinek telefonszámait és email címet tartalmazta, rajta volt minden számítógép és telefon, amivel belépett, minden esemény, amire meghívták, mindenki, akit valaha ismerősének jelölt vagy közülük törölt, és ami a legzavaróbb lehet: összes privát levelezése, köztük a töröltek is. Márpedig ebből lehet általában a legtöbb, hisz a fél világ egyfolytában telefonját nyomogatja, jórészt a Facebook üzenőfelületén írogatva egymásnak.

Rengeteg adat

Schrems azt mondja, ő alig használta a Facebookot az átlaghoz képest, de 3 év alatt még így is ennyi anyag jött össze. Mennyi lehet akkor egy átlagos felhasználóról, aki örökké telefonját nyomogatja? Ráadásul Schrems úgy gondolja, hogy nem adtak ki neki minden adatot, például azokat, hogy milyen weboldalakat nézegetett és meddig. A Facebook ráadásul nemcsak közvetlen felhasználóinak adatait gyűjti, hanem bárkiét, pontosabban bármelyik gépét, amelyről valaki az oldal nyilvánosan elérhető tartalmát nézegeti. Igaz, ez más weboldalaknál is így van.

Lényeg, hogy a különféle alkalmazások rengeteg adatot gyűjtenek rólunk és tárolják azokat valahol a felhőben. A kérdés, hogy mi is ez a felhő, mennyire biztonságos, és mire használhatják az adatokat? A világ felhőjének, ha mondhatjuk így, felét négy nagy cég ellenőrzi: az Amazon, a Microsoft, a Google és az IBM. Közülük az Amazon a legnagyobb, a piac harmada az övé, és 35 különböző helyen tárolja az adatokat úgynevezett szerverfarmokon, ezekből áll össze maga a felhő.

Nem védhető 100 százalékosan

A biztonság szempontjából az egyik nehézség abból adódik, hogy a felhő globális, vagyis a szerverfarmok a lekülönbözőbb helyeken találhatók, a köztük történő adatáramlás pedig végképp nem ismer országhatárokat. Így az adott cég lehet, hogy maximálisan vigyáz a biztonságra és a diszkrécióra, de ezt egy adott helyen csak az adott ország törvényeinek megfelelően teheti, esetleg az ország biztonsági szerveire bízva, illetve az ország törvényeitől függően más is hozzáférhet, például bűnüldözési célból.

Az adatok elvesztésének veszélye nem fenyeget, mert ugyan előfordul, hogy valahol hiba lép fel vagy esetleg rosszindulatú támadók adatokat törölnek, de azokat mindig sokszorosítva, több helyen tárolják, így mindig marad olyan másolat, ahonnan visszanyerhetőek. A Google is elmondta, hogy egy gmail-fiók adatait több szerveren, több országban tárolják. Ugyanakkor a többszörös tárolás mellett megnő annak az esélye, hogy bármennyire is vigyáznak a biztonságra, egy-egy hackertámadás célba érhet, és illetéktelen kezekbe kerülhetnek az adatok. Éppen ezért olyan érzékeny adatokat, mint például bankkártyák adatai, jelszavak, vagy olyan személyes képeket vagy adatokat, amiket semmiképp nem szeretnénk ha mások láthatnának, nem célszerű a felhőbe bocsátani.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG