4p
Nagy-Britannia ma bejelentette, hogy Franciaország után másodikként betiltja a belsőégésű autókat 2040-ig. Erre reagálva Angela Merkel azt nyilatkozta, hogy országa nem követi a példát, és a dízel körüli hiszti amúgy is túl van hajtva. A piac várhatóan tilalmak nélkül is elvégzi az átállást, ha nem váltanak időben a német gyártók, elveszthetik vezető szerepüket.

Nagy-Britannia az élen szeretne lenni a környezetvédelmet és főleg a levegőtisztaságot illetően, ezért azt tervezi, hogy 2040-től már nem lehetne a szigetországban belsőégésű járműveket eladni. Hiába a katalizátorok és a dízelekre vonatkozó szabályozás, a járművek még mindig nagyon mérgezőek, egészségkárosítóak, és az éghajlatváltozásért felelős széndioxid kibocsátásában is vezető szerepük van.

Úgyis meglesz

A lépés tulajdonképpen szimbolikusnak nevezhető, hisz a ma látható trendek alapján 23 év alatt a piac amúgy is elvégzi a feladatot. Attól a pillanattól kezdve, hogy az elektromos autó nem drágább a belsőégésűnél (sőt még árelőnyre is szert tesz), ugyanakkor az egy töltéssel megtehető távolság sem lesz érdemben kevesebb, mint most, és maga a töltés sem lesz egy túl hosszú procedúra, mindenki elektromosra cseréli autóját, legkésőbb akkor, amikor a régi helyett új autót tervez venni. Számítások szerint a jövő évtized közepére már bőven beindul ez a folyamat, és onnan még 15 év lenne a brit tilalom kezdete.

Mint a Nokia

Egy ilyen bejelentés annyiban jelentős, hogy jobban tudatosítja mind a fogyasztókban, mind a gyártókban, hogy óhatatlanul közeleg a váltás, ezért előbb elkezdenek foglalkozni a kérdéssel. Ez különösen a gyártóknál fontos, hisz a váltás akár olyan is lehet, mint amikor a világ átállt a butatelefonról az okosra: az addigi vezető, a Nokia képtelen volt előrukkolni egy megfelelő okostelefonnal, míg az Apple ezt megtette, és utána a Samsung és néhány másik gyártó sikeresen követte.

Kihívás

Ebből a szempontból igen nagy kihívás előtt állnak a német autógyárak, hisz a szerepük óriási a világ autópiacán, és érthetően nem szeretnék ezt elveszteni. A belsőégésű autókban szinte verhetetlen volt a német autóipar, évtizedek óta igen népszerű (de mondhatjuk, hogy a világháborúkat leszámítva a belsőégésű autók bő 100 évvel ezelőtti piacra kerülése óta). Mostanában ugyan botrányok tépázták az iparágat, de pont azért, mert már jön a belsőégésűek alkonya: olyan szigorú környezetvédelmi szabályokat alkottak több országban, amelyeket már csak a fizika és kémia megerőszakolásával, esetleg a járművek teljesítményének és gyorsulásának erős visszafogásával lehet elérni, akkor viszont elmenekülnének a vásárlók.

A villanyautónál a probléma egyik fele magától megszűnik, hisz jellegénél fogva a villanymotor sokkal jobb gyorsulást tesz lehetővé, mégpedig zéró környezetszennyezéssel. A probléma másik felét a megfelelően nagy kapacitású akkumulátor fogja megoldani, hisz a nagy gyorsulás falja az áramot (ahogy a benzint és dízelolajat is). Nos, a kérdés most Németország legfelső szintjét is elérte: maga Angela Merkel nyilatkozott a Reuters szerint, és mintha nem akarna annyira sietni a folyamatban.

Vélemény és ellenvélemény

Merkel szóvivője elmondta, hogy nem terveznek hasonló lépést, mint a britek, és különben is, túlzottan démonizálják a dízelkérdést. Ő abból indul ki, hogy a dízel kevesebb széndioxidot bocsát ki, de ezzel nem sokat nyertünk, mert közben rengeteg mérgező, rákkeltő anyagot bocsát a levegőbe (kétségkívül a Trabantok és Wartburgok szörnyű füstjéhez képest jobb a helyzet, de már nem az NDK az összehasonlítási alap).

Mindazonáltal Merkel is támogatja a villanyautóra való átállást, talán csak megijedt a váratlan gyorsaságtól, hisz az veszélyeztetheti a német ipart. Ugyanakkor pártjában is vannak, akik felgyorsítanák a folyamatot: Oliver Wittke, a CDU közlekedési szakértője azt nyilatkozta a Deutschlandfunk rádiónak, hogy gyorsan meg kéne szabadulnia Németországnak is a belsőégésűektől. Szerinte megengedhetetlen, Nagy-Britannia vezesse a folyamat, a Volkswagen, a Daimler és a BMW hazája pedig szépen lemaradjon.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG