Hirdetés
Hirdetés

Vége a hagyományos autóknak? Németország megijedt

Fellegi Tamás, 2017. július 26., 20:00

Nagy-Britannia ma bejelentette, hogy Franciaország után másodikként betiltja a belsőégésű autókat 2040-ig. Erre reagálva Angela Merkel azt nyilatkozta, hogy országa nem követi a példát, és a dízel körüli hiszti amúgy is túl van hajtva. A piac várhatóan tilalmak nélkül is elvégzi az átállást, ha nem váltanak időben a német gyártók, elveszthetik vezető szerepüket.

Nagy-Britannia az élen szeretne lenni a környezetvédelmet és főleg a levegőtisztaságot illetően, ezért azt tervezi, hogy 2040-től már nem lehetne a szigetországban belsőégésű járműveket eladni. Hiába a katalizátorok és a dízelekre vonatkozó szabályozás, a járművek még mindig nagyon mérgezőek, egészségkárosítóak, és az éghajlatváltozásért felelős széndioxid kibocsátásában is vezető szerepük van.

Úgyis meglesz

Hirdetés

A lépés tulajdonképpen szimbolikusnak nevezhető, hisz a ma látható trendek alapján 23 év alatt a piac amúgy is elvégzi a feladatot. Attól a pillanattól kezdve, hogy az elektromos autó nem drágább a belsőégésűnél (sőt még árelőnyre is szert tesz), ugyanakkor az egy töltéssel megtehető távolság sem lesz érdemben kevesebb, mint most, és maga a töltés sem lesz egy túl hosszú procedúra, mindenki elektromosra cseréli autóját, legkésőbb akkor, amikor a régi helyett új autót tervez venni. Számítások szerint a jövő évtized közepére már bőven beindul ez a folyamat, és onnan még 15 év lenne a brit tilalom kezdete.

Mint a Nokia

Egy ilyen bejelentés annyiban jelentős, hogy jobban tudatosítja mind a fogyasztókban, mind a gyártókban, hogy óhatatlanul közeleg a váltás, ezért előbb elkezdenek foglalkozni a kérdéssel. Ez különösen a gyártóknál fontos, hisz a váltás akár olyan is lehet, mint amikor a világ átállt a butatelefonról az okosra: az addigi vezető, a Nokia képtelen volt előrukkolni egy megfelelő okostelefonnal, míg az Apple ezt megtette, és utána a Samsung és néhány másik gyártó sikeresen követte.

Kihívás

Ebből a szempontból igen nagy kihívás előtt állnak a német autógyárak, hisz a szerepük óriási a világ autópiacán, és érthetően nem szeretnék ezt elveszteni. A belsőégésű autókban szinte verhetetlen volt a német autóipar, évtizedek óta igen népszerű (de mondhatjuk, hogy a világháborúkat leszámítva a belsőégésű autók bő 100 évvel ezelőtti piacra kerülése óta). Mostanában ugyan botrányok tépázták az iparágat, de pont azért, mert már jön a belsőégésűek alkonya: olyan szigorú környezetvédelmi szabályokat alkottak több országban, amelyeket már csak a fizika és kémia megerőszakolásával, esetleg a járművek teljesítményének és gyorsulásának erős visszafogásával lehet elérni, akkor viszont elmenekülnének a vásárlók.

A villanyautónál a probléma egyik fele magától megszűnik, hisz jellegénél fogva a villanymotor sokkal jobb gyorsulást tesz lehetővé, mégpedig zéró környezetszennyezéssel. A probléma másik felét a megfelelően nagy kapacitású akkumulátor fogja megoldani, hisz a nagy gyorsulás falja az áramot (ahogy a benzint és dízelolajat is). Nos, a kérdés most Németország legfelső szintjét is elérte: maga Angela Merkel nyilatkozott a Reuters szerint, és mintha nem akarna annyira sietni a folyamatban.

Vélemény és ellenvélemény

Merkel szóvivője elmondta, hogy nem terveznek hasonló lépést, mint a britek, és különben is, túlzottan démonizálják a dízelkérdést. Ő abból indul ki, hogy a dízel kevesebb széndioxidot bocsát ki, de ezzel nem sokat nyertünk, mert közben rengeteg mérgező, rákkeltő anyagot bocsát a levegőbe (kétségkívül a Trabantok és Wartburgok szörnyű füstjéhez képest jobb a helyzet, de már nem az NDK az összehasonlítási alap).

Mindazonáltal Merkel is támogatja a villanyautóra való átállást, talán csak megijedt a váratlan gyorsaságtól, hisz az veszélyeztetheti a német ipart. Ugyanakkor pártjában is vannak, akik felgyorsítanák a folyamatot: Oliver Wittke, a CDU közlekedési szakértője azt nyilatkozta a Deutschlandfunk rádiónak, hogy gyorsan meg kéne szabadulnia Németországnak is a belsőégésűektől. Szerinte megengedhetetlen, Nagy-Britannia vezesse a folyamat, a Volkswagen, a Daimler és a BMW hazája pedig szépen lemaradjon.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

6 dolog, amit biztosan nem tudsz a kötelező biztosításról

6 dolog, amit biztosan nem tudsz a kötelező biztosításról

Míg a 90-es évek elején kevesebb, mint 10 ezer forint volt a kötelező átlagdíj és mindössze 19 milliárd forintot fizettünk a mostani 140 milliárddal szemben. Azt is kevesen tudják, hogy nálunk a legolcsóbb a kötelező Európában. Már év közben is lehet biztosítót váltani, de mit fedez pontosan a biztosítás?

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • november 20
    Termelői árindex (év/év) - október
    Külkereskedelmi termékforgalom (import, export)
    november 21
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    NGM: Gyorstájékoztató az államháztartás központi alrendszerének 2017. január-októberig tartó helyzetéről
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció
    Chicagói Fed index (október)
    Hewlett-Packard 2017 Q4
    november 22
    KSH: Átlagos bruttó béremelések (év/év) - szeptember
    Fed jegyzőkönyv
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    Fogyasztói Bizalmi Index - előzetes, november
    november 23
    KSH - Kiskereskedelmi forgalom, második becslés
    GDP Q3 (év/év, munkanaphatástól kiigazított)
    Thyssenkrupp 2017 Q4
    Feldolgozó- és szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - november
    {{uk}} GDP 2017 Q3 - előzetes
    Feldolgozó- és szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - november
    november 24
    IFO-index - november
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - november
    Feldolgozó- és szolgáltatóipari beszerzési menedzser index - november

Szavazás

Idén is 10 ezer forint értékű Erzsébet-utalványt kapnak karácsonyra a nyugdíjasok a kormánytól. Ön szerint kiknek járna még az utalvány?