Hirdetés

Irány a csillagos ég: jól fizető, magas presztízsű szakma nyílik meg a nők előtt

Fellegi Tamás, 2019. január 28., 06:07

Ugyan híres női pilóták már a repülés több mint 100 évvel ezelőtti kezdeti időszakában is voltak, a polgári légiközlekedésben a repülőgépvezetés teljesen férfiszakma lett. Most azonban elérte a változás ezt a szakmát is: tárt karokkal várják a hölgyeket a légitársaságok. Sok pilótára lesz szükség, az önvezető utasszállítók kora pedig még várat magára.

A légiközlekedés egy korábbi szakaszában, amikor a repülőgépek vezetéséhez még komoly fizikai erő is kellett, érthető volt, hogy kiváló egészségi állapotú és állóképességű férfiakat kerestek pilótának. A mai utasszállítókon azonban minden gépesített, a gép vezetőjének nem kell izompacsirtának lennie, ellenben a pilóták iránti igény gyorsan növekszik, hisz a légiforgalom hatalmasra nőtt, és a növekedés a következő évtizedekben is jelentős lesz.

635 ezer remek állás

Idén a IATA adatai szerint várhatóan 6 százalékkal növekszik az utasszám, összesen 4,59 milliárdra, 2037-ben pedig a számítások szerint 8,2 milliárd alkalommal fogunk repülni (sokan persze egyszer sem, mások akár naponta is). A növekedés különösen Kínában, Indiában és Indonéziában lesz jelentős. A Boeing becslése szerint ekkora növekedés mellett 635 ezerrel több pilótára lesz szükség mint most, pedig már most is kevés a pilóta.

Hirdetés

Nos, logikus ezek után, hogy nők is nagy számban jelentkezzenek erre a pályára, miközben most még csak 5 százalék az arányuk, 20 éve pedig még különlegességnek számított egy-egy női pilóta. Az amerikai légitársaságok a 70-es évek közepén kezdtek női pilótákat alkalmazni, azonban arányuk még most is csak 4 százalék körül van, miközben érdekes módon a legnagyobb indiai légitársaságoknál 10 százalék feletti az arány. Ugyancsak 10 százalék feletti az arány a Quantasnál, az Iceland Airnél és a South African Expressnél.

Combos tandíj

A világ egyik legnagyobb, 40 légitársaságnak dolgozó pilótaképző cége, az L3 a BBC-nek azt nyilatkozta, hogy olyan csoportokat is szeretnének megcélozni, ahol eddig a fiatalokban fel sem merült, hogy pilóták lehetnek: ennek keretében iskolákba és állásbörzékre is elmennek népszerűsíteni a szakmát. Külön ösztöndíjat hoztak létre, hogy női jelöltek képzését támogassák, jelenleg 10 hölgy veszi ezt igénybe évente egy olyan képzésen, melynek önköltségi ára csekély 100 ezer font (35 millió forint).

A légitársaságok eddig többnyire elvárták a pilótajelöltektől, hogy maguk fizessék ezt a combos összeget, vegyenek fel rá hitelt, mondván, állásuk később garantált és jövedelmükből könnyen visszafizethető a tandíj. Vannak olyan légitársaságok is, mint az Air France, akik fizetik a pilótaképzést, nyilván ez elkötelezettséget jelent a társaság iránt egy darabig, igaz, hogy a nagy nemzeti légitársaságok rendszerint stabil, nyugodt munkahelyek.

Elkötelezettek

A légitársaságok közül a BBC kiemeli az EasyJetet, amely minél több női pilótát szeretne felvenni, céljuk, hogy a felvett új pilóták 20 százaléka nő legyen. Jelenleg 4000 pilótájuk között mindössze 215 hölgy van, ami 5,4 százalékos arány. A Virgin Australia pedig egyenesen azt a célt tűzte ki, hogy a felvett gyakorló pilóták fele nő legyen. Közölték, hogy az utolsó felvételkor a 16 főből 9 hölgy volt.

A női pilótáknak már nemzetközi szövetsége is van, a szervezet képviselője egyik fő céljukat említette: a repülővezetői munka összeegyeztethető legyen az anyasággal, eddig ugyanis sok nő egyszerűen feladta a szakmát, hogy gyermekével foglalkozhasson. Az EasyJet ezzel kapcsolatban arról nyilatkozott, hogy rugalmasabb munkabeosztást állítanak össze, ami jobban lehetővé teszi a munka és a családi élet összeegyeztetését.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Orbán a feudális Kelethez akarja kötni hazánkat – interjú a volt washingtoni nagykövettel

Orbán a feudális Kelethez akarja kötni hazánkat – interjú a volt washingtoni nagykövettel

Európa orosz gázfüggősége egyre súlyosbodik, ami nem lenne probléma, ha Oroszország nem egy diktatúra lenne és a földgázt nem stratégiai nyomásgyakorlás eszközeként használná. Simonyi András korábbi washingtoni magyar nagykövet úgy látja: minden 200 évben kapunk egy lehetőséget a Nyugathoz való felzárkózásra és mint mindig, most is eltékozoltuk ezt az esélyt. Káncz Csaba interjújának második része.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Videók

Hirdetés

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX39874.94+0.57%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Szavazás

Szerinted gyengülni fog a forint, vagy erősödni? Hol lesz év végén az euró?