4p
Rosszul járnak a szigorodó emissziós törvények miatt.
MTI Fotó: Kovács Tamás

Az ágazat képviselői szerint az európai haszongépjármű ipar létét veszélyezteti az Európai Bizottság terve a nehéz tehergépjárművek károsanyag-kibocsátásának egy harmadával történő csökkentésére.

"Ezzel a tervével csak Németországban több tízezer munkahelyet sodor beszélybe az EU" - jelentette ki Michael Brecht, a Daimler üzemi tanácsának az elnöke.

"Ha az Európai Bizottság és az Európai Parlament célja az európai haszongépjármű ipar felszámolása, akkor jó úton járnak" - tette hozzá Saki Stimoniaris, a MAN üzemi tanácsának az elnöke.

Holnap döntenek

Az Európai Parlament szerdán szavaz a tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának az elkövetkező 12 évben 35 százalékos csökkentésére tett környezetvédelmi bizottsági javaslatról. A tervezet a határértékek átlépését Bernhard Mattes, a német autóipari vállalatok képviseleti szervezete, a VDA elnökének megfogalmazása szerint "még a legnagyobb járműgyártókat is egzisztenciális veszélybe sodró büntetéssel sújtaná". 

Az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságát és az Európai Bizottságot (EB) azonban elsősorban klímavédelmi szempontok foglalkoztatják. "A javaslat nagyobb klímavédelmi kötelezettséget róna a legnagyobb közúti légszennyezőkre" - mutatott rá Bas Eickhout, az EP környezetvédelmi bizottságának holland Zöldek által delegált tagja. Az EB szerint ugyanis a közúti közlekedés szén-dioxid-kibocsátása 1990 óta 19 százalékkal emelkedett a közúti áruszállítás növekedése miatt. 

Elenyésző a felelősségük?

A növekvő abszolút károsanyag-kibocsátási adatokat nem cáfolja az ACEA, az európai autóipart és ezen belül a Daimler, MAN, Scania, Volvo és Iveco haszongépjármű gyártó vállalatokat is képviselő szervezet sem. Rámutat azonban, hogy a haszongépjármű forgalom mindössze 5 százalékban felelős a teljes szén-dioxid-kibocsátásért. 

Az ACEA szerint a haszongépjármű gyártók jelenleg is mindent megtesznek az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében, hiszen a fuvarozóknak az üzemeltetési költség egy harmadát most is az üzemanyagköltség adja. Az alacsony fogyasztás tehát versenyelőnyt jelent mind a gyártók, mind a speditőrök számára. A technológiai fejlesztési erőfeszítéseknek köszönhetően hosszabb távon évente nagyjából egy százalékkal csökken a tehergépjárművek átlagos üzemanyag-fogyasztása - mutat rá az ACEA. 

Ha az autóknál is, a kamionoknál is lépni kell

Sokkal kevesebb új autó jelent meg az utakon

Látszik az európai autók forgalomba helyezésén is, hogy új emisszió-mérési eljárás lépett életbe. Részletek >>>>

A személygépkocsikra vonatkozóan már megszületett a döntés a szén-dioxid-kibocsátás 35 százalékos csökkentéséről 2030-ig. Az Európai Bizottság abból indul ki, hogy ennek a tehergépjárműveknél is így kellene lennie. Csakhogy miközben a személygépkocsik károsanyag-kibocsátásának csökkentésében nagy szerep hárul majd az elektromos mobilitás elterjesztésére is, a nehéz tehergépjárműveknél már nem ilyen egyértelmű a helyzet. Bernhard Mattes, a VDA elnöke szerint ugyanis belátható időn belül nem lehet piacképessé tenni a nagy hatótávot biztosító több tonnás akkumulátor egységekkel közlekedő kamionokat, tekintettel a hosszú töltési időre és a töltési infrastruktúra kiépítésének a szükségességére. 

Ráadásul a tehergépjárműveknél a modellváltások fejlesztési ciklusának hossza is úgy 15 év, nagyjából a duplája a személygépkocsikénak. Az uniós direktívák peig 2025-re követelnék meg az első nagyléptékű csökkentést a tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátásában. "A parlamenti képviselőknek tisztában kellene lenniük azzal, hogy a 2025-től forgalomba kerülő modellek már réges régen a tervezőasztalon vannak" - mutatott rá Erik Jonnaert, az ACEA főtitkára.



LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Jön az uniós pénz, több mint 155 milliárdra pályázhatnak a hazai kis cégek
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 16:46
Megjelent és április végétől rendelkezésre áll a hazai mikro- és kkv-k részére az európai uniós forrású KKV Technológia Plusz Hitelprogram, amely nulla százalékos kamat mellett kínál kedvező finanszírozást új fejlesztésekre és értéknövelő beruházásokra – közölte a Magyar Fejlesztési Bank (MFB).
Makro / Külgazdaság Lenyűgöző videó került elő Varga Judit, Rogán Antal és Gulyás Gergely közös múltjából
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 12:48
Magyar Péter vádjainak fényében a szereplők minden egyes arcrándulása egészen új értelmezést nyer.
Makro / Külgazdaság Valamit már mondott az ügyészségnek Varga Judit - kihallgatták a hangfelvétel ügyében
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 10:56
Elárulta az ügyészség, hogy berendelték a volt igazságügyminisztert a Magyar Péter vádjai kapcsán indult eljárás során.
Makro / Külgazdaság Hszi Csin-ping nem hagyja magát
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 09:06
És a kínai fejlődést sem engedi megállítani. Erről is beszélt a kínai vezető a holland miniszterelnökkel történt találkozója után.
Makro / Külgazdaság Végre egy jó hírt is kapott Orbán Viktor, itt vannak a friss adatok
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 08:30
A bruttó átlagbér már 600 ezer forint felett jár, 14,6 százalékos növekedéssel.
Makro / Külgazdaság Kitalálja, milyen nevek nem hangzottak el Varga Judit közel kétórás interjújában?
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 07:16
Sokat beszélt, de a lényegről kevesett mondott a volt miniszter.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor váratlanul felhívta Szijjártó Pétert, miközben interjút készítettünk a külügyminiszterrel
Csabai Károly - Wéber Balázs | 2024. március 27. 16:22
Nagyinterjút adott a Privátbankárnak a külgazdasági és külügyminiszter.
Makro / Külgazdaság Ilyet is ritkán látni a benzinkutakon!
Privátbankár.hu | 2024. március 27. 15:50
Az egyik drágul, a másik olcsóbb lesz.
Makro / Külgazdaság Hasít a svéd H&M ruházati cégóriás
Privátbankár.hu | 2024. március 27. 15:20
Megugrott a svéd Hennes & Mauritz AB (H&M), a világ második legnagyobb divatáru-kiskereskedelmi láncának profitja a február végével záródott negyedévben.
Makro / Külgazdaság Ez történne, ha nálunk is euró lenne
Privátbankár.hu | 2024. március 27. 13:27
Márciusban javult, három havi csúcsot ért el a gazdasági hangulatindex mind az EU-ban, mind az euróövezetben, a foglalkoztatási kilátások mutatószáma pedig magas szinten stabilan tartotta magát az Európai Bizottság Gazdasági és Pénzügyi Főigazgatósága (DG ECFIN) szerdai jelentése szerint.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG