Hirdetés
Hirdetés

Lehet-e baj a Boeing lezuhant típusával, miközben Amerikában 10 éve nem volt légibaleset?

Fellegi Tamás, 2019. március 13., 06:07

Megijedtek a légitársaságok, miután a Boeing két egyforma típusú, viszonylag új repülőgépe katasztrófát szenvedett: egyre többen a földre parancsolják a gépeket. Milyen lehet az iparágra gyakorolt hatás, hogyan érinti a gyártót, mekkora a baj?

Közismert, hogy a repülés a közlekedés legbiztonságosabb formája: messze a legkisebb az egy utasra egy adott adott távon, vagy akár járatonként jutó halálesetek száma. Ez persze sovány vigasz a mostani etiópiai balesetben érintetteknek, ugyanakkor azt is tudni kell, hogy az Amerikai Egyesült Államokban 10 éve nem történt halált okozó baleset a légitársaságok által bonyolított utasforgalomban.

Hirdetés

Vizsgálatok

Nos, az iparág tehát úgy tűnik, rendben van, de most mégis ijesztő, hogy ugyanaz a modern típus kis idő elteltével hasonló módon szenvedett balesetet, igaz, hogy nem a legfejlettebb országokban, hanem Indonéziában és Etiópiában. A legutóbbi baleset okait vélhetően hamar tisztázni fogják, és ha szükséges, a gyártó kiküszöböli a problémát, esetleg javítja a pilóták tájékoztatását. Az nem valószínű, hogy emiatt a Boeing egyik legnépszerűbb típusának gyártása és eladása leállna.

Árfolyamhatás

A Boeing részvényének árfolyama 11 százalékkal került lejjebb az eset óta, 422-ről 375 dollárra, ami elsőre soknak tűnik, de ha figyelembe vesszük, hogy decemberben 290 is volt az ár, akkor ez már nem is olyan vészes. Kicsi az esélye, hogy ha van is hiba a géptípussal, ne küszöbölje ki a gyártó, és ne oldódjon meg a probléma, majd ne álljon helyre a bizalom a típussal kapcsolatban.

Emlékezzünk vissza 2001. szeptember 11-re: akkor a repülőeltérítéses terrortámadások miatt a piac azt árazta, hogy a légiforgalom hosszú időre visszaesik, a légitársaságok papírjai a mélybe zuhantak. Néhány hónap múlva azonban már minden a megszokott módon zajlott, az utasforgalom túl is lépte a terrortámadások előtti szintet, a befektetők közül az járt jól, aki bevásárolt a légitársaságok papírjaiból a pánikban.

Géphiba vagy emberi mulasztás?

Nézzük meg végül, hogy lehet az, hogy Amerikában 10 év alatt nem történt baleset, pedig elképesztő méretű légiforgalom zajlik: naponta összesen 43 ezer belföldi, vagy az országba érkező, illetve onnan induló nemzetközi járat van. A korábbi vizsgálatok szerint a legtöbb balesetet a pilóták fáradtsága vagy képzetlensége okozta, ezért megszigorították a munkakörülményeikre, pihenőidejükre, egészségi állapotukra és a képzésükre, gyakorlatukra vonatkozó szabályokat. Ezek után kérdés, hogy a mostani esetben a géptípus volt hibás, emberi mulasztás történt, vagy esetleg a kettő együtt.

1,5 millió forint jól jönne? Találd meg a legjobb ajánlatot!

Előrébb tudsz lépni 1,5 millió forinttal? Találd meg a tucatnyi ajánlat közül a legjobb hitelt személyi kölcsön kalkulátorunk segítségével! Ha 60 hónapos futamidőre vennél fel 1,5 millió forintot és számít a törlesztőrészlet nagysága, ezek a legkedvezőbb ajánlatok a kalkulációk szerint: a CIB Bank Előrelépő személyi kölcsönével 30 327 forintos havi törlesztőrészlet és 8,17 százalékos THM mellett vehetjük fel a kölcsönt. A Raiffeisen Bank személyi kölcsönét 30 379 forintos törlesztőrészlettel, 8,97 százalékos THM-mel igényelhetjük. 32 110 forint a Budapest Bank Online Prémium személyi kölcsönének törlesztőrészlete 10,50 százalékos THM mellett. Az Erste Most Extra személyi kölcsönt pedig 32 606 forintos törlesztőrészlettel és 12,05 százalékos THM-mel igényelhetjük. További ajánlatok érdekelnek, esetleg nagyobb hitelösszeg? Használd ezt a hitelkalkulátort!

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Támadnak a hackerek - mennyit érnek a zsarolóvírusok és az ellopott adatok a dark weben?

Támadnak a hackerek - mennyit érnek a zsarolóvírusok és az ellopott adatok a dark weben?

A kiberbűnözés 3 billió dolláros kiadást jelentett világszerte 2015-ben, és az előrejelzések szerint ez az összeg 2021-re 6 billióra emelkedik. A kiadások alatt az incidensek utáni összes költséget értjük. Például egy zsarolóvírus esetében nem csak a váltságdíj kifizetése számít, hanem az incidens miatti termelékenységcsökkenés, számítógépek mentesítése, újratelepítése, a biztonsági szabályozás javítása, a szükséges technológiai védelmi beruházások és a vállalat hírnevét ért járulékos károk is.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Videók

Utánajártunk

Powered by Saxo Bank

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Ön tud félretenni a nyugdíjas éveire?