5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A rohamtempójú technológiai fejlődés, a fintech-cégek megjelenése komoly kihívás elé állítja a bankokat, amelyek némi lemaradás után most teljes erővel beszálltak a versenybe. Hiába szaporodnak gombamód a fintech-cégek, vannak dolgok, amit csak a bankokkal együtt tudnak jövedelmezően összehozni - ha a két szektor összefog, annak az ügyfelek lesznek az igazi nyertesei.

Csányi Péter, az OTP Bank ügyvezető igazgatója, a bank digitális értékesítésért és fejlesztésért felelős igazgatóságának vezetője az 55. Közgazdász-vándorgyűlésen tartott előadást Akinek halálhírét keltik... A bankok jövője a digitalizálódó világban címmel.

Miért maradtak le a bankok a fejlesztésekkel?

Csányi Péter felidézte: egyrészt a válságot követő időszakban a szabályozói igények szigorodása jelentős IT-feladatokat és persze ehhez kapcsolódóan jelentős költségeket hozott a bankoknak – a válságkezelési üzemmódban egyszerűen nem jutott forrás a fejlesztésekre. Másrészt a komplex és régi, örökölt IT-infrastruktúra a stabil, folyamatos működésre volt tervezve, nem pedig a folyamatos fejlesztésre.

A válság azonban nem állította meg a technológiai fejlődést a világban: a közösségi média, az okostelefonok robbanásszerű változásokat hoztak. A bankok azonban ebből a fent említett okokból jórészt kimaradtak, az így keletkező űrt a működési területükön bankokon kívüli cégek, például fintech-cégek és más tevékenységi fókuszú óriások, például a Facebook, a Google, az Alibaba kezdték el betölteni.

Ezzel egyidőben a fintech-szektor előretörését segítették a piaci körülmények is: a mélyre zuhanó kamatszintek az alternatív eszközök felé terelték a befektetőket, ezzel pluszforrásokat irányítva a fintech-szektorba is. Ennek köszönhetően a technológiai szakembereket is tömegesen szívta el a szektor, a legóvatosabb becslések szerint is legalább 10 ezer fintech-cég működik a világban.

Azért a fintech-világban sincs minden aranyból

Az új pénzügyi szolgáltatók eredményei azonban vegyes képet festenek. Kiderült, hogy komoly nehézséget jelent a kritikus számú ügyféltömeget elérni. Még a jelentős ügyfélbázissal rendelkező direkt, online-only bankok között is azok a jövedelmezőek, amelyek mögött tradicionális bank áll – emlékeztetett Csányi Péter.

A folyamatosan beáramló tőke és szakmai figyelem lassan kezd buborékot kialakítani a szektorban: minden új ötletre tízes vagy százas nagyságrendben jelentkeznek be egymással versenyző fintech-cégek. Az egyik leginkább érintett piacon, Angliában például 450 fizetési szolgáltató verseng egymással. Ugyanitt 87 online hitel platform működik - ezek azonban csak a piac 0,2 százalékát tudhatják magukénak.

Mivel szállnak be a versenybe a bankok?

A fintech-forradalom közepette a bankok sem tétlenkednek. Csányi Péter szerint 3 versenyelőnyük van:

  1. ügyfelekkel meglévő személyes kapcsolat és annak minősége. Még a 20-29 éves korosztályban is igénylik a személyes ügyintézést a pénzügyekben
  2. a bankokba mint pénzügyi szolgáltatókba vetett bizalom
  3. a bankoknak a gyorsan változó, szigorú jogszabályoknak való megfelelés hazai pálya; a fintech cégek jóval kevésbé szabályozott területről érkeznek, számukra hátrányt jelenthet az alkalmazkodás.

A világszerte javuló makrohelyzet, a bankok javuló helyzete, a hitelpiaci fellendülés a bankoknak is mozgásteret biztosít a fejlesztésekre. A bankok a transzformáció útjára léptek: a rendelkezésre álló erőforrások elégségesek lehetnek arra, hogy az ügyfelek igényeire reagálni tudjanak.

Mit kapnak az ügyfelek a fejlődéstől?

Az ügyfélélmény javítása az egyik fő szempont Csányi Péter szerint: közelíteni szeretnének a bankok az egyéb digitális szolgáltatások által nyújtott élményhez. Közben az adatok jobb felhasználása is egyre fontosabb: egyrészt a személyre szabott ajánlatok, másrészt a kockázatok pontosabb felmérése és kezelése szempontjából.

Magyarországon is egyre több és jobb szolgáltatást hoznak a folyamatok: a termékpaletta egyre nagyobb része érhető el a fiókok mellett a digitális térben is – OTP-s példát hozva említette a személyi kölcsön igénylését, amely már otthonról is lehetséges, fél órán belül hozzájuthatnak az ügyfelek az összeghez. Ez a csatorna egyébként néhány hét alatt 5 százalékos részesedést ért el a teljes személyi kölcsön-folyósításon belül. A személyre szabott termékek bevezetése is elindult, például moduláris számlacsomag, banki kedvezményprogram érhető el ennek keretében. A fiókokban pedig digitális aláírópadokat telepítenek, csökkentve a papíralapú ügyintézést.

Az OTP-nek két fintech-leányvállalata is van: az OTP Mobil a Simple alkalmazás fejlesztője – a napokban jelentették be az új nagy dobást, ami bármely bank ügyfeleinek lehetővé teszi a mobiltelefonnal történő érintéses fizetést. Korábban itt teszteltük a szolgáltatást (akkor még csak OTP-seknek volt elérhető). A Simple-t több mint 300 ezren használják, a bolti fizetést közülük 25 ezren, pedig csak júniusban indult. A másik OTP-s fintech az eBiz, ami a vállalati ügyfelek adminisztrációját hivatott könnyíteni.

A digitalizáció terjedése fontos felismeréshez vezetett: a fintechek és a bankok közötti együttműködés mindkét fél számára hasznosabb. A bankok modern, innovatív gondolkodásmódú beszállítókhoz jutnak, a fintech cégek pedig egy biztos és jelentős bevételi forráshoz. Az ügyfelek pedig azok, akik mindenképp jól járnak ebben a folyamatban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Amundi-közgyűlések futószalagon
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 16:12
Tavaly több mint 10 ezer részvényesi közgyűlésen szavazott az Amundi vagyonkezelő.
Pénzügyi szektor Az MNB elmagyarázta, hogy mi történik az inflációval
Privátbankár.hu | 2024. április 11. 11:45
Az infláció és a maginfláció is a jegybank márciusi Inflációs jelentése előrejelzési sávjának közepén alakult - állapította meg a Magyar Nemzeti Bank márciusi inflációs adatokhoz fűzött elemzése.
Pénzügyi szektor MNB: Fokozott befektetői kockázattal járhatnak a kriptoeszközök
Privátbankár.hu | 2024. április 11. 09:58
A jegybank felkészül a kriptopiaci szereplők felügyelésére.
Pénzügyi szektor Csütörtökön talán valami csodára készül a forint
Privátbankár.hu | 2024. április 11. 07:18
Erősödött kissé a forint csütörtök reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Pénzügyi szektor Nem „gyengeelméjűek" az elemzők – tudhattuk meg a Klasszis Klubban
Bózsó Péter | 2024. április 10. 15:01
Szabó Balázs, a Hold Alapkezelő vezérigazgatója - többek között - az extremitásokról is beszélt a Klasszis Klub Befektetői Univerzum című rendezvényén.
Pénzügyi szektor Hogyan lehet megvédeni a családi vagyont? Ezt is körbejártuk a Klasszis Klubban
Bózsó Péter | 2024. április 8. 15:09
A családi vagyontervezés és -védelem állt a legutóbbi Klasszis Klub Live! második panelbeszélgetésének fókuszában, amely során főszerkesztőnk, Csabai Károly PIllár Zsolttal, az Equilor Alapkezelő Zrt. vezérigazgatójával, Varga Szabolccsal, a Bank Gutmann magyarországi vezetőjével és Magyar Csabával, a Cyrstal Worldwide Zrt. vezérigazgatójával cserélt eszmét.
Pénzügyi szektor Soha nem lesz vége a kamatstopnak?
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 14:39
Azt már korábban megtudtuk, hogy június 30. után is marad, most Nagy Márton azt is kilátásba helyezte, meddig szeretné kitolni a piacellenes intézkedést.
Pénzügyi szektor Folytatódik a harc a bankok és a csalók között: figyelmeztetést küldött mindenkinek az MNB
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 12:24
Jelentősen csökkent az átutalásos kibercsalások száma és a károk összege a múlt év utolsó negyedévében, de a kártyás visszaéléseké tovább nőtt.
Pénzügyi szektor Élesedik a verseny a banki megtakarítások között - segítünk a legjobbat választani
Privátbankár.hu | 2024. április 7. 16:35
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az idei év egészében maximum 5 százalékos inflációt vár. Ennek fényében érdemes áttekinteni a banki betéti ajánlatokat.
Pénzügyi szektor Csak találgathatnak a szakértők is, hogy mitől erősödött a forint
Privátbankár.hu | 2024. április 4. 07:57
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben csütörtök reggel a szerda kora esti jegyzésekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG