7p
A fintech egyre több pénzügyi területet alakít át. A hagyományos pénzügyi intézmények csak előre menekülhetnek, de mi lesz a lakossággal, amelyik az alapvető, pénzzel kapcsolatos műveletek elvégzésére is képtelen sokszor? Az OTP Fáy András Alapítvány rendezvényén kiderült, hogy addig is edukálni kell, de azt is megtudhattuk, hogy mire harapnak majd rá az Y- Z- és Alfa-generációsok.

Ha az év elején beteszel 100 000 forintot a bankba, nem nyúlsz hozzá, nincsenek díjak, a bank pedig 5 százalékos éves kamatot fizet a pénzedre, mennyi pénzed lesz a következő év első napján? Ha helyesen válaszoltál, gratulálunk! A lakosság 53 százalékába tartozol, akik képesek ezt az egyszerű számítást elvégezni.

Azt, hogy ilyen cudar a magyarok pénzügyi felkészültségének helyzete sokszor és sokan elmondták már. Ez az eredmény most éppen az OTP Bank öngondoskodási indexének idei mérése során bukott ki.

Azt nem mondanánk, hogy az állam és a piaci szereplők időben észbe kaptak, de már látni a lépéseket a pénzügyi elbutulás megakadályozására:

  • a kormány bejelentette a pénzügyi tudatosság fejlesztésére szánt 7 évre szóló stratégiát, erről Hornung Ágnes államtitkár is részletesen beszélt a Privátbankár Pénzügyi Tudatosság Fórumán.
  • A legnagyobb piaci szereplők, például a bankok is észrevették saját felelősségüket az edukációban, így különböző workshopokon, oktatási intézményekben segítik a lakosság pénzügyi tudásának bővítését, hiszen nekik is megéri értelmes, helyes döntéseket hozó ügyfelekkel együttműködni.

Hétfő este a pénzügyi edukáció egyik élharcos szervezete, az OTP Fáy András Alapítvány hívta össze  pénzügyi és fintech piacon érdekelt vezetőket és startup alapítókat azért, hogy kicsit jobban megismerjék a legfontosabb korcsoportok, az Y, Z és Alfa generáció pénzügyi magatartását és viszonyát a különböző technológiai fejlesztésekkel és fizetési módokkal. De kik is alkotják ezeket a csoportokat? Azok a 80-as évek után születettek, akik már az anyatejjel szívták magukba, hogyan kell mobiltelefont, internetet, tabletet és más technológiákat használni és könnyűszerrel használják fel a legújabb eszközöket a saját céljaik elérésére. Ők a mostani fiatalok.

A rendezvényen előadott

  • Bálint Viktor (MP, BnL Growth Partner) a Fintech és az Y/Z generáció viszonyáról,
  • Szota Szabolcs (CEO, Smartsurance), az Insuretech és az Y/Z generáció viszonyáról,
  • Országh Örs (CIO, Interticket) mesélt a blockchainben rejlő lehetőségekről,
  • Benyó Péter (CEO, OTP Mobile) az OTP Simple mobilapplikációról,
  • Pintér Róbert (kutatásvezető, eNet) a mobilról és fintechről,
  • és Varga-Tarr Sándor (CMO, Számlázz.hu) a számlázási megoldásokról.

Abban minden előadó egyetértett, hogy a társadalomtudományok, de főleg a szociológia egyik legnagyobb baklövése, hogy pusztán egy változó, a kor alapján próbálnak meg társadalmi csoportokat jellemezni, leírni. Holott nagyon sokszor megdőltek már azok a tézisek, amelyek például az alábbi módon hangzanak: az Y-generáció startupoknál szeret dolgozni, imádja a csocsót és a céges babzsákot, az Y-generáció nem szeret irodában dolgozni, szabadon otthonról szereti a munkáját végezni, a sort bármivel folytathatjuk. Ezzel szemben az igazság az, hogy az Y-generációra vonatkozó egyetlen általános jellemző az, hogy ahányan vannak, annyifélék.

Éppen ezért nem is feltétlenül lehet az előadásokban elhangzó témákat rájuk húzni, ami érezhetően nem is sikerült egy-két előadónak, persze ennek ellenére minőségi információkkal lehettek gazdagabbak, akik a networking előtt beültek meghallgatni a prezentálókat.

Az idősebbek modernebbek?

Pintér Róbert, az eNet internetkutató kutatásvezetője például nagyon érdekes számokat hozott a az internetezők mobilhasználatát illetően.

A netezők 86 százaléka használt okostelefont 2017. ápriliságban, közülük

  • meglepő módon már nem a jómódú, iskolázott városi férfiak vannak többségben, hanem jómódú, iskolázott városi nők.
  • A 18-29 éves korosztály 96 százaléka okostelefonozik, 30-39-ben ez az arány 85 százalék, de 50 évesek felett is több mint 50 százalék használ ilyen készüléket.
  • Mobilnetet 71-65-59 százalékos arányban használnak ugyanezen korcsoportok
  • A mobilfizetés a 18-29-es korosztály 57 százalékát „fertőzte meg”, míg a 30-39-esek 42 százaléka rendezi telefonon valamely tranzakcióját, ami jelenthet csekkbefizetést, átutalást, vagy tipikus mobilfizetést is.
  • Az igazán meglepő viszont az, hogy a készpénzmentes fizetésre egyáltalán nem a fiatalok a legfogékonyabbak. A 18+ és 30+ korosztályok 35-35 százaléka hajlamos lemondani a készpénzről a digitális megoldások javára, ám ugyanezt az 50+ korosztály 41 százaléka tenné meg. Ez értelemszerűen összefüggésben áll azzal, hogy a fiataloknak még kevés befolyásuk van pénzügyeikre, ám ez a korral egyre nagyobb lesz, így belefutnak ezekbe a megoldásokba.

Az adat váltja a pénzt

Bálint Viktor a BnL Growth Partners vezetője szerint három olyan pénzügyi fejlesztési irány van, ami kapós lesz a fiataloknál is:

  • Blockchain
  • Fizetési megoldások
  • Mesterséges intelligencia és gépi tanulás

A Z-generációról megállapította:

  • Nagyon kritikusak és igényesek azon eszközökkel, alkalmazásokkal szemben, amelyeket használnak.
  • Rosszul vannak attól, ha van middle man, azaz „középső ember”, amikor valakin keresztül kell intézniük egy ügyletet. A közvetlen kapcsolatban hisznek.
  • Viszont egyáltalán nem lojálisak. Ha valaki jobb ajánlatot ad, jobb terméket készít, az nyert, amíg nem jön egy még jobb ajánlat.
  • Érdekesség, hogy nagyon tudatosak az adataikat illetően (78%). Ez nem azt jelenti, hogy védik azokat, hanem tudják nagyon jól, hogy ezzel fizetnek a szolgáltatásokért. Nem nagyon foglalkoztatja őket, hogy ki mit lát belőlük, amíg megkapják azt, amit akarnak.
  • Ráadásul már nem csak az emberre hallgatnak: egyre inkább elfogadják a gépi ajánlásokat, a mesterséges intelligenciát is.

Hány csillagos sofőr vagy?

Sota Szabolcs a Smartsuretech vezetője a biztosítási világ átalakulásáról, az Insuretech térnyeréséről beszélt.

A fiatalok életének szerves része a technológia, az azonnaliság és ennek megfelelően alakul a biztosítási piac is. Ebben a világban a bizalom már nem tapasztalat, hanem értékelés alapú. Míg régen kétszer is meggondoltuk, hogy beülünk-e az osztálytásunk vagy a szomszéd srác mellé egy fuvar erejéig, addig ma szó nélkül utazunk egy vadidegennel, mert 5 csillagot kapott a taxis appban, vagy az Uberben, és ugyanez a helyzet az Airbnb-vel és a szállásadókkal is.

Tudatosabb felhasználók a fiatalok, nekik már a biztosítás sem kell állandóan. Erre érzett rá a Tröv nevű startup is, amely egyelőre Ausztráliában és az Egyesült Királyságban érhető el. A készülékeinket (mobil, laptop) a telefonunkon keresztül biztosíthatjuk, de a lényeg, hogy csak akkor, amikor akarjuk. Otthon nincs veszélyben a készülékünk, de ha kitesszük a lábunk otthonról, máris történhet valami. Ebben az esetben csak be kell kapcsolnunk a biztosítást arra az időre, amíg a városban mozgunk, majd hazatérve kikapcsolhatjuk. Csak arra az időszakra fizetünk biztosítási díjat, ameddig a szolgáltatást használtuk.

Hasonló elven működik az autóbiztosító Metromile is: annyit fizetsz, amennyit mész az autóval. Egy kis eszköz telepítésével a biztosító kielemezheti, hogy milyen úton és mennyit mész, milyen sebességgel. Ebből személyre szabott, versenyképes árazást vezethet be. Sota Szabolcs megemlítette még a Lemonade lakásbiztosítását is vagy a Friendsurance közösség-alapú biztosítását, mint újító próbálkozások, de szerinte az igazán nagy kihívást a hagyományos biztosítókra a nagy techcégek jelentik. Az Amazon nemrég kezdte el hivatalosan is keresni a saját biztosítási alkuszait, így szinte biztos, hogy hamarosan megjelenik az egyik techóriás ezen a piacon. Sota szerint óriási előnyt jelent ezeknek a mamutvállalatoknak, hogy IoT-eszközeikkel az egész lakásunkat folyamatosan monitorozhatják, így a legpontosabb személyre szabott árazást tudják majd bevezetni.

Új világ

A fintech alapjaiban rendezi át a pénzügyi világot: míg korábban a mondás az volt, hogy a bankoknak kell félniük, mára kiderült, hogy senkinek nem kell tartania a megszűnéstől, versenyezni kell. Kihívások lesznek, fejleszteni, ötletelni kell. Amin sokat kell dolgozni, az a felhasználók tudatosságának fejlesztése. Az új szolgáltatásokat így is használni fogják a fiatalok, de az nem mindegy, hogy sikerül-e a lakosságnak egy egyszerű százalékszámítást elvégezni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Nagyon sok hitelt kellett felvenniük a magyar családoknak, a bankok is megmozdultak
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 07:38
Történelmi magasságokban járt januárban a személyi kölcsönökben felvett összeg, lassan azért ezen a piacon is csökkennek a kamatok, de nem minden pénzintézetnél.
Személyes pénzügyek A vagyonunk biztos a családtagjainkhoz kerül, ha történik velünk valami? A Klasszis Klubban kiderül
Privátbankár.hu | 2024. március 27. 08:11
Bizalmi vagyonkezelés vagy vagyonkezelő alapítvány, netán private banking? Szerencsére ma már szélesebb palettáról választhatnak azok, akik azt szeretnék, hogy haláluk esetén se vesszen el a vagyonuk, ahhoz mindenekelőtt a családtagjaik maradéktalanul hozzájussanak. Lapcsoportunk ma 17 órakor kezdődő Klasszis Klub Live! rendezvényének második panelbeszélgetésén e témát járjuk körbe meghívott szakértőinkkel. Regisztráljon és jöjjön! 
Személyes pénzügyek Adókedvezményt kellene adni azoknak a cégeknek, amelyek támogatják munkavállalóik hosszútávú megtakarításait
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 13:54
A modern társadalmakban a magyar gyakorlattal ellentétben a nyugdíjrendszer legalább három lábon áll. A felelősséget ennek az ellátásnak a működtetéséért az állam, a munkaadó és a munkavállaló együtt vállalja. Ide kellene eljutni. Jelenleg itthon a munkáltatói nyugdíjpillér teljesen hiányzik. A Nyugdíjszerviz legutóbbi adásában Dr. Farkas András a Nyugdíjguru News szerkesztője, alapítója, Karácsony Mihály, a nyugdíjas parlament elnöke és Dr. Horváth Zsófia az MBH Gondoskodás Nyugdíjpénztár üzletfejlesztési vezetője elemezte a magyar nyugdíjrendszer sajátosságait.
Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! - 2024 tavasz, 2. forduló 1. nap
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 07:00
Mit tudsz a pénzügyekről? Itt a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! diákverseny 2. fordulója a Veszprém, Tolna, Vas, Fejér és Pest vármegyei csapatoknak!
Személyes pénzügyek Akár 7 milliót is bukhatunk egy rosszul kiválasztott hitelen
Privátbankár.hu | 2024. március 12. 10:09
Mutatjuk, mennyit kell most fizetni havonta egy lakáshitelért, hatalmas különbségek vannak. És nem mindenkinek ugyanaz a bank adhatja a legjobb ajánlatot.
Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! 2024 tavasz - 1. forduló
Privátbankár.hu | 2024. március 12. 07:00
Mit tudsz a pénzügyekről? Itt a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! 2024 tavaszi diákverseny 1. fordulója a gimnáziumok diákjainak!
Személyes pénzügyek Mennyit ér egy Kossuth-fotó?
Kenessei András | 2024. március 9. 18:26
Ezt a kérdést igazán nem könnyű megválaszolni, hiszen nagyon sok, előzetes feltétele van. Csak néhány, kisegítő kérdést tegyünk fel hozzá! Milyen fotó? Mikor készült? Ki fotózta? Milyen állapotban van (mármint a kép)? Hol és hogyan lehet hozzáférni? És így tovább. Úgyhogy mindenekelőtt adjuk meg a választ könnyítő információt: ez a fotó árverési anyag, az antikvarium.hu 21. online árverésén volt hozzáférhető 222 további tétel társaságában. E tételek kivétel nélkül dedikált könyvek, kéziratok és fényképek voltak, és kivétel nélkül elkeltek.
Személyes pénzügyek Rövid távon megelőzték a bankbetétek az állampapírokat
Privátbankár.hu | 2024. március 8. 10:14
Az állampapírok korábban legyőzhetetelen befektetési formának tűntek. Azonban a csökkenő infláció alaposan átrendezte a viszonyokat.
Személyes pénzügyek Jobban keresik a magasabb összegű lakástakarékokat
Privátbankár.hu | 2024. március 7. 17:16
Az ügyfelek több mint 61 százaléka a lehető legmagasabb összegben, vagyis havi 50 ezer forintos konstrukcióval indít lakástakarékot az Online Navigátor Kft. adatai szerint, akik az általuk közvetített Erste lakástakarék szerződések megoszlását mutatja be.
Személyes pénzügyek Sérül az Alaptörvényben biztosított szociális biztonsághoz való jog
Privátbankár.hu | 2024. március 7. 11:02
A csökkenő népességszám és a társadalom idősödése miatt egyre nagyobb terhet jelent az aktív korú lakosságnak az időskori ellátórendszer fenntartása. Míg 1980-ban 20,9 százalék, addig 2022-ben már 31,7 százalék volt az időskorú népesség aktív korú népességhez viszonyított aránya. Folytatódik laptársunk, szintén a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Piac&Profit, valamint az Oltalom Rádió közös műsora, a Nyugdíjszerviz Dr. Farkas Andrással és Karácsony Mihállyal. Magyarország első szolgáltató podcastja, ahol minden érintett választ kaphat kérdéseire. Egy műsor, amelynek témái előbb-utóbb minden családban előkerülnek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG