6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ha egy vállalkozás járműbeszerzésben gondolkodik, akkor a tartósbérleti konstrukció az egyik legjobb megoldás. A költségek kiszámíthatók és jól tervezhetők, egy, az év elején hatályba lépett jogszabályi változás révén pedig a konstrukció adóterhelése kedvezőbb lett, mondta el Penz Tamás, a Merkantil Bérlet Kft. ügyvezetője.
Penz Tamás, a Merkantil Bérlet Kft. ügyvezetője

- A gazdasági fellendülés a gépjárműpiacnak is lendületet adott, sok vállalkozás tervez beszerzés. Felmerül, hogy vásárolni, vagy lízingelni éri meg jobban a járművet. Milyen pénzügyi előnyei vannak az operatív lízingnek a vásárlással szemben?

PT: A járművek esetén az operatív lízing - ami egyébként azonos a tartósbérlettel – egyik előnye az, hogy nem igényel tőkelekötést a vállalkozás részéről, ezzel lehetőséget teremtve arra, hogy a gépjárművek beszerzésére szánt pénzt a társaság inkább az üzleti lehetőségeinek kiaknázására, árukészlet beszerzésre, kapacitás-növelésre, tehát a főtevékenység fejlesztésére fordítsa.
További előny lehet –főleg a KKV szektorban-, hogy az ügyfél a flottakezelő kedvezményeivel tud gépkocsihoz jutni, hiszen a flottakezelők adott volumen beszerzésére évente megújuló megállapodást kötnek a gépjármű importőrökkel a KKV szektornak adható kedvezményeknél jobb feltételekkel.
A flottakezelő cégek az operatív lízing konstrukció mellé rendszerint vállalják a gépjárművek/gépjárműparkok teljes körű és költséghatékony üzemeltetését is, melyben –az erre specializálódott szakembereik mellett- a beszállítóknál/partnereknél a nagy volumenre való tekintettel elérhető kedvezmények is a segítségükre vannak. Nyilvánvaló, hogy egy 2-3000 db autó felett diszponáló flottakezelő számottevően nagyobb kedvezményre jogosult a márkaszervizekben, a gumis partnereknél és egyéb beszállítóknál, mint a kevesebb cégautóval rendelkező ügyfeleik egyenként. Az elért kedvezmények pedig természetesen visszatükröződnek az ügyfél által fizetendő havi bérleti díjakban.
A mai jogszabályi környezetben a cégautó az egyik legkedvezőbb juttatási forma, hiszen ennek adó terhe meg sem közelíti a bérek, fizetések adóterhét, a munkavállalók is örömmel használnak céges autót.

- Adózási, adminisztrációs szempontból milyen érvek szólnak a tartós bérlet mellett?

2019. január 1-től a gépjárművek bérleti díjának ÁFA-ja útnyilvántartás vezetése nélkül - de minimum egy üzleti út megtételével - 50%-ban visszaigényelhető, míg korábban a bérlő kizárólag a kimutatott üzleti utak arányában volt jogosult az ÁFA visszaigénylésére. Ezen új szabályozás minden eddiginél előnyösebb helyzetbe hozta az operatív lízing konstrukciót a zárt végű pénzügyi lízinggel és a vásárlással szemben, hiszen az úgynevezett jutatás személyautók esetében a konstrukcióval jelentős ÁFA megtakarítás érhető el. Pozitívum azonban, hogy megmaradt a lehetőség, hogy a kizárólag (ÁFA köteles tevékenység érdekében megtett) üzleti utakra használt gépjárművek bérleti díjának ÁFA-ja 50%-ot meghaladóan (akár 100%-ban) megtakarítható legyen, ehhez továbbra is útnyilvántartás vezetése szükségeltetik.
A saját beszerzéshez és saját üzemeltetéshez képest ügyfeleink adminisztrációs költségei és feladatai flottakezelő színrelépésével jelentősen csökkentek, mert a saját üzemeltetés gyakorlata (ahol minden autó minden egyes eseményéhez külön számla érkezik a szerviz-, gumi-, biztosító- és egyéb partnerektől, valamint a hatóságoktól) helyett a bérbeadó teljes flotta teljes üzemeltetésére egy darab bérleti díj számlát bocsát ki, igény szerint az ügyfeleknek megfelelő analitikával.

- Említette, hogy mai jogszabályi környezetben a cégautó az egyik legkedvezőbb juttatási forma, így felmerül, hogy mit kell tudni az üzleti és a magáncélú használat költségeiről, adminisztrációjáról?

A fentebb említett jelenlegi szabályozás szerint a bérleti díj ÁFA része akár 100%-ban is visszaigényelhető, ehhez viszont naprakész útnyilvántartást kell vezetni, amivel igazolható, hogy a gépkocsit csak az ÁFA köteles üzleti tevékenység érdekében használták, azaz egyáltalán nem volt magánút (adózási szemszögből a munkába járás is magánhasználatnak minősül!). A bérleti díj ÁFA-jának 50%-os mértékig történő visszaigényléséhez azonban semminemű napi adminisztrációra nincs szükség, de adóhatósági érdeklődés esetén a bevallási időszakban megvalósult egy üzleti út meglétét -bármilyen formában- igazolni kell.

- Mennyire tervezhetők a költségek, változhatnak-e a futamidő alatt?

Az egyes autók havi bérleti díja az ügyfél által előre meghatározott futamidő és futásteljesítmény alapján kerül kikalkulálásra, így a bérleti díjak a tervezetthez hasonló futásteljesítmény mellett nem változnak (a tervezettől való eltérés –alul vagy túl futás- esetén természetesen lehetőség van szerződés, és így a bérleti díj módosítására).
Fontos továbbá, hogy a teljes körű flottakezelési konstrukció választása esetén a havonta fizetendő bérleti díj magában foglalja az üzemeltetés minden várható költségét, beleértve a kötelező szervizek, a forgó-kopó alkatrészek cseréjének és a váratlan, esetlegesen garanciális időn túli meghibásodások költségeit is, az üzemeltetés kockázatát tehát a flottakezelő futja, az ő anyagi érdeke a költségek kordában tartása.
A kockázatok átvállalása igaz a gépjármű futamidő végi értékesítésére vonatkozóan is, a gépjármű másodlagos piacon történő értékesítési ára és az előre meghatározott maradványérték közötti különbözettel elszámolás alapvetően nem történik. Persze lehetőség van a kockázatok megosztására is, ebben az esetben az ügyfél részesülhet a megtakarításokból, de részt kell vállalnia az esetlegesen felmerülő veszteségekből is.

- Számos vállalkozásnál okoz nehézséget a munkaerőhiány. Az operatív lízing mennyiben nyújthat ebben segítséget?

Az operatív lízing esetén a szolgáltató (bérbeadó) segít a vállalkozásnak a gépkocsi/gépkocsipark üzemeltetésében, azaz nem csak az adminisztrációs terheket csökkenti a havi egy számlával, hanem segít megszervezni a szezonális gumi cserét, a kötelező szervizeket igény esetén hozom-viszem szolgáltatással, vagy segít a káresemények rendezésében is, így a vállalkozásnál nem feltétlen van szükség plusz emberi erőforrásra a gépkocsik üzemeltetéséhez.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalatok A Mol-részvényesek osztaléka is csúszik
Privátbankár.hu | 2020. március 24. 09:58
A rendkívüli helyzetre és a jogszabályi kötelezettségekre hivatkozva ugyanis a tőzsdei társaság nem tartja meg az április 16-ára meghirdetett éves közgyűlését. 
Vállalatok Napi 25 ezer orvosi maszk gyártását kezdi meg egy pécsi lakástextil üzem
Privátbankár.hu | 2020. március 18. 13:59
A napokban érkezhet meg Litvániából az az orvosi textil alapanyag szállítmány, melyből összesen 400 ezer egészségügyi maszkot gyárt majd le a Rovitex Hungária Kft.
Vállalatok Hétfőtől elkezdődik a magyarországi vonatok teljes fertőtlenítése
Privátbankár.hu | 2020. március 15. 14:36
Teljes fertőtlenítést vezet be a MÁV a vasúti és HÉV-szerelvényeken a koronavírus-járvány elleni védekezés részeként - mondta a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. Elindult az első emeletes KISS motorvonat a Budapest-Cegléd vonalon.
Vállalatok Nyolc magyar cég került fel a kistigrisek listájára
Privátbankár.hu | 2020. március 8. 17:06
A Financial Times FT1000 néven már a negyedik évben jelentette meg listáját Európa leggyorsabban növekvő társaságairól.
Vállalatok Óriási pénzt kap a Huawei konkurense
Privátbankár.hu | 2020. március 6. 13:48
Félmilliárd eurós hitellel fejleszt 5G technológiát a Nokia. Korábban felmerült az is, hogy amerikaiak vennék meg, hogy erősebb legyen a Huawei vetélytársa.
Vállalatok Nemzetközi légikikötő, vagy kisrepülőgépek fogadására alkalmas hely lesz a fehérvári reptér?
Privátbankár.hu | 2020. március 4. 12:10
Úgy tűnik, hogy részben meghallgatásra talált a székesfehérvári önkormányzat igénye, és kormányzati segítséggel megkezdődik a város repterének régóta tervezett fejlesztése.
Vállalatok Meghalt Jack Welch
Privátbankár.hu | 2020. március 2. 18:53
A General Electric legendás vezére újraértelmezte a vállalatvezetést.
Vállalatok Hogyan kezeld és ne kezeld a munkavállaló jelöltjeidet
Privátbankár.hu | 2020. január 11. 11:36
Manapság se a munkaválalóknak, se a munkaadóknak nincsen könnyű dolguk. Mivel gyökeresen megváltoztak a viszonyok az álláskeresésben és a foglalkoztatásban, így ezekhez kell alkalmazkodnia annak a vállalatnak, ami fent szeretne maradni. Lássuk, hogy milyen fontos dolgokra kell figyelni, amikor interjúztatunk.
Vállalatok Több mint 23 milliárdot érhet a Takarék-ingatlanvagyon
Csabai Károly | 2019. december 23. 17:11
Ilyen értéken apportálta ugyanis azokat abba a társaságba, amelyet néhány hónapja azért alapított, hogy a Takarékbank által használt banküzemi ingatlanokat kezelje.
Vállalatok Az Orbán-kormány a sportakadémiákat nyomatja
Székely Sarolta | 2019. december 15. 12:52
Ha a sportról van szó, elég gyorsan őrölnek a minisztériumi malmok, hiszen alig egy hónap alatt összeállt az állami sportakadémiák működési keretrendszere - derült ki a rendeletből. Körvonalazódik a kormány elképzelése a hazai minőségi utánpótlás-neveléssel kapcsolatban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG