Hirdetés
Hirdetés

Megtette első útját a világ leghosszabb járata – visszafelé az Északi-sarkon át

Fellegi Tamás, 2018. október 13., 11:25

Hosszú időn át készült a Singapore Airlines, hogy több év kihagyás után újra megtegye köztes leszállás nélkül a Szingapúr-New York távot, végül most meg is indult a járat. A fedélzeten volt Richard Quest, a CNN riportere, és interneten közvetített, az út nagy részén volt wifi a gépen. Odafelé máshol haladt a gép, mint vártuk, visszafelé azonban megcélozta az Északi-sarkot.

Hónapokig készült a szingapúri légitársaság és persze a repülőgépet gyártó Airbus a nagy eseményre, hogy a 15 500 kilométeres utat egyben, ráadásul az utasok számára is kibírható, sőt, kellemes módon megtegye. Erre végül csütörtökön került sor, helyi idő szerint éjfélkor indult el a járat Szingapúrból, és legnagyobb meglepetésünkre nem észak felé haladt, hanem északkeletnek vette az utat: Vietnam partjai után Tajvan, majd Japán következett.

Hátszéllel repült

A fedélzetről Richard Quest, a CNN riportere tudósított, ő is elmondta, hogy több alternatív útvonal is van, melyek hossza nem sokban tér el egymástól, viszont aszerint döntenek közülük, hogy melyiken segíti hátszél, illetve nem akadályozza ellenszél a repülést, így mind a repülési időt, mind az üzemanyag-fogyasztást optimalizálni lehessen.

Hirdetés

Az út végül a Csendes-óceán északi szegélyén, a Bering-tengernél vezetett, majd Alaszka fölé értek, onnan Kanadán át haladtak tovább. Az út során két éjszaka és egy nappal is volt, a nappal csak pár órát tartott, mivel az út északi részén „jött szembe”, ahol októberben már igencsak rövidek a nappalok, a nyári utasok viszont majdnem végig világosban haladhatnak majd.

Csendes, kényelmes

A méretes ablakokon így nem sok érdekeset lehetett látni, ellenben a beszámoló szerint az utazás valóban kellemesebben zajlott minden korábbi repüléssel összehasonlítva, és tényleg sokkal halkabb is volt a gép. Odafelé 17 és fél óra lett végül az út, köszönhetően a hátszélnek, visszafelé ez lényegesen hosszabb, 19 óra körüli.

A gép 161 utast és 111 tonna üzemanyagot vitt magával, ebből 8 tonna maradt meg a leszálláskor. Az Airbus A350-90 ULR típusú gép 25 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint az A340-500, amellyel korábban megpróbálták repülni az útvonalat, az még gazdaságtalan volt.

Lehet netezni

A gépen az idő eltöltését széles filmválaszték és az út nagy részén üzemelő wifi segítette, ez utóbbi nagy dolog, hiszen laptopunkon vagy telefonunkon lógva amúgy is rengeteg időt töltünk el a földön is. Az útvonal egyes részein persze nincs wifi, de Richard Quest szerint sokkal rövidebbek voltak az üzemszünetek, mint várták, gond nélkül tudott élőben beszámolni az útról.

Sarki út

Visszafelé is lekövettük az utat, és bár a flightradar24.com oldal síkban ábrázolja a térképet, azért jól látszik, hogy a New Yorkból induló gép megcélozza az Északi-sarkot, majd a túloldalon Szibéria, Mongólia és Kína fölött halad délnek.

Forrás: flightradar24.com
A visszaút az Északi-sarkon át, Kína felett már nappal repültek. Forrás: flightradar24.com

A nagy kérdés, hogy valóban gazdaságos lesz-e a járat, és elindulhat-e több igen hosszú útvonalon is az eddigieknél kellemesebb repülési élményt nyújtó géptípus.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Semmit sem tanultunk a világháborúkból – miért életveszély Kína tengeri kihívása?

Semmit sem tanultunk a világháborúkból – miért életveszély Kína tengeri kihívása?

A politikai elitek nem engedik kitisztítani a pénzügyi rendszert, holott a globális adósságállományok brutális növekedése már nem jár együtt a GDP emelkedésével. Az első világháború lezárásának évfordulóján kiüresedett beszédeket hallhattunk, holott igazán aktuális lett volna a német-kínai párhuzam megvitatása. Washington katonai fenyegetései Peking címére az elmúlt napokban új szintre ugrottak.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Videók

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Szavazás

Ön tud félretenni a nyugdíjas éveire?