6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A napokban még sokaknak fejtörést okoz, hogy megtalálja szerettei számára a leginkább vágyott, a legideálisabb ajándékot. Vajon tudjuk, mit szeretnének gyermekeink, szüleink, nagyszüleink vagy éppen unokáink? A legtöbben otthon lesznek, szűk családban ünnepelnek, jóllehet inkább elutaznának és párjukkal kettesben töltenék az ünnepeket. A magyarok több mint fele élményt ad ajándékba.

Egyre többen adnak élményt karácsonyra – míg tavaly a megkérdezettek 45, addig idén már 54 százaléka ad élmény bónuszt, kupont, jegyet szeretteinek. A nők és a fiatalok még ennél is nagyobb arányban választják az ajándékozásnak ezt a formáját.

„A nők hozzák meg a legfontosabb vásárlással kapcsolatos döntéseket egy család életében, sokszor ők tartják egyben a családot, és ők tudják a legjobban, hogy a közös élménynél nincs jobb ajándék.” – mondta Kaprinay Zoltán, a Bónusz Brigád egyik alapítója.

A GKI Digital és a Bónusz Brigád közös kutatásában részt vevők 37 százaléka 5-10 ezer forint értékű élményajándékkal lepi meg azt, akit szeret. Az ajándékok megvásárlását leginkább az anyagi lehetőségek határozzák meg minden vizsgált korcsoportban, de sokat nyom a latban a fiataloknál az is, hogy mennyire sikerül ötletes, egyedi ajándékot találni: számukra ez még fontosabb, mint az ajándék ára.

A legnépszerűbb a nordmann fenyő
Az igazi fenyőt vásárolók 37 százaléka veszi ezt a típust, minden ötödik ember marad a lucfenyőnél. A fa mérete sokszor függ attól, hogy vannak-e gyerekek a családban, érkeznek-e rokonok az ünnepek alatt, illetve van-e háziállat, aki kárt tehet benne: a karácsonyi felmérés szerint a válaszadókközel fele másfél méteresnél nagyobb fát állít, 4 százalékuk 2,5 méternél is magasabb fát szokott venni. Mennyibe kerül idén a fenyőfa? Részletek >>>

A leginkább vágyott karácsonyi ajándék megosztja a netezőket: a kívánságlista élén az egészség és wellness, illetve a kapcsolódó termékek, szolgáltatások állnak (ide tartozik például egy masszázsolaj vagy egy fürdőbérlet is) – ezt a felnőtt internetezők harmada említette a három leginkább vágyott ajándék között.

A háztartási gépek, ruházat, könyv, szépségápolási termék, lakberendezési termék ötödüknél került dobogós helyre a kívánságlistában. A digitális eszközök a karácsonyi kívánságlista közepén, a digitális szolgáltatások a végén helyezkednek el. Az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” kutatása szerint bár összességében a digitális ajándékok nem kerültek a kívánságlista dobogós helyeire, a netezők többsége azért szívesen fogadná azokat. A digitális ajándékok közül laptopnak, számítógépnek és okostelefonnak örülnének a leginkább karácsonyra – 54-57 százalék kifejezetten örülne ezeknek. Tabletet tízből négyen, digitális képkeretet, játékkonzolt, digitális szolgáltatást / előfizetést, zenei szolgáltatást / előfizetést tízből ketten fogadnának szívesen szeretteiktől karácsonyra.

Több (nagy)szülő vágyik digitális ajándékra, mint gondolnánk

A felnőtt netezők azt mondják: nem mindig tudjuk, milyen ajándékra vágyik egy-egy szerettünk. Leginkább a gyerekeink és unokáink, kevésbé a szüleink, legkevésbé pedig a nagyszüleink ajándékvágyait véljük ismerni. Ezt alátámasztja a kutatás eredménye is, ha összehasonlítjuk, hogy ki minek örülne karácsonyra, és hogy számára mit tartanak ideális ajándéknak, több eltérést is találni a generációk között.

Azon felnőtt netezőknek, akiknek van (akár felnőtt) gyermeke, a háromnegyede gondolja úgy, hogy jól tudja mire vágynak gyermekei karácsonyra. A már felnőtt gyerekek esetében a vélt és a valós vágyak összhangban vannak, viszont az általunk megszólított 10-17 éves gyermekek karácsonyi kívánságai már távolabb állnak attól, amit szüleik ideálisnak tartanak. Számítástechnikai eszközökre és mobiltelefonra sokkal több gyerek vágyik, mint ahány szülő ezt ideális ajándéknak vélné. Ehhez hozzá tartozik az is, hogy van olyan, hogy tudjuk, minek örülne a másik, de azt mégse tartjuk a megfelelő ajándéknak. Ez kifejezetten jellemző a szülő-gyerek viszonyban: a 10-17 éves gyerekek háromnegyede örülne, ha a karácsonyi ajándéka laptop vagy okostelefon lenne, és ezzel szüleik tisztában is vannak, viszont csak a szülők fele ajándékozná ezeket szívesen. Kisebb intenzitással, de az összes digitális kütyünél tetten érhető ez a szülői kontroll.

Fogalmunk sincs, minek örülne a másik?

A felnőtt netezők mindössze fele gondolja úgy, hogy jól tudja mire vágynak szülei karácsonyra, és még ennél is kevesebben tudják, mit szeretnének nagyszüleik. Ez a bizonytalanság meg is jelenik az ajándékvágyak és ajándékozási szándékok összevetésekor. A netező szülők fele örülne karácsonyra laptopnak, számítógépnek, okostelefonnak, de mindössze 25-30 százalék gondolja azt, hogy a szülők örülnének egy ilyen ajándéknak.

A szülők tabletet (36%) és meglepő módon még játékkonzolt (13%) is sokkal nagyobb arányban látnának szívesen a karácsonyfa alatt a nevükkel, mint azt hiszik róluk. A nagyszülők is inkább vágynak laptopra, okostelefonra, tabletre, digitális szolgáltatásokra, és kevésbé hagyományos (nem okos) telefonra, mint azt az unokák gondolják. Összességében tehát a netező szülők és nagyszülők is sokkal nyitottabbak a digitális ajándékokra, ugyanakkor ez a vélt és valós preferencia különbség részben abból is fakadhat, hogy míg a megkérdezettek rendszeres internethasználók, addig a szülők, nagyszülők, akikre az ajándékozási kérdések vonatkoznak, nem feltétlenül – ez az eltérés nagy valószínűséggel megmutatkozik az ajándék preferenciáikban is.

Bár a nagyszülők kétharmada úgy gondolja, hogy jól tudja mire vágynak unokái, alulbecsülik, hogy – akár felnőtt, akár még gyermek – unokáik mennyire örülnének a digitális eszközöknek. A nagyszülők elsöprő többsége játékot is venne, de a 10-17 éves unokáknak csak a harmada sorolta fel a játékot az első három leginkább vágyott ajándék között, amit így a kívánságlistában leköröznek a digitális eszközök. Az unokák többsége laptopnak, okostelefonnak, játékkonzolnak és tabletnek (is) örülne karácsonyra.

10 ezer forint felett költenek a szülők játékra

A Regió Játék kutatása szerint idén karácsonykor a magyar gyermekek 2-3 különböző játékra is számíthatnak, amelyekre a szülők többsége 10 ezer forintnál is többet. A játékkereskedő november közepén készített felmérése szerint a szülők egyharmada 2, szintén egyharmada 3 különböző ajándékot is választ karácsonyra, háromból egy 5-10 ezer forintot, többségük (57%) viszont 10 ezer forint felett költ egy gyermek esetén.

A kutatásból az is kiderült, hogy a válaszadók fele novemberben kezdi el az ajándékok beszerzését, azonban a legtöbb vásárlás a karácsony előtti 3-4 héten realizálódik. A játékpiac legnagyobb forgalmát adó időszaka hagyományosan a karácsonyt megelőző hónapokra esik. „Kereskedelmi szempontból a december a legerősebb, ilyenkor értékben magasabb, és mennyiségre több játék kerül a szülők kosarába. Tavaly minden ötödik termék, összesen 1,25 millió darab ekkor talált gazdára” – mondja Gyaraki Dávid, a REGIO JÁTÉK marketingvezetője.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG