Hirdetés
Hirdetés

Te tudod, hogyan reklamálhatsz a boltban? Simán átverhetnek minket

2018. április 23., 16:31

Nőtt az első negyedévben a szolgáltatásokkal szemben a kifogások száma, miközben gyengült a kereskedők iránti bizalom a korábbi negyedévekhez képest. A legtöbb baj az élelmiszerrel van, miközben a fogyasztók továbbra is tájékozatlanok.

Második éve ad számot a vásárlók fogyasztóvédelmi attitűdjeinek negyedéves változásairól a CP Contact által kidolgozott Fogyasztóvédelmi Index. A fogyasztóvédelmi tanácsadó cég a Nielsennel közösen, 800 fős reprezentatív mintán végezte el közös kutatását, amelynek negyedévente közzétett eredményei kiterjednek az aktuális fogyasztói bizalomra, reklamációs számarányokra, valamint a fogyasztói ismeretszintre egyaránt.

A Fogyasztóvédelmi Index első negyedéves adatai szerint egy éven belül valamilyen termékkel szemben a válaszadó fogyasztók 22 százaléka, míg valamilyen szolgáltatással szemben 18 százalékuk fogalmazott meg panaszt.

Hirdetés

A legtöbb baj az élelmiszerrel van

Míg a termékekkel szembeni kifogások aránya változatlan maradt, 2 százalékponttal nőtt a szolgáltatásokkal szemben panaszt tevők aránya. A termékek közül a legtöbb probléma az élelmiszerekkel van (a panaszosok 34 százalékának ezzel a termékkörrel volt problémája), ezt követik a cipők (26%), illetve a ruházati termékek (18%).

Mivel a karácsonyi időszakban talál gazdára a fogyasztási cikkek közel 40 százaléka, az első negyedévekben trendszerűen növekedni szokott a termékpanaszok aránya, ezt azonban ezúttal ellensúlyozni tudta az a tény, hogy az élelmiszerekre vonatkozó panaszok aránya viszont folyamatos csökkenést mutatott.

A szolgáltatások közül a válaszadók legjobban az internetszolgáltatásokkal voltak elégedetlenek (34%), ezt követték a televíziós (19%), valamint a telefonos (17%) szolgáltatások.

Nem tudjuk, hány évet jelent a szavatossági idő

A fogyasztói tájékozottság szintje ismét a korábbinál alacsonyabb értéket mutatott az év első három hónapjában. Ennek mérésére az egyik leginkább alkalmas mutatószám a szavatossági idő megfelelő ismerete. Tekintettel arra, hogy az élelmiszerek után a cipők kapcsán érkezik a legtöbb fogyasztói panasz, a tájékozottság jelzésére a cipőkhöz kapcsolódó szavatossági idő (2 év) helyes említésének aránya kézenfekvő mutatószám. A kérdésre helyesen válaszolók aránya 2018 első negyedévében 6 százalék volt, ami 1 százalékponttal alatta marad az előző negyedévben mért 7 százalékos mértéknek.

„Nem az itt tapasztalt 1-2 százalékon belül maradó ingadozás a lényeg, hanem az, hogy egy olyan fontos témában, mint a vásárlói jogok, a reklamáció lehetősége, a több mint öt éve változatlan szabályozás főbb elemeit sem ismeri a lakosság túlnyomó része. A kutatás számos, az uniós vásárlói jogokra vonatkozó kérdésére adott válaszok minősége egyöntetűen arra mutat, hogy mind a kereskedelmi szervezetek, mind kormányzat részéről célszerű lenne a közeljövőben átfogó kampányokkal javítani a fogyasztók tudásszintjét”– magyarázza Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere.

A kereskedőkkel szemben tanúsított fogyasztói bizalom jelenleg éves minimumán áll. A válaszadók többsége félrevezetésként értékeli, ha a kereskedő vagy a szolgáltató hibásan értelmez egy fogyasztóvédelmi szabályt. A bizalmatlan vásárlók aránya 2018 első negyedévében 53,3 százalék volt, 3,6 százalékponttal több, mint negyedévvel korábban.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Emiatt tör ki újból a hidegháborús hangulat?

Emiatt tör ki újból a hidegháborús hangulat?

Az amerikai kormány visszavonta Kína felé tett meghívását a világ legnagyobb haditengerészeti gyakorlatára. A döntés azután született, hogy Peking újabb rakétákat telepített a Dél-kínai-tenger partjainál. A két hatalom kapcsolata egyre intenzívebb versenybe vált, Washington szerint a kommunista vezetés titkolózik folyamatos fegyverkezéséről, Peking szerint ez már-már a hidegháborúra emlékeztető gyanakvást bírálja.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Videók

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Szavazás

Ön szeretné, hogy elmélyítsék az Európai Unió integrációját?