5p
Rengeteg előnye van annak, ha saját autónkkal indulunk neki a nyaralásnak, de ilyenkor a felelősség is sokkal nagyobb rajtunk: az autónk műszaki állapotát mindenképp ellenőrizni kell, ha nem akarunk ott ragadni egy ismeretlen helyen, egy másik országban az út szélén. Mire figyeljünk a gumiabroncsoknál? A Hankook egy valóban hasznos összeállítást készített az autósoknak.

Nyáron sok család dönt úgy, hogy autóval vág neki a szabadságának. Az autós nyaralásoknak sajátos romantikája van, hiszen mi választhatjuk meg a legvonzóbb útvonalat, nem kell másokhoz igazodni - ilyenkor viszont a felelősség is nagyobb, fontos hogy csak tökéletes műszaki állapotú járművel induljunk neki a nagy útnak.

A jármű műszaki állapotát elindulás előtt feltétlenül ellenőrizni kell. Az akkumulátor, a fékek és az olajszint klasszikus hármasa mellett az egyik legfontosabb dolog, amit mindenképp meg kell nézni, az az abroncsok állapota.

A Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetője, Tomin István rögtön az alapoknál kezdi: ne is tervezzünk nagy családi autós üdülést nyári abroncs vagy legalább négy évszakos garnitúra nélkül! Az ellenőrzést kezdjük az abroncsok vizuális vizsgálatával.

Ha sérülést találsz, nézesd meg!

A külső oldalfal és a futófelület ellenőrzését egyszerűen elvégezhetjük akár az udvarunkon vagy a parkolóban is. Az esetleges vágások, sérülések, vagy oldalfal dudorok észlelése fontos, hiszen ezek hosszabb távon problémát jelenthetnek - ha bármelyik abroncson sérülést vagy elváltozást észlelünk, mindenképp vizsgáltassuk meg gumiabroncs-szakszervizben.

3 milliméter alatt a profilmélység? Ne nyaralni indulj, hanem gumishoz

Nagyon fontos az abroncs profilmélysége és az egyenletes kopás. A nagy meleg után lezúduló hirtelen felhőszakadások egyre gyakoribbak, ami kellemetlen meglepetést okozhat, ha kopott abronccsal indulunk el - az aquaplanning (amikor egy vízátfolyáson, nagyobb vízfolton a gumi elveszti a tapadást, a kapcsolatot az úttesttel) alattomos útitárs, ne adjunk neki esélyt. 3 milliméter profilmélység alatt ne induljunk el - javasolja a szakértő.

Jó azzal is tisztában lenni, hogy a kopott abroncs futófelülete a vékonyabb gumiréteg miatt sérülékenyebb is, így egy üveg vagy szög nagyobb eséllyel okoz defektet. Ha már a profilmélységet ellenőrizzük, figyeljünk oda az esetleges féloldalas kopásra, a külső vagy belső vállrész erősebb kopására is, ami a futómű hibájára utal. Ha szükséges, nézessük át, illetve állíttassuk be a futóművet.

Mennyire fújjuk fel az abroncsokat?

Ellenőrizzük továbbá a légnyomást is, hiszen ha az nem felel meg a nagyobb terhelésnek, gyorsan bajba kerülünk. Ilyenkor ugyanis túlterhelés lép fel, ami az abroncsok túlzott melegedése mellett akár durrdefektet is okozhat. A légnyomást mindig az abroncsok HIDEG állapotában mérjük és állítsuk, az autógyártó előírásait szem előtt tartva. Családi nyaralásnál az előírt legmagasabb nyomást állítsuk be. A sok csomag és a plusz utasok terhének viselése ugyanis a légnyomás, a levegő feladata. Ez kiemelten fontos, ha lakókocsival, vagy utánfutóval indulunk útnak. Ezt az ellenőrzést egyébként is érdemes 2-3 hetente elvégezni.

Filléres apróság, de meglepően fontos a szelepsapka használata. Védi a szennyeződéstől a szeleptűt, és légzáró szerepe is van.

Ne feledd: öt kereke van az autódnak!

Ne feledjük továbbá, hogy abroncsból nem négy van, hanem öt! A pótkerék is fontos szerepet kaphat az út során, bár sokszor csak a szükség pillanatában jövünk rá, hogy használhatatlan: az idők során az oldalfala megrepedezett vagy elszivárgott belőle a levegő. Ellenőrizzük, és a légnyomást mindig a megengedett maximumra állítsuk (mankókeréknél 4,2-4,5 bar!) De ha rendben is van, jó tudni, hogy kialakítása miatt a mankókerék maximum 80km/h-s sebességgel használható és csak 120-130 kilométert tehetünk meg vele.

El lehet kerülni a defektet?

Ha nem vagyunk profik kerékcserében, választhatunk olyan abroncsokat is, amelyekkel defekt esetén is gond nélkül folytathatjuk utunkat. Erre több technológia is van - a Hankook Sealguard technológiájának lényege, hogy az abroncs belsejét, a futófelület teljes szélességében egy különleges viszkoelasztikus anyaggal vonják be, amely képes kitölteni a futófelületi sérüléseket akár 5mm-es átmérőig, így nem következik be levegővesztés, és nincs szükség javításra sem.

Léteznek defekttűrő abroncsok is, ezek egy másik kategóriát képviselnek. Ezek általában autóspecifikusak, megkövetelik a légnyomás ellenőrző rendszer (TPMS) meglétét, és defekt esetén 80 km-t tehetünk még meg velük, maximum 80km/h sebességgel. A mobilitás megtartása a legfőbb feladatuk, de tudnunk kell, hogy ha megtették a feladatukat – mi pedig nem maradtunk az út szélén – cserélni kell őket.

Vezetési stílusunkkal is meg tudjuk óvni az abroncsokat és elkerülhetjük a defektet. Figyeljünk a sebességre, az úthibákra vagy akár a parkolásra. Ha például padkán kell felhajtanunk, lassan hajtsunk fel, és az oldalfal védelme érdekében minél nagyobb szögben kitekert kerékkel. Fontos még, hogy teljes felülettel álljunk fel a padkára az abroncsokkal. Padka melletti parkolásnál pedig ügyeljünk a megfelelő távolságra, kerüljük a gumi oldalfalának súrlódását. Így megóvjuk a felnit és egyúttal az abroncsot is.

Legyen nálad a kerékőr kulcsa!

Minden elővigyázatosság ellenére is bekövetkezhet, amitől tartunk. Egy esetleges kerékcseréhez szerszámokra is szükség lesz, ezért ne felejtsük magunkkal vinni az emelőt, a kerékkulcsot és ha van – a KERÉKŐRT! (A kereket rögzítő anyák közül az egyik speciális lehet, amit csak speciális kulccsal/kulcsbetéttel lehet letekerni - ez arra szolgál, hogy megakadályozza kerekeink, abroncsaink lelopását. Ha ez nincs nálunk, hiába van nálunk egy hagyományos kerékkulcs.)

Egyes járművekben pótkerék helyett defektjavító szettet találunk. Ezekkel könnyen javíthatjuk a kisebb sérüléseket arra az időre, amíg elgurulunk a következő gumisig.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Újrakezdődik a harc a vasárnapi boltzár körül a lengyeleknél
Buksza blog | 2024. március 29. 13:03
Lengyelországban az előző kormányzati ciklusban vezették be a vasárnapi boltzárat, ám az őszi parlamenti választáson hatalomra került koalíciós pártok egy része a nyitvatartási szabályok visszaállítását ígérte.
Vásárló Hiányzik még valami? Itt vannak a hosszú hétvége "kivételei"
Buksza blog | 2024. március 29. 12:23
A benzinkutas boltokra lehet számítani, de gyógyszert is be lehet szerezni a hosszú hétvége ünnepnapjain. 
Vásárló Végleg vége a jó világnak: a 60 százalékos drágulás lassan megérkezhet a boltokba
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 15:06
A csokoládé olyan szenvedélye az embereknek, hogy az elmúlt hónapokban képes volt rácáfolni a legalapvetőbb közgazdasági törvényre, a kereslet és kínálat önszabályozó mechanizmusának működésére.
Vásárló Kellemetlen áremelkedésre ébredhetnek szerdán a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 12:47
Drágul a benzin a húsvéti ünnepek előtt. 
Vásárló Hiába van vasszigor a magyar diszkontokban, erre jutott a legújabb Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 25. 05:44
Februárhoz képest 1,9 százalékkal nőtt a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára. Októberhez képest viszont bő 4 százalékos a csökkenés.
Vásárló Újra napirendre került a vasárnapi boltzár, a szomszédban
Buksza blog | 2024. március 24. 16:09
Könnyen lehet, hogy kellemetlen meglepetés érheti hamarosan a Romániába utazó magyarokat, ugyanis a bukaresti kormányt azt fontolgatja, hogy bevezeti a boltok kötelező vasárnapi zárva tartását.
Vásárló „Eldugják” a csokit a vásárlók elől egy diszkontláncban
Privátbankár.hu | 2024. március 23. 12:46
Az áruházak egyik vásárlásra csábító trükkje, hogy a pénztárak futószalagjai fölötti polcokon csábító apróságokat kínálnak a vevőknek ösztönözve az impulzus vásárlást. Ez megváltozhat a jövőben.
Vásárló Pórul járt a Tesco, a Lidl jött ki jól a veszekedésből
Buksza blog | 2024. március 21. 10:16
Mélyen a zsebébe kell nyúlnia a Tescónak azt követően, hogy a fellebbviteli bíróság is úgy találta, megtévesztő, ha úgy reklámozza Clubcardjának árait, mintha azok a Lildlénél is kedvezőbbek lennének.
Vásárló A romániai vásárlók nem ismernek tréfát
Privátbankár.hu | 2024. március 20. 15:21
Romániában győzelemre állnak a hazai élelmiszerek. Az ottani vásárlók többsége azokat választja a külföldi termékek helyett. Előbb leveszik a polcról a helyben termelt árut és csak utána nézik meg az árát. 
Vásárló Az osztrák nyugdíj igénylése
Márkázott tartalom | 2024. március 20. 09:47
Amennyiben életünk során nem csak Magyarországon dolgoztunk, hanem más országokban is, akkor jó tudni, hogy ezekből az országokból is számíthatunk nyugdíjkifizetésre. Ha Ausztriában dolgoztunk, akkor attól függően, hogy ez az időtartam mennyi volt, kaphatunk nyugdíjat egyenesen az osztrák nyugdíjfolyósítótól, vagy a magyar nyugdíjunkat emeli meg ez az időszak. Cikkünkben segítséget nyújtunk az osztrák nyugdíjrendszer megismeréséhez.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG