Hirdetés
Hirdetés

Kevesebb jármű és kevesebb utas a BKV-nál

2012. augusztus 18., 12:00
Cimkék
KSH
, tömegközlekedés
, BKV

A KSH adatai szerint a lakosság egyre kevesebbszer veszi igénybe a budapesti tömegközlekedés nyújtotta a lehetőségeket, ugyanakkor 2011-ben 124-gyel kevesebb jármű közlekedett 2006-hoz képest. Járműfajták szerint sorrendben, az autóbuszok, a villamosok, valamint a metró és földalatti bonyolították a legnagyobb utasforgalmat.

Budapesten, a BKV adatai szerint, 2011 végén a megállóhelyek száma 4938 volt, 61-gyel több, mint 2006-ban. Az utasok a megállók több mint háromnegyedében autóbuszokra, egytizedét meghaladóan villamosra, további egytizedében pedig sorrendben trolibuszra, helyiérdekű vasútra, valamint metróra és földalattira szállhattak fel.

148 km-rel bővült a hálózat

A fővárosban a helyi közlekedési hálózat hossza 1305 km volt, 148 km-rel több, mint a vizsgált időszak elején. A hálózatbővülés teljes egészében a szabadpályás tömegközlekedési útvonalak növekedéséből adódott, a villamos, a trolibusz, a metró esetén azonban minimális volt a hálózat változása.

A KSH adatai szerint 2011-ben 2874 járművet vehettek igénybe a Budapesten utazók. A közlekedési hálózathossz emelkedésével ellentétben, az üzemeltetett járművek száma csökkent, 124-gyel volt kevesebb a 2006. évinél. A csökkenés leginkább a villamosokat érintette (főként minőségi cseréből adódóan), az autóbuszok és a trolibuszok száma is elmaradt az öt évvel korábbitól, míg a HÉV és a metró állománya lényegében nem változott.

2006 óta a járműállomány egy része kicserélődött, modernebb, több utas szállítására alkalmas Combino villamosok, majd alacsonypadlós trolibuszok, autóbuszok kerültek forgalomba. Az új járművek jobban szolgálták az utasok kényelmét, több esetben már légkondicionáló berendezéssel is felszereltek, de a mozgásukban korlátozottak közlekedési feltételeit is javították.

Több utast tudnak szállítani a villamosok

A járművek befogadóképessége tovább javult: 2011-ben átlagosan egy járműre 122 férőhely jutott, az öt évvel korábbi 120-szal szemben. Ez a változás a villamosok növekvő befogadóképességének köszönhető, a többi járműfajta esetében stagnálás, vagy kismértékű csökkenés volt tapasztalható.


A szállított utasok száma 2006 és 2011 között, ingadozásokkal ugyan, de összességében csökkent. 2011-ben 1373 millióan utaztak a tömegközlekedési járműveken, a vizsgált időszak első évéhez képest 6,0 százalékkal kevesebben. Az arányaiban a legtöbb utast szállító autóbuszok utasszáma 7,1 százalékkal, a villamost és a trolibuszt használóké 4–4 százalékkal, a metrón utazóké pedig 2,9 százalékkal csökkent.

2011-ben a legtöbbet, az utasok négytizedét autóbuszok, közel háromtizedét villamosok, több mint kéttizedét metrók szállították. A járműfajták utasforgalomban betöltött szerepe nem változott a korábban vizsgált évekhez képest. A metró és földalatti szerelvényei a járműállomány 14 százalékát adták, ezzel együtt az összes utas több mint kéttizedét szállították, így a leghatékonyabb járműfajtának mondhatók. Ezt követik a villamosok, melyek az összes jármű kéttizedével az utasok mintegy háromtizedét szállították.

Egyre kevesebben utaznak BKV-val

Az autóbusz és a helyiérdekű vasút esetében fordított a helyzet: a járműállomány mintegy felét képviselő autóbuszokon az utasok négytizede utazott, a HÉV pedig a járművek egytizedét képviselte, ezzel szemben az utasok mindössze 4,4 százalékát szállította. A legkisebb (5,0%-os) arányt képviselő trolibuszok hasonló arányban részesültek a forgalomból, mint a járműállományon belüli súlyuk.

A lakosság egyre kevesebbszer veszi igénybe a tömegközlekedés nyújtotta lehetőségeket: míg 2011-ben egy fővárosi lakosra átlagosan 791 utazás jutott, addig a vizsgált időszak elején ez a szám 861 volt. Mindegyik járműfajtát csökkenés jellemezte, de változatlanul az autóbusz és a villamos a legelterjedtebb utazási eszköz, autóbusszal közel kétszer olyan gyakran utaztak, mint metrón, az egy lakosra jutó villamoson szállított utasok száma pedig 1,3-szorosa a metrón utazókénak.

Hirdetés

 

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hozzászólások : 2 db Hozzászólok »
Szóljon hozzá - számít a véleménye!

Címlapon

Tényleg a forint az egyik legjobb menedék?

Tényleg a forint az egyik legjobb menedék?

Lázár János csütörtöki sajtótájékoztatóján egy nemzetközi elemzést idézett, ami arról szól: a jelenlegi helyzetben a forint a legkevésbé sérülékeny feltörekvő deviza - gyakorlatilag menedékként is szolgálhat a jelenlegi helyzetben. Az elemzést az ING csapata készítette, a társaság a nagy érdeklődésre való tekintettel ma körbeküldte azt a magyar sajtónak.

Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Hirdetés
Hirdetés

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX21268.16-1.13%
    DAX10262.8-0.51%
    EUR/HUF314.65-0.09%
    EUR/USD1.1271+0.2%
    Arany1127.5+0.15%

Heti várható események, adatok

  • augusztus 17
    MNB: A háztartások és az államháztartás előzetes pénzügyi számlái -- II. negyedév
    New York-i feldolgozóipari beszerzési menedzser - augusztus
    augusztus 18
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 35 mrdFt
    Wal-Mart Stores - 2015 Q2
    Fogyasztói árindex - július
    augusztus 19
    KSH: Keresetek -- január–június
    NGM: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének július végi helyzetéről
    ÁKK: 2018/C államkötvény aukció, 20 mrdFt; 2020/B államkötvény aukció, 20 mrdFt; 2025/B államkötvény aukció, 10 mrdFt
    Raiffeisen - 2015 Q2
    Maginfláció - július
    Fogyasztói árindex - július
    augusztus 20
    Philadelphiai Fed index - augusztus
    Friss munkanélküli-segély kérelmek - augusztus
    Tartós munkanélküli-segély kérelmek -augusztus
    Hewlett-Packard - 2015 Q3
    augusztus 21
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - augusztus
    Fogyasztói bizalom (előzetes) - augusztus

Szavazás

Ön szerint indulhat a 2008-ashoz hasonló gazdasági világválság 2015-ben Kínából?