Hirdetés
Hirdetés

Kevesebb jármű és kevesebb utas a BKV-nál

2012. augusztus 18., 12:00
Cimkék
KSH
, tömegközlekedés
, BKV

A KSH adatai szerint a lakosság egyre kevesebbszer veszi igénybe a budapesti tömegközlekedés nyújtotta a lehetőségeket, ugyanakkor 2011-ben 124-gyel kevesebb jármű közlekedett 2006-hoz képest. Járműfajták szerint sorrendben, az autóbuszok, a villamosok, valamint a metró és földalatti bonyolították a legnagyobb utasforgalmat.

Budapesten, a BKV adatai szerint, 2011 végén a megállóhelyek száma 4938 volt, 61-gyel több, mint 2006-ban. Az utasok a megállók több mint háromnegyedében autóbuszokra, egytizedét meghaladóan villamosra, további egytizedében pedig sorrendben trolibuszra, helyiérdekű vasútra, valamint metróra és földalattira szállhattak fel.

148 km-rel bővült a hálózat

A fővárosban a helyi közlekedési hálózat hossza 1305 km volt, 148 km-rel több, mint a vizsgált időszak elején. A hálózatbővülés teljes egészében a szabadpályás tömegközlekedési útvonalak növekedéséből adódott, a villamos, a trolibusz, a metró esetén azonban minimális volt a hálózat változása.

A KSH adatai szerint 2011-ben 2874 járművet vehettek igénybe a Budapesten utazók. A közlekedési hálózathossz emelkedésével ellentétben, az üzemeltetett járművek száma csökkent, 124-gyel volt kevesebb a 2006. évinél. A csökkenés leginkább a villamosokat érintette (főként minőségi cseréből adódóan), az autóbuszok és a trolibuszok száma is elmaradt az öt évvel korábbitól, míg a HÉV és a metró állománya lényegében nem változott.

2006 óta a járműállomány egy része kicserélődött, modernebb, több utas szállítására alkalmas Combino villamosok, majd alacsonypadlós trolibuszok, autóbuszok kerültek forgalomba. Az új járművek jobban szolgálták az utasok kényelmét, több esetben már légkondicionáló berendezéssel is felszereltek, de a mozgásukban korlátozottak közlekedési feltételeit is javították.

Több utast tudnak szállítani a villamosok

A járművek befogadóképessége tovább javult: 2011-ben átlagosan egy járműre 122 férőhely jutott, az öt évvel korábbi 120-szal szemben. Ez a változás a villamosok növekvő befogadóképességének köszönhető, a többi járműfajta esetében stagnálás, vagy kismértékű csökkenés volt tapasztalható.


A szállított utasok száma 2006 és 2011 között, ingadozásokkal ugyan, de összességében csökkent. 2011-ben 1373 millióan utaztak a tömegközlekedési járműveken, a vizsgált időszak első évéhez képest 6,0 százalékkal kevesebben. Az arányaiban a legtöbb utast szállító autóbuszok utasszáma 7,1 százalékkal, a villamost és a trolibuszt használóké 4–4 százalékkal, a metrón utazóké pedig 2,9 százalékkal csökkent.

2011-ben a legtöbbet, az utasok négytizedét autóbuszok, közel háromtizedét villamosok, több mint kéttizedét metrók szállították. A járműfajták utasforgalomban betöltött szerepe nem változott a korábban vizsgált évekhez képest. A metró és földalatti szerelvényei a járműállomány 14 százalékát adták, ezzel együtt az összes utas több mint kéttizedét szállították, így a leghatékonyabb járműfajtának mondhatók. Ezt követik a villamosok, melyek az összes jármű kéttizedével az utasok mintegy háromtizedét szállították.

Egyre kevesebben utaznak BKV-val

Az autóbusz és a helyiérdekű vasút esetében fordított a helyzet: a járműállomány mintegy felét képviselő autóbuszokon az utasok négytizede utazott, a HÉV pedig a járművek egytizedét képviselte, ezzel szemben az utasok mindössze 4,4 százalékát szállította. A legkisebb (5,0%-os) arányt képviselő trolibuszok hasonló arányban részesültek a forgalomból, mint a járműállományon belüli súlyuk.

A lakosság egyre kevesebbszer veszi igénybe a tömegközlekedés nyújtotta lehetőségeket: míg 2011-ben egy fővárosi lakosra átlagosan 791 utazás jutott, addig a vizsgált időszak elején ez a szám 861 volt. Mindegyik járműfajtát csökkenés jellemezte, de változatlanul az autóbusz és a villamos a legelterjedtebb utazási eszköz, autóbusszal közel kétszer olyan gyakran utaztak, mint metrón, az egy lakosra jutó villamoson szállított utasok száma pedig 1,3-szorosa a metrón utazókénak.

Hirdetés

 

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hozzászólások : 2 db Hozzászólok »
Szóljon hozzá - számít a véleménye!

Címlapon

A diákmunka nem csak zsebpénzt jelent - ki mit nyer vele?

A diákmunka nem csak zsebpénzt jelent - ki mit nyer vele?

A diákmunka legerősebb motivációja a pénzkereset, de nem ez az egyetlen ok. A diákmunka a szakmai karrier első lépcsőfoka, afféle belépő a munka világába, ami nem csak anyagilag segíti a diákokat, hanem az álláskeresésnél hasznos munkatapasztalatokkal, személyes kapcsolatokkal, önéletrajzba beírható referenciával is.

Hirdetés

Hirdetés

Utánajártunk

A nap kommentárja

Hirdetés

Ajánlatunk

  • Hova tegyem a pénzemet?

    Az elmúlt időszak eseményei rámutattak, mennyire fontos megbízható szolgáltatót választani megtakarításaink kezeléséhez. A tőzsdei és nem tőzsdei befektetésekről Barlai Róbertet, az OTP Bank regionális Treasury Igazgatóságának ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX22850.53+1.16%
    DAX11341.3+0.12%
    EUR/HUF305.81+0.02%
    EUR/USD1.1339-0.04%
    Arany1188.15-0.33%

Heti várható események, adatok

  • május 4
    09:00 Külkereskedelmi termékforgalom, február (második becslés)
    Bankszünnap (May Day)
    03:45 HSBC Beszerzési menedzser index (BMI)
    10:00 Beszerzési menedzser index (BMI)
    10:30 Sentix befektetői hangulatindex
    16:00 Gyári megrendelések
    május 5
    09:00 Lakásépítések, I. negyedév (második becslés)
    11:30 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció
    Bankszünnap (Gyerekek Napja)
    09:00 Munkanélküliség
    10:30 Építőipari Beszerzési menedzser index (BMI)
    11:00 Az Európai Bizottság tavaszi gazdasági előrejelzése
    14:30 Külkereskedelmi mérleg
    16:00 ISM Beszerzési menedzser index (BMI)
    május 6
    09:00 Kiskereskedelem, 2015. március (első becslés)
    14:00 Jegyzőkönyv a Monetáris Tanács kamatdöntő üléséről
    Bankszünnap (Alkotmány Napja)
    10:00 Szolgáltatói szektor beszerzési menedzser index (BMI)
    14:15 ADP Munkaerőpiaci adatok
    15:15 Janet Yellen Fed-elnök konferencia-panelbeszélgetés
    május 7
    09:00 Ipari termelés, 2015. március
    09:00 MNB devizatartalék, 2015. április
    11:30 12 hónapos diszkont kincstárjegy aukció
    16:00 Az államháztartás április végi egyenlege
    Parlamenti választások
    09:00 Ipari megrendelések
    09:00 Devizatartalékok
    14:30 Friss munkanélküli-segély kérelmek
    május 8
    09:00 Fogyasztói árak, 2015. április
    Bankszünnap (Győzelem Napja)
    08:00 Ipari termelés
    08:00 Külkermérleg
    14:30 NFP munkaerőpiaci adatok
    14:30 Munkanélküliség

Szavazás

Ön szerint hogyan fogják hívni a 2017-es költségvetést?

Hirdetés