3p
Egyes szakértők szerint öt éven belül már a piacon lesznek a vezető nélküli autók, amelyek nem csak az autózást, de a gazdaságot és a várostervezést is újraírhatják. Az élen nem a személyautók, hanem a munkagépek vannak.

Akár egy év múlva

Sergei Brin, a Google társalapítója szerint akár egy év múlva is piacra dobhatnák az első vezető nélküli autókat, de legkésőbb öt éven belül már bárki által elérhetőek lesznek az automatizált gépkocsik. Hasonló véleményen vannak angol kutatók is, akik szerint 15 év múlva már minden második gépjármű vezető nélküli rendszerekkel gördül majd ki az autógyárakból.

Bár az emberek fantáziáját a személyautók kötik le, a kutatások élén a teherautók és munkagépek állnak, itt lesznek ugyanis először gazdaságosak a vezető nélküli rendszerek.

Elkerülhetetlen, de mi lesz a sofőrökkel?

Az automata rendszerek bevezetése elkerülhetetlen – nyilatkozta Ted Scott, az Amerikai Teherszállítási Társaság elnöke. Az Államokban közel hat millió ember él teherszállításból, de ez aligha hatja meg azokat a társaságokat, akik a csökkenő költségek miatt intenzíven tesztelik a vezető nélküli rendszereket. Az automata gépjárművek ugyanis lényegesen kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, és akár a nap 24 órájában dolgozhatnak, szemben az emberi sofőrökkel.

Ma már alig találni pályakezdő sofőröket. Ki akar egy olyan szakmát kitanulni, amely 15 év múlva eltűnik? Az Európai Unió SARTE kutatási programjában már évekkel ezelőtt teszteltek olyan rendszereket, ahol a kamionok konvojban haladtak. A négy kamion közül, már csak az élen haladóban volt sofőr, a többi kamion automata vezérléssel haladt, a közutakon is.

 



Hasonló tesztek folynak Japánban is, azzal a különbséggel, hogy ott a konvojokban már egyáltalán nincs emberi személyzet. Amerikában pedig már több államban engedélyezték a vezető nélküli kamionok közúti tesztelését.

De nem csak a teherszállítás alakul át gyökeresen. Drasztikusan csökkenhet a taxisofőrők és buszsofőrők száma is, amint megjelennek itt is a vezető nélküli rendszerek. Sőt, az egyik nagy munkagépgyártó már több száz tonnás bányagépeket is tesztel, szintén automata rendszerekkel - írja a Best Machinery. Az IHS Automotive tanulmány szerint 2050-re már szinte teljesen eltűnhetnek az utakról a mai értelemben vett autók.

Kevesebb baleset, kevesebb autó

Az automatizált közlekedés gazdasági és társadalmi hatását még csak most kezdik felbecsülni a szakemberek. Az emberi hibafaktor kiküszöbölésével várhatóan minimálisra csökken majd a közúti balesetek száma, közel felére csökken az üzemanyag-fogyasztás és várhatóan a légszennyezőanyag kibocsátási is. A közlekedés drámai módon felgyorsulhat, és nem csak a személyszállításban, hanem a beszállítói láncokban is.

A Massachusetts Institute of Technology kutatói szerint a közösségi közlekedés is teljesen átalakulhat, ugyanis lehetővé válik a közösségi autózás, ami akár 90 százalékkal is csökkentheti a gépjárművek számát a városokban. A mai értelemben vett tömegközlekedés teljesen eltűnik majd - írja a Forbes szakértőkre hivatkozva.

Az automata autózás tömegessé válásával a parkolóhelyek jelentős részére nem lesz szükség, hiszen az autó elküldhető lesz az olcsóbb külvárosi parkolóhelyekre. Szakértői becslések szerint a városokban akár a térfelületek harmada is felszabadulhat, ami a belső városmagban az ingatlanárak csökkenését eredményezheti, ezzel párhuzamosan pedig ismét felértékelődhetnek a kertvárosi övezetek.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Fontos hír jött a benzinről, már ne tankoljon hétfőig!
Privátbankár.hu | 2024. május 17. 18:35
Pünkösd hétfőn tovább csökkennek az üzemanyagárak.
Vásárló Nem Magyarországot választotta célpontjául a kisbolt-specialista
Buksza blog | 2024. május 14. 10:04
A főleg élelmiszereket és italokat árusító lengyel Zabka három üzlet megnyitását tervezi májusban Romániában, majd ezt követően gyors terjeszkedésbe kezd. 
Vásárló Jelentős árcsökkentésre kényszerül a McDonald's: menüt adnának szendvicsárban az amerikai éttermekben
Buksza blog | 2024. május 14. 08:57
A McDonald’s arra készül, hogy extra árengedményt ad legalább egyik menüjére, hogy visszacsalogassa azokat a vendégeit, akik az infláció miatt az utóbbi időben inkább otthon főznek.
Vásárló Hamarosan szívhatják a fogukat az autósok?
Privátbankár.hu | 2024. május 11. 11:19
Az árcsökkenésnek vége szakadhat. 
Vásárló Nagyon bejött a "féláras" megoldás a magyar vásárlókat is megcélzó lengyel "cipőkirálynak"
Buksza blog | 2024. május 11. 09:37
Remekeltek az év elején a CCC cipőboltlánc üzletei. A nyereség a triplájára nőtt.
Vásárló Miért pont az Aldi vagy a többi diszkont? Megvan az új varázsszó
Buksza blog | 2024. május 9. 19:03
Az Aldi azon áruházláncok között lesz, amelyek jól jönnek majd ki abból az időszakból, amelyben az inflációval küszködő vásárlók sokkal jobban megnézik, mit vásárolnak a boltokban.
Vásárló Az elképzelhetetlent kínálja a svájci bicska új változata
Buksza blog | 2024. május 9. 15:13
A svájci bicska mögött 140 éves múlt áll, ám a fejlesztése soha nem áll meg egy pillanatra sem. Más kérdés, hogy amire a gyártó most készül, az igencsak meglepő változást hoz a bicska történetében.
Vásárló Hogyan tehetünk szert több bevételre?
Márkázott tartalom | 2024. május 9. 11:04
A nagy kérdés, ami a legtöbb ember foglalkoztatja: hogyan lehetnék gazdagabb, sikeresebb? Mit kellene tennem ahhoz, hogy biztonságos pénzügyi helyzetet teremtsek magamnak?
Vásárló Kitalálja, mennyivel olcsóbb ugyanaz a magyar tészta Romániában, mint nálunk?
Privátbankár.hu | 2024. május 9. 06:35
Bődületes a különbség - miért vásárolna itthon az, aki Romániában is megteheti?
Vásárló Ezért kellett új ellenséget keresnie a kormánynak: sosem láttunk még ilyet a magyar boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. május 9. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérések bő 17 éves történetének legnagyobb éves árcsökkenését mértük a hazai hipermarketekben májusban - igaz, az áresés mértéke messze-messze elmarad a korábban látott óriási áremelkedésektől. Jó hír, hogy végre havi szinten is értelmezhető árcsökkenés történt az élelmiszerek frontján. Megnéztük azt is, hol a legolcsóbb a spárga, a párizsi és a csirkemáj.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG