A Kommerszant című tekintélyes orosz politikai-gazdasági napilap szerint Robert Fico ismételt hatalomra kerülése fontos az orosz vasútnak, akinek előző kormányfői ciklusa idején írták alá a széles nyomtávú orosz vasútvonal Kassától Pozsonyon keresztül Bécsig való meghosszabbítása megvalósításáról szóló kormányközi szándéknyilatkozatot.
A szakértői vizsgálat 2011 elején elkészült, ezért az orosz vasutaknál arra számítanak, hogy még az idén megszülethet a megállapodás az osztrák, a szlovák, az ukrán és az orosz kormány között, amely lökést ad ennek a nagyszabású logisztikai terv megvalósításának.
40 helyett 15 napos szállítás
A volt szovjet térségben a vasúti pálya nyomtávja 1520 milliméter, az európai, úgynevezett normál nyomtáv 1435 milliméter.
A széles nyomtávú vasútvonal Ázsiát kötné össze Közép-Európával több mint tízezer kilométer hosszan. Ehhez csatlakozhatna be Németország, Svájc, Franciaország, Csehország, Magyarország és a Balkán félsziget országainak vasúti hálózata is. |
Vagyim Mihajlov a Kommerszantnak elmondta, hogy a széles nyomtávú vasútvonal megépítési költsége 390-420 kilométerenként 6,05-6,36 milliárd euró lehet. Ebbe nem számolták bele a terminálok és a vele járó logisztikai infrastruktúra beruházási költségeit és a projektben szereplő négy ország vasúti hálózatának korszerűsítését.
Az előzetes számítások szerint az első években 20-30 millió tonna teherfuvar jutna el Európába. Vagyim Mihajlov nem zárja ki, hogy energiahordozókat is szállíthatnának tartálykocsikban a széles nyomtávú vasúton, de a fő cél a milliós nagyságú konténerforgalom bonyolítása. A hosszadalmas, 40 napig tartó tengeri szállítás helyett 15 napra csökkenne a teherfuvar ideje.
Mihajlov szerint lehetséges, hogy Szlovákiában és Ausztriában, a tervezett széles nyomtávú vasútvonal közép-európai végpontjain két átrakodó állomást is kell építenek.
Júniusban indul a marketing
A projekt kidolgozásával a Breitspur Planungsgesellschaft, az osztrák és az orosz, valamint a szlovák vasutak és az ukrán Express bank egyenként 25 százalékos tulajdonában lévő cége foglalkozik. Júniusban megkezdik az aktív marketing munkát a lehetséges üzleti partnerek között Európában, valamint Ázsiában is.
Magyarországon 2010-ben merült fel a széles nyomtávú vasútvonalba való bekapcsolódás lehetősége, mivel Szlovákiában Iveta Radicova kormánya nem támogatta a tervet.