Több mint matek: nem sokat tudnak a pénzügyekről az iskolások

2012. október 16., 15:21

A magyar középiskolás diákok pénzügyi tudásuk nagy részét otthon szerzik meg, az iskolában alig tanulnak ilyesmit. Szakemberek szerint erre szükség lenne, mert egy kutatás szerint hiányos a tudásuk.

A Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara és az Econventio Kerekasztal közhasznú egyesület kutatócsoportjának felmérését kedden ismertették Budapesten. E szerint az IMF-hitelt csupán a középiskolások 22 százaléka tartja jó dolognak, ám közülük minden második nem tartja szükségesnek e hitel felvételét.

Kevesen tudják mennyi az államadósság, és a végtörlesztéssel sincsenek tisztában

A felmérés szerint a magyar középiskolások 42 százaléka "rossz dolognak" tartja a Nemzetközi Valutaalaptól (IMF) felveendő hitelt, mert szerintük így az ország elveszítheti gazdasági függetlenségét, további 22 százalékuk ugyanakkor úgy látja, ennek ellenére nincs más lehetőség.

A középiskolások 90 százaléka rossz dolognak tartja azt, ha az ország az államadósság jelentős részét hitelből fizeti. A diákoknak ugyanakkor nincsenek kellő ismereteik az államadósság mértékéről; a helyes választ - az egy lakosra jutó 2,2 millió forintot - a válaszadók 20 százaléka tudta, míg 24 százalékuk ennek az egytizedére (210 ezer forintra) tippelt.

A középiskolások 32 százaléka komoly segítségnek tartja a végtörlesztést, 26 százalékuk gondolja úgy, hogy csak a gazdagok jártak jól vele, 14 százalékuk szerint a végtörlesztés sok kárt okozott az országnak, a diákok 6 százaléka szerint pedig a bankok jártak rosszul. Ugyanakkor azt, hogy mi a végtörlesztés, a középiskolások 61 százaléka tudta.

Nem érdekli a fiatalokat az eurózónához való csatlakozás

A fiatalok 27 százalékának teljesen mindegy, csatlakozik-e Magyarország az eurózónához, szerintük az a lényeg, hogy meg tudjanak élni. Az euró bevezetésével a diákok 26 százaléka egyetért, míg 22 százalékuk szerint "jó nekünk a forint", 16 százalékuk szerint pedig addigra, amikor csatlakozna az ország az övezethez, már nem is lesz euró.

Otthon szerzik a legtöbb tudást a pénzügyekben

Középiskolásoknak szóló, gazdasági, pénzügyi témákkal foglalkozó Facebook oldalt indított a Magyar Nemzeti Bank kezdeményezésére létrehozott Pénziránytű Alapítvány. Részletek >>>

A középiskolások pénzügyi ismereteinek négy fő forrása az otthon látottak (közel 41 százalék), az iskolában tanultak (20 százalék), az internetes információforrások (10 százalék), valamint a saját tapasztalatuk (10 százalék). A felmérés szerint a középiskolások 64 százaléka tartja fontosnak, hogy az ember félretegyen, amikor megkapja a fizetését, 24 százalékuk szerint pedig akkor, ha a hónap végén is marad pénze.

Továbbtanulásukat a diákok leginkább szülői támogatásból (44 százalék) és diákmunkából (28 százalék) kívánják finanszírozni, a diákhitel felvételét csupán 1,6 százalékuk választaná - áll az összefoglaló anyagban.

Az életkor előrehaladtával azonban csökken azok aránya, akik a szülőkre támaszkodnának: míg a 14 évesek 48 százaléka, addig a 18 évesek 39 százaléka támaszkodna a szüleire. Az adatok szerint ezzel párhuzamosan nő azok aránya, akik nem szeretnének továbbtanulni.

Rosszak az eredmények, pénzügyi oktatás kellene az iskolákban

A tudásteszt eredményei alapján azt állapították meg, hogy a középiskolások átlagteljesítménye 45 százalék, "ami nem nevezhető jónak"; ez nagyjából megegyezik az előző évi felmérés eredményével. A diákok jelentős része nem tanult pénzügyi ismereteket, akik pedig tanultak, azoknak egy része nem tudja a tárgyi tudást "a hétköznapi élet problémáiban megfelelően kiaknázni".

A kutatás készítői több javaslatot is megfogalmaztak, így például azt, hogy fontos és ajánlott lenne a középiskolákban általánosan bevezetni a pénzügyi ismeretek "gyakorlati tudásátadását", akár kötetlen foglalkozások keretében. Közölték, fontosnak tartják még a pénzügyi ismereteket oktatók képzését is. Erre szerintük azért van szükség, mert a pénzügyi ismeretek oktatása több, mint a matematika órákon a számítások oktatása.

A kutatócsoport második alkalommal vizsgálta a középiskolások pénzügyi kultúráját, idén tavasszal 114 iskolában összesen 10500 diák válaszolt a kérdésekre, a felmérés része volt egy teszt is, amelyben a tanulók pénzügyi ismereteit vizsgálták. A felmérés főbb megállapításait az Állami Számvevőszék épületében rendezett konferencia keretében ismertették, a kutatásról összefoglalót is készítettek.

Új réteg...
Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Vágyálom marad? Itt van, milyen otthonról álmodnak a magyarok

Vágyálom marad? Itt van, milyen otthonról álmodnak a magyarok

Egy friss felmérés szerint a magyarok alig több mint 6 százaléka elégedett maradéktalanul lakáskörülményeivel. A válaszadók jelentős részének határozott elképzelése van arról, hogy milyen ingatlanban szeretne élni, ám legtöbbször az anyagi lehetőségek szabnak gátat az álmaik megvalósításának. A magyarok azonban egyre tudatosabbak, hajlandók félretenni későbbi lakáscéljaik eléréséhez.

További cikkek

Utánajártunk

Videók

Ajánlatunk

Ajánlatunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX41516.41+1.25%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • január 22
    Netflix (2017 Q4)
    január 23
    NGM: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének tavalyi alakulásáról
    ZEW index
    Fogyasztói bizalom
    január 24
    KSH: Kiskereskedelem (2017. november)
    Import és export
    Feldolgozóipari és szolgáltatóipari BMI
    General Electric (2017 Q4)
    Ford Motors (2017 Q4)
    január 25
    IFO üzleti hangulatindex
    Európai Központi Bank kamatdöntés
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    január 26
    Fogyasztói árindex
    GDP (negyedév/negyedév)

Szavazás

Ön elégedett az idei nyugdíjemelés mértékével? (3%)