Nem állunk jól az oktatással
Számos európai országban – többek között Németországban, Nagy-Britanniában, Franciaországban – évtizedek óta részét képezik a tanításnak a pénzügyi ismeretek. Magyarországon csak 2013 szeptemberében kezdődött el a téma alapfokú oktatása, így nem csoda, hogy a fiatalok a szülői házat elhagyva vagy el sem hagyva úgy kezdik meg önálló életüket, hogy senki nem tanította meg őket a pénz beosztására, a költségvetés tervezésre, az öngondoskodásra.
A legutóbbi, 2011-es, a Szegedi Tudományegyetem kutatócsoportja által középiskolások körében végzett országos felmérés során a megkérdezett diákok csak a kérdések felére tudtak válaszolni, 40 százalékuk rossz választ adott a nyugdíjjal, hitelkártyával, adóval, tőzsdével kapcsolatos kérdésekre.
Amikor már nem csak a bulira kell
A fiatalok az első években gyakran szórakozásra, utazásra költik a fizetésüket, és csak az első gyerek érkezésekor kezdik el tudatosabban tervezni pénzügyeiket. Ekkor – jó esetben - gondolnak arra, hogy a gyerekszoba bútorait pár évente cserélni kell, ahogy nő a gyerek vagy tovább bővül a család.
A tudatosan tervezők elkezdenek a taníttatásra, tandíjra félretenni pénzt. Először kerülhet szóba a biztosítás, nyugdíj-előtakarékosság, befektetés kérdése. Ugyanakkor, ha az egyik szülő több évre kiesik a munkából, mert otthon marad a gyerekekkel, az ismét a családi költségvetés újratervezését vonja maga után.
Mire gyűjt a család?
Fontos, hogy a párok megbeszéljék az anyagiakkal kapcsolatos elképzeléseiket rövid és hosszú távon egyaránt. Milyen lakásban gondolkodnak, milyen biztosításokat szeretnének kötni, esetleg jut-e rendszeresen egy állandó összeg életbiztosításra, lakás előtakarékosságra. Ma már szinte mindenki rendelkezik folyószámlával, így egy párnak érdemes azt is átgondolnia, fenntartják-e saját számláikat vagy közös számlát nyitnak, esetleg a két lehetőséget kombinálják. Ha gyerek születik, neki mikor kezdenek el és mekkora összeget félretenni – mondta Gönczi Dorka, az Origomed párkapcsolati tanácsadója, mediátora.
Számos élethelyzet adódik – a felnőtté válás, önálló életkezdés, családalapítás, gyes időszaka, egy esetleges válás, új család alapítása -, amikor újra és újra át kell gondolni a rövid és hosszú távú pénzügyi célokat.
Ahhoz, hogy a felnőttek, szülők távlatokban tudjanak tervezni, számos pénzügyi fogalommal, lehetőséggel, kötelezettségekkel tisztában kell lenni: milyen adókat, járulékokat kell fizetni, miből tevődik össze a rezsiköltség, milyen kilátások vannak a nyugdíjas évekre vonatkozóan. Ezeket a szempontokat, a tudatos tervezést minél előbb el kell sajátítani, a legjobb, ha már az általános iskolában elkezdődik a pénzügyi oktatás.