Hirdetés
Hirdetés

Reneszánszukat élik a piacok

2012. május 03., 07:18

A GfK adatai is alátámasztják azt a vélekedést, miszerint a piacok reneszánszukat élik. Az elmúlt évtizedben a korábbiaknál mintegy kétszer annyit költöttek a háztartások, főként friss árura, zöldségre, gyümölcsre. Elsősorban a fővárosban, illetve a nagyvárosokban élők járnak piacra közülük is inkább az idősebb korosztály.

Junior portfólió-menedzsert keres az Aegon Alapkezelő!

Ha ismered a tőke-, pénz- és kötvénypiacokat, érdekel a makroökonómia, egyetemi közgazdasági végzettséged van, precíz vagy és haladó szinten kezeled az Excelt, akkor várjuk a jelentkezésed!”

Hirdetés

Néhány tőlünk keletre fekvő országban ma is jelentős, közel 40 százalékos a piacok napi fogyasztási cikkek teljes forgalmából való részesedése. Magyarországon is gyakran hallható, hogy a piacok reneszánszukat élik. A GfK Háztartáspanel adatai ezzel összecsengve azt mutatják, hogy a piacok bár kicsi, de stabil szereplői a kereskedelmi forgalomnak.

Az elmúlt tíz évben a piaci vásárlás értéke duplájára nőtt, miközben hasonló tendencia jellemzi a napi fogyasztási cikkek teljes forgalmát. Így a piac megtartotta stabil öt százalékos piaci részesedését. Az évtized legnagyobb vesztesei a független kisboltok, pozíciójuk fokozatosan gyengült, miközben a hipermarketek és a hazai láncok folyamatosan erősödtek.

A piacok árbevételének megduplázódása alapvetően az átlagos kosárméret növekedésének köszönhető. A vásárlói hatókör alig változott az elmúlt évtizedben: a háztartásoknak több mint a kétharmada jár piacra vásárolni. A piacok látogatásának gyakorisága is viszonylag stabil, hiszen, átlagosan kéthetente járunk piacra.

Ebben az egyes szegmensek mutatnak igen szélsőséges képet: a piaci vásárlók tizede rendkívül aktív és intenzív piaci vásárlónak tekinthető, alacsony arányukhoz képest jelentős összeget – a teljes forgalom mintegy felét – költenek. A GfK kutatása szerint aktivitásuk abban is megmutatkozik, hogy hetente többször is kilátogatnak piacra. Tízből heten tartoznak a legkevésbé intenzív, vagy alkalmi piaclátogatók csoportjába. Ők arányukhoz képest lényegesen alacsonyabb, mindössze 20 százalékkal részesednek a teljes forgalomból és körülbelül hathetente vásárolnak piacon.

A felmérés szerint piacra elsősorban friss élelmiszerekért járnak a vásárlók, talán nem meglepő, hogy éppen ezért a teljes forgalom 80 százalékát mindösszesen öt termékkategória adja: 100 forintból 36 forintot zöldségre, 18 forintot gyümölcsre költenek el, ezek mellett a friss és feldolgozott húsáru, valamint a pékáru tartozik a legkeresettebb termékek közé. Piacra szinte mindenki jár, de a tipikus vásárlók az idősebbek, kisebb, azaz 1-2 fős háztartásokban, valamint a fővárosban és nagyvárosokban élők.

 

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hozzászólások : 0 db Hozzászólok »
Szóljon hozzá - számít a véleménye!
Hirdetés

Címlapon

Kinek mekkora szelet jut az internetes tortából?

Kinek mekkora szelet jut az internetes tortából?

Egy 20 éve még nem is létező iparág mára az egyik legnagyobb lett, őrületes árbevételt és profitot generál világszerte, és ennek nagy részén néhány gigantikus cég osztozik. Megnézzük, melyiknek mennyi jut belőle, és tudnak-e még növekedni.

Privátbankár Árkosár

Hirdetés

Mi történt az elmúlt órákban?

Hirdetés

Ajánlatunk

  • Tízéves a Magyar Borok Bálja

    A Magyar Borok Bálja a magyar bor ünnepe Tovább

    Tízéves a Magyar Borok Bálja
  • A nyugodt vállalkozó létezik...

    ...akinek akár még bowlingozni is van ideje, hiszen időben gondoskodott arról, hogy áthidalja esetleges likviditási problémáit. (x) Tovább

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Facebook

Szavazás

A lakosság több mint kétharmada enyhének tartja a hazai bevándorlási törvényeket, és szigorítaná a szabályozást – derítette ki a Századvég közvéleménykutatása. Ön mennyire van tisztában a magyar bevándorlási törvényekkel?