Reneszánszukat élik a piacok

2012. május 03., 07:18

A GfK adatai is alátámasztják azt a vélekedést, miszerint a piacok reneszánszukat élik. Az elmúlt évtizedben a korábbiaknál mintegy kétszer annyit költöttek a háztartások, főként friss árura, zöldségre, gyümölcsre. Elsősorban a fővárosban, illetve a nagyvárosokban élők járnak piacra közülük is inkább az idősebb korosztály.

Néhány tőlünk keletre fekvő országban ma is jelentős, közel 40 százalékos a piacok napi fogyasztási cikkek teljes forgalmából való részesedése. Magyarországon is gyakran hallható, hogy a piacok reneszánszukat élik. A GfK Háztartáspanel adatai ezzel összecsengve azt mutatják, hogy a piacok bár kicsi, de stabil szereplői a kereskedelmi forgalomnak.

Az elmúlt tíz évben a piaci vásárlás értéke duplájára nőtt, miközben hasonló tendencia jellemzi a napi fogyasztási cikkek teljes forgalmát. Így a piac megtartotta stabil öt százalékos piaci részesedését. Az évtized legnagyobb vesztesei a független kisboltok, pozíciójuk fokozatosan gyengült, miközben a hipermarketek és a hazai láncok folyamatosan erősödtek.

A piacok árbevételének megduplázódása alapvetően az átlagos kosárméret növekedésének köszönhető. A vásárlói hatókör alig változott az elmúlt évtizedben: a háztartásoknak több mint a kétharmada jár piacra vásárolni. A piacok látogatásának gyakorisága is viszonylag stabil, hiszen, átlagosan kéthetente járunk piacra.

Ebben az egyes szegmensek mutatnak igen szélsőséges képet: a piaci vásárlók tizede rendkívül aktív és intenzív piaci vásárlónak tekinthető, alacsony arányukhoz képest jelentős összeget – a teljes forgalom mintegy felét – költenek. A GfK kutatása szerint aktivitásuk abban is megmutatkozik, hogy hetente többször is kilátogatnak piacra. Tízből heten tartoznak a legkevésbé intenzív, vagy alkalmi piaclátogatók csoportjába. Ők arányukhoz képest lényegesen alacsonyabb, mindössze 20 százalékkal részesednek a teljes forgalomból és körülbelül hathetente vásárolnak piacon.

A felmérés szerint piacra elsősorban friss élelmiszerekért járnak a vásárlók, talán nem meglepő, hogy éppen ezért a teljes forgalom 80 százalékát mindösszesen öt termékkategória adja: 100 forintból 36 forintot zöldségre, 18 forintot gyümölcsre költenek el, ezek mellett a friss és feldolgozott húsáru, valamint a pékáru tartozik a legkeresettebb termékek közé. Piacra szinte mindenki jár, de a tipikus vásárlók az idősebbek, kisebb, azaz 1-2 fős háztartásokban, valamint a fővárosban és nagyvárosokban élők.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hozzászólások : 0 db Hozzászólok »
Szóljon hozzá - számít a véleménye!

Címlapon

Nehezen bír a gazdag és humánus ország a ráháruló felelősséggel

Nehezen bír a gazdag és humánus ország a ráháruló felelősséggel

Óriási teher nehezedik ismét a világ második, Európa első leggazdagabb nagy országára. A mai Németország egyszerre gazdag és jólelkű: ez először a görög kormányt sarkalta tenyere kinyújtására, most viszont az életveszély elől menekülő szírek és más menekültek várják tőle a megváltást. Az ország vezetői óriási kihívásokkal kerülnek szembe.

További cikkek

Utánajártunk

Napi kommentár - videó

Privátbankár Árkosár

Ajánlatunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX21584.76+1.94%
    DAX10159.1-1.54%
    EUR/HUF314.07+0.24%
    EUR/USD1.1134+0.13%
    Arany1124.45-0.04%

Heti várható események, adatok

  • szeptember 3
    KSH: kiskereskedelmi forgalom (első becslés)

    Szolgáltatóipari BMI
    Szolgáltatóipari BMI
    EKB kamatdöntés
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    Külkereskedelmi mérleg
    szeptember 4
    KSH: GDP (II. negyedév)
    Ipari rendelésállomány
    Munkanélküliségi ráta
    Richmondi Fed feldolgozóipari index
    szeptember 5
    szeptember 6
    szeptember 7
    NGM: Gyorstájékoztató az államháztartás központi alrendszerének augusztus végi helyzetéről

Szavazás

Ön szerint indulhat a 2008-ashoz hasonló gazdasági világválság 2015-ben Kínából?