Hirdetés
Hirdetés

Reneszánszukat élik a piacok

2012. május 03., 07:18

A GfK adatai is alátámasztják azt a vélekedést, miszerint a piacok reneszánszukat élik. Az elmúlt évtizedben a korábbiaknál mintegy kétszer annyit költöttek a háztartások, főként friss árura, zöldségre, gyümölcsre. Elsősorban a fővárosban, illetve a nagyvárosokban élők járnak piacra közülük is inkább az idősebb korosztály.

Hirdetés

Néhány tőlünk keletre fekvő országban ma is jelentős, közel 40 százalékos a piacok napi fogyasztási cikkek teljes forgalmából való részesedése. Magyarországon is gyakran hallható, hogy a piacok reneszánszukat élik. A GfK Háztartáspanel adatai ezzel összecsengve azt mutatják, hogy a piacok bár kicsi, de stabil szereplői a kereskedelmi forgalomnak.

Az elmúlt tíz évben a piaci vásárlás értéke duplájára nőtt, miközben hasonló tendencia jellemzi a napi fogyasztási cikkek teljes forgalmát. Így a piac megtartotta stabil öt százalékos piaci részesedését. Az évtized legnagyobb vesztesei a független kisboltok, pozíciójuk fokozatosan gyengült, miközben a hipermarketek és a hazai láncok folyamatosan erősödtek.

A piacok árbevételének megduplázódása alapvetően az átlagos kosárméret növekedésének köszönhető. A vásárlói hatókör alig változott az elmúlt évtizedben: a háztartásoknak több mint a kétharmada jár piacra vásárolni. A piacok látogatásának gyakorisága is viszonylag stabil, hiszen, átlagosan kéthetente járunk piacra.

Ebben az egyes szegmensek mutatnak igen szélsőséges képet: a piaci vásárlók tizede rendkívül aktív és intenzív piaci vásárlónak tekinthető, alacsony arányukhoz képest jelentős összeget – a teljes forgalom mintegy felét – költenek. A GfK kutatása szerint aktivitásuk abban is megmutatkozik, hogy hetente többször is kilátogatnak piacra. Tízből heten tartoznak a legkevésbé intenzív, vagy alkalmi piaclátogatók csoportjába. Ők arányukhoz képest lényegesen alacsonyabb, mindössze 20 százalékkal részesednek a teljes forgalomból és körülbelül hathetente vásárolnak piacon.

A felmérés szerint piacra elsősorban friss élelmiszerekért járnak a vásárlók, talán nem meglepő, hogy éppen ezért a teljes forgalom 80 százalékát mindösszesen öt termékkategória adja: 100 forintból 36 forintot zöldségre, 18 forintot gyümölcsre költenek el, ezek mellett a friss és feldolgozott húsáru, valamint a pékáru tartozik a legkeresettebb termékek közé. Piacra szinte mindenki jár, de a tipikus vásárlók az idősebbek, kisebb, azaz 1-2 fős háztartásokban, valamint a fővárosban és nagyvárosokban élők.

 

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hozzászólások : 0 db Hozzászólok »
Szóljon hozzá - számít a véleménye!
Hirdetés

Címlapon

Ukrán fiaskó: az EU még tartozik egy válasszal a világnak

Ukrán fiaskó: az EU még tartozik egy válasszal a világnak

Egy évtizeddel az európai szomszédságpolitika indítása után Brüsszel most új életet próbál lehelni a projektbe, amelynek eredeti célkitűzéseit már többszörösen felülírták az erőszakos ukrán és a mediterrán fejlemények. Máig nem tudjuk, hogy az EU naív vagy szándékosan konfrontatív volt-e Ukrajnával kapcsolatban a harci cselekmények kirobbanása előtt.

Privátbankár Árkosár

Hirdetés

Mi történt az elmúlt órákban?

Ajánlatunk

  • Mennyire ,,zöld” az Ön háza?

    Ha felelősségteljesen gondolkodunk a jövőnket illetően, célszerű a „fizess most, hogy később spórolj” elvet követve energetikailag korszerűvé alakítanunk meglévő vagy épülő ingatlanunkat. (x)

  • 2015-től minden hazai cég pályázhat az InnoMax Díjra

    Innovatív ötleteket várnak a megújult vállalati kategóriákban

  • Mennyit ér az 1%?

    Egy kicsi lány tavalyelőtt szívet tépően rossz állapotban került be a kecskeméti gyermekfaluba. Születése óta éhezett, kétévesen a súlya csak 7,1 kg volt.

Hirdetés

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Facebook

Szavazás

Ön szerint melyik plázák legyenek nyitva vasárnaponként?