3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szabálytalanságok és csúszások miatt közel 500 milliárd forinttal kevesebb uniós támogatás érkezett tavaly, mint amennyi a kormány terveiben szerepelt. Ez elsősorban a közlekedési projekteket, valamint az egészségügyben és az oktatásban tervezett beruházásokat érintette érzékenyen. De még így is ötször annyi pénzt kaptunk, mint amennyit befizettünk.

A napokban nyilvánosságra került zárszámadási törvény alapján nem tűnik indokolatlannak, hogy kormányzati politikusok az elmúlt hetekben megkongatták a vészharangot az uniós támogatások elmaradása miatt. A tervezett 1568 milliárd forintnyi uniós forrás helyett 2012-ben „csupán” 1089 milliárd brüsszeli pénz érkezett hazánkba. Az elmaradás ténye önmagában nem példa nélküli, mértéke azonban jócskán felülmúlja a korábbi évek értékeit. A hiányzó 479 milliárd forint nagyságrendileg annyi, mint az össze társasági adó és az egyes ágazatokat terhelő különadó együttesen, illetve eléri az éves nemzetgazdasági beruházás 10 százalékát.

A támogatás elmaradása a dokumentum szerint a „kiemelt projektek csúszásával, a kivitelezések, a közbeszerzési eljárások elhúzódásával, továbbá a kedvezményezetti oldalról elmaradó számlabenyújtással” magyarázható. A kedvezőtlen tendenciához az is hozzájárult, hogy a szabálytalanságok miatt egyes tételeket nem hajlandó az unió finanszírozni. A zárszámadási törvény nem részletezi, hogy az elmaradás mely projektekhez köthető, annyi azonban kiderül belőle, hogy a tervezettnél sokkal kevesebb pénz érkezett a közlekedéssel, vasútépítéssel kapcsolatos beruházásokra (KÖZOP), az egészségügy és az oktatás infrastruktúrájának fejlesztésére (TIOP), valamint a környezetvédelem erősítésére és az energiahatékonyság javítására (KEOP). Ez amúgy nem meglepetés, amióta arra kényszerültünk, hogy Brüsszellel alkudozzunk ezekről a forrásokról, vezető kormányzati politikusok is beismerték, hogy itt a legtöbb a probléma.

Az elmaradás elsősorban a Nemzeti Stratégiai Referenciakerethez (NRDK) köthető, a zárszámadási törvény ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a 2007-től 2013-ig tartó hét éves költségvetés ciklus alatt ebből a forrásból hazánk számára rendelkezésre álló 8200 milliárd forintból a tavalyi év végéig az összeg 82 százalékát, 6723 milliárd forintot sikerült felhasználni.

Így is sok pénz jön

Bár a tervezett szinttől jócskán elmaradt 2012-ben az uniós támogatások nagysága, az összeg még így is nagyobb, mint a korábbi években bármikor. Ha ehhez hozzávesszük azt a 347 milliárd forintnyi uniós támogatást, amely a fentiekkel ellentétben a magyar költségvetést „megkerülve” érkezik hazánkba, akkor megkapjuk, hogy tavaly összesen 1435 milliárd forint érkezett Brüsszelből.

Az összeg nem csupán annak fényében jelentős, hogy több mint a magyar egészségügy éves finanszírozása, vagy nagyságrendileg megfelel az összes szja-bevételnek, de ahhoz képest is, hogy hazánk 2012-ben 235 milliárd forinttal járult hozzá az Európai Unió költségvetéséhez. Így aztán hiába nem sikerült a terveknek megfelelő mennyiségű brüsszeli támogatást felhasználnunk, az unióval szembeni nettó egyenlegünk még így is 1201 milliárd forint. Ez annyi, amennyit idén csak a kamatkiadásokra költünk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Az izraeli kormány jóváhagyta az al-Dzsazíra bezárását Izraelben
Privátbankár.hu | 2024. május 5. 15:53
Az izraeli kormány jóváhagyta a katari székhelyű al-Dzsazíra pánarab hírtelevízió bezárását Izraelben, a csatorna jogászai válaszra készülnek.
Makro / Külgazdaság Litván startup tarol a használt ruhák piacán
Privátbankár.hu | 2024. május 5. 11:13
Meddig tart ki a lendülete?
Makro / Külgazdaság Jól átvernek minket a szupermarketekben, ha nem vagyunk résen!
Elek Lenke | 2024. május 3. 15:27
Ma már szinte minden áru előre van csomagolva, ami gondot okozhat a vevőknek. 
Makro / Külgazdaság Látványos a magyar kormány multiellenességének értelmetlensége
Privátbankár.hu | 2024. május 3. 10:38
Bod Péter Ákos elemzésében mutat rá, hogy a magyar foglalkoztatási szerkezetben egyáltalán nem kiugró a multinacionális cégeknél dolgozók aránya.
Makro / Külgazdaság A lakásépítés szomorú képet mutat az első negyedévben
Privátbankár.hu | 2024. május 3. 08:30
A KSH friss adatai szerint az alacsony lakásépítési aktivitást csak néhány nagyobb beruházás élénkítette.
Makro / Külgazdaság Most érdemes kicentizni a tankolást, szombattól olcsóbb lesz
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 11:16
Rendkívülit lépett a Mol.
Makro / Külgazdaság A fideszes nagyuraknak régóta fáj a foguk erre a balos munkásvárosra
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 09:29
Salgótarjánnak új polgármestere lesz. Akárki is nyer, nem lesz könnyű dolga.
Makro / Külgazdaság Hiába emelkedett, még mindig a sokéves átlag alatt a magyar BMI
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 09:01
Sőt, az elmúlt évekhez képest is alacsonyabb az idei áprilisi értéke e fontos mutatónak.
Makro / Külgazdaság 1,2 milliárd euróval javult egy fontos magyar mutató
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 08:31
Mondjuk nemcsak az export nőtt, hanem az import is csökkent.
Makro / Külgazdaság Légből kapott titkok – miért fehér és miért húz maga után csíkot?
Elek Lenke | 2024. május 1. 15:05
Bár ma már a tömegközlekedés egyik formája a repülés, mégsem tudunk mindent a világ legdrágább járművek titkairól, ugyanakkor a legtöbben kíváncsiak vagyunk rá. Ezt a kíváncsiságot elégíti ki az amerikai Travel and Leisure turisztikai online lap összeállítása.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG