Hirdetés
Hirdetés

Luxushajók a Dunán: hogyan kerülhetünk a fedélzetre?

Nagy Ádám, 2012. június 26., 11:00

Aki Budapesten jár, nap mint nap láthatja a Duna belvárosi szakaszán kikötött fényűző szállodahajókat. De vajon kik a vendégek ezeken a hajókon? Milyen áron, merrefelé utaznak tovább a budapesti látogatás után? A hajózás nem csak az utasok körében népszerű: a jó fizetésért és az utazgatásért azonban hosszú munkanapokon kell keményen megdolgozni. A Privátbankár utánajárt, hogyan hajózhatunk ki utasként vagy a legénység tagjaként.

Hirdetés

Zimre Eszter, a folyami hajókra személyzetet közvetítő Crew Agency Kft. munkatársa a Privátbankár megkeresésére elmondta: ezek a hajók valójában úszó szállodák. Például egy amerikai nyugdíjas, aki meg szeretné nézni Európát, befizet egy 2 hetes Amszterdam-Budapest hajóútra - így jóval többet lát Európából, mintha közúton vagy vasúton utazna. Az utasoknak ez kényelmes és egyben különleges élmény. Ezeken a hajókon általában minden megtalálható, ami egy hasonló kaliberű szállodában: van például spa, könytvár, fitness terem, bár, panorámaszalon, és sokszor medence is a legfelső napozófedélzeten.

A folyami hajók között vannak egészen kis méretűek és jóval nagyobbak is. Általában 68-200 utassal közlekednek, és 15-40 fős személyzet áll a vendégek rendelkezésére. A hajók egész szezonban egy meghatározott útvonalon közlekednek, jellemzően a Rajna, Duna, Majna, Elba, Szajna illetve Rhone folyókon.

MS Fidelio
MS Fidelio
Fotó: Nagy Ádám

Idős nyugati vendégek serege

A vendégek tipikusan németek, svájciak, amerikaiak, ausztrálok, angolok, főleg az idősebb korosztályból. Az utasokat a hajón is jelen lévő utazási iroda toborozza, azaz ők szabják meg az utak árait és ők értékesítik a helyeket. Az utazási irodák - pl: Nicko Tours, Vantage, Avalon, Noble Caledonia - árai között hasonló útvonalon is jelentős különbségek lehetnek. Egy-egy út ára nagyban függ az útvonaltól, a hajó felszereltségétől, és az sem mindegy hogy milyen típusú kabinunk van és az a hajó melyik részén helyezkedik el. A hajós szezon elején és végén olcsóbb utakat is foglalhatunk.

Hova mennek tőlünk?

A Budapestet érintő hajók több utazási lehetőséget kínálnak. Vannak olyanok, amelyek  Amszterdamból indulnak és először a Rajnán, majd a Dunán egészen Budapestig úsznak le közel két hét alatt. A legtöbb hajó Passauból indul és Budapestig jön le, mielőtt visszaindulna Passauba, de vannak olyan utak, melyek az Al-Dunát, a Duna-deltát is bemutatva egészen a Fekete-tengerig viszik az utasokat.

Egy Passau-Budapest-Passau út egy hétbe telik. A hajó legtöbbször éjszaka közlekedik, nappal kiköt, és a vendégek szervezett programokon vehetnek részt a szárazföldön. Budapesten van úgynevezett "overnight" program, azaz a hajó kikötve éjszakázik, a vendégeknek így lehetőségük van belekóstolni a magyar főváros éjszakai életébe. Többször úgy tervezik a programokat, hogy a hajó elindul amíg a vendégek kiránduláson vannak, és busszal érik utol a hajót. Így zajlik egy Dunakanyar-látogatás is, a vendégek Budapestről busszal indulnak, megnézik a látványosságokat, eközben a hajó elindul észak felé, és csak Esztergomban vagy Visegrádon veszi fel az utasokat.

MS Fidelio
MS Fidelio
Fotó: Nagy Ádám

Aranyáron van?

Borravaló?
Az ár nem tartalmazza a borravalót, amely a legénység fizetését egészíti ki. Az üdvözlő mappában finoman megemlítik, milyen összegre számítanak fejenként az út végén. A borravalót általában a legénység tagjai között egyenlően osztják el, azaz a kapitány ugyanannyi borravalót kap az út végén, mint egy konyhai kisegítő.

A Nicko Toursnál egy Passau-Budapest-Passau  út 850 euró (kb. 250 000 forint) körül foglalható, de elő- és utószezonban már 530 euróért is elérhető. Egy 15 napos Passau - Fekete-tenger - Passau út azonban 1450 euróba is kerülhet. Az Avalon Tours kínálatában megtalálható egy Amszterdam - Bukarest út, melynek ára repülőjegy nélkül 7929 dollárnál (kb. 1 800 000 forint) kezdődik.

Ehhez az árhoz hozzáadódhat a kirándulási csomag, ugyanis az út ára nem mindig tartalmazza a szervezett kirándulásokat. Ezekre egyesével vagy csomagban fizethetnek be a vendégek.

De vajon kik utaznak ezeken a hajókon a vendégeken kívül?

A Crew Agency fő profilja a személyszállító luxushajókra vendéglátó- illetve szállodaszemélyzet közvetítése. Egyaránt foglalkozunk nagy óceánjárókra illetve európai folyamokon közlekedő hajókra való közvetítéssel. Feladatunk, hogy felmérjük a jelentkező képességeit és olyan pozíciót találjunk neki, ahova a tapasztalata, nyelvtudása alapján alkalmas az adott munka elvégzésére -mondta Zimre Eszter a Privátbankárnak.

A leggyakoribb munkakörök a folyami hajókon a szobalány, a szakács - segédszakács, szakács, sous-chef -, felszolgáló, bárfelszolgáló, a konyhai kisegítő és az éjszakai recepciós. Továbbá a magasabb rangú személyzet, azaz a  recepciós, étteremvezető, hotelmanager, executive chef. A hajókon ritkán fodrász, masszőr, cukrász, pék is megtalálható.

Milyen pozícióban van hiány?

A németül beszélő felszolgáló mindig kevés, rájuk különösen nagy igény van és úgy általában véve a németül jól beszélő szakképzett/gyakorlott munkaerőt könnyen el tudják helyezni.

Mik az elvárások?

Minden jelentkezőnek kell megfelelő angol és/vagy német nyelvtudással rendelkeznie. Fontos még hogy a jelentkező legyen barátságos, rugalmas, együttműködő, tudjon alkalmazkodni és csapatban dolgozni. És persze bírja  a munkát, szabadnap nélkül! Ezeken a hajókon hétnapos munkarend van, a munkaidő sok mindentől függ, például az adott pozíciótól, a hajó telítettségétől, de általánosságban elmondható, hogy napi 10-15 óra között mozog. Szabadnap nincs, de szabad órák vannak, így van lehetőség arra hogy a személyzet is kiszálljon és körülnézzen a kikötési helyeken - mondta Zimre Eszter.

Foto: Nagy Ádám
Foto: Nagy Ádám

Mennyit keresnek a hajón?

Folyami hajókon szezonra szólnak a szerződések (tipikusan márciustól novemberig) illetve lehet helyettesítő munkát is vállalni főleg nyáron 1 hét - 2 hónap időtartamra. A folyami hajókon a személyzetnek biztosítják a szállást, az ellátást és a cégek fedezik a ki-és hazautazást is. A fizetések általában az alapfizetésből és a borravalóból tevődnek össze, és nagyban függnek az adott pozíciótól, de mondjuk egy konyhai kisegítő is minimum 300 000 forintot keres havonta. Hajós partnereink ezen felül biztosítják a személyzet részére az elhelyezést és a teljes ellátást, és finanszírozzák a személyzet útiköltségét is.

Melyik zászló lobogjon?
Ha megfigyeltük, minden hajón legalább két zászló található. A hajó hátulján lévő zászló jelzi, hogy a hajó melyik országban van bejegyezve, azaz milyen zászló alatt hajózik. A hajó orrán lévő zászló viszont azon ország lobogója, amelyben a hajó éppen tartózkodik. Ezért határátlépéskor a hajó orrán lévő zászlót cserélni kell, és ez a matrózok dolga.

A cég által közvetített legénységen kívül a hajón jelen van a "nautika", azaz a hajó vezetéséért és karbantartásáért felelős személyzet, az első és második kapitány, a kormányos a gépész és a matrózok. A matrózok feladata többek között a kikötés és indulás zökkenőmentessé tétele, a fedélzet rendben tartása, és a zászló cseréje. A vendégek szórakoztatásáról a zenész gondoskodik.


Budapesten magyar a legénység?

Általában úgy próbálják meg összeállítani a személyzetet, hogy egyik nemzet se legyen túlsúlyban. De ez nem mindig sikerül. Minden hajón más az arány, van ahol csak pár magyar van és van ahol ők vannak többségben. A személyzet tagjai között sok a kelet-európai: magyar, román, bolgár, szlovák, német, osztrák, indonéz  de előfordulnak már egyiptomiak, Fülöp-szigetekiek is. A Budapesten éjszakázó hajókon tipikusan több magyar van, hiszen így lehetőségük van hetente vagy két hetente egy-egy estét a családjukkal tölteni.

MS Fidelio Foto: Nagy Ádám
MS Fidelio
Fotó: Nagy Ádám

Mit tegyünk, ha hajóra vágyunk?

Akiknek eltérő a szakmai hátterük, viszont jó a nyelvtudásuk, legtöbb esetben konyhai kisegítőként, szobalányként, esetleg éjszakai recepciósként tudják elhelyezni (bár ezekhez is ideális ha van valamilyen hasonló munkakörben szerzett előzetes tapasztalatuk). A kimondottan jó fizetés miatt azonban akár a friss diplomások közül is sokan játszanak a gondolattal, hogy hajón töltenek egy szezont.

Cégünk rendszeresen tart tájékoztató előadást a hajós munkákról, melyen minden kötelezettség nélkül bárki részt vehet. Az előadás körülbelül egy órát vesz igénybe, és itt részletes tájékoztatást kaphatnak az érdeklődők. Amennyiben a jelentkezés mellett dönt valaki,  át kell esnie egy felvételi beszélgetésen, ahol felmérjük a szakmai illetve nyelvtudását - közölte Zimre Eszter.

 

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hozzászólások : 3 db Hozzászólok »
Szóljon hozzá - számít a véleménye!
Hirdetés

Címlapon

Minden terv szerint ment? Így tervezte az átlag magyar a karácsonyi vásárlást

2014. december 22., 17:30
Minden terv szerint ment? Így tervezte az átlag magyar a karácsonyi vásárlást

A karácsonyi bevásárlási szezon kezdetén a magyarok átlagosan 33 ezer forintot terveztek költeni karácsonyi ajándékokra, tizedük saját bevallása szerint valamivel többet, mint tavaly. Kétharmaduk úgy tervezte, hogy előre spórol az ajándékokra, míg 4 százalék hitelből akarta finanszírozni a fa alá kerülő csomagokat - derül ki a Cofidis Hitel Monitor felméréséből.

AJÁNDÉK OKOSTELEFON

DíjNullázó Plusz Számlához új ügyfelek ajándék okostelefont kaphatnak!
(x)


Hirdetés

Ajánlatunk

Mi történt az elmúlt órákban?

Utánajártunk

Hirdetés

Facebook

Szavazás

Ön szerint kiknek kellene kötelezővé tenni a drogtesztet?