Hirdetés
Hirdetés

Luxushajók a Dunán: hogyan kerülhetünk a fedélzetre?

Nagy Ádám, 2012. június 26., 11:00

Aki Budapesten jár, nap mint nap láthatja a Duna belvárosi szakaszán kikötött fényűző szállodahajókat. De vajon kik a vendégek ezeken a hajókon? Milyen áron, merrefelé utaznak tovább a budapesti látogatás után? A hajózás nem csak az utasok körében népszerű: a jó fizetésért és az utazgatásért azonban hosszú munkanapokon kell keményen megdolgozni. A Privátbankár utánajárt, hogyan hajózhatunk ki utasként vagy a legénység tagjaként.

Hirdetés

Zimre Eszter, a folyami hajókra személyzetet közvetítő Crew Agency Kft. munkatársa a Privátbankár megkeresésére elmondta: ezek a hajók valójában úszó szállodák. Például egy amerikai nyugdíjas, aki meg szeretné nézni Európát, befizet egy 2 hetes Amszterdam-Budapest hajóútra - így jóval többet lát Európából, mintha közúton vagy vasúton utazna. Az utasoknak ez kényelmes és egyben különleges élmény. Ezeken a hajókon általában minden megtalálható, ami egy hasonló kaliberű szállodában: van például spa, könytvár, fitness terem, bár, panorámaszalon, és sokszor medence is a legfelső napozófedélzeten.

A folyami hajók között vannak egészen kis méretűek és jóval nagyobbak is. Általában 68-200 utassal közlekednek, és 15-40 fős személyzet áll a vendégek rendelkezésére. A hajók egész szezonban egy meghatározott útvonalon közlekednek, jellemzően a Rajna, Duna, Majna, Elba, Szajna illetve Rhone folyókon.

MS Fidelio
MS Fidelio
Fotó: Nagy Ádám

Idős nyugati vendégek serege

A vendégek tipikusan németek, svájciak, amerikaiak, ausztrálok, angolok, főleg az idősebb korosztályból. Az utasokat a hajón is jelen lévő utazási iroda toborozza, azaz ők szabják meg az utak árait és ők értékesítik a helyeket. Az utazási irodák - pl: Nicko Tours, Vantage, Avalon, Noble Caledonia - árai között hasonló útvonalon is jelentős különbségek lehetnek. Egy-egy út ára nagyban függ az útvonaltól, a hajó felszereltségétől, és az sem mindegy hogy milyen típusú kabinunk van és az a hajó melyik részén helyezkedik el. A hajós szezon elején és végén olcsóbb utakat is foglalhatunk.

Hova mennek tőlünk?

A Budapestet érintő hajók több utazási lehetőséget kínálnak. Vannak olyanok, amelyek  Amszterdamból indulnak és először a Rajnán, majd a Dunán egészen Budapestig úsznak le közel két hét alatt. A legtöbb hajó Passauból indul és Budapestig jön le, mielőtt visszaindulna Passauba, de vannak olyan utak, melyek az Al-Dunát, a Duna-deltát is bemutatva egészen a Fekete-tengerig viszik az utasokat.

Egy Passau-Budapest-Passau út egy hétbe telik. A hajó legtöbbször éjszaka közlekedik, nappal kiköt, és a vendégek szervezett programokon vehetnek részt a szárazföldön. Budapesten van úgynevezett "overnight" program, azaz a hajó kikötve éjszakázik, a vendégeknek így lehetőségük van belekóstolni a magyar főváros éjszakai életébe. Többször úgy tervezik a programokat, hogy a hajó elindul amíg a vendégek kiránduláson vannak, és busszal érik utol a hajót. Így zajlik egy Dunakanyar-látogatás is, a vendégek Budapestről busszal indulnak, megnézik a látványosságokat, eközben a hajó elindul észak felé, és csak Esztergomban vagy Visegrádon veszi fel az utasokat.

MS Fidelio
MS Fidelio
Fotó: Nagy Ádám

Aranyáron van?

Borravaló?
Az ár nem tartalmazza a borravalót, amely a legénység fizetését egészíti ki. Az üdvözlő mappában finoman megemlítik, milyen összegre számítanak fejenként az út végén. A borravalót általában a legénység tagjai között egyenlően osztják el, azaz a kapitány ugyanannyi borravalót kap az út végén, mint egy konyhai kisegítő.

A Nicko Toursnál egy Passau-Budapest-Passau  út 850 euró (kb. 250 000 forint) körül foglalható, de elő- és utószezonban már 530 euróért is elérhető. Egy 15 napos Passau - Fekete-tenger - Passau út azonban 1450 euróba is kerülhet. Az Avalon Tours kínálatában megtalálható egy Amszterdam - Bukarest út, melynek ára repülőjegy nélkül 7929 dollárnál (kb. 1 800 000 forint) kezdődik.

Ehhez az árhoz hozzáadódhat a kirándulási csomag, ugyanis az út ára nem mindig tartalmazza a szervezett kirándulásokat. Ezekre egyesével vagy csomagban fizethetnek be a vendégek.

De vajon kik utaznak ezeken a hajókon a vendégeken kívül?

A Crew Agency fő profilja a személyszállító luxushajókra vendéglátó- illetve szállodaszemélyzet közvetítése. Egyaránt foglalkozunk nagy óceánjárókra illetve európai folyamokon közlekedő hajókra való közvetítéssel. Feladatunk, hogy felmérjük a jelentkező képességeit és olyan pozíciót találjunk neki, ahova a tapasztalata, nyelvtudása alapján alkalmas az adott munka elvégzésére -mondta Zimre Eszter a Privátbankárnak.

A leggyakoribb munkakörök a folyami hajókon a szobalány, a szakács - segédszakács, szakács, sous-chef -, felszolgáló, bárfelszolgáló, a konyhai kisegítő és az éjszakai recepciós. Továbbá a magasabb rangú személyzet, azaz a  recepciós, étteremvezető, hotelmanager, executive chef. A hajókon ritkán fodrász, masszőr, cukrász, pék is megtalálható.

Milyen pozícióban van hiány?

A németül beszélő felszolgáló mindig kevés, rájuk különösen nagy igény van és úgy általában véve a németül jól beszélő szakképzett/gyakorlott munkaerőt könnyen el tudják helyezni.

Mik az elvárások?

Minden jelentkezőnek kell megfelelő angol és/vagy német nyelvtudással rendelkeznie. Fontos még hogy a jelentkező legyen barátságos, rugalmas, együttműködő, tudjon alkalmazkodni és csapatban dolgozni. És persze bírja  a munkát, szabadnap nélkül! Ezeken a hajókon hétnapos munkarend van, a munkaidő sok mindentől függ, például az adott pozíciótól, a hajó telítettségétől, de általánosságban elmondható, hogy napi 10-15 óra között mozog. Szabadnap nincs, de szabad órák vannak, így van lehetőség arra hogy a személyzet is kiszálljon és körülnézzen a kikötési helyeken - mondta Zimre Eszter.

Foto: Nagy Ádám
Foto: Nagy Ádám

Mennyit keresnek a hajón?

Folyami hajókon szezonra szólnak a szerződések (tipikusan márciustól novemberig) illetve lehet helyettesítő munkát is vállalni főleg nyáron 1 hét - 2 hónap időtartamra. A folyami hajókon a személyzetnek biztosítják a szállást, az ellátást és a cégek fedezik a ki-és hazautazást is. A fizetések általában az alapfizetésből és a borravalóból tevődnek össze, és nagyban függnek az adott pozíciótól, de mondjuk egy konyhai kisegítő is minimum 300 000 forintot keres havonta. Hajós partnereink ezen felül biztosítják a személyzet részére az elhelyezést és a teljes ellátást, és finanszírozzák a személyzet útiköltségét is.

Melyik zászló lobogjon?
Ha megfigyeltük, minden hajón legalább két zászló található. A hajó hátulján lévő zászló jelzi, hogy a hajó melyik országban van bejegyezve, azaz milyen zászló alatt hajózik. A hajó orrán lévő zászló viszont azon ország lobogója, amelyben a hajó éppen tartózkodik. Ezért határátlépéskor a hajó orrán lévő zászlót cserélni kell, és ez a matrózok dolga.

A cég által közvetített legénységen kívül a hajón jelen van a "nautika", azaz a hajó vezetéséért és karbantartásáért felelős személyzet, az első és második kapitány, a kormányos a gépész és a matrózok. A matrózok feladata többek között a kikötés és indulás zökkenőmentessé tétele, a fedélzet rendben tartása, és a zászló cseréje. A vendégek szórakoztatásáról a zenész gondoskodik.


Budapesten magyar a legénység?

Általában úgy próbálják meg összeállítani a személyzetet, hogy egyik nemzet se legyen túlsúlyban. De ez nem mindig sikerül. Minden hajón más az arány, van ahol csak pár magyar van és van ahol ők vannak többségben. A személyzet tagjai között sok a kelet-európai: magyar, román, bolgár, szlovák, német, osztrák, indonéz  de előfordulnak már egyiptomiak, Fülöp-szigetekiek is. A Budapesten éjszakázó hajókon tipikusan több magyar van, hiszen így lehetőségük van hetente vagy két hetente egy-egy estét a családjukkal tölteni.

MS Fidelio Foto: Nagy Ádám
MS Fidelio
Fotó: Nagy Ádám

Mit tegyünk, ha hajóra vágyunk?

Akiknek eltérő a szakmai hátterük, viszont jó a nyelvtudásuk, legtöbb esetben konyhai kisegítőként, szobalányként, esetleg éjszakai recepciósként tudják elhelyezni (bár ezekhez is ideális ha van valamilyen hasonló munkakörben szerzett előzetes tapasztalatuk). A kimondottan jó fizetés miatt azonban akár a friss diplomások közül is sokan játszanak a gondolattal, hogy hajón töltenek egy szezont.

Cégünk rendszeresen tart tájékoztató előadást a hajós munkákról, melyen minden kötelezettség nélkül bárki részt vehet. Az előadás körülbelül egy órát vesz igénybe, és itt részletes tájékoztatást kaphatnak az érdeklődők. Amennyiben a jelentkezés mellett dönt valaki,  át kell esnie egy felvételi beszélgetésen, ahol felmérjük a szakmai illetve nyelvtudását - közölte Zimre Eszter.

 

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hozzászólások : 3 db Hozzászólok »
Szóljon hozzá - számít a véleménye!
Hirdetés

Címlapon

Nincs mese, be kell fűteni - hasznos tippek, hogy ebből ne legyen nagy baj

2014. október 24., 18:00
Nincs mese, be kell fűteni - hasznos tippek, hogy ebből ne legyen nagy baj

A napokban mindenhol elkezdődik a fűtési szezon - a megfelelő szellőztetésre azonban ilyenkor is gondot kell fordítani. Néhány egyszerű módszerrel könnyen elkerülhető a belső térben megtalálható allergének, a szén-dioxid, a szén-monoxid okozta egészségkárosodás. Az Országos Környezetegészségügyi Intézet összeszedte, mire kell odafigyelni.

Hirdetés

Mi történt az elmúlt órákban?

Utánajártunk

Hirdetés

Facebook

Szavazás

Létezik a világban olyan lehetséges befektetési célpont, ahol nincs se személyi jövedelemadó, se társasági adó, sem illetékek. Tudja, melyik az?