Hirdetés
Hirdetés

Magyar divattervezők költeményeiért őrül meg Európa?

2017. május 18., 20:10

Nem csak a húszévesek két hónapja létrejött vállalkozásáé a világ, legalábbis erről tanúskodott a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány első, a Smart Hetek keretében megrendezett találkozója csütörtökön a Bálnában. Patinás magyar divattervezők meséltek arról, hogyan lehet hosszú évek kitartó munkája után hetek alatt megvetni a lábunkat külföldön.

Nem csak a technológiában erős, innovatív startupok lehetnek vonzók a külföldi piacok számára. A magyar termékekre igény van, a magyar divattervezők munkáit pedig szabályosan imádják az európai vásárlók. A Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány szervezésében három neves, sokat látott divattervező mesélt arról, hogyan sikerült megnyitni a külföldi piachoz vezető utat.

A kerekasztal beszélgetésen

Hirdetés

meséltek a titok nyitjáról.

Szívvel kell csinálni, meg nem árt egy csipet szerencse

Pásztor Anni nem kertelt: szerinte nem szabad másra bízni a külföldi debütálást, házon belül meg kell oldani mindent. Elkészítették a határon túli piacra szánt kollekciót és már mentek is Moszkvába, Jekatyerinburgba, majd más orosz nagyvárosokba turnézni. Tervezéssel és varrással együtt mindössze két hónap alatt sikerült mindezt tető alá hozni, majd együttműködve más vállalkozásokkal bemutatkozni az orosz vásárlóknak. Innentől már csak egy lépés volt, hogy a kollekciót Rómában is bemutassák, aminek eredménye több megkeresés volt, és egy közös brand létrehozása az olasz kolleginákkal annak ellenére, hogy Pásztor saját bevallása szerint vállalkozásuk "homokszem volt a sivatagban". A projekt jelenleg a forrásszerzés fázisában tart, de egyelőre még nem tudni, hogyan fogják finanszírozni az ötlet megvalósítását.

Nagy Diána köszöni Hollywoodnak, hogy behozta a kalocsai mintát a köztudatba. Ennek hatására a londoni olimpián a magyar lovasok több kiegészítőjén is az általuk készített kalocsai hímzés volt látható, bár a családi vállalkozás vezetője elmondta, nem volt egyszerű megtalálni azt a technológiát, amivel a nadrágra vagy a kobakra rá tudták helyezni a mintákat. Az üzlet 30 éve működik, így szépen-lassan bejáratott név lett a külföldi vásárokon is. Az egész üzlet olyan mint egy család, Nagy Diána nem is tudja szétválasztani a kettőt, jelenleg testvérével vezetik közösen a céget.

Hampel Katalin vállalkozása 31 éve "a szereteten alapszik", ami közgazdaságilag nem értelmezhető egykönnyen, de úgy látszik, működik a recept. "Legyen megbecsülve, megfizetve és megdicsérve a munkatárs" - osztja meg a bölcsességet a divattervező. Szerinte a kulcs abban van, hogy szeressék a kollégák a munkahelyüket. Minden fiatalnak azt tanácsolja, hogy vegye komolyan az internetes jelenlétet és tanulja meg használni az innovatív technológiákat, hiszen manapság az online jelenlét nélkül nem lehet külföldi megrendelésekre számítani.

Szeretik a magyar termékeket

Nagy Diána szerint még a rendszerváltás előtt is vették a hazait Nyugat-Európában, '89 után meg főleg. Kiemelkedő volt a lovas szerszámok minősége és anyaghasználata, ami felmosta a távol-keleti termékekkel a padlót. Eljött azonban az idő, amikor szűkíteni kellett a termékportfóliót a minőség megtartásának érdekében, azóta több beszállító termékeivel is dolgoznak a sajátmárkás eszközök mellett.

Mondjuk az is sokat dob egy márka népszerűségén, ha egy volt köztársasági elnök felesége csak az általad tervezett ruhát hajlandó felvenni, ez történt Hampel Katalin díszmagyarjaival és Schmitt Pál feleségével, Makray Katalinnal, aki nyilvános megjelenésein csak a tervező alkotásait viselte. Ja, meg az is segít, ha Jeremy Irons mindig benéz a boltodba, mikor Budapesten jár. Hampel Katalinnak több híres vevője van, de azt mondja, nem lenne szép dolog, ha beszélne róluk, annyi elárult viszont, hogy nagyon közvetlenek - de hát milyenek is lehetnének, amikor ott állnak az ember lánya előtt egy szál fehérneműben, várva, hogy megmérjék őket.

Sajnos arról nem esett szó, hogy milyen finanszírozási formákhoz lenne érdemes a mai fiatal divattervezőknek nyúlniuk, ha ki szeretnének törni a magyar piacról és a nemzetközi rivaldafény felé vennék az irányt, hiszen más belső forrásból, hitelből, vagy kockázati tőkéből, esetleg állami támogatásból dolgozni, de arról is szívesen hallgattunk volna vitát, hogy a digitális korszakban érdemes-e még egyáltalán fizikai üzletet nyitni külföldön.

Abban viszont egyetértettek a résztvevők, hogy a szakmabelieknek egymást kell erősítenie, hiszen hosszú távon így lehet mindenki sikeres.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Meddig tarthat a 10 százalék fölötti bérnövekedés?

Meddig tarthat a 10 százalék fölötti bérnövekedés?

Miután az utóbbi egy évben stabilan 10 százalék fölötti a bérek növekedése a KSH szerint, felmerül a kérdés, hogy meddig fenntartható ez, hisz a gazdaság közben csak 3 százalék körül növekszik, és mindenki tudja vagy sejti, hogy ez így akármeddig nem működhet, így mentek csődbe a görögök is. Szerencsére nálunk még van mozgástér, nézzük, mennyi.

Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX37736.84+0.3%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • augusztus 21
    NGM: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének 2017. július végi helyzetéről
    augusztus 22
    KSH: Keresetek (január–június)
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (15 mrdFt)

    ZEW-index (augusztus)
    ZEW-index (augusztus)
    augusztus 23
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés, június)
    ÁKK: 2026/D államkötvény csereaukciók, 2019/A - 20 mrdFt és 2019/C - 20 mrdFt
    Feldolgozó- és szolgáltatóipari BMI (előzetes)
    Feldolgozó- és szolgáltatóipari BMI (előzetes)
    Fogyasztói bizalom (előzetes)
    Feldolgozóipari BMI (augusztus)
    Hewlett-Packard (2017 Q3)
    augusztus 24
    GDP (év/év, Q2)
    Munkanélküli segély adatok
    Első alkalommal munkanélküli segélyért folyamodók
    augusztus 25
    MNB: Hitelintézetek prudenciális adatai (2016. év végi auditált adatokkal, Q2)
    IFO üzleti hangulatindex (Q2)
    GDP (év/év, Q2)
    Fogyasztói árindex (év/év, július)

Szavazás

Ön szerint létezik globális felmelegedés?