Hirdetés
Hirdetés

Magyar divattervezők költeményeiért őrül meg Európa?

2017. május 18., 20:10

Nem csak a húszévesek két hónapja létrejött vállalkozásáé a világ, legalábbis erről tanúskodott a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány első, a Smart Hetek keretében megrendezett találkozója csütörtökön a Bálnában. Patinás magyar divattervezők meséltek arról, hogyan lehet hosszú évek kitartó munkája után hetek alatt megvetni a lábunkat külföldön.

Nem csak a technológiában erős, innovatív startupok lehetnek vonzók a külföldi piacok számára. A magyar termékekre igény van, a magyar divattervezők munkáit pedig szabályosan imádják az európai vásárlók. A Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány szervezésében három neves, sokat látott divattervező mesélt arról, hogyan sikerült megnyitni a külföldi piachoz vezető utat.

A kerekasztal beszélgetésen

Hirdetés

meséltek a titok nyitjáról.

Szívvel kell csinálni, meg nem árt egy csipet szerencse

Pásztor Anni nem kertelt: szerinte nem szabad másra bízni a külföldi debütálást, házon belül meg kell oldani mindent. Elkészítették a határon túli piacra szánt kollekciót és már mentek is Moszkvába, Jekatyerinburgba, majd más orosz nagyvárosokba turnézni. Tervezéssel és varrással együtt mindössze két hónap alatt sikerült mindezt tető alá hozni, majd együttműködve más vállalkozásokkal bemutatkozni az orosz vásárlóknak. Innentől már csak egy lépés volt, hogy a kollekciót Rómában is bemutassák, aminek eredménye több megkeresés volt, és egy közös brand létrehozása az olasz kolleginákkal annak ellenére, hogy Pásztor saját bevallása szerint vállalkozásuk "homokszem volt a sivatagban". A projekt jelenleg a forrásszerzés fázisában tart, de egyelőre még nem tudni, hogyan fogják finanszírozni az ötlet megvalósítását.

Nagy Diána köszöni Hollywoodnak, hogy behozta a kalocsai mintát a köztudatba. Ennek hatására a londoni olimpián a magyar lovasok több kiegészítőjén is az általuk készített kalocsai hímzés volt látható, bár a családi vállalkozás vezetője elmondta, nem volt egyszerű megtalálni azt a technológiát, amivel a nadrágra vagy a kobakra rá tudták helyezni a mintákat. Az üzlet 30 éve működik, így szépen-lassan bejáratott név lett a külföldi vásárokon is. Az egész üzlet olyan mint egy család, Nagy Diána nem is tudja szétválasztani a kettőt, jelenleg testvérével vezetik közösen a céget.

Hampel Katalin vállalkozása 31 éve "a szereteten alapszik", ami közgazdaságilag nem értelmezhető egykönnyen, de úgy látszik, működik a recept. "Legyen megbecsülve, megfizetve és megdicsérve a munkatárs" - osztja meg a bölcsességet a divattervező. Szerinte a kulcs abban van, hogy szeressék a kollégák a munkahelyüket. Minden fiatalnak azt tanácsolja, hogy vegye komolyan az internetes jelenlétet és tanulja meg használni az innovatív technológiákat, hiszen manapság az online jelenlét nélkül nem lehet külföldi megrendelésekre számítani.

Szeretik a magyar termékeket

Nagy Diána szerint még a rendszerváltás előtt is vették a hazait Nyugat-Európában, '89 után meg főleg. Kiemelkedő volt a lovas szerszámok minősége és anyaghasználata, ami felmosta a távol-keleti termékekkel a padlót. Eljött azonban az idő, amikor szűkíteni kellett a termékportfóliót a minőség megtartásának érdekében, azóta több beszállító termékeivel is dolgoznak a sajátmárkás eszközök mellett.

Mondjuk az is sokat dob egy márka népszerűségén, ha egy volt köztársasági elnök felesége csak az általad tervezett ruhát hajlandó felvenni, ez történt Hampel Katalin díszmagyarjaival és Schmitt Pál feleségével, Makray Katalinnal, aki nyilvános megjelenésein csak a tervező alkotásait viselte. Ja, meg az is segít, ha Jeremy Irons mindig benéz a boltodba, mikor Budapesten jár. Hampel Katalinnak több híres vevője van, de azt mondja, nem lenne szép dolog, ha beszélne róluk, annyi elárult viszont, hogy nagyon közvetlenek - de hát milyenek is lehetnének, amikor ott állnak az ember lánya előtt egy szál fehérneműben, várva, hogy megmérjék őket.

Sajnos arról nem esett szó, hogy milyen finanszírozási formákhoz lenne érdemes a mai fiatal divattervezőknek nyúlniuk, ha ki szeretnének törni a magyar piacról és a nemzetközi rivaldafény felé vennék az irányt, hiszen más belső forrásból, hitelből, vagy kockázati tőkéből, esetleg állami támogatásból dolgozni, de arról is szívesen hallgattunk volna vitát, hogy a digitális korszakban érdemes-e még egyáltalán fizikai üzletet nyitni külföldön.

Abban viszont egyetértettek a résztvevők, hogy a szakmabelieknek egymást kell erősítenie, hiszen hosszú távon így lehet mindenki sikeres.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Még mindig agyonadóztatnak minket - hogy lesz ebből versenyképes fizetés?

Még mindig agyonadóztatnak minket - hogy lesz ebből versenyképes fizetés?

A vállalati versenyképesség szempontjából az egyik legfontosabb tényező a megfelelő képzettségű és mennyiségű munkavállaló elérése, megtartása és a foglalkoztatás összköltségének alakulása. Viszont a minőségi munkaerőt meg is kell fizetni, és ez a járulékterhek mellett sokszor nehézkesen megy a vállalatoknak.

Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX34875.75+0.11%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • május 15
    Kiskereskedelmi forgalom (év/év) - április
    Ipari termelés (év/év) - április
    RWE - 2017 Q1
    Gépipari rendelésállomány (év/év) - április
    New York-i feldolgozóipari beszerzési menedzser index - május
    NAHB házár index - május
    május 16
    GDP előzetes (nyers, év/év) - 2017 Q1
    GDP (igazított, év/év) - 2017 Q1
    Megkezdett lakásépítések - április
    Kiadott építési engedélyek (ezer/hó) - április
    Kiadott építési engedélyek - (hó/hó) - április
    Home Depot - 2018 Q1
    Ipari termelés (év/év)
    ZEW index - május
    ZEW index - május
    {{European_Union}} GDP - 2017 Q1
    Fogyasztói árindex (év/év) - április
    május 17
    Fogyasztói árindex (végleges) - április
    Ipari termelés (év/év, hó/hó) - március
    Raiffeisen - 2017 Q1
    Munkanélküli segélykérelmek számának változása - április
    ILO munkanélküliségi ráta - március
    Átlagbérek változása (3 hónap) - március
    Cisco Systems - 2017 Q3
    május 18
    Alibaba - 2017 Q4
    Wal-Mart Stores - 2018 Q1
    Kiskereskedelmi forgalom (év/év) - április
    Bloomberg gazdasági várakozások - május
    Bloomberg fogyasztói elégedettség - május
    Philadelphiai Fed index - május
    Tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) - május
    Autodesk - 2018 Q1
    május 19
    Átlagos bruttó béremelkedés (év/év) - március
    Termelői árindex (év/év) - április
    Euróövezet folyó fizetési mérleg (milliárd euró) - március
    Fogyasztói bizalom (előzetes) - május

Szavazás

Idén hová megy nyaralni?