Hirdetés
Hirdetés

Eltűnt a gyerek, repül a kutya? 10 tipp, hogy nyugodtan teljen a nyaralás

2012. július 27., 14:06

Tombol a nyár, így egyre többen kelnek útra Európán belül és azon kívül. Ahhoz azonban, hogy nyugodtan teljen a nyaralás nem árt néhány esetben előre tájékozódni. Többek között arról, hogy veszély esetén kihez kell fordulnunk, milyen jogok illetnek meg minket a járatok késése, illetve törlése esetén, valamint hogyan utazhatunk együtt háziállatainkkal.

Hirdetés

A nyaralási szezon elérkeztével európaiak milliói kelnek útra az Unió határain belül és azon kívülre. Van azonban néhány utazással kapcsolatos tudnivaló, melyet minden uniós polgárnak érdemes figyelembe vennie. Legyen szó akár az egészségbiztosításról, az utazásszervezővel való utazási nézeteltérések megoldásáról vagy háziállattal történő utazásról, ezek a tippek hasznos betekintést nyújtanak abba, miként nyújt segítséget az Európai Unió az uniós nyaraló polgárainak.

1. Sürgős orvosi ellátásért kihez lehet fordulni?

Az unió területén belül, valamint Izlandon, Norvégiában, Liechtensteinben és Svájcban is orvosi ellátás szükségessége esetén segítséget nyújt az európai egészségbiztosítási kártya. Az unió tájékoztatása szerint külföldi baleset, vagy betegség esetén a kártyával pénzt, időt és vesződséget is meg lehet takarítani. A kártyát a nemzeti egészségbiztosítást nyújtó szerveknél lehet – díjmentesen – igényelni, és ugyanolyan feltételek mellett, ugyanolyan áron (néhány országban ingyen) jogosít sürgős kezelés igénybevételére, mint azokat, akik az adott országban vannak biztosítva.  

2. Kit kell hívni veszély esetén?

A 112-es szám az egységes európai segélyhívószám, mely az EU egész területén díjmentesen elérhető, vezetékes és mobiltelefonról egyaránt. A nap 24 órájában elérhető 112-es számon keresztül érkező hívásokat az illetékes segélyszolgálatnak (helyi rendőrség, tűzoltóság vagy mentőszolgálat) továbbítják. A 112-es számot mára valamennyi uniós tagállamban a továbbra is meglévő nemzeti segélyhívó számok (például a 999 vagy a 110) mellett lehet tárcsázni. Dánia, Finnország, Málta, Hollandia, Portugália, Románia és Svédország úgy döntöttek, hogy saját nemzeti segélyhívó számuk is a 112 lesz. A 112-es számot az EU határain kívül, például Horvátországban, Montenegróban és Törökországban is használják.

3. Mi a teendő, ha nincs az adott országban magyar nagykövetség, vagy konzulátus?

Minden magyar állampolgár automatikusan uniós állampolgárnak minősül, így az Unió területén kívül is jogosult konzuli támogatásra, abban az esetben is, ha Magyarországnak nincs ott képviselete. Ebben az esetben a magyar állampolgárok bármely más EU-tagállam konzulátusát vagy nagykövetségét felkeresheti és segítséget kérhet, ha letartóztatják, komoly balesetet szenved, illetve fontos papírokat veszít el.

4. Kihez kell fordulni, ha eltűnt a gyerek?

Az Európai Unió megegyezett egy közös segélyhívó számban (116 000), amelyen a gyermekek eltűnése az EU 27 tagállamán belül bárhol bejelenthető. A szülők, akiknek gyermeke eltűnt, vagy az elveszett vagy elszökött gyermekek, illetve olyan személyek, aki információval tudnak szolgálni az eltűnt gyermekekről, ezt a telefonszámot hívhatják, és ezen keresztül felvehetik a kapcsolatot egy tapasztalt szervezettel, amely pszichológiai, jogi vagy adminisztrációs támogatást és gyakorlati segítséget nyújt számukra.


5. Lefoglaltam egy szervezett utazást, de az utazásszervező csődbe ment

A szervezett utazást szabályozó irányelv megvédi a nyaralni induló európai fogyasztókat, és fedezi az előre lefoglalt szervezett utak költségeit, az alábbiak közül legalább kettőt beleértve: 1) utaztatás, 2) szállás, 3) egyéb idegenforgalmi szolgáltatások, például városnézés. Az irányelv által biztosított védelem a katalógusokban közölt információkra, a szankció nélküli útlemondásra, a szolgáltatásokért viselt felelősségre (pl. elvárt színvonal alatti hotelek) és az utazásszervező vagy a légitársaság csődje esetén szükséges védelemre terjed ki.

6. Háziállattal utazna? Erre kell ügyelni

Az Unión belül háziállattal történő utazás esetében az állatútlevélben érvényes veszettség elleni védőoltásnak kell szerepelnie. Amennyiben az Egyesült Királyságba, Írországba, Finnországba vagy Máltára szeretnénk eljutni, a háziállatnak parazitaellenes kezelésen is át kell esnie. Ezek a szabályok kizárólag kutyákra, macskákra és vadászgörényekre vonatkoznak. Fiatal kutyák, macskák vagy egyéb háziállatok esetében ajánlatos az adott EU-tagállam illetékes hatóságainál megérdeklődni, mik a háziállattal történő odautazás különleges feltételei.

Abban az esetben, ha az uniós állampolgár valamely EU-n kívüli országból érkezik haza a háziállatoknak állatútlevélre van szükségük. Az utazási célállomástól függően előfordulhat, hogy a veszettség elleni oltáson túl a háziállatoknak további vizsgálatokon kell átesniük, és három hónapot kell várniuk az EU-ba való belépés előtt.

7. Hozhatok haza húst vagy sajtot a külföldi nyaralásomról?

Az EU tájékoztatása szerint egy nem uniós országból való hazatéréskor tilos behozni bármilyen húsipari vagy tejterméket, akár saját magának szánja, akár másoknak adná ajándékként. Néhány szomszédos ország, Horvátország, a Feröer-szigetek, Grönland vagy Izland ez alól kivételt képez. Halat és bizonyos kagylókat is haza lehet hozni, amennyiben súlyuk nem haladja meg a 20 kg-ot; a Feröer-szigetek és Izland esetében nincs érvényben súlybeli korlátozás. Más állati eredetű termékek, például a méz esetében szintén 2 kg-os súlybeli korlátozás áll fenn.

Az EU tagállamain belül az állati eredetű termékek szállítására ezek a szabályok nem vonatkoznak. Nem érvényesek abban az esetben sem, ha Andorrából, Liechtensteinből, Norvégiából, San Marinóból vagy Svájcból érkezik az adott élelmiszer.

8. Hogyan csökkenthetjük telefonszámlánkat az utazás alatt?

2012. július elsején lépett életbe a mobiltelefonos roaminggal kapcsolatos új szabályozás. A legfontosabb újdonság a mobilinternetes roaming esetében az ársapka, amely az okostelefon-generációra vonatkozó roamingot jelenti. A hívások és a szöveges üzenetek díjai szintén csökkentek – alacsonyabbak, mint a normál hazai költségek. Az új szabályok szerint a díjak a következők: a híváskezdeményezés díja percenként legfeljebb 29 cent + áfa, a hívásfogadás percdíja: 8 eurócent plusz áfa, a szöveges üzenet küldésének díja: 9 eurócent plusz áfa, valamint külföldi adatletöltés és internetes böngészés díja megabájtonként (egy kilobájtos számlázási egységgel): 70 eurócent plusz áfa.

9. Késik a repülő, törölték a járatot?

Az Unió tagállamait különleges jogok illetik meg, ha egy menetrend szerinti, vagy charterjárattal (járattörlés, vagy késés esetében) kapcsolatos problémák esetében. Légi utazás esetén, ha törlik a járatot, akkor az utast ugyanolyan kártalanítás illeti meg, mint a beszállás megtagadása esetén, kivéve ha az utast legalább 14 nappal az indulás előtt tájékoztatták a járat törléséről, ha az eredeti időpontokhoz közeli másik járatot biztosítottak számára, illetve ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járat törlésére különleges körülmények miatt került sor. A fentiek mellett az utast több választási lehetőség illeti meg: a jegy árának visszatérítése hét napon belül, átfoglalási lehetőség azonos úti céllal és hasonló feltételek mellett, emellett a légitársaságnak szükség esetén segítséget kell nyújtania az utas számára.


Hosszú késés esetén a légitársaság segítséget kell nyújtania az utas számára amennyiben legfeljebb 1500 km-es járat esetén a késés meghaladja a két órát; 1500 km-t meghaladó, Európai Unión belüli járatok, valamint 1500 és 3500 km közötti egyéb járatok esetén a késés meghaladja a három órát; 3500 km-t meghaladó, az Európai Unión kívüli úti céllal rendelkező járatok esetén a késés meghaladja a négy órát. Amennyiben a késés meghaladja az öt órát, az utas megszakíthatja az utazást. Ebben az esetben a teljes jegyárat vissza kell téríteni számára, valamint biztosítani kell számára, hogy repülőgéppel visszatérhessen oda, ahol az utazást eredetileg megkezdte.

10. Késik, vagy törlik a vonatot?

Amennyiben nemzetközi vonaton utazunk, és a vonat az utazási szerződésben meghatározottnál legalább egy órával később érkezik a célállomásra, akkor jogosultak vagyunk a jegyár kompenzációjára, feltéve ha a késésért a vasúttársaság felelőssé tehető. 60-119 perc késés esetében a késő vonatra váltott jegy árának 25 százaléka jár, legalább 120 perc késés esetén a késő vonatra váltott jegy árának 50 százaléka jár.

A visszatérítendő összeget az igény benyújtását követően egy hónapon belül meg kell kapnia utalvány vagy készpénz formájában (igény szerint). A társaság a szabályok értelmében kizárólag a legalább 4 euró értékű kártérítéseket köteles kifizetni. Más kártérítési szabályok érvényesek InterRail, Eurail, stb. jegyekre, illetve bérletekre.

 

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hozzászólások : 0 db Hozzászólok »
Szóljon hozzá - számít a véleménye!
Hirdetés

Címlapon

Megint az áldozat a hibás – ezzel az ürüggyel veszik el a maradék nyugdíjpénzt

2014. november 23., 09:11
Megint az áldozat a hibás – ezzel az ürüggyel veszik el a maradék nyugdíjpénzt

Meg kell akadályozni, hogy a magánnyugdíj-pénztárak feléljék a nyugdíjasok pénzét – írja az NGM a legújabb, több tízezer ember nyugdíj-megtakarítását államosító törvénytervezet kapcsán. Csakhogy a pénztárakat maga a jelenlegi kormányzat hozta ilyen helyzetbe, és lenne más megoldás is.

Hirdetés

Mi történt az elmúlt órákban?

Utánajártunk

Hirdetés

Facebook

Szavazás

Mennyi lesz a bankszámlánkon 1 év múlva, ha 100 ezer forintot 5 százalékos éves kamat mellett egy évre lekötünk?